Toon posts:

Solid State relais

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik ben bezig met een vu meter op 220 volt altans de lampen maar nu heb ik een probleem waar ik wil bestellen hebben ze alleen de TIC 206M en ik moet de Tic 206D hebben. Makakt dit veel uit?

schakeling: hier

alvast bedankt

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
Vergelijk de datasheets van beide versies, en trek je conclusie?

Verwijderd

Topicstarter
dat de M 600 volt kan hebben en de D 400 dat had ik al ontdekt maar kan het dan wel of niet? want schilt 200 volt

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2009 19:42 ]

• Who??
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Check de datasheet hier: http://www.bourns.com/pdfs/tic206.pdf

Het enige verschil is dat bij de "M"-versie de Vdrm hoger is (600V t.o.v. 400V voor de "D"-versie)

Het antwoord op je vraag is dus ja, je kan de M ook gebruiken.

Is it me...?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:26
Misschien is het trouwens slimmer om een triac te pakken met Nuldoorgangsdetectie, ik heb dat solid state relais ook vaak gebouwd, en liep toch soms tegen verkeerd schakelen aan, waardoor de lamp maar 50% van het voltage krijgt

Volgens mij heeft de MOC3041(?) Zero crossing detection.

Tenzij je het met een uC doet natuurlijk, dan kun je 50hz uit het net pakken...

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor een VU meter met 230 volt gloeilampen. maar de 3041 kan ik gewoon hetzelfde aansluiten als de andere

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Houdt er bij zero cross wel rekening mee dat de lamp alleen schakelt bij 0 doorgangen. en die zijn 'maar' 100x per seconde.

Als een chip de lamp meer dan ~50x per seconde gaat proberen te schakelen gaat je lamp erg vreemd doen.

Dat doet is dan ook wel zonder zero-cross maar minder.

Korte uitleg:

Niet-zero cross:
Gaat aan bij een puls, gaat uit bij zerocross.

Wel zero cross:
Gaat alleen aan en uit bij een zerocross.

Er zit elke keer 10ms tussen de zerocross (ivm 50hz) als je pulsen hebt van 1ms aan en dan weer uit wat niet synchroon loopt met de netspanning (aka, de gemiddelde PWM ongeveer) dan krijg je dus dat je lamp bij niet-zero cross eigenlijk altijd aan is (van de 10ms is ie er tussen de 9 en 10 aan omdat hij alleen aanschakeld en niet uit.)
Bij een zero cross gaat je lamp aan als 1 van die 1ms pulsen samenvalt met de zerocross, maar aangezien ze niet syncroon lopen krijg je een soort van heel traag knipperlicht.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-10 16:18
Voor zover ik weet wordt het D type veelvuldig voor 230VAC gebruikt aangezien de piekspanning normaliter ongeveer sqrt(2) x 230V = 325V bedraagt. De M versie heeft met 600V meer 'headroom', en kan prima als vervanger gebruikt worden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door base_ op 17-09-2009 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 22:34:
Houdt er bij zero cross wel rekening mee dat de lamp alleen schakelt bij 0 doorgangen. en die zijn 'maar' 100x per seconde.

Als een chip de lamp meer dan ~50x per seconde gaat proberen te schakelen gaat je lamp erg vreemd doen.

Dat doet is dan ook wel zonder zero-cross maar minder.

Korte uitleg:

Niet-zero cross:
Gaat aan bij een puls, gaat uit bij zerocross.

Wel zero cross:
Gaat alleen aan en uit bij een zerocross.

Er zit elke keer 10ms tussen de zerocross (ivm 50hz) als je pulsen hebt van 1ms aan en dan weer uit wat niet synchroon loopt met de netspanning (aka, de gemiddelde PWM ongeveer) dan krijg je dus dat je lamp bij niet-zero cross eigenlijk altijd aan is (van de 10ms is ie er tussen de 9 en 10 aan omdat hij alleen aanschakeld en niet uit.)
Bij een zero cross gaat je lamp aan als 1 van die 1ms pulsen samenvalt met de zerocross, maar aangezien ze niet syncroon lopen krijg je een soort van heel traag knipperlicht.
:o maar nu snap ik er niet heel veel meer van welke kan ik het beste gebruiken met of zonder de zero cross?

even een vraagje moet ik de 206M nog koelen?

Zo ja kan ik die allemal op hetzelfde koelblok monteren of gaat er dan iets mis met kortsluiting?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2009 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat je het beste zonder zero-cross kan gebruiken, tenzij je echt met vermogens gaat werken maakt voegt zero-cross niet echt wat toe.

Als je daadwerkelijk wat vermogen door die triacs gaat duwen moeten ze wel gekoeld zijn (meer dan ~50-75W oid, ruwe gok)
Ze kunnen allemaal op een koelblok, maar houdt er dan sterk rekening mee dat de middelste pin (MT2) verbonden is met je montageplaat, dus of je moet het schema zo maken dat het niet uitmaakt dat die aan elkaar zitten of ze isoleren, daar zijn speciale to220 isolatieplaatjes voor van siliconen, die je dan samen met een plastic huls in het gaatje gebruikt.

Maar volgens mij is het prima mogelijk om ze zonder isloatie op een koelblok te zetten.

LET OP!!! Het koelblok komt dan onder 230V te staan!!! Geef duidelijk aan dat er spanning op het koelblok staat!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 23:11

mace

Sapere Aude

LiquidSmoke schreef op woensdag 16 september 2009 @ 20:31:
Misschien is het trouwens slimmer om een triac te pakken met Nuldoorgangsdetectie, ik heb dat solid state relais ook vaak gebouwd, en liep toch soms tegen verkeerd schakelen aan, waardoor de lamp maar 50% van het voltage krijgt

Volgens mij heeft de MOC3041(?) Zero crossing detection.

Tenzij je het met een uC doet natuurlijk, dan kun je 50hz uit het net pakken...
De MOC is toch een soort optocoupler speciaal voor triacs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De MOC serie zijn optotriacs, speciaal voor wisselspanning, dat je ze vervolgens kan gebruiken samen met een andere triac om de stroom te versterken is eigenlijk hetzelfde als met een normale optocoupler er een transistor bij te gooien om een darlington te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 23:11

mace

Sapere Aude

SA007 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 13:00:
De MOC serie zijn optotriacs, speciaal voor wisselspanning, dat je ze vervolgens kan gebruiken samen met een andere triac om de stroom te versterken is eigenlijk hetzelfde als met een normale optocoupler er een transistor bij te gooien om een darlington te maken.
duidelijk, thanks.

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10 16:33

Dr.Roelski

Walk on ....

Of je gaat voor volledig geintegreerd met eventeel een overbelastingsschakeling.
Kijk eens naar Solid stare relais S 202 SE1 bijvoorbeeld (er zijn meer type afhankelijk wat je wilt). Hier hoef je alleen nog maar een weerstandje en koelblok toe te voegen en je bent klaar. Kost wel iets meer, maar ze zijn niet kapot te krijgen.
Ik weet niet meer precies welk type er een nuldoorgangsschakelaar had en welke ook inductief belast mag worden, maar daar kom je wel uit denk ik.
http://www2.produktinfo.c..._Relais_S_202_SE1_SE2.pdf

Verwijderd

laten ze die nou net vorige jaar een 130 stuks op mijn werk weggegooid hebben, omdat ze niet loodvrij waren :)
heb ze kunnen redden gelukkig. Erg handige dingetjes!
Pagina: 1