Windows 7 over XP installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.870 views

Anoniem: 318509

Topicstarter
Ik ben een beetje inde war.
Ik heb alleen Windows op een lege HD geinstalleerd maar nog nooit een upgrade gedaan.

Ik heb nu Windows XP op m'n pc staan, daarop wil ik nu Windows 7 gaan installeren. (zonder XP dus alleen 7)
Is het de bedoeling dat ik heel m'n HD moet formatteren en Windows7 in de DVD stop en installeer?
Of moet ik de 'custom installation' gebruiken omdat de wizard daar zegt dat m'n oude OS toch word overschreven?

In het kort hoe installeer ik W7 op een bestaande computer met XP.
Klinkt miss als een noobvraag maar dit is de 1e keer dat ik een update doe op een bestaande computer, meestal bouwde ik gelijk een nieuwe :P

Bedankt..

Oh, en betekent dat custominstallation dan ook dat al m'n bestanden op andere partities blijven bestaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 318509 op 17-09-2009 09:01 ]

• Hymanz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 21:52
Volgens mij moet je je harddisk formatteren en dan een schone installatie van Seven erop zetten.
Want volgens mij kan je alleen een upgrade doen als je vista hebt.

Anoniem: 298685

Stop de cd die je hebt gewoon in je computer, restart je systeem, ga even naar je bios, zet je CD drive als 1e boot optie, save settings en exit bios, nu herstart je pc, en komt er vanzelf een regel met iets als: Klik als u vanaaf de cd wilt starten.

Volg de win7 installatie tot het scherm waar je wilt installeren en kies gewoon de bestaande schijf/windows. Let wel ! Alles wat je op je xp hebt staat en je hebt data daar op staan is de data verloren. Klik volgende en klaar is kees.

• Hans.Solo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-04 15:20

Hans.Solo

Tank n00bje :P

De aanbevolen methode is inderdaad een verse windows 7 install, je zou wel van te voren met de migratie tool van de windows 7 DVD je profiel instellingen, email, docu's, etc kunnnen backuppen voordat je met je instal begint en dan terugzetten nadat je windows 7 hebt geinstalleerd.

http://www.blogsdna.com/3...ndows-xp-to-windows-7.htm

Anders zou je eerst een XP -> Vista Upgrade moeten draaien en daarna Vista -> Win 7 moeten doen, maar dat levert je waarschijnlijk een gigantisch logge uiteindelijke win7 install die waarschijnlijk niet vooruit te branden is.

99 bugs in the code , 99 bugs in the code
Take on down and patch it up...
117 bugs in the code.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Maak backups van al je bestanden. Formatteer de hele partitie waar XP op geinstalleerd stond, en installeer Windows 7. Upgraden gaat niet. Met andere partities gebeurt niets, maar je zal niet de eerste zijn waarbij dat toch niet anders loopt en met backups van al je bestanden, bedoel ik ook de data van andere partities.

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 10:53
zorg eerst dat je van je windows 7 DVD de optie opstart om je gebruiksgegevens op te slaan, start daarna de installatie op (vanuit XP of nieuw opstarten zoals boven) en dan zet windows 7 automatisch je XP gegevens in een map Windows.old.

formateren hoeft dus niet.... en je gegevens hoeven niet verloren te zijn, google even op upgrade 7 from xp dan word het haarfijn uitgelegd

• Hymanz
Hans.Solo schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:06:
De aanbevolen methode is inderdaad een verse windows 7 install, je zou wel van te voren met de migratie tool van de windows 7 DVD je profiel instellingen, email, docu's, etc kunnnen backuppen voordat je met je instal begint en dan terugzetten nadat je windows 7 hebt geinstalleerd.

http://www.blogsdna.com/3...ndows-xp-to-windows-7.htm

Anders zou je eerst een XP -> Vista Upgrade moeten draaien en daarna Vista -> Win 7 moeten doen, maar dat levert je waarschijnlijk een gigantisch logge uiteindelijke win7 install die waarschijnlijk niet vooruit te branden is.
Dat laatste kost minimaal 2 keer zoveel tijd :')

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Anoniem: 318509 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 08:59:
Oh, en betekent dat custominstallation dan ook dat al m'n bestanden op andere partities blijven bestaan?
Als je een partitie formatteert blijven de andere partities gewoon in tact.
Je kan je win 7 install ook op een andere partitie zetten dan je xp install op staat, dan heb je een dual boot systeem, je kan dan in msconfig instellen welke op de eerste rij staat en welke op de 2e rang met opstarten.

Signature

• Hymanz
BGB4rn schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:10:
[...]

Als je een partitie formatteert blijven de andere partities gewoon in tact.
Je kan je win 7 install ook op een andere partitie zetten dan je xp install op staat, dan heb je een dual boot systeem, je kan dan in msconfig instellen welke op de eerste rij staat en welke op de 2e rang met opstarten.
"
Ik heb nu Windows XP op m'n pc staan, daarop wil ik nu Windows 7 gaan installeren. (zonder XP dus alleen 7)
:P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 318509 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 08:59:
Ik ben een beetje inde war.
Ik heb alleen Windows op een lege HD geinstalleerd maar nog nooit een upgrade gedaan.

Is het de bedoeling dat ik heel m'n HD moet formatteren en Windows7 in de DVD stop en installeer?
Niet heel je HD maar wel de partitie waar XP op staat.

Maar dat lijkt me nogal voor de hand liggen, en als je zorgt voor een goeie backup van je data die absoluut niet weg mag staat niks je in de weg om het zelf te proberen.

Iedereen heeft het een keer moeten leren door het zelf te doen, ik stel dan ook voor dat je het gewoon gaat doen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.