Netwerk 802.11g/n verbeteren

Pagina: 1
Acties:

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Onlangs heb ik thuis zo mijn Apple netwerk ingesteld:

Een 'oude' (zonder dual band) Time Capsule 500gb maakt netwerk aan (radiomodus 802.11n (b/g compatible), Airport Extreme breid netwerk uit en een Airport Express doet hetzelfde.

Thuis heb ik een MBP die 802.11.n compatible is, een iPhone op 802.11g, een PS3 op 802.11g en een Wii op 802.11g.

Zodra ik een van de G devices aanzet en tegelijkertijd met mijn MBP aan het werk ben, draait het netwerk weer op 802.11g en eigenlijk wil ik dat niet. Ik wil een soort van dual band setup hebben. MBP continue op 802.11n laten werken onafhankelijk van welk G device connect. Dus kan in mijn geval twee dingen doen:

1. Dual band setup met bestaande devices.

De TC als primair basis-station laten werken die ingesteld staat op 'Maak netwerk aan' met een radiomodus 802.11n (5Ghz). Aan de TC koppel ik via ethernet de bestaande AE, deze zet ik ook op 'Maak netwerk aan' met een radiomodus 802.11n (802.11b/g compatible). Deze routers staan dan lijnrecht tegenover elkaar. Het wifi-signaal op de bovenverdiepingen moeten dan versterkt worden met twee Airport Expressjes. Waarvan ik er dus al een heb. De een versterkt het wifi-signaal van de 5Ghz verbinding, de ander van de 2,4Ghz verbinding. Extra kosten zijn dus enkel en alleen de aan te schaffen Airport Express.

2. Dual band setup met nieuwe TC

Een aan te schaffen, TC 1Tb dual band, die ook dual band wordt ingesteld. Voor de versterking van het wifi-signaal op de bovenste verdiepingen gebruik ik de 'oude' TC 500Gb die ik laat werken op 5Ghz 802.11n (zo heb ik eveneens de beschikking over een extra backup mogelijkheid) en ik maak gebruik van de reeds aanwezige AE, die ik laat werken op de 2,4 Ghz 802.11b/g.

Wat is wijsheid om te doen? Bij optie 1 dien ik alleen een extra Airport Express aan te schaffen. Bij optie 2 moet ik een dual band Time Capsule aanschaffen en als pluspunt heeft deze oplossing een extra backup-mogelijkheid (waar ik eigenlijk ook stiekem naar zoek...)

Wat is de beste keus?

Apple | Marantz | B&W

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Optie 1 zal nog steeds geen dual-band-achtige setup vormen, eigenlijk blijft het dan zoals het was of ik moet mij vergissen (je netwerk is vrij ingewikkeld qua set-up).Volgens mij blijf je bij optie 1 gewoon een bottleneck houden, alleen heb je die dan verplaatst. Optie 2 is beter wat dat betreft, dan heb je echte dual-band mogelijkheden en ben je klaar. Echt naar G-snelheden ga je nu ook weer niet met je huidige netwerk overigens, het wordt alleen langzamer dan N. Ik heb zelf thuis gewoon alleen 1 Airport-Extreme en that's it, ik heb geen versterkers nodig en ook mijn 802.11G apparaten hebben signaal tot aan de zolder. Ik zou daar eerst nog eens goed naar kijken, want volgens mij geef je meer uit dan nodig.

Mijn optie: Airport Extreme en Express verkopen en een TC halen.

[ Voor 6% gewijzigd door punishedbrains op 18-09-2009 10:03 ]

• Ron_Tweaker
Nee het kan wel, Apple heeft er documentatie over geschreven, maar kan de link even niet vinden. Heb wel de pdf op mijn computer ter inzage.

Maar zie artikel op Engadget: http://www.engadget.com/2...and-juice-your-downloads/

Jouw optie kan ook inderdaad, maar moet dan wel mijn huidige routers verkopen. Ik wil boven op de eerste verdieping nog wel draadloos kunnen printen, dus de Airport Express moet sowieso behouden blijven.

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Ik draai nu al een paar dagen de nieuwe setup (optie 1 in dit geval). Wat me opvalt is dat op 5 Ghz de verbindingssterkte op de eerste verdieping echt drie keer niks is. Ik heb daar een Airport Express ingezet die het signaal moet uitbreiden met de radiomodus ingesteld op: "Breid netwerk uit". De Express heeft soms moeite om het signaal vast te houden, uiteindelijk is dit te zien in een oranje knipperend lampje. Beneden draait de 5 Ghz op volle toeren. Is het misschien verstandiger om WDS uit te proberen? Of gaat dit niet met een 802.11n op 5 Ghz?

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Ik denk dat ik het anders ga doen. Ik ga met behulp van roaming zo het netwerk verbeteren.

De setup beneden wil ik zo laten staan, dus een TC voor 5ghz signaal en een Airport Extreme (gebrugd) voor een 2.4ghz signaal.

Boven wil ik dan een nog aan te schaffen dual band Airport Extreme hebben die verbonden is met de TC en AEx beneden. Ik weet alleen niet of dit gaat werken. Er gaan dus twee UTP kabels naar boven die in twee UTP poorten geprikt gaan worden van de nieuwe dual band AEx.

Indien mijn MBP dus geen signaal meer kan opvangen van de TC beneden moet het signaal afkomen van de nieuwe AEx boven. Vergelijkbaar dus met GSM signalen. Hij pakt de sterkste zendmast.

Kan dit?

Apple | Marantz | B&W