Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb mijn socket beschadigd tijdens het in en uitnemen van de I7 processor. Pinnetjes zijn verbogen en een gebroken zelfs na het aanbrengen van de koeler en het aandraaien daarvan. Is zoiets te repareren en hoe?

Het gaat om een msi eclipse plus gekocht bijj 4launch. Zowel 4launch als MSI stellen dat de socket niet onder garantie valt dus heb ik een bord van 350 euro wat ik graag wil repareren. Iemand een idee of is dit slikken en verlies nemen en beter uitkijken de volgende keer. 8)7

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-12 07:21
gebogen kan je herstellen, ma gebroken :x

Is het uw cpu of uw mobo. Als het u mobo is hopen dat die pin niet belangrijk is.

En ik zou idd een beetje beter uitkijken :x

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak een dunne naald, spijker, afbreekmesje of iets dergelijks en ga aan de slag.
Dit soort dingen vallen doorgaans niet onder garantie, omdat het echt user abuse is. Daarom zou ik proberen zelf alles terug te buigen en kijken of het werkt of niet. Lukt dat niet, dan kun je het bordje tegen de muur hangen, maar dan heb je het in elk geval geprobeerd.

En die gebroken is, even opzoeken welke dat was en hopen dat het een GNDpin is.

[ Voor 10% gewijzigd door TERW_DAN op 17-09-2009 13:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, in dit geval heeft de gebruiker het altijd gedaan. Dat ontken ik ook niet. Maar ik heb naar eer en geweten gedaan wat er voorgeschreven stond. Nee ik heb de pinnetjes niet gekontroleerd van tevoren. Dat had wel gemoeten. Met een vergroot gllas erbij dus. Ik lees meer verhalen hierover op het net. De 1366 is door de hoeveelheid pinnetjes gevoeliger dan de voorgaande sockets. Gebogen krijg je wel recht met enige moeite maar waar vind ik welke pinn grnd is?

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12 11:27
Als je een diagram kan vinden waar aangeduid is welke de ground pins zijn, kan je het zo uitvissen. Ik heb er niet meteen eentje gevonden.

Maar je kan het ook de trial & error manier uitvissen: je buigt de kromme recht, laat de afgebroken voor wat het is, monteert cpu en kijkt of het werkt.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op de Intel website staat een pinout van de socket/processor. Je moet dan wel even onder de Extreme Edition Core i7's kijken. Die hebben dezelfde pinout.

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-12 07:21
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:08:
Jaja, in dit geval heeft de gebruiker het altijd gedaan. Dat ontken ik ook niet. Maar ik heb naar eer en geweten gedaan wat er voorgeschreven stond. Nee ik heb de pinnetjes niet gekontroleerd van tevoren. Dat had wel gemoeten. Met een vergroot gllas erbij dus. Ik lees meer verhalen hierover op het net. De 1366 is door de hoeveelheid pinnetjes gevoeliger dan de voorgaande sockets. Gebogen krijg je wel recht met enige moeite maar waar vind ik welke pinn grnd is?
Ok, ma nu zie ik het anders, ik dacht aan uit u verhaal te snappen dat je het allemaal wat te bruut had gedaan en dat jij die pinnen krom had getrokken. Jij denkt dat de pinnetjes al een klein beetje verkeerd stonden of?

In ieder geval succes ermee.

Verwijderd

hier vind je de datasheet van je i7 processor, kan je zo even nagaan welke pinnetjes bij jou afgebroken/gebogen zijn.

i7 datasheet

Verwijderd

Topicstarter
Klopt ik denk dat er pinnetjes krom stonden bij de installatie jadus.

Een en ander werkt wel met twee reepjes in dual channel mode, windows 7 geinstalleerd, alleen niet in trople channel, het 6 de ram block werkt niet goed.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2009 14:43 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ligt dat niet aan de instellingen van je geheugen? staan de timings en voltage volgens de door de fabrikant opgegeven specs?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Mee want ik heb naast het corsair geheugen ook kingston geprobeerd en dat wilde net zo niet in triple channel. Jammer maar de socket is daar waarschijnlijk kaduuuk.

Blijft de vraag is dit te repareren en zo waar en hoe.

De fabrikant MSI geeft niet thuis..dus moet ik iemand anders zien te vinden.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Koop maar een nieuw bordje, erg lastig dit.
Ik vind het ook niet raar dat MSI niet thuis geeft, zat het plastic beschermplaatje wel nog in de socket?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij wil iedereen het liefst van de sockets af. Intel zal blij zijn dat de "pinnen" nu de zorg van de moederbordbouwers zijn.. En die zorgen er nu voor dat het buiten de garantie valt...

specs

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Boudewijn schreef op donderdag 17 september 2009 @ 17:57:
Koop maar een nieuw bordje, erg lastig dit.
Mja, als ie voor de rest goed werkt... Als je alleen triple channel mist kan je er nog best mee door. Maar goed, het lijkt me niet echt lekker werken op een PC waarvan je weet dat de socket half kaduuk is. Maar als je pc nou verder goed werkt zou ik het lekker zo laten zitten, garantie krijg je toch niet meer dus daar hoef je het niet voor te laten. (repareren lijkt mij erg lastig en als je het door MSI laat doen ofzo, zal wel duurder worden dan een nieuw bord, geen idee of een ervaren tweaker dit zou kunnen of dat het gewoon te lastig is...)

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 17-09-2009 19:05 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:47
Is het anders geen idee om iets met soldeer of potlood te fixen? Met solderen dat echt een heel klein beetje soldeersel alvast voorknippen en de rest van het socket afplakken met iets. Potlood kun je sowieso nog proberen natuurlijk.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar dit is wel een redelijk hoogfrequente verbinding. Het lijkt me dat soldeer , tenzij echt goed gedaan, niet optimaal werkt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is vrij lastig om goed te doen ben ik bang, daarbij is het miniscuul klein, de vraag is dan ook als je gaat solderen, of je de rest van de pinnen niet vernaggelt.

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb een keer op http://www.youtube.com/wa...playnext_from=PL&index=64

In het begin zegt hij bend, maar als je het filmpje afkijkt, hoor je dat hij een probleem heeft en het pinnetje nu gebroken heeft.

Probeer eens of dit werkt.

Heb er zelf geen ervaring mee.

Verwijderd

Topicstarter
x ik heb nu een evga classified gekocht en ik denk dat ik een pc winkel vraag om de processor te installeren. Ik hoop alleen dat de i7 geen opdonder heeft gehad door al het monteren.

Ik meld me nog over de eventtuele reparatie. Ik heb wel in de gaten dat dat nog niet een twee drie in orde is maar ja wie niet waagt wie biet wint he..

thx

• Wim H
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-12 18:02
Ik heb hetzelfde probleem met een Asus P6T ism een 920. Ik heb 1 x de processor uit de socket gehaald en teruggeplaatst en vervolgens werkte nog maar 1 geheugenchannel.
In de eerste instantie dacht ik aan statische elektricitet maar na de hint van de leverancier over kromme pinnen en na kortstondig onderzoek kwam ik tot de conclusie dat er diverse pinnen krom en 1x gebroken was.
Dit socketsysteem van intel is gewoon slecht en heb met AMD nog nooit een dergelijk probleem meegemaakt.
Inmiddels na veel gepiel is het me gelukt om 2 geheugen modules te adresseren en is mijn linker geheugenslot defect. Voorlopig heb ik voldoende aan 4 Gig. RAM maar het is natuurlijk wel zonde.
Voorlopig wacht ik op nieuwe moederborden die SATA3 en USB3 gaan ondersteunen want ik vind het zonde om mijn moederbord van destijds + €200 bij het grofvuil te zetten.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
Wim H schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:10:
Ik heb hetzelfde probleem met een Asus P6T ism een 920. Ik heb 1 x de processor uit de socket gehaald en teruggeplaatst en vervolgens werkte nog maar 1 geheugenchannel.
In de eerste instantie dacht ik aan statische elektricitet maar na de hint van de leverancier over kromme pinnen en na kortstondig onderzoek kwam ik tot de conclusie dat er diverse pinnen krom en 1x gebroken was.
Dit socketsysteem van intel is gewoon slecht en heb met AMD nog nooit een dergelijk probleem meegemaakt.
Inmiddels na veel gepiel is het me gelukt om 2 geheugen modules te adresseren en is mijn linker geheugenslot defect. Voorlopig heb ik voldoende aan 4 Gig. RAM maar het is natuurlijk wel zonde.
Voorlopig wacht ik op nieuwe moederborden die SATA3 en USB3 gaan ondersteunen want ik vind het zonde om mijn moederbord van destijds + €200 bij het grofvuil te zetten.
dat is absoluut de schuld van intel niet, socket designs van amd zoals van intel hebben voordelen en nadelen. Echter heb ik het bij een Socket 775, 1366 en 1156 nooit voor elkaar gekregen om pinnetjes te buigen/breken als je een cpu plaatst of verwijdert op de manier zoals het hoort

• Wim H
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-12 18:02
Tja, en je vind het zeker ook niet vreemd dat dit euvel voornamelijk voorkomt bij socket 775/1156/1366.

[ Voor 6% gewijzigd door Wim H op 20-10-2009 17:10 ]

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Eens met FastFred; als je voorzichtig met je spullen omgaat, kan dit niet snel gebeuren. Gebeurt het onverhoopt toch, dan lijkt me dat je gewoon dikke pech hebt, want een socket repareren lijkt me echt monnikenwerk ^^

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wim H schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:08:
Tja, en je vind het zeker ook niet vreemd dat dit euvel voornamelijk voorkomt bij socket 775/1156/1366.
Tsja de rest van de sockets heeft geen pinnen?

Bij socket 940 en A heb ik ook nog wel eens pinnen krom gekregen.

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

shit happens jongens, ik bouw dagelijks A merk servers (HP, IBM, DELL etc.) upgrade die dingen dat het een lieve lust is.. wat denk je dat er gebeurt op het moment dat ik zo voorzichtig mogelijk m'n E8500 in m;n socket probeer te stoppen? idd. een lichte krak op het moment dat de beugel naar beneden gaat -> mobo beschadigd.

af en toe een vastlopertje maar als het spulletje warm is valt het weer mee.. maar dit zijn gewoon van die dingen die je nooit overkomt tenzij het je eigen geld is.

Heb vroeger wel eens CPu's laten vallen, maar een PPro kan met een aardappelschilmesje wel hersteld worden..

[ Voor 10% gewijzigd door neliz op 20-10-2009 19:30 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Verwijderd

Humm wil wel even kijke voor je
Genoeg materiaal liggen om de gekste kleinen dingen te maken .
Je wilt niet weten wat spaart als je een paar s****ls heb waar je werkt .
En je bent dan de l*l om het te gaan maken .

De kleinste soldeer pin die ik heb is zo groot als een naald .
Pagina: 1