• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Ik heb een rare situatie.
Wij hebben machines met een groen en een rood ledje.
Groen dan is hij bezig, rood dan is er een storing.
Kan ook groen en rood tegelijk, dan is er een storing maar kan de machine nog verder werken...

Nu wilden we dat op afstand in de gaten kunnen houden, doen we al met meer machines.
Bij die andere machines zet ik meestal een optocoupler parallel aan de lampen, eventueel met weestanden (meeste machines hebben 24volt aansturing met echte lampjes ipv ledjes).

Nu meet ik echter bij deze machine over de led 0,3 tot 0,5 volt (de meter schommelt 0,1 volt en per ledje scheelt het iets)
Het ledje werkt echter prima, gaat gewoon aan en uit.

Ik kan de sporen op de print niet helemaal herleiden, sommige lopen kris kras over de print onder vastgesoldeerde IC's maar voor zover ik kan zien is het als volgt:

De anode zit direct op een + van een voeding.
Achter de cathode zit nog een weestand, ik kan de kleuren echter niet meer goed zien (en ik ben toch al een beetje kleurenblind).
Na de weestand zit een UDN-5712M, een dual NAND driver.

die 5712M heeft 8 pinnen.
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik weet dat beide lampjes tegelijk kunnen branden.
De weestanden van de leds zitten achter pin 3 en 6.
Achter pin 2 en 7 zitten verbindingen die naar een andere besturingskaart gaat en is nogal moeilijk te achterhalen.
Ik kan niet op de print zien of dat pin 1, 4, 5 en 8 zitten aangesloten.
Ik snap zowiezo die 5712M niet helemaal.
het lijkt net of je spanning van pin 6 en/of pin 3 via een transistor terug kunt laten lopen naar de GND (pin 4) of eventueel/tegelijkertijd via pin 5 waarbij tussen pin6<->pin5 en pin3<->pin5 een diode zit.

ik heb meerdere leds nagemeten en telkens is het voltage hooguit 0,5volt.

Ik heb gemeten over de pootjes van de led, en ik heb ook gemeten vanaf de anode van de led tot pin6 (dus na die weestand waarvan ik de kleuren niet zie) en altijd is de spanning hetzelfde. Ook als ik alleen over de weerstand meet is het voltage zo laag.

Aan de hand van deze wazige omschrijving zullen jullie ongetwijfeld al in de gaten hebben dat ik zowiezo niet zoveel verstand heb van elektronica.... :)

Toch zou ik graag een opto-coupler willen schakelen mbv deze ledjes.
Daar heb ik toch minimaal 2volt, liefst 3,5 volt voor nodig.
Heeft er iemand een tip wat ik anders kan doen/wat ik fout doe?

mookie

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een opampje gebruiken?
Desnoods gewoon over de led zelf heen zetten??

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:18
Het lijkt me uitgesloten dat die LED's daadwerkelijk op 0.3 tot 0.5V werken.

Vermoedelijk zijn de LED's gemultiplexed met andere LED's, of wordt er pulsbreedtemodulatie (PWM)
gebruikt.
Het lijkt me daarom verstandig dat je eerst eens met een scoop meet ipv. een multimeter, om te kijken
of je pulsen over de LED's ziet met een hogere spanning.
Als dat zo is, geeft dat ook mogelijkheden om iets met optocouplers te doen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uberhaupt: wat gebeurt er als je een optocoupler parallel zet aan die led. Werkt de OC (en de LED...) dan nog?

Alhoewel je dan wel wat meer stroom trekt van je led-driver.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 16-09-2009 17:26 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 22:56
Ja, over een LED (diode) heb je altijd een spanningsval van +/-0.6V. Dat is een vd eigenschappen
Wat meet je tussen de anode en de grond/massa? Dan kan wsch die spanning gebruiken om je opto te voeden.

[ Voor 29% gewijzigd door debbes op 16-09-2009 17:28 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Part

Helemaal niets.....

Zet de opto-coupler in serie met de led.

(En zet je multimeter op DC.)

[ Voor 37% gewijzigd door Part op 16-09-2009 17:30 ]

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
debbes schreef op woensdag 16 september 2009 @ 17:26:
Ja, over een LED (diode) heb je altijd een spanningsval van +/-0.6V. Dat is een vd eigenschappen
LED's met een spanningsval van 0.6V zijn nog niet uitgevonden hoor. LED's hebben een hogere spanningsval dan normale diodes. Een rode LED heeft een spanningval van 1.8V en een groene heeft een spannignsval van 2.0V.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Ik denk dat er een blokgolf het ledje van spanning voorziet.
En wat je multimeter aangeeft is dus de gemiddelde spanning. (0,4V/1,7V x 100% = een duty cycle van ongeveer 25%)

Gewoon een NPN transistor er aan koppelen met een weerstand aan de basis en de +kant van de led.
En de collector schakelt vrolijk mee. Als je tussen de collector en een plusspanning 24V-lamp hangt ben je er.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Part

Part

Helemaal niets.....

Onbekend schreef op woensdag 16 september 2009 @ 19:13:
Ik denk dat er een blokgolf het ledje van spanning voorziet.
En wat je multimeter aangeeft is dus de gemiddelde spanning. (0,4V/1,7V x 100% = een duty cycle van ongeveer 25%)

Gewoon een NPN transistor er aan koppelen met een weerstand aan de basis en de +kant van de led.
En de collector schakelt vrolijk mee. Als je tussen de collector en een plusspanning 24V-lamp hangt ben je er.
Waarom zo omslachtig?
In een opto-coupler zit een led.

Wat hij dus wil is niet 1 led maar 2 leds aansturen.
Normaal doe je dat door gewoon de 2 leds in serie te zetten. (in dit geval de opto)
Wat hij misschien moet nog wel moet doen is de weerstand aanpassen indien de led niet fel genoeg wil branden.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Part schreef op donderdag 17 september 2009 @ 08:34:
[...]

Waarom zo omslachtig?
In een opto-coupler zit een led.

Wat hij dus wil is niet 1 led maar 2 leds aansturen.
Normaal doe je dat door gewoon de 2 leds in serie te zetten. (in dit geval de opto)
Wat hij misschien moet nog wel moet doen is de weerstand aanpassen indien de led niet fel genoeg wil branden.
Hoezo omslachtig?
Met 2 leds in serie heb je een hogere spanning nodig. Daarnaast is dat meestal niet zo verstandig als de leds niet van het zelfde type zijn. (En dat zijn ze hier dus niet.)

Overigens is een transistor + weerstand een stuk goedkoper en minder werk dan een optocoupler, dus ik zou niet weten waarom dat omslachtig is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
kon nu helaas pas reageren...

multimeter stond uiteraard op DC.
De reden voor de optocoupler is omdat ik de lampjes via een printerpoort uit wil lezen.
Ik moet dus een schakelaartje hebben dat pin 25 (gnd) met pin 2(data1), of 3(data2) etc van de printerpoort in verbinding kan zetten. Bij de 24 volt machines doe ik dat met relais.
Bij 1 machine waarvan ik niet wist hoeveel spanning hij kon leveren heb ik dat voor de zekerheid maar met optocouplers gedaan.
Dan is het geheel tenminste netjes gescheiden van elkaar.

zoals eerder gezegd heb ik er niet veel verstand van, maar over de led meet ik, laten we zeggen, 0,4 volt.
Als ik dan over de led + weerstand meet dan is het nog steeds 0,4, soms 0,5 volt.
Maakt het wat uit waar je meet?
Stel dat het een normal situatie was, met een 5 volt voeding en een groene (2volt) led en een weestand.
Als ik dan enkel over de led meet, meet ik daar dan 5 volt of 2 volt?

Het lijkt mij sterk dan de stroom over dat ledje met PWM wordt aangestuurd.
Het ledje is aan of uit, het is geen kamer verlichting die je leuk kunt dimmen :)

heb helaas ook geen oscilloscoop om het te controleren.

Ik denk dat het parallel zetten van de optocoupler geen probleem is voor de driver (UDN 5712M), zeker niet als ik hem direct over de driver zet, lijkt mij sterk dat die door gaat branden.
echter als ik daar dus meet (+ van het ledje en de - van de driver na de weestand) dan blijft het voltage laag.

Als je het schema van die 5712M bekijkt dan zit daar ook een diode en een transistor in.
Je bent vrij om te kiezen welke je gebruikt ofzo.
Ik snap niet goed wat die IC doet, waarom hij ertussen zit.
Of het moet zijn dat die IC wordt geschakeld met 12 of 24 volt ofzo...

Zou iemand het schema op internet willen bekijken?
http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Databooks-5/Document277281.pdfhttp://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Databooks-5/X19-30.pdf
2de lijkt me het duidelijkst

Misschien kan ik de spanning die de driver aanstuurt wel gebruiken, echter snap ik niet goed hoe dit IC werkt.
Ik snap niet op welke pinnen ik de stuurspanning zou moeten meten.

mookie

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:18
mookie schreef op donderdag 17 september 2009 @ 19:06:

Het lijkt mij sterk dan de stroom over dat ledje met PWM wordt aangestuurd.
Het ledje is aan of uit, het is geen kamer verlichting die je leuk kunt dimmen :)
PWM hoeft niet per se gebruikt te worden om de intensiteit te regelen, gewoon aan/uit kan ook
(al heeft het minder nut).

Als jij slechts zo'n 0.4V meet over een rode of groene LED, kan het haast niet anders dan dat de
LED's met een pulsvormig signaal worden aangestuurd.
heb helaas ook geen oscilloscoop om het te controleren.
Je kunt je meter ook eens op AC zetten, kijken wat-ie dan aangeeft. Hoewel het sterk van meter tot
meter kan verschillen hoe-ie met een pulsvormig signaal omgaat, kan je in ieder geval zien
of er een AC component in zit.
Als je het schema van die 5712M bekijkt dan zit daar ook een diode en een transistor in.
Je bent vrij om te kiezen welke je gebruikt ofzo.
Ik snap niet goed wat die IC doet, waarom hij ertussen zit.
Of het moet zijn dat die IC wordt geschakeld met 12 of 24 volt ofzo...

Zou iemand het schema op internet willen bekijken?
http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Databooks-5/Document277281.pdfhttp://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Databooks-5/X19-30.pdf
2de lijkt me het duidelijkst

Misschien kan ik de spanning die de driver aanstuurt wel gebruiken, echter snap ik niet goed hoe dit IC werkt.
Ik snap niet op welke pinnen ik de stuurspanning zou moeten meten.
Dat soort chip's is i.h.a. niet meer dan een buffer om hogere spanningen of grotere stromen mogelijk te maken
dan met standaard logica kan. De diode is voor inductieve belastingen (relais e.d.).

Ik heb het idee dat je in een industriele omgeving bezig bent. Als je een machine aan een printerpoort van een
PC wilt koppelen, is het inderdaad ZEER verstandig om alles via optocouplers te scheiden.
Daar zou ik zeker niet op bezuinigen, ook al is een transistor + weerstand goedkoper.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-10 16:18
Zoals hier aangegeven moet ik ook zeggen blijf bij de optocoupler in serie met de led dat bespaart je een hoop ellende. Voor andere oplossingen heb je veel meer electronica ervaring nodig denk ik, verder zijn er schema's genoeg hoe je de optocoupler uitgang kunt gebruiken/bufferen

edit: die diode in die chip is een vrijloopdiode om schakelpieken van relais te onderdrukken zodat de uitgang niet stuk gaat, deze zit in alle voor relais geschikte buffer ic's, meestal zijn dit open collector uitgangen zodat de relais een hogere voedingsspanning kunnen gebruiken en daarmee minder stroom trekken. Die chips zijn nodig om een grotere stroom en spanning te kunnen aansturen vanuit de te zwakke logica uitgangen.

[ Voor 45% gewijzigd door base_ op 17-09-2009 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Onbekend schreef op donderdag 17 september 2009 @ 18:13:
[...]

Hoezo omslachtig?
Met 2 leds in serie heb je een hogere spanning nodig. Daarnaast is dat meestal niet zo verstandig als de leds niet van het zelfde type zijn. (En dat zijn ze hier dus niet.)

Overigens is een transistor + weerstand een stuk goedkoper en minder werk dan een optocoupler, dus ik zou niet weten waarom dat omslachtig is.
Voor 25 cent heb je al een groot aantal type opto-couplers:
http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=345
Veel daarvan werken al vanaf 0,9V tot 1,4V. Dit komt doordat er een infrarood diode in zit. Deze hebben een spannings val van maximaal 1,4 volt.
Op de 25 cent kun je natuurlijk wel wat besparen maar is dat echt de moeite in dit geval?

Omdat er een UDN-5712M tussen zit zal de led met minimaal 5 volt aangestuurd worden. Bij 5 volt zal de led iets minder fel branden maar de opto zal nog prima werken. Hij kan dan de weerstand aanpassen als zwakker branden van de led een probleem is.
Bij wat hogere spanningen zul je het intensiteits verschil van de led niet eens zien. En de kans dat ze gebruik maken van hogere spanningen is erg groot, waarom zou je anders een UDN-5712M gebruiken om een led aan te sturen?

Verschillende leds is ook geen enkel probleem zolang je maar onder de maximale stroom van de zwakste led blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Het is inderdaad een industriele omgeving.
De optocouplers zijn ook niet om mijn computer te beschermen, eerder om de machines te beschermen.
Ik heb vaker een voeding van een PC raar zien doen en een te hoog voltage af zien geven dan dat die machines raar doen....

Maandag zal ik wat optocouplers halen en kijken of ze het toevallig gewoon doen...
Machine is nu bezig dus ik kan er vandaag niet meer bij...

Als ik naar de stuurspanning van de UDN wil kijken, over welke pinnen moet ik dan meten?
Ik neem aan pin1 en pin2 of pin1 en pin7

Misschien is het makkelijker om de stuurspanning van de UDN te gebruiken dan de spanning van de led.

mookie

Pagina: 1