• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02 16:54
Allereerst config:
mobo: Gigabyte K8n Pro Sli
proc: AMD 64 3500+
vga: Club 3d HD4650 (voorheen Asus 7800GT) zelfde probleem
geheugen: DDR pc3200

Mijn geheugen heeft altijd dual channel gefunctioneerd. Laatst wat problemen gehad met mijn voeding en om t een en ander uit te sluiten heb wat in en uit elkaar gehaald. (processor eruit, geheugen eruit etc)

Vervolgens weer alles opgebouwd, alles functioneerde weer behalve het volgende:

Als ik mijn geheugen in 2 poorten van dezelfde kleur plaats (volgens handleiding dual channel) dan boot mijn pc niet meer. Pc start hele tijd opnieuw op (echt binnen 2seconden reset).

Denk misschien ligt het aan mijn geheugen, dus ik 4 nieuwe reepjes geheugen (4x 512mb) gekregen. Zelfde probleem. plaats ik ze in verschillende kleur is er niks aan de hand. Plaats ik ze dual channel is het problemen problemen. Het maakt niet uit of ik er nou twee plaats of vier. Als ik er 1 plaats (maakt niet uit welke kleur) is er niks aan de hand. Als ik er twee in verschillende kleuren, (maakt niet uit welke van die kleur) plaats, is er ook niets aan de hand.

Pas verse install van Windows geprobeerd met nieuwe drivers etc

Kan ik dit probleem aan mijn mobo wijden of mijn processor?

there's no tweak without the tweaker

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de mogelijkheid om een andere cpu te proberen. Bij de AMD64 zit de memcontroller in de cpu, dus als die problemen geeft zou het aan de cpu kunnen liggen.
Dus probeer het eens te testen met een andere cpu (of duw je huidige cpu in een ander systeem) en kijk of dat iets oplevert.

• virtualJac
TERW_DAN schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:34:
Heb je de mogelijkheid om een andere cpu te proberen. Bij de AMD64 zit de memcontroller in de cpu, dus als die problemen geeft zou het aan de cpu kunnen liggen.
Dus probeer het eens te testen met een andere cpu (of duw je huidige cpu in een ander systeem) en kijk of dat iets oplevert.
Heb geen andere CPU en ken helaas ook niemand die nog dezelfde socket mobo heeft. Ik zal eens rondneuzen of er nog ergens voor weinâg een CPU te koop is. Ben toch van plan om hem een beetje te upgraden.

Zijn er nog manieren waarop ik het een en ander kan uitsluiten, zonder te vervangen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, je zult dingen moeten uitsluiten door het te vervangen, maar S939 procjes zijn niet zo gek duur meer te vinden, http://tweakers.net/aanbo...ield=prijs&order_sort=ASC er staan er al een paar voor een tientje, dat is nog te overzien (gezien je die dingen natuurlijk ook weer door kan verkopen nadien).

Verwijderd

Toevallig heb ik nog wel zo'n processor liggen en moet ook nog wat testen. Helaas heb je niet in je profiel staan waar je woont. Ik zal je een DM sturen als je dat aan hebt staan.

edit: Hmmm, DM staat uit bij jou. Ik woon in Almere, kom regelmatig in de buurt van Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen. Als je even een mailtje stuurt met je woonplaats (Mijn mail staat in mn profiel) kan ik laten weten of ik daar wel eens in de buurt kom.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2009 12:00 ]

• virtualJac
TERW_DAN schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:51:
Nee, je zult dingen moeten uitsluiten door het te vervangen, maar S939 procjes zijn niet zo gek duur meer te vinden, http://tweakers.net/aanbo...ield=prijs&order_sort=ASC er staan er al een paar voor een tientje, dat is nog te overzien (gezien je die dingen natuurlijk ook weer door kan verkopen nadien).
Als ik er een koop, dan koop ik liever gelijk een nieuwe en eentje waarmee ik er wel op vooruit ga.
Zou deze zonder problemen in mijn huidige config (mobo) draaien? Of loop ik dan tegen een aantal problemen.

Verkeerd gekeken in de pricewatch. Er zijn weinig 939 processors meer nieuw te koop merk ik. Ook vind ik ze te duur.

@hierboven
Ik heb geen idee hoe ik direct message aan kan zetten, kom wel in me inbox, maar geen idee hoe en waar te activeren (misschien kan iemand me duwtje in de goede richting geven?)
Gelukt!

Ik woon helaas aan de andere kant van het land (Zeeland), maar het was het proberen waard. In ieder geval bedankt!

@hieronder
Scheel gekeken in de pricewatch. Het systeem werkt gewoon, dus laat het even hierbij denk ik. Misschien dat ik van de winter kies voor een volledige hardware upgrade. Het gaat toch niet om mijn 'main' pc. Toch bedankt voor de moeite.

[ Voor 31% gewijzigd door virtualJac op 16-09-2009 13:46 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kijk eens op de supportpagina van je mobo wat die ondersteund. Dit gaat zeker niet werken, want een AM2 cpu ga je niet in een S939 socket gepropt krijgen

Verwijderd

Waar je dat aanzet weet ik ook zo gauw niet meer. Maar Zeeland is toevallig net een van de delen van het land waar ik eigenlijk nooit kom. Helaas.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
kan je niet de andere 2 kleurtjes proberen? het kan best zijn dat er slecht contact is, maak de slots ook even schoon, wil nog wel eens helpen :)

• virtualJac
thijszor schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:26:
kan je niet de andere 2 kleurtjes proberen? het kan best zijn dat er slecht contact is, maak de slots ook even schoon, wil nog wel eens helpen :)
Dual channel werkt niet in zowel de ene kleur als de andere kleur.

Stop ik er één in de ene kleur en één in de andere kleur start ie wel, maakt ook niet uit welke in welke kleur ;)

Pagina: 1