Update van verouderd netwerk. Heel graag advies

Pagina: 1
Acties:

• sretlow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09-2025
Ik werk als part time systeem beheerder bij een stichting. Geen opleiding voor gedaan maar van jongs af aan ingerold. We werken nu met een verouderde Cobalt internet en email server. Andere stichtingen gewoon zoals elke partikulier dus middels email van internet provider enz.

Nu gaan er 4 stichtingen (en ook 4 lokaties) fuseren tot 1. Nu zijn er wat wensen opgesteld inzake nieuwe ICT structuur. Lokaties zijn als volgt verdeeld. In totaal 40 medewerkers (15, 10, 8, 7). De wensen zijn:
-eigen e-mail met agenda beheer (exchange server)
-op elke pc inloggen op eigen account. Dit zal tussen de lokaties moeilijk worden maar op 1 lokatie mogelijk wel?
-gedeelde netwerkschijven
-5 managers moeten op elke lokatie kunnen werken en dus gebruik kunnen maken van de eigen e-mail en eigen data ongeacht welke plek/lokatie ze zitten.

Zal dacht ik dan aan een Small Business server een Terminal server en evt een file server alles op 1 lokatie. Daarbij een 4-tal VPN routers (elke lokatie 1). Netwerkschijven aanmaken op elke lokatie via VPN tunnel. Inloggen op server vanaf een andere lokatie van waar de server staat zal wel moeilijk worden denk ik dus vandaar de Terminal server. Suggesties/opmerkingen? Graag!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Zolang jij je routers een VPN laat onderhouden zie ik het probleem niet met inloggen. Het idee van een VPN is immers om meerdere netwerken virtueel één te laten zijn. Het maakt die server en hosts niet uit of dat fysiek al dan niet zo is.

Waarom overigens een Terminal Server? Overal met je eigen gegevens in kunnen loggen is toch net zo makkelijk te bereiken met behulp van roaming profiles?

Wat betreft de managers, als die toch zo veel heen en weer reizen, misschien is het dan een idee om hen met laptops uit te rusten?

Ten slotte zou ik je willen aanraden nog even rond te kijken naar alternatieven voor de standaard Microsoft producten die je aanhaalt. Als die producten het beste passen qua functionaliteit en kosten in jouw situatie, zou ik daar zeker voor gaan, maar er zijn goede alternatievendie vaak iets beter binnen het budget van stichtingen passen.

Succes!

• sretlow
CherandarGuard schreef op woensdag 16 september 2009 @ 10:56:
Zolang jij je routers een VPN laat onderhouden zie ik het probleem niet met inloggen. Het idee van een VPN is immers om meerdere netwerken virtueel één te laten zijn. Het maakt die server en hosts niet uit of dat fysiek al dan niet zo is.
Omdat we een uploadsnelheid hebben van 2.5MBit leek me dat niet echt prettig werken. Vanuit en andere lokatie moet het toch over het internet. Een bestand ophalen lijkt me nog niet zo'n probleem.
Waarom overigens een Terminal Server? Overal met je eigen gegevens in kunnen loggen is toch net zo makkelijk te bereiken met behulp van roaming profiles?
Zal ik eens gaan nakijken. Zou een forse investering schelen.
Wat betreft de managers, als die toch zo veel heen en weer reizen, misschien is het dan een idee om hen met laptops uit te rusten?
dat wil men juist weer niet maar zal ik nog eens aanhalen.
Ten slotte zou ik je willen aanraden nog even rond te kijken naar alternatieven voor de standaard Microsoft producten die je aanhaalt. Als die producten het beste passen qua functionaliteit en kosten in jouw situatie, zou ik daar zeker voor gaan, maar er zijn goede alternatievendie vaak iets beter binnen het budget van stichtingen passen.
Zoals OpenOffice bedoel je? Of zelfs Linux servers? Ik heb geen kennis van linux en met mij in de organisatie de meeste denk ik ook niet. Windows kennis is wel redelijk en anders sneller te leren lijkt me. Anders Office pakket zou mogelijk kunnen. Maar heb je dan bv ook Agenda beheer enz...want dat is toch wel een grote wens van hen allen.

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-02 13:27
Wat is je budget en wat is er al aanwezig aan hardware + netwerk? Is er misschien al voor iedere medewerker een PC beschikbaar? In hoeverre moeten de medewerkers thuis kunnen werken? Hoe groot zijn de documenten die ze openen?

Zomaar een aantal vragen die bij me op komen :)

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• sretlow
Brainstorm schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:32:
Wat is je budget en wat is er al aanwezig aan hardware + netwerk?
Budget nog niet bekend. Voorstel indienen en kijken wat ze er van vinden. Waarschijnlijk te duur enz.

Aanwezige hardware: PC's allen ca 512 MB geheugen, 1.2GHz, Windows XP Prof erop. Servers en switches oud en moeten vervangen worden.
Is er misschien al voor iedere medewerker een PC beschikbaar?
Nee, meer mederwerkers dan pc's. Dus op vandaar inloggen op elke pc binnen de organisatie zodat mensen veelal kunnen gaan zitten waar vrij is.
In hoeverre moeten de medewerkers thuis kunnen werken?
Niet.
Hoe groot zijn de documenten die ze openen?
Standaard Word en Excel voor 95% van de gevallen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sretlow schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:36:
Budget nog niet bekend. Voorstel indienen en kijken wat ze er van vinden. Waarschijnlijk te duur enz.

Aanwezige hardware: PC's allen ca 512 MB geheugen, 1.2GHz, Windows XP Prof erop. Servers en switches oud en moeten vervangen worden.
Zonder budget?
Kom op, als je zelf een beetje nadenkt zie je ook wel in dat het op deze manier natuurlijk totaal geen zin heeft, dan gaan wij voor jou eigenlijk aan het werk.

Mag ik even vangen? Mijn uurtarief voor dergelijk advies is 125E per uur.

Seriously - je zou zelf al aardig een basisset requirements op kunnen stellen - reken op 0,7 PC's per medewerker en ga zo eens kijken wat je nodig hebt om 5 jaar vooruit te kunnen.
Ik kijk bewust nog niet naar software, want zolang jij geen open kaart kan spelen heeft het gewoon 0,0 nut.

Klinkt misschien hard wat ik hierboven zeg, maar we zijn toch geen gratis adviesburo/IT consultancy toko of wel?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sretlow
Er komt wel degelijk budget maar ik kan niet zeggen of dat 1000, 10000 of 40000 is. Er is een wensen lijst (zoals gezegd). Ik heb daarbioj kort mijn gedachte over laten gaan (welke servers en routers) maar vroeg me af of er betere andere oplossingen zijn waarmee aan de wensen tegemoed gekomen wordt. PC's voldoen bv nog voor WinXP en Office 2007. Dat is 90% wat erop draait dus die hoeven mogelijk niet vervangen te worden (of gefaseerd) en zouden dus een besparing kunnen opleveren. Wat wel direct moet zijn de verschillende servers (of mogelijk andere oplossingen (google APPS) heb ik al ergens gehoord) om internet/e-mail enz mogelijk te maken. Daarin voldoet hetgeen nu staat niet meer.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
waarom kijk je niet eens naar ZARAFA...? www.zarafa.nl Een bedrag per maand per user en makkelijk te onderhouden, wij draaien het hier zelf ook... Neem anders ff contact via IM op met mij als je wat meer info wilt.

Gr ,
Pagina: 1