Toon posts:

Overclocken AMD x2 3600+ op ASrock Alive Sata 2 Glan Mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb mijn CPU kort geleden voorzien van een CoolerMaster 500 watt voeding, en een Scythe Mugen CPU cooler. Daardoor is mijn processor nu idle ongeveer 26-30 graden. Eigenlijk is het dus zonde om hem niet te overclocken.

Nou heb ik geen enkel verstand van overclocken, maar ik vond toch dat ik een heel eind kwam na een uitputtende zoektocht op Google. Probleem is alleen dat als je geen enkele ervaring hebt met zoiets elk afwijkend puntje een groot probleem is, omdat je niet weet wat je ermee moet doen. Ik heb mijn bios bijvoorbeeld een paar keer doorzocht op een FSB, uiteindelijk blijkt dat op mijn moederbord cpu host frequency te heten. Tja, weet ik veel.

De cpu host frequency staat standaard op 200, maar kan ingesteld worden op waarden tussen 140 en 300. Ik heb hem nu op 205 gezet, en mijn processor draait nu inderdaad op 2,05 ghz in plaats van 2,0. Tot zover alles goed, maar ik wil alleen de processor overclocken, en daarom moet ik ergens de pci-expres bus en pci-bus of zoiets locken op hun normale snelheid. Ik durf mijn pc niet verder te overclocken voor ik dat gedaan heb. Mijn simpele Asus X800 is echt een rampexemplaar en ik ben bang dat hij er mee ophoudt als ik hem oververhit. Vroeger had hij artifacts en soms heeft hij irritante freezes als ik een youtubefilmpje kijk (tijdens het gamen nergens last van) Bovendien is mijn processor het enige onderdeel dat niet de standaardkoeling heeft (die Scythe Mugen dus)

Mijn vraag is dus, hoe lock ik pci-expres bus en pci-bus op mijn moederbord, naar welke woorden moet ik zoeken. Ik weet niet hoe dat heet in mijn Bios en ik kan het nergens vinden.

Mijn uiteindelijke overclockdoel is 2,4 ghz, dat moet met deze koeler wel haalbaar zijn denk ik. Daarvoor moet ik misschien wel het voltage verhogen, maar dat kan met dit moederbord bijna niet. Zie deze review uit 2007.

productreview: Asrock ALiveSATA2-GLAN review door Epep (erg vergelijkbaar met mijn situatie)

Bovendien, als ik de multiplier/voltage change op manual zet om het voltage te veranderen, springt processor multiplier naar [x4 800 MHz] terwijl hij default op [x10 2000 MHz] staat. Die moet ik dan zelf op zijn defaultwaarde zetten neem ik aan? Dat is de hoogste waarde uit het lijstje... ook springt processor voltage naar [1,300 V] dat is de hoogste waarde waar hij op kan. Ik weet niet wat ik hiermee moet doen. Maar ik moet hier dus wel meer rommelen als ik het voltage wil veranderen...

Links:

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=ALiveSATA2-GLAN
http://download.asrock.com/manual/ALiveSATA2-GLAN.pdf

alvast bedankt voor de hulp. Alle tips zijn welkom.

Edit: Ik heb inmiddels gevonden waar ik PCIE en PCI bus kan locken. PCI kan alleen gelockt worden op 33 MHz, PCIE kan ingesteld worden maar staat standaard op 100. Is dat normaal? Weet iemand of ik nog iets met mijn geheugen moet doen? Die kon ik kennelijk ook locken in het bios, ook op hogere snelheden dan waar ze voor zijn (niet gedaan uiteraard). PC lijkt nu stabiel te draaien op 2,16 GHz, ik ga gewoon door :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2009 16:51 ]