Twee verschillende videokaarten op één monitor

Pagina: 1
Acties:

• Peter 1981
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-04 16:13
Ik vroeg mij af of het mogelijk is twee verschillende videokaarten in één systeem te plaatsen waarbij de verschillende kaarten verschillende programma's aansturen.

Ik heb nu een Sapphire HD4650 Ultimate in mijn systeem zitten omdat ik graag stilte om mij heen heb tijdens het surfen, e-mailen, etc. Ik zat er nu echter over te denken toch een spelletje te spelen op mijn systeem (Modern Warfare 2). Nu weet ik dat mijn kaart hier niet heel erg geschikt voor is, dus dacht ik erover een nieuwe te plaatsen.

Ik zou derhalve graag een nieuwe kaart (HD4890 of HD4870x2) in mijn systeem plaatsen. Deze kaart moet echter uitschakelen indien ik gewoon surf, download, e-mail, etc., maar hij moet aan gaan zodra ik een spelletje opstart.

Nu heb ik wel bedacht dat ik bijvoorbeeld de ene op DVI aansluit en de ander op HDMI, maar ik zou dan niet weten of (en zo ja, hoe) ik makkelijk van kaart kan switchen. Wellicht is het mogelijk de ene kaart uit te schakelen en de andere op te starten in apparaatbeheer, maar ik heb er weinig zin in dit elke keer te gaan doen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:14

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik kan me voorstellen dat de fan van een dergelijke kaart vanzelf minder hard gaat draaien als de kaart minder gestressed wordt. Ik zal dit eerst uitzoeken voor dat je allerlei imo excotische oplossingen gaat bedenken.

Overigens kan je er ook nog een andere fan erop zetten die minder herrie maakt en de software zal vast wel opties hebben om de fan-speed aan te passen.

Voor zover ik weet kan je niet zomaar schakelen van videokaart terwijl je systeem draait.

[ Voor 24% gewijzigd door Standeman op 17-09-2009 12:28 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Peter 1981
Nou ja, ik dacht dat exotische oplossingen juist de beste waren (daarom zitten we toch op tweakers?). Ik weet dat je de snelheid van de fan aan kunt passen, maar dan loop ik of de kans dat hij toch sneller gaat draaien omdat ik een filmpje aan het kijken ben (indien het automatisch gaat) of dat de kaart kapot gaat indien de temparatuur te hoog wordt (indien de snelheid handmatig staat ingesteld en ik die vergeet te verhogen).

De aangenaamste oplossing voor mij is daarom dat ik de passief gekoelde kaart kan gebruiken voor gewone taken zodat ik er zeker van ben dat ik niets hoor en dat ik de andere kaart kan gebruiken zodra ik een spel wil spelen. In dat geval is er dan meer geluid, maar dat is dan minder erg aangezien ik een koptelefoon op heb of het geluid redelijk hard staat.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

PeaceNlove

Deugleuter

Doe dan gewoon een aftermarket koeler op je 4890. Arctic bijvoorbeeld heeft erg stille koelers in de aanbieding.
Officieel ben je dan wel je garantie kwijt op de 4890!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:14

Standeman

Prutser 1e klasse

Peter 1981 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:22:
Nou ja, ik dacht dat exotische oplossingen juist de beste waren (daarom zitten we toch op tweakers?). Ik weet dat je de snelheid van de fan aan kunt passen, maar dan loop ik of de kans dat hij toch sneller gaat draaien omdat ik een filmpje aan het kijken ben (indien het automatisch gaat) of dat de kaart kapot gaat indien de temparatuur te hoog wordt (indien de snelheid handmatig staat ingesteld en ik die vergeet te verhogen).

De aangenaamste oplossing voor mij is daarom dat ik de passief gekoelde kaart kan gebruiken voor gewone taken zodat ik er zeker van ben dat ik niets hoor en dat ik de andere kaart kan gebruiken zodra ik een spel wil spelen. In dat geval is er dan meer geluid, maar dat is dan minder erg aangezien ik een koptelefoon op heb of het geluid redelijk hard staat.
Exotische oplossingen zijn zeer zelden de beste en vaak alleen acceptabel bij exotische problemen. Ik zit hier op tweakers (en imo de meeste) om de meest efficiente oplossingen te vinden.

Persoonlijk zou ik gaan voor een andere koeler i.c.m fan speed control.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Peter 1981
Een andere koeler op een kaart zetten vind ik ook niet zo'n leuk idee aangezien ik dan de garantie kwijt ben. Het liefst zou ik het derhalve doen met een stock koeler.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat je ook kan doen is 2 keer Windows installeren op je machine.

Windows 1:
- Sapphire HD4650 Actief en goed geinstalleerd
- HD4890 De-actief en geen driver geinstalleerd

Windows 2:
- Sapphire HD4650 Deactief en geen driver geinstalleerd
- HD4890 Actief en driver geinstalleerd

Bij de installatie van elke Windows versie moet je zorgen dat de kaart die deactief moet op dat moment niet aanwezig is in het systeem.

Misschien kan de bios nog roet in het eten gooien, kwa instellingen primaire videokaart ecetra.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Peter 1981
Dat is misschien wel een idee. Weet je toevallig of dat ook met twee users kan? Dus bij de ene alle spellen geinstalleerd en de HD4890 actief en bij de andere geen spellen geinstalleerd en de HD4650 actief?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Falcon schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:46:
Wat je ook kan doen is 2 keer Windows installeren op je machine.

Windows 1:
- Sapphire HD4650 Actief en goed geinstalleerd
- HD4890 De-actief en geen driver geinstalleerd

Windows 2:
- Sapphire HD4650 Deactief en geen driver geinstalleerd
- HD4890 Actief en driver geinstalleerd

Bij de installatie van elke Windows versie moet je zorgen dat de kaart die deactief moet op dat moment niet aanwezig is in het systeem.

Misschien kan de bios nog roet in het eten gooien, kwa instellingen primaire videokaart ecetra.
Dat gaat niet werken, want de ventilator op de videokaart gaat toch gewoon meedraaien. Dat doet hij al in het BIOS. De videokaart wordt niet uitgeschakeld omdat jij hem niet gebruikt in Windows. Hij krijgt nog gewoon stroom, en de ventilator zal ook gewoon draaien. Misschien zelfs wel altijd op 100% omdat hij niet aangestuurd wordt door de drivers.

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 16:15
Zoiets als dit
Alleen dan met twee grafische kaarten.

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Falcon schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:46:

De tweede kaart kan er gewoon in blijven zitten, die kaart kan je dan gewoon uitzetten in hardwarebeheer.
Deze krijgt alleen wel nog stroom, dus die gaat draaien, of ze geinstalleerd is of niet.

Wat je kan doen is bij elke reboot in de bios de PCIE slot gaan uitzetten van de andere kaart. Imo niet handig.

Je bent eigenlijk op zoek naar wat notebooks tegenwoordig hebben (naam ontglipt me even, macbook heeft dit ook), dit kan je normaal gezien wel bekomen met een (AMD) moederbordje met onboard vga, en dan een zwaardere kaart in een PCIE slot. Moederbord/drivers regelen dan het aan/uit van de gewenste kaart.

Alleen zit je wss nog altijd met het probleem van de fan, al wordt de kaart niet gebruikt.

Beste oplossing is een andere koeler.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21
Ik heb een 4870 van sapphire in mijn pc zitten en die hoor ik idle echt niet. De rest van de fans komt er over. In idle draait die 20 procent ofzo en dat is gewoon stil zelfs al zit je er met je oor tegen. Hij heeft dan rond de 52 graden. Pas vanaf 35 procent begin je de kaart te horen. Met 2 kaarten en 2 windowsen is gewoon prutsen 8)7

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1