ATI & Folding@Home

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views

• wou5er
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hallo,

Ik heb nu enige tijd een ATI kaart en zie elke keer tijdens de installatie van de drivers Folding@Home staan.

Mijn vraag is nu wat houd het in, ik heb hier het een en het ander over gelezen op de website van F@H, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk?

Misschien dat een van jullie mij hier het een en ander over kunt vertellen?

Gr, Wouter

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Een kijkje in het DPC-gedeelte van GoT had je een FAQ en een weektopic met hitparades opgeleverd.
quote: F@H
Folding@Home (afgekort F@H) is een distributed computing-project met als doel meer te weten komen over eiwitten, met name over wat ze doen en hoe ze vouwen (folding).

Eiwitten zijn de werkpaarden van het lichaam, maar voordat ze kunnen werken moeten ze zich op een bepaalde manier rangschikken, het zogenaamde ordenen of: vouwen. Dit vouwen is fundamenteel voor alle biologische wezens, maar voor de mens eigenlijk bijna een compleet mysterie. Dit vouwen gebeurt constant in het lichaam, maar het gebeurt wel eens dat dit misgaat, het zogenaamde misvouwen. Soms is er niets aan de hand als dat gebeurt maar het kan ook gebeuren dat het grote gevolgen heeft. Een aantal ziekten zijn gerelateerd aan dit misvouwen, bijvoorbeeld Alzheimer, BSE (Bovine Spongiform Encephalopathy, ofwel gekke koeien ziekte), CJD (Creuzfeldt-Jakob Disease), ALS (Amyotrophic Lateral Sclerosis) en Parkinson.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• wou5er
  • Niet online
Bedankt voor de info tevens had ik dat op hun website Folding@home al gelezen en de wiki site ook.

Snap dat jullie me zelf willen laten zoeken maar ik lees hier en daar het een en ander bijv over: Physx, CUDA, en dergelijke. Word er doormiddel van dit programma nu PhysX support gegeven of hoe en wat?

Ben namelijk even de draad kwijt

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38
Je CPu en/of GPU wordt gebruikt om dingen te berekenen, dit heeft niets met gamen te maken en is eigenlijk alleen te gebruiken als je het tegenovergestelde aan het doen bent (browsen etc).

• Phenomania
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-04 13:01
Jeps, en het is nuttig werk ;)

Ik laat er gemiddeld een 6-tal rondes/chapters lopen per week... aangezien ik weinig game, maar wel een leuk systeem heb kan ik het net zo goed daarvoor aanwenden...

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Afhankelijk van je type Ati kaart ondersteund deze GPGPU en kan je dus bepaalde taken via de GPU uitvoeren ipv de CPU. En omdat de GPU goed is in 'parallel processing' berekent deze sneller het vouwen dan de CPU.

Ati heeft 'Stream Technology' en Nvidia heeft CUDA om die GPGPU features te kunnen benutten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• wou5er
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp zorgt dit programma er deels voor dat bijv. in-game bepaalde berekening van de GPGPU features over je Grafische kaart gaan zoals PhysX.

Verwijderd

wou5er schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:06:
Dus als ik het goed begrijp zorgt dit programma er deels voor dat bijv. in-game bepaalde berekening van de GPGPU features over je Grafische kaart gaan zoals PhysX.
Heeft niets met games te maken, zelf heb je er in principe niets aan je steunt alleen een goed doel door jouw pc berekeningen te laten doen voor hun 'project'. Als je de wiki pagina leest moet dat toch duidelijk worden???

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2009 12:46 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38
wou5er schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:06:
Paprika schreef op woensdag 16 september 2009 @ 03:36:
Je CPU en/of GPU wordt gebruikt om dingen te berekenen, dit heeft niets met gamen te maken en is eigenlijk alleen te gebruiken als je het tegenovergestelde aan het doen bent (browsen etc).
Dude....

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Jou computer wordt gebruikt als rekenmachine voor onderzoeken. Het heeft niks met gamen te maken, ik zie het ook als ad-ware. Het is dan niet kwaadaardig, meer een goed doel zoals hier boven is beschreven.

Ikzelf installeer het nooit, heb er geen behoefte aan.

[ Voor 36% gewijzigd door NeoMe op 16-09-2009 12:57 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zet eens even allerlei begrippen en gaming van je af en lees gewoon eens rustig opnieuw van scratch.

Dit soort projecten draaiden vroeger altijd over de CPU. Het programma gebruikte je idle CPU cycles om te helpen rekenen voor het project.
Tegenwoordig zijn de videokaarten dermate krachtig en bovendien beter geschikt voor het omgaan met veel paralelle berekeningen dat het loont om dergelijke projecten ook gebruik te laten maken van de kracht van je GPU. Het princiepe is verder hetzelfde, het programma gebruikt de idle cycles van je GPU om rekenwerk voor het project mee te doen.
Termen als GPGPU, CUDA, OpenCL, PhysX moet je gewoon helemaal uit de uitleg laten, dergelijke begrippen werken alleen maar verwarrend.

Als je wilt bijdragen aan het Folding@Home project kun je er voor kiezen om het programma te installeren. Maar bedenk je wel dat het programma je CPU en GPU aan het werk zet waardoor je PC dus altijd aan het werk is. Je CPU en GPU staan dus altijd te stoken.

Ik denk dat het lastig is om het beter uit te leggen dan de verschillende gelinkte bronnen al doen. Zet de begrippen van je af en probeer het gewoon met je normale verstand onder normale bewoording te brengen.
Omdat het topic nergens heen gaat sluit ik.
Mocht je daarover vragen/opmerkingen hebben, dan kun je mij altijd een DM of mail sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 16-09-2009 19:11 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.