computed styles; meerdere css files combineren

Pagina: 1
Acties:

• basvcds
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik heb hier een website die ik kwa css voor ong . de helft heb gebaseerd om mijn 'templatesite', waar ik veel van de standaard vormgeving uit haal. Nu wil ik echter deze nieuwe site voortaan als template gaan gebruiken, en wil ik de gecombineerde css styles in 1 bestand hebben. Ik heb al lopen zoeken maar kon geen tool voor me vinden die dit goed kan doen. Als ik bijv. in firebug mijn gecombineerde styles bekijk zullen deze altijd los van elkaar staan en niet gecombineerd tot 1 id of class.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het best zou kunnen aanpakken?

www.baskoole.com

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55

Bosmonster

*zucht*

Denk dat dat toch echt handwerk gaat worden.

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Ja, handwerk of het linken naar de verschillende CSS files. Het beste is om gewoon een grote CSS te schrijven en deze overal op te gebruiken. Als je namelijk CSS files combineert kun je bij het aanpassen van de ene site iets vernaggelen op een andere ;)

Twitter Flickr

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Handwerk lijkt me de enige juiste methode.

Computed styles geeft nooit de finesse weer die soms nodig is.

Maar als handwerk echt een groot probleem is zou ik me eerder zorgen gaan maken over de css. 10K aan css herstructureren lijkt me ook nog niet echt het probleem ( al vraag ik me wel af of je css goed is als je de 10K haalt maar ok )

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb wel eens een CSSMin script ingebouwd in m'n website om meerdere css bestanden te combineren. Dit ging zonder problemen toen.
Denk er wel aan dat als je zo'n script gebruikt het best wel eens mis kan gaan.

• Gomez12
Joolee schreef op woensdag 16 september 2009 @ 21:29:
Ik heb wel eens een CSSMin script ingebouwd in m'n website om meerdere css bestanden te combineren. Dit ging zonder problemen toen.
Denk er wel aan dat als je zo'n script gebruikt het best wel eens mis kan gaan.
En denk ook goed aan de overhead die dit kost...

Ipv enkel 1 flat-file css serveren moet je server nu opeens php opstarten, deze moet cssmin opstarten die moet controleren of de cache nog vers is ( zoniet opnieuw script draaien ).
Het kost minimale extra tijd maar als je een grotere site hebt is 10.000x minimaal toch nog redelijk wat...

Dit soort tools zijn leuk en makkelijk, maar vraag je altijd af hoeveel extra moeite een eenmalige offline minifier + copieren van css bij een wijziging kost versus elke page-view weer een klein beetje processorbelasting...

Verwijderd

Misschien dat je wat met '@import' kan?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55

Bosmonster

*zucht*

Gomez12 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 21:00:

Maar als handwerk echt een groot probleem is zou ik me eerder zorgen gaan maken over de css. 10K aan css herstructureren lijkt me ook nog niet echt het probleem ( al vraag ik me wel af of je css goed is als je de 10K haalt maar ok )
Ik ken sites met 250K+ CSS en dat is nog minimized ook :P

• Gomez12
Bosmonster schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:37:
[...]

Ik ken sites met 250K+ CSS en dat is nog minimized ook :P
Ik vraag het me ook maar enkel af...

Ik zeg niet dat het per definitie fout is :) Enkel zet ik er altijd grote vraagtekens bij of 250K+ CSS die per page door browser geparsed wordt wel het meest efficiente is, ik kan me moeilijk voorstellen dat er 1 page is die alle stijlen gebruikt, veelal zou ik er persoonlijk voor kiezen om het te verdelen over 2 / 3 files ( zolang er een duidelijke scheiding is ) die wat lichter zijn... Maar soms ontkom je er gewoon bijna niet aan ( zonder je een onderhoudsramp op je nek te halen )

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Het lijkt me best dat je het probleem in twee splitst, scripts samenvoegen kan je met sites zoals Scriptalizer, wil je geen compressie dan volstaat het gebruik van je Console Prompt om de bestanden te combineren.

Eens je een gecombineerd bestand heb dan kan je op dat bestand de styles gaan computen zodat ze gecombineerd wordt, dit is wellicht de moeilijkere stap maar gescheiden wordt deze al wel iets gemakkelijker. Google 'computed css styles' geeft als eerste link al direct een suggestie om de browser al het werk te laten doen en via JavaScript de computed styles af te drukken, het enigste wat je hier nog moet doen is alle elementen enumereren. Als dat niet handig is moet je eens verder zoeken of eens andere zoektermen gebruiken.

Als je toch voor handwerk gaat kan je best eerst even kijken naar een editor waar je heel gemakkelijker een overzicht krijgt van de verschillende matches van een zoekterm, ook het tellen van occurences binnen een bestand kan hulp bieden, echter houdt dat geen rekening met de combinaties met andere classen.

Veel succes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvcds
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Bedankt voor de input, ik heb een keer diep gezucht en de zaak met de hand gecombineerd en uitgeschreven. En sja, als je het zelf doet ziet het er toch wat beter en overzichtelijker uit.

www.baskoole.com

Pagina: 1