Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Serie beeps bij opstarten - geen beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55
Mijn 3 jaar oude PC (ASUS A8N-E moederbord, AMD Athlon 64 3700+ processor, ATI Radeon X1600 Pro videokaart, 2 GB geheugen) geeft bij het opstarten een serie snelle 'beeps' (5 maal) en het beeldscherm blijft zwart.Wel begint de harde schijf te draaien en lijkt de computer gewoon op te starten. Ik kan zelfs de gedeelde bestanden op de computer na enige tijd via het netwerk benaderen.
Twee weken terug had ik geen goede verbinding meer met mijn (bedrade) netwerk (kreeg geen IP adres van router), omdat ik vermoedde dat het aan de on-board netwerk kaart lag heb ik een pci etehrnet kaartje er in gestopt en deze gaf mij weer verbinding (conclusie: on-board ethernet adapter kapot).
Ik heb de afgelopen dagen mijn computer kast open gehad en alle componenten nog eens aangedrukt. Alle fans draaien en er is geen zichtbare schade of voelbare grote hitte.
Als ik mijn grafische kaart van het moederbord haal, dan krijg ik dezelfde piepjes.
Ik twijfel nu of het probleem ligt bij mijn grafische kaart (heb geen reserve klaar liggen om te proberen) of ergens op mijn moederbord. Wat denken jullie?
Wat kan de oorzaak zijn van het snel achter elkaar kapot gaan van onderdelen?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
je mobo (bios) geeft aan wat er fout is.
Zoek in je boekje op wat die piepjes betekenen. Dat staat er in.

Waarom je hardware kapot gaat weet ik niet, maar het zou kunnen komen door bijvoorbeeld power spikes. (oud huis?) of kortsluiting (slechte kabels?) of warmte (fans?) of schokken (kast onder bureau + kinderen?)

ow.. enneuh:
use google

[ Voor 19% gewijzigd door BasieP op 16-09-2009 21:17 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• MaxLaadvermogen
BasieP schreef op woensdag 16 september 2009 @ 21:15:
je mobo (bios) geeft aan wat er fout is.
Zoek in je boekje op wat die piepjes betekenen. Dat staat er in.

Waarom je hardware kapot gaat weet ik niet, maar het zou kunnen komen door bijvoorbeeld power spikes. (oud huis?) of kortsluiting (slechte kabels?) of warmte (fans?) of schokken (kast onder bureau + kinderen?)

ow.. enneuh:
use google
Heb al 2 dagen gezocht op google, maar weinig duidelijkheid. De manual van mijn mobo zegt niets over piepjes codes, via google héél veel lijstjes met beep-codes gevonden, maar veel spreken elkaar tegen. Ik heb een Phoenix Award Bios en de peipjes klinken als 2xsnel en dan nog 3. Wat ik vond op internet zou aangeven dat mobo is overleden, processor of geheugen kapot. Ik stond dan ook al op punt om nieuw mobo te kopen, totdat ik testje met remote toegang via netwerk probeerde. Lijkt er nu op dat alleen video het heeft begeven. Maar zoek goede trouble shoot methode.....

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Het feit dat je dezelfde beepcode krijgt als je je videokaart uit je moederbord haalt lijkt te bevestigen dat het probleem IN je videokaart ligt. Kun je niet van een vriend/kennis/buurman even een videokaart lenen? Dan weet je 100% zeker dat het daar aan ligt.

• MaxLaadvermogen
Xorsist schreef op woensdag 16 september 2009 @ 23:00:
Het feit dat je dezelfde beepcode krijgt als je je videokaart uit je moederbord haalt lijkt te bevestigen dat het probleem IN je videokaart ligt.
Die 'logica' snap ik niet helemaal.
Heb net de batterij er uit gehaald en BIOS gereset door jumper even om te zetten. --> geen enkel verschil :'(

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Simpel:

Computer in huidige toestand (met videokaart) -> 5x piep geen beeld maar wel doorstarten.

Computer zonder videokaart -> 5x piep en niet opstarten want geen videokaart.

Ergo het probleem zit hem in de videokaart

edit

Of in je PCI-E slot maar dit is alleen uit te sluiten met een andere videokaart.

[ Voor 18% gewijzigd door Xorsist op 17-09-2009 00:25 ]

• MaxLaadvermogen
Xorsist schreef op donderdag 17 september 2009 @ 00:21:Ergo het probleem zit hem in de videokaart

edit

Of in je PCI-E slot maar dit is alleen uit te sluiten met een andere videokaart.
Ik heb net een andere PCIe x16 videokaart geleend en op mijn mobo geprikt -- helaas weer dezelfde beep codes en geen beeld :(
Ik kan voorlopig alleen conlcuderen dat er ergen in de 'video keten' iets echt mis zit en dat de computer verder nog 'gewoon' opstart en werkt. Zelfs mijn sanzbd agent draait, en dowlnoad en unpacked netjes de NVZ bestanden die ik in mn gedeelde map plaats vanaf een andere netwerk computer. De processor is dus ook OK.
Het zier er naar uit dat er niets anders op zit dan een nieuw mobo te halen (en meteen een nieuwe processor, of een mobo zoeken met een socket 939 voor mijn oude processor...?)
Mijn huidige mobo is ATX formaat, kan dat in de meeste gevallen worden vervangen door een mATX formaat?

Eventuele suggesties voor een leuke en betaalbaar upgrade setje?

[ Voor 3% gewijzigd door MaxLaadvermogen op 17-09-2009 19:49 ]

• MaxLaadvermogen
:( Ik was zo naïef om te denken dat ik even snel het mobo zou kunnen vervangen, oude schijf er op en draaien maar weer (zonder enig verlies van programma's en instellingen) , dat werkt dus niet....
Dus dan wordt het kiezen tussen een mobo upgrade of meteen de rimbim vervangen (dus incl. kast, voeding HDD). Wel een ander prijsplaatje, waar ik niet op zat te wachten...

Het blijft mij wel intrigeren dat, op de 5 piepjes en het zwarte scherm na, de computer verder 'gewoon' werkt..? Geeft me ook gevoel dat er nog andere oplossingen moeten zijn? Ik heb net gegegeld dat ik een PCI vidoe kaartje kan lenen. dan kan ik iig checken of de fout alleen in de AGP-bus zit en met beetje geluk heb ik dan weer beeld en daarmee 'werkbare' computer om rustig naar definitieve oplossing te gaan.

Commentaar? Ideëen?

[ Voor 94% gewijzigd door MaxLaadvermogen op 19-09-2009 12:48 ]

• MaxLaadvermogen
Inmiddels heb ik een oude PCI videokaart geleend en in een vrij PCI slot geprikt. De PCIe kaart er uit gehaald.
Nu boot mijn systeem in ieder geval weer op en krijg ik beeld. Ik kan dus weer bij mijn gegevens en programma's. Maar wat er nu mis is? Het lijkt er op dat de PCIe bus het begeven heeft, is zoiets waarschijnlijk??

Verwijderd

Goeiendag
Ik heb hier precies het zelfde systeem staan met dezelfde specificaties en er is hetzelde gebeurd :( , dus geen beeld en wel door starten tot aan in windows.

Is hier nog wat meer van bekend geworden wat hiermee aan de hand is????

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Helaas is het niet de bedoeling dat je een oude topic van een ander kaapt met een eigen vraag. Daarnaast is dit sowieso een erg zwak topic, aangezien MaxLaadvermogen niet gebruik heeft gemaakt van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en niet verder gezocht heeft naar wat die beepcodes met z'n BIOS betekenen, en in het algemeen weinig eigen inzet toont.

Daarom gaat dit topic dicht. Ik zou je aanraden om allereerst op te zoeken wat de beeps betekenen (zie bovengenoemde link :z ), en dan mede daarmee zelf de troubleshooter doorloopt om te kijken wat je zelf kunt ontdekken. Als je er niet uitkomt mag je rustig een eigen topic openen, maar door de troubleshooter door te nemen weet je minimaal in welke richting je moet zoeken en ben je in staat om in een topicstart duidelijk aan te geven wat je allemaal exact geprobeerd hebt en wat er toen gebeurde :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.