Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,
ik heb een baantje, wat ik uitbetaald krijgt als freelancer. Aan het eind van de maand stuur ik altijd het bedrijf een factuur en dit krijg ik dan uitbetaald.
Nu kan het bedrijf mij ook BTW uitbetalen, hoe zit dat? Kan ik zomaar BTW gaan vragen aan dat bedrijf? Wat heb ik daar voor nodig, en moet ik het niet weer af staan aan de belastingdienst?

Groeten

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Weet je wat jij zou moeten doen... ? Nee, echt, ga langs de kamer van koophandel :)

Of tik je vraag eerst even bij google in:
Reken jezelf niet rijk met BTW-bedragen! De BTW die jij je klanten in rekening brengt, maak je bij je maand- of kwartaalaangifte linea recta weer over aan de belastingdienst. BTW is volledig kostenneutraal; je wordt arm noch rijk van. Je fungeert slecht als doorgeefluik tussen je klant en de belastingdienst.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04
BTW geldt ook voor arbeid, dus het bedrijf moet je zelfs BTW betalen.

En jij bent als freelancer gewoon een eenmanszaak die BTW moet factureren en deze weer moet afdragen aan de belastingdienst.

Het hoe kun je het beste even navragen bij de belastingdienst en de KvK.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Je mag niet zomaar BTW op de factuur zetten, je moet dan ook over een BTW nummer beschikken. Dat kan je krijgen bij de Belastingdienst, de aanvraag duurt enige tijd. Bij de aanvraag moet je je KVK nummer opgeven, dus dat moet je eerst regelen.
Krijg je een BTW nummer, dan moet je ook aangifte Omzetbelasting doen, meestal doe je ieder kwartaal een aangifte.
Als je BTW rekent, moet ook jouw BTW nummer op die factuur staan. NB Er zijn nog andere eisen aan de factuur!

Het lijkt een hoop gedoe, maar er zitten wel voordelen aan. Zo mag je ook alle bedrijfskosten als kosten opvoeren, en krijg je de BTW daarvan terug. Denk ook aan telefoonkosten, internet, computer enz.: als je een factuur met daarop een post BTW krijgt, dan mag je die BTW opvoeren op jouw BTW aangifte.

Verwijderd

verdiep je in de basisregels van BTW, is niet heel ingewikkeld, voorkomt wel een hoop gezeik achteraf.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Het is niet volledig kostenneutraal. Je hebt de KOR (kleine ondernemers regeling) nog die in dit geval misschien wel van toepassing is.

Geef je inkomsten iig op bij je aangifte!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 21:36

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

1 adres: je boekhouder (snap eigenlijk niet dat je deze vraag stelt... op een factuur moet toch altijd BTW?)

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
IStealYourGun schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:51:
1 adres: je boekhouder (snap eigenlijk niet dat je deze vraag stelt... op een factuur moet toch altijd BTW?)
Nee, dat moet alleen als je BTW-plichtig bent. Zie bijv hier voor meer info/links: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/btw/btw-plicht

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:49:
Nu kan het bedrijf mij ook BTW uitbetalen, hoe zit dat? Kan ik zomaar BTW gaan vragen aan dat bedrijf?
Nee, het is pertinent niet toegestaan om BTW in rekening te brengen als je niet BTW-plichtig bent, oftewel door de belastingdienst bent aangeduid als ondernemer voor de omzetbelasting. Wel BTW in rekening brengen is dan minimaal oplichting en dus strafbaar.
sverzijl schreef op donderdag 17 september 2009 @ 17:31:
[...]

Nee, dat moet alleen als je BTW-plichtig bent. Zie bijv hier voor meer info/links: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/btw/btw-plicht
Hmmm op die site staat best wat interessante informatie maar ook wel wat lompe fouten, zoals:
De meeste freelancers streven ernaar een VAR-WUO te krijgen. De VAR-WUO geeft je opdrachtgever namelijk zekerheid dat hij geen loonbelasting en premie volksverzekeringen hoeft in te houden. Opdrachtgevers die een klus willen uitbesteden zonder gedoe met salarisadministratie en inhoudingen, stellen een VAR-WUO daarom vaak als voorwaarde.
Dit verhaal geeft zeer foute en gevaarlijke adviezen: de VAR-WUO geeft absoluut geen zekerheid helaas daar een VAR enkel een beoordeling is die de BD naderhand kan terugtrekken of negeren, indien er naar haar oordeel onvolledige of onjuiste informatie is verstrekt. Indien dit gebeurt zit de opdrachtgever direct weer in het risicostraatje van de wet Ketenaansprakelijkheid, iets wat alleen goed is te ondervangen met een G-rekening.

[ Voor 55% gewijzigd door curry684 op 17-09-2009 17:41 ]

Professionele website nodig?

Pagina: 1