[Ubuntu 9.04] Kernel update: "zwart" scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 16:44
Ik gebruik sinds een tijdje voornamelijk Ubuntu op mijn pc. Ik ben begonnen met 9.04 installeren naast Vista. In grub stond er toen de optie om voor kernel ....11 te kiezen, de veilige modus daarvan, of voor Vista. Lange tijd heb ik naar tevredenheid die kernel gebruikt.
Af en toe waren er kernel updates, die dan netjes toegevoegd werden aan grub. Wanneer ik een andere kernel selecteerde (uiteindelijke zelfs een versie ....15) kreeg ik wel gewoon het laadscherm van ubuntu, maar daarna een zwart scherm met wat artifacts. Er zat dan niets anders op dan opnieuw op te starten en gewoon de oude kernel weer te gebruiken.

Op den duur werd ik dit zat en heb ik envyng geïnstalleerd. Ik heb de pc opnieuw gestart en in de 'veilige modus' van de nieuwste kernel geprobeerd via envyng -t de propriety drivers van Ati te installeren (standaard stond versie 8.6 geïnstalleerd).

Je voelt het misschien al aankomen: nu doet geen enkele kernel het meer. Ik heb al van alles geprobeerd: bijvoorbeeld het verwijderen van xorg-driver en het installeren van de mesa drivers, maar niets lijkt te werken.
Verder ben ik nog een behoorlijke linux leek, ik hoop dus dat iemand hier mij in duidelijke stappen kan vertellen wat ik het beste kan doen.

Zoals het er nu dus voorstaat:
ik kan iets van 4 verschillende kernels starten, maar geen daarvan werkt
ik kan voor iedere kernel de veilige modus opstarten en in een soort terminal venster werken

Hardware:
Ati 3850 videokaart