Core i7 koeler met meer geluidsproductie door bios reset?

Pagina: 1
Acties:

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hallo tweakers,

Gister is mijn bios gereset van een Asus p6t moederbord nadat ik een nieuwe geluidskaart heb geinstalleerd. Nu hoor ik mijn cpu koeler meer dan voorheen. De cpu (core i7 920) is ook zo'n 10 graden koeler idle. 31 vs 41 graden. Ik heb in de bios eigenlijk alles op standaard gelaten, behalve turbo mode e.d. Zie ik iets over het hoofd waardoor de koeler ineens harder draait? De pc is ooit door informatique in elkaar gezet,

Groeten,

Sj44k13

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk eens naar "Q-fan" of "Fan speed control" in het BIOS? Dat zal ergens bij "Hardware Monitor" staan bij een Asus BIOS. Door de BIOS reset is de ventilatoraansturing ook uitgeschakeld, waardoor hij altijd op 100% draait.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
DANK U! dat zocht ik! Hier kan een slotje op. Alles staat lekker op silent nu zonder dat het te heet wordt:) 64/ 65 graden bij cinebench, wat hij vroeger ook deed.

[ Voor 61% gewijzigd door Cobiwan op 17-09-2009 09:20 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:03

MsG

Forumzwerver

Zijn zulke features aan te raden overigens? Ik las namelijk altijd dat men dingen als Cool 'n Quiet het liefst meteen uitschakelde. Al is dat natuurlijk het terugklokken van de processor zelf en dit alleen de fan, maar toch.

Misschien moet ik het ook maar eens proberen

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Admiral Freebee
  • Niet online
Men schakelt het vaak uit als men gaat overklokken. Zelf heb ik het altijd aangelaten, zelfs al ging ik overklokken. Zaken zoals EIST en CnQ kunnen toch veel stroom besparen wanneer je processor idle is, of licht belast wordt. En dat is toch wel het overgrote deel van de tijd.

Wat de aansturing van de ventilator betreft: dat kun je gerust ook aanlaten. De temperatuurmarges zijn meestal nogal ruim genomen, dus je CPU zal niet oververhitten. De ventilator van mijn Core i7 laat ik pas vanaf 55°C (core temperatuur) sneller beginnen draaien. Daarvoor draait hij altijd op 550RPM. Dit heb ik wel zelf ingesteld met Speedfan, aangezien het BIOS van mijn P6T de ventilator veel te snel laat draaien wanneer hij idle is. Misschien komt dat wel omdat het geen PWM ventilator is.

Verwijderd

Q-fan laat enkel je fan trager draaien als je processor niet veel doet. Scheelt heel wat in geluidsproductie.
Waar je wel last mee kan hebben is dat (bij mijn RIIE toch) bij het opstarten de fanspeed al direct lager wordt gezet. Opzich geen probleem, ware het niet dat je dan een error (kan) krijgen à la 'CPU FAN SPEED ERROR, PRESS F1'. de fan draait dus in het begin te traag en dat vindt de bios dan weer niet zo lekker. :p
Hopelijk fixen ze deze error nog ..

PS. Je kan wel altijd de 'wait for F1 error' ofzo iets uitschakelen zodat ie de melding gewoon weergeeft maar wel gewoon verderdoet met opstarten.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Meestal kan je die check wel uitschakelen in het BIOS door bij de "Hardware Monitor" de CPU fan op "ignored" te zetten. Soms kan je zelfs een waarde ingeven vanaf wanneer hij moet beginnen 'zagen' :P
Pagina: 1