Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakermensen,

Ik heb al aardig wat rond zitten snuffelen maar kan het antwoord op mijn vraag eigenlijk niet vinden.
Ik ben van plan om te gaan upgraden naar een i7 systeem voor all-round dingen. Ik ben vaak zat bezig met multitasken en heb meestal meerdere applicaties tegelijk open staan zoals:

FireFox
Windows Live Messenger
Winamp
Second Life
Visual Web Developer 2008 (VWD2008) of Photoshop CS3/CS4

De dingen waarvoor ik het wil gaan gebruiken is ongeveer:

Windows 7
GuildWars
Diablo 3
Second Life
VWD2008

over het algemeen maak ik me weinig zorgen over win7, maar vraag ik me wel af wat de beste combo is omdat ik niet zeker ben waar het meeste nadruk op gelegd word. het budget is een klein beetje van toepassing, ik wil het wel goedkoop houden maar erg extreem hoeft dit ook weer niet.

Second Life + VWD2008 hebben meer baat bij RAM terwijl GuildWars waarschijnlijk meer baat heeft bij een videokaart.

Intel® Core™ i7 920
ASRock X58 Extreme

Intel® Core™ i7-860
Asus P7P55D PRO

de overige hardware is:

Club 3D CGAX-48924SO
OCZ StealthXstream 700W
Maxtor STM3320614AS
Patriot 4 GB DDR3-1333 Kit (moet waarschijnlijk vervangen worden, niet meer te vinden bij alternate.nl suggesties zijn welkom)

enige ideën? een goede en beschaafde discussie is natuurlijk altijd welkom.
Comments dat ik oudere hardware kan gaan gebruiken graag bij u laten, ik wil een upgrade en daarmee mijn huidige systeem doorgeven naar moeder-lief.
Ook comments dat Second Life levenloos zou ik jullie willen vragen achterwege te laten.

Alvast bedankt

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tja, genoeg reviews te vinden die de i7 920 vergelijken met de i7 860 zou ik zo zeggen ;)

Verwijderd

En een hint als je reviews leest, zoek er waar ze ook de 750 hebben meegenomen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Neem bijvoorbeeld hier eens een kijkje: http://www.hardware.info/...Core_i5i7_Lynnfield_test/
Meer dan zat benches te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
benches en reviews heb ik idd allemaal wel bekeken, en het is steeds per game/test anders welke sneller is. maar wat is ongeveer een goede maatstaf voor de iets algemenere dingen die ik heb opgenoemd? (ik vond zippen/rarren wel redelijk relevant bijv.)

ik zal in ieder geval geen SLI gaan draaien in de toekomst dus maakt het weinig uit voor de PCI-e lanes.
Qua Ram heeft de i7 860 wel een stapje sneller op de 920, maakt dit heel erg veel uit?

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:03:
Patriot 4 GB DDR3-1333 Kit (moet waarschijnlijk vervangen worden, niet meer te vinden bij alternate.nl suggesties zijn welkom)
Waarom vervangen als je een I7 860 neemt? Die maakt gebruik van dual channel dus hetzelfde geheugen volstaat zeker wel.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Verwijderd

Topicstarter
StefanvanGelder schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:45:
[...]

Waarom vervangen als je een I7 860 neemt? Die maakt gebruik van dual channel dus hetzelfde geheugen volstaat zeker wel.
is niet meer te vinden op Alternate.nl, zal dus waarschijnlijk een ander setje moeten vinden ervoor ;)

Het is de eerste keer dat ik me echt zonder verkopers (kunnen soms behoorlijk opdringerig en oplichterig zijn :X) een PC aan wil schaffen, vandaar dat ik misschien wat sullige vragen stel.

heb wel voor IT gestudeerd maar dat ging niet verder dan P4 met HT, ben nu overgestapt op programmeur en ben (nog) niet 100% op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen :$

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:42:
benches en reviews heb ik idd allemaal wel bekeken, en het is steeds per game/test anders welke sneller is. maar wat is ongeveer een goede maatstaf voor de iets algemenere dingen die ik heb opgenoemd? (ik vond zippen/rarren wel redelijk relevant bijv.)
Het is ook logisch dat het anders is in benches, zo is het in real life ook. Dus zoek uit wat het beste bij jouw situatie past en koop dat.

Verwijderd

Topicstarter
heb wat meer hier op tweakers rondgekeken en merk dat Asus wel veel problemen heeft met geheugen. Na wat verder gespit ben ik op de ASRock P55 Deluxe gekomen. Heeft asrock bekende problemen met geheugen?
Google en Tweaker search hebben niets relevants terug gegeven.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Asrock is een dochterbedrijf van Asustek, dus ik neem aan dat zij ook wel hun intellectuele eigendom (en bijhorende ontwerpkeuzes) zullen delen.

Elk moederbord heeft wel problemen met bepaalde types geheugen. Als je niet van plan bent te overklokken, kan je best voor geheugen gaan dat op de QVL lijst van het moederbord staat. Dat geheugen is dan getest met het moederbord, en zou zeker moeten werken. Soms staat er zelfs overklokgeheugen mee op de QVL.

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 16-09-2009 16:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Persoonlijk heb ik nog geen problemen ondervonden met mijn stock Q6600 en de Commando
ASRock vind ik persoonlijk een erg stevig merk, mijn vorige PC (na een upgrade) draait nu nog steeds stabiel na een jaar of 8.

in ieder geval bedankt voor jullie posts, ik heb zeker wat opgepikt en ga verder met vergelijken.

als iemand ervaring heeft met een van de plankjes/combo's zou ik dat graag willen weten

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
Ik zou voor optie B gaan.

mss zelfg eerder optie C

P55 + i5 750 + 4 gig ram.

goeikoop, snel, en meer dan genoeg als je kijkt wat je nodig hebt.

:)

Evaring:

Wel ik heb hier een ASUS A8N SLI Premium en x2 4200+ met 2 gig ramm.
Draait eigenlijk zonder veel problemen al een 5 jaar.
Asus is zeker geen slecht merk. Alleen de ram moet wel samen gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door BitchCrew op 17-09-2009 11:24 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:57:
[...]

is niet meer te vinden op Alternate.nl, zal dus waarschijnlijk een ander setje moeten vinden ervoor ;)
Oh sorry, my bad... Ik had niet opgemerkt dat je het allemaal nog moest aanschaffen, dacht dat je het ergens thuis had liggen :+
BitchCrew schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:22:
Ik zou voor optie B gaan.

mss zelfg eerder optie C

P55 + i5 750 + 4 gig ram.

goeikoop, snel, en meer dan genoeg als je kijkt wat je nodig hebt.

:)
Maar dan heeft hij geen hypertreathing ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Stefanovic45 op 17-09-2009 11:44 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
IS HT echt zo nodig vraag ik me af.

voor games helpt het niet
meeste normale progs ook niet.

Voor developers en designers ok. maar als je dat maar een beetje doet vinnik die meerprijs niet waard hoor.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog wel een projectje of 3 liggen die ik nog moet afronden dus developen zal ik wel redelijk doen.
Dit is wel meestal web based en volgens mij heeft IIS+MS SQL Express er niet zoveel baat bij HT. Het is in ieder geval wel een leuk ietsje voor de bling.

de Core i7 860 trekt mij wel in ieder geval
heb iig een forumthread gevonden met apps die alle 4 cores benutten
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-243332_10_0.html

@stefan
is oke, was er misschien ook niet al te duidelijk over. HT lijkt me idd wel een leuke doorslag en geeft in sommige benches wel een aardig voordeeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IS HT echt zo nodig vraag ik me af.

voor games helpt het niet
meeste normale progs ook niet.

Voor developers en designers ok. maar als je dat maar een beetje doet vinnik die meerprijs niet waard hoor
Voor games en de meeste programma's maakt het inderdaad "nog" niets uit.
Maar in de toekomst zullen er ook games en programma's worden ontwikkeld voor meer dan 4 cores, dan kan HT een uitkomst zijn. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 15:28:
[...]

Voor games en de meeste programma's maakt het inderdaad "nog" niets uit.
Maar in de toekomst zullen er ook games en programma's worden ontwikkeld voor meer dan 4 cores, dan kan HT een uitkomst zijn. :*)
Mogelijk, maar als er één vaste regel in computerhardwareland is, is het wel dat je een totale dief van je eigen portemonnaie bent als je nu dingen koopt die "in de toekomst" belangrijk zouden kunnen worden :o

Een significant deel van de tijd blijkt de ontwikkeling een heel andere kant op te gaan dan verwacht en zit je met een "future proof" feature wat nergens nuttig voor is :X

Maar al is dat niet zo, het is financieel veel verstandiger om nu te kopen wat je *nu* nodig hebt, en op moment dat je meer nodig hebt te upgraden, waarbij je je huidge meuk verkoopt.

Even uitgewerkt voorbeeld (non-Nehalem, maar wel Core-architectuur):

Stel jij wilde in januari 2008 een CPU kopen, en stel dat je op dat moment geen software draaide dat meer dan twee cores zinnig kon gebruiken, maar je wist dat je in juli 2009 (18 maanden later) wel zulke software ging draaien en dus een quadcore nodig zou hebben. Daarbij wilde je in januari 2008 minimaal de prestatie van een C2D E8400 hebben (2.83-3GHz).

Dualcore-keuze was duidelijk: E8400. Qua quadcore zou je voor zelfde snelheid in max dualcore apps een Q9550 moeten nemen.

Optie 1: gelijk Q9550 kopen
Kosten in jan 2008: EUR 500
Totale kosten na juli 2009: EUR 500

Optie 2: eerst E8400 kopen, later verkopen en Q9550 kopen
Kosten in jan 2008: EUR 175 (E8400)
Kosten in juli 2009: EUR 250 (Q9550)
Opbrengsten in juli 2009: EUR 87.50 (E8400)
Totale kosten na juli 2009: EUR 337.50

Je zou dus EUR 162.50 bespaard hebben door pas een quadcore gekocht te hebben toen je hem ook echt nodig had. Zelfs als je de E8400 niet verkocht zou hebben zou je nog EUR 75 goedkoper uit zijn.

Dit is maar één voorbeeld, zo zou ik er tig kunnen ophoesten. Het ligt dan ook volledig in de lijn der verwachtingen dat als je nu een i5 750 koopt als dat nu voldoet en een i7 860 (of vergelijkbare) op moment dat je dat nodig hebt, je goedkoper uit zult zijn dan als je nu een i7 860 koopt terwijl je de extra features ervan niet nodig hebt. Daar komt ook nog bij dat je geen risico loopt op teleurstelling als de voorziene ontwikkeling toch niet (in deze vorm) komt :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu een i7 860, ben er echt heel tevreden mee. qua overklokken doe ik niets dus was het in mijn ogen (en ook van de reviews) beter om voor de 860 te gaan.
ik moet zeggen dat alles prima draait hier, afgezien van een paar probleempjes met het mobo maar daar ben ik hard mee bezig :P
in ieder geval bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dion_b
Mogelijk, maar als er één vaste regel in computerhardwareland is, is het wel dat je een totale dief van je eigen portemonnaie bent als je nu dingen koopt die "in de toekomst" belangrijk zouden kunnen worden
Ben het niet geheel met je verhaal eens. Je moet inderdaad nooit de nieuwste van de nieuwste kopen, maar even een paar maand wachten na de release. De vraag was: wel of geen HT. Dus een Quadcore/I5 of I7.
(De i7 is er al even en inmiddels al erg betaalbaar!!!)

Als je nu een pc koopt zonder naar de toekomst te kijken ben je eerder een dief van je eigen portemonee. Dan kun je namelijk over 1 tot 1,5 jaar weer een nieuwe cpu kopen omdat je pc geen octacore kan draaien. :'( Sommige games draaien al op 3 of 4 cores, het is slechts een kwestie van tijd totdat ze op 4+ cores gaan draaien. 8) Een I5 (750) is nu slechts 75 euro goedkoper dan een i7 (860). (zie: http://www.hardware.info/...Core_i5i7_Lynnfield_test/ prijzen staan onderaan pagina)

Als je nu een i5 koopt en over 1,5 jaar een i7 , zal die i7 dan dus minder dan 75 euro moeten kosten. (moet ik nog eens zien.) Daarbij komt dat de I5-750 (2,66GHZ) ook nog eens langzamer is dan de i7-860 (2,80GHZ), dus dan heb je ook nog eens 1,5 jaar op een langzamere pc gewerkt.
(Om van een quadcore nog niet eens te spreken, want dan kun je over 1,5 jaar namelijk een hele nieuwe pc kopen :( )

@Meganutter: Volgens mij een goede keuze. Als je niet overclockt, zorg dan in ieder geval wel dat de turbo mode aan staat. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
turbo staat inderdaad aan, alleen moet ik wel nog even uitvogelen of ik die turbo threshold kan veranderen omdat hij bij 30% belasting (niet veel in mijn ogen) al de snelheid een beetje op gaat voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:22:

Als je nu een pc koopt zonder naar de toekomst te kijken ben je eerder een dief van je eigen portemonee. Dan kun je namelijk over 1 tot 1,5 jaar weer een nieuwe cpu kopen omdat je pc geen octacore kan draaien. :'(
De hexacores van Intel gaan inderdaad eerst op LGA 1366 uitkomen. Maar dat wil wel zeggen dat het weer de top of the line van Intel gaat zijn en dat de latere hexacores voor LGA 1156 misschien weer een betere prijs/prestatie verhouding hebben. Overigens ga je zo'n hexacore nog niet direct nodig hebben, ook niet binnen één jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Gulftown is voorlopig puur bedoelt voor de highend markt, op het X58 platform. Er is nog niets bekend of er later ook hexacores naar het mainstream platform komen. Als je nu dus zeker wil zijn dat je eind 2010/begin 2011 een hexacore erin kan prikken zit je met de s1156 op het verkeerde spoor.
Roadmap:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3648

Dion_B heeft wel degelijk een goed punt. HT scoort slechts in enkele gevallen goed; je moet toch echt die software gebruiken anders ga je er niet blij van worden. Een i5 750 op standaard klok draaien is natuurlijk doodzonde; die cpu is ervoor gemaatk om sneller te draaien. Intel heeft bewust de klok laag gehouden, lijkt het wel. Omdat die anders een te grote concurrent is voor de i7 lijn. Wie koopt er nog een i7 860, terwijl je een i5 750 op bijv. 3,2Ghz kan krijgen ? Precies.

PS: Slechts 75 euro goedkoper in een prijssegment van 160-230 euro noem ik niet "slechts"; dat is een pittig verschil! 75 euro is het verschil tussen een HD5770 en een HD5850 en we weten allebei hoeveel verschil een HD5850 maakt !

Je bent een dief van je portemonnee als je de zaken niet in het juiste perspectief plaatst 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Madrox op 03-12-2009 16:36 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel eerlijk?
als je de prijzen van I7 8** en I7 9** vergelijkt zul je merken dat het met een totaal zelf samengesteld systeem niet erg veel in prijs uitmaakt. Ik zelf twijfelde heel erg, maar toen ik de uiteindelijke prijstotalen zag ben ik toch voor de 1366 gegaan, idd ook met het oog op Gulftown. Ik denk dat je dan langer met upgrades bij kunt blijven. Misschien heb ik het verkeerd, maar ik geloof nog niet dat de gulftown op 1156 komt, omdat dit echt voor de High-end markt bedoeld is. Heb ook heel erg getwijfeld over de I5 trouwens, maar dat deze geen HT had gaf voor mij de doorslag om toch naar I7 te gaan, juist omdat ik veel met foto en video bezig ben.

Als je besluit voor 1156 te gaan zou ik eens naar de MSI bordjes kijken, deze scoren goed en hebben ook een aantal leuke features, winky, oc genie etc.en de prijs is erg aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Madrox

Wat een vreemd verhaal. Hyperthreading kan zeker de doorslag geven tussen een goed werkend systeem en een trage bak. Heb dit verschil zelf mogen meemaken. Je zegt ondertussen dat je een dief van je eigen portemonee bent als je een I7-860 koopt, omdat je een I5 kunt overklokken tot 3,2GHZ.

Een I7-860 is niet over te klokken zeker :P
Sterker nog 3,2 GHZ is peanuts voor een I7-860, deze kun je wel overklokken tot 3,8GHZ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

De i5 750 kan ook op 3.8Ghz, ook nog wel over de 4Ghz. Neem niet alles zo letterlijk.

Heb zelf de i7 920 en ik merk er geen ruk van of ik wel of geen HT aan heb staan, weet niet wat je doet met je pc maar ik kan me er totaal niet vinden in jouw ervaring(en).

[ Voor 5% gewijzigd door Madrox op 08-12-2009 02:18 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Madrox

Je zult het van mij waarschijnlijk nooit aannemen, dus lees deze uitgebreide review van 19 pagina's maar eens met tientallen tests en benchmarks, waar stuk voor stuk de i7-860 beter uitkomt dan de i5-750 en zelfs regelmatig jouw 920 verslaat: http://www.guru3d.com/art...0-processor-review-test/1 (credits to the author)

75€ is in mijn ogen inderdaad niet veel(, als je het kunt veroorloven natuurlijk). Je hebt zelf trouwens een 920, deze is nog duurder dan de 860 als je het mobo en mem meetelt. (Waarom heb je dan zelf niet gewacht op de I5, als HT volgens jou geen verschil maakt?) Ook als je het vergelijkt met bijv. de 870 die meer dan 200€ duurder is dan de 860 en slechts een relatief beperkte snelheidswinst biedt is dit verschil te verwaardelozen. (Je vergelijkt trouwens zelf het verschil van 75€ met een videokaart, over appels en peren gesproken. Kun je het ook wel met memory vergelijken. dan heb je voor 75€ meer ook 8GB ipv 2GB. Als je dan met een vergelijking komt, kom dan met een vergelijking van 2 cpu's, dat is waar we hier over praten.)

Als jij het verschil niet merkt tussen wel of geen HT doe je toch iets niet goed.
Waarschijnlijk gebuik je HT, terwijl je pc genoeg cores heeft om zijn threads simultaan te verwerken, dan heeft het natuurlijk geen enkele zin. Het werkt pas als je pc niet genoeg cores heeft om deze threads simultaan te verwerken. Zonder HT worden de threads dan vervolgens in de wachtrij gezet totdat er een nieuwe core vrijkomt. Met HT aan worden ze dan wel simultaan verwerkt.

Daarom zal het normaal gesproken het beste zijn om in het begin HT uit te zetten op een I7 (zie ook mijn eerste post), omdat 4 cores voorlopig meer dan genoeg zijn, als uiteindelijk 4+core programma's en games op de markt gaan komen, kan hyperthreading de uitkomst bieden. :*)

(p.s. mijn persoonlijke ervaring met HT was gebaseerd op een Xeon met 2 cores. Ik heb zelf namelijk (nog) geen I7)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dispie
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik zat zelf aan deze 2 setjes te denken maar zoals je zelf al aangeeft echt een duidelijk beeld tussen de i7920 en de i860 kon ik ook niet echt vinden ja welke sneller is met games maar voor zover ik er uit op kon maken is de i860 in sommige dingen net iets sneller dan de i920 maar de i920 wint het veel op game gebiedt.

Al word er zegt dat de i920 makkelijker te overklokken is,
Na het lezen op tweakers dat ze met het gigabyte GA-P55A-UD7 de 7Ghz hebben gehaald dat het overklokken van de i860 ook wel makkelijk is dus ook daar zit de winst niet van de i920.

dan is er nog het geheugen ddr3 triple tegen ddr3 dual al las ik in het gigabyte mem ondersteuning dat het P55a-ud7 board ook somige ddr3 triple channel ondersteunt

dual tegen triple geheugen maakt bijna niets uit in de praktijk.

Al met al denk ik dat als je een puur game systeem wil bouwen je voor de i920 gaat en als je meer dan alleen dat wil denk ik dat je beter zit met de i860.

Maar dat is beetje mijn conclusie na het lezen van alle reviews die ik over deze 2 processors kon vinden.

Ik denk dan ook dat ik voor de 1156 met de i860 ga ik heb al meerdere i920 gebouwd dus voor mij is het dan ook leuk om te kijken hoe de i860 overklokt en aanvoelt in de praktijk.

socket 1366

Gigabyte x58A ud7
Intel i7 920
OCZ Intel Extreme Edition Triple Channel 6Gb 1600
Sapphire VAPOR-X HD 5870
Corsair CMPSU-750HX
Coolermaster ATCS 840
Intel 80Gb ssd
windows 7 Ult oem 64bit

socket 1156

Gigabyte GA-P55A-UD7
Processor - 1 x Intel Core i7 i7-860 / 2.8 GHz - LGA1156