[HTML] Valid nesting

Pagina: 1
Acties:

• X-trace
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Is er ook een overzicht waarmee ik in 1 oogopslag kan zien of een bepaalde html nesting is toegestaan? Of is er een regel waarmee ik weet dat een bepaalde element niet in een ander mag staan?

Voorbeeld: een DIV mag niet in een A staan. En <i><b>voorbeeld</b></i> is niet valide, dit moet geloof ik <b><i>voorbeeld</i></b> zijn.

You cannot not communicate

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Een block element mag niet in een inline element. Div dus niet in span, etc. Die tweede maakt niet uit (zijn beide inline elementen).

Verder zijn er afhankelijk van je doctype andere regels. Zoals een Hx die niet in een P mag bijvoorbeeld. Of input-tags die niet direct in een form mogen. Je validator wijst je op deze feiten. En na 1x weet je natuurlijk wel wat wel en niet mag.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
X-trace schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:32:
En <i><b>voorbeeld</b></i> is niet valide
Says who?

Verder met Bosmonster.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• X-trace
Bosmonster schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:53:
Een block element mag niet in een inline element. Div dus niet in span, etc. Die tweede maakt niet uit (zijn beide inline elementen).
Dus inline elements kun je onbeperkt nesten?
Bosmonster schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:53:
Verder zijn er afhankelijk van je doctype andere regels. Zoals een Hx die niet in een P mag bijvoorbeeld. Of input-tags die niet direct in een form mogen. Je validator wijst je op deze feiten. En na 1x weet je natuurlijk wel wat wel en niet mag.
De input tags direct in een form wist ik niet. Ik gebruik XHTML 1.0 Transitional als doctype, en heb er nooit problemen mee gehad. Dan kan ik er dus vanuit gaan dat het bij deze doctype is toegestaan?
Bij deze dan gewist uit mijn geheugen. Niet dat ik de tags gebruik, css is beter 8)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
X-trace schreef op donderdag 17 september 2009 @ 14:52:

Bij deze dan gewist uit mijn geheugen. Niet dat ik de tags gebruik, css is beter 8)
Dat je geen <b> en <i> gebruikt is tot daar an toe (er is namelijk een <strong> en <em> ;) ) maar de opmerking "css is beter" begrijp ik dan weer niet. Hoe maak jij een woordje "dikgedrukt" in een zin dan? Met een span ofzo die je met CSS weer een font-weight geeft ofzo?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• X-trace
RobIII schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:00:
[...]

Hoe maak jij een woordje "dikgedrukt" in een zin dan? Met een span ofzo die je met CSS weer een font-weight geeft ofzo?
Jij begrijpt het.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

[...]
Dus inline elements kun je onbeperkt nesten?
Theoretisch zou dat mogen.

Maar ik word een beetje bang hoe je dat zegt :P
Ik weet even niet of je een grapje maakt of niet.

[ Voor 28% gewijzigd door disjfa op 17-09-2009 15:04 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• X-trace
disjfa schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:03:
[...]
Ik weet even niet of je een grapje maakt of niet.
Nee, geen grapje. Hoewel een <span class="b"> meer werk is, gebruik ik het toch. Puur om opmaak van code te onderscheiden.

• disjfa

disjfa

be

:X Gebruik strong en em. Lees wat rob zegt en lees nu nog een keer het sarcasme.

disjfa.nl

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
X-trace schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:11:
[...]

Nee, geen grapje. Hoewel een <span class="b"> meer werk is, gebruik ik het toch. Puur om opmaak van code te onderscheiden.
:X Die strong/em elementen zijn er niet voor niets natuurlijk...

Over mij

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
[...]

Een woord wordt dan niet als dikgedrukt (en dus belangrijker) door een zoekmachine gelezen.

Door

HTML:
1
Lorem ipsum <strong>keyword</strong>

te gebruiken kun je meer waarde toekennen aan bepaalde woorden.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:25

TeeDee

CQB 241

[...]

Een stuk tekst wat bold moet blijft in principe bold. Dat is je content en geeft dus een bepaald gewicht aan dat stukje. Of dat dat rood, groen of 30 punten is, doe je met CSS.

[ Voor 0% gewijzigd door TeeDee op 17-09-2009 15:16 . Reden: hmm, rijkelijk te laat ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 16:12
TeeDee schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:15:
[...]

Een stuk tekst wat bold moet blijft in principe bold. Dat is je content en geeft dus een bepaald gewicht aan dat stukje. Of dat dat rood, groen of 30 punten is, doe je met CSS.
Volgens mij haal jij hier ook iets door elkaar. Je wilt een stuk tekst benadrukken in je content en in CSS bepaal je of je dat doet door de tekst bold, rood, groen of pimpelpaars te maken. ;)

• disjfa

disjfa

be

Amras schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:19:
[...]

Volgens mij haal jij hier ook iets door elkaar. Je wilt een stuk tekst benadrukken in je content en in CSS bepaal je of je dat doet door de tekst bold, rood, groen of pimpelpaars te maken. ;)
Nee.

http://www.w3schools.com/tags/tag_phrase_elements.asp

Em is emphasised text. Niet iets anders. Dan leest een google of een brailelezer ook dat je iets "benadrukt" ;)

disjfa.nl

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Het element <em> is bedoelt om ergens de nadruk op te leggen, het element <strong> om ergens nog iets meer nadruk op te leggen. Als je dus een stuk tekst, of een woord wil benadrukken, moet dat met die elementen (waar je via CSS een andere, of extra vormgeving/stijl aan kunt hangen).
Wil je een stuk tekst vet of schuin maken, omdat het er mooier uit ziet (dus niet benadrukken), dan is daar CSS voor (font-weight en font-style).

[ Voor 9% gewijzigd door OkkE op 17-09-2009 15:28 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dat zegt ie toch :) <em>/<strong> gebruiken en die stylen naar hoe jij die nadruk vormgegeven wilt hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 17-09-2009 15:31 ]

• X-trace
MuisM4t schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:15:
Een woord wordt dan niet als dikgedrukt (en dus belangrijker) door een zoekmachine gelezen.
Hier had ik idd geen rekening mee gehouden. Maar moet zeggen dat ik vrij weinig redactionele werkzaamheden doe, dus ook bijna nooit tekst opmaak. Als ik teksten plaats gebruik ik een CMS met een [b] knopje ;)

Hoe zit het dan eigenlijk met tekst wanneer het naar bijvoorbeeld Word wordt gekopieerd? Zal Word een woord met een <span style="font-weight:bold"> ook vetgedrukt maken?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

[...]

De input tags direct in een form wist ik niet. Ik gebruik XHTML 1.0 Transitional als doctype, en heb er nooit problemen mee gehad. Dan kan ik er dus vanuit gaan dat het bij deze doctype is toegestaan?
Transitional doctypes zijn sowieso al af te raden. Neem liever een strict doctype.

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 16:12
Bosmonster schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:29:
Dat zegt ie toch :) <em> gebruiken en die stylen naar hoe jij die nadruk vormgegeven wilt hebben.
Inderdaad. En dat is niet per definitie bold, zoals TeeDee aangaf. ;)

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:25

TeeDee

CQB 241

Amras schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:31:
[...]

Inderdaad. En dat is niet per definitie bold, zoals TeeDee aangaf. ;)
So shoot me ;) Lees bold als een bepaald gewicht (emphasis of strong) aan een stukje tekst geven.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Pagina: 1