• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:45
Hallo modders,

Na een erg lange tijd kijken naar mods en veel zin hebben in zelf ook eens iets te proberen, heb ik mezelf er eindelijk eens toe gezet echt iets te doen. Er werd een oud pc'tje mij praktisch in de schoot geworpen, dus deze ga ik eerst eens gebruiken om e.a te proberen.

Ik heb alles uit de case gehaald, en wil het rack eruit gaan zagen, en alles in een kastje plaatsen van mijn bureau. Het scharnier deurtje dat er op zit wil ik er af halen, en een metalen fingerguard achtig iets met magneten aan de voorkant vastmaken (ik vond het een erg leuk idee van iemand op het forum, weet even niet meer wie het bedacht had). Vervolgens wil ik een grote fan daarachter plaatsen, in de volle breedte van het kastje.

Nu is het kastje +- 37,5 cm breed. Dat zou dus ongeveer een fan van 360mm worden. Het is de bedoeling dat de mod goed stil is, maar wel goed gekoeld. Is het nu dus verstandig om 2 gelijke fans te plaatsen? (1 voor en 1 achter)

aanvullende info: Het kastje is 48cm diep, achter het kastje zit een open ruimte met een diepte van 18 à 19 cm. (het blad zit tegen de muur, het kastje is dus korter de warme lucht kan dus niet boven het kastje weg)
Voorlopig komt er dus een of ander pentium 3 ding in met weinig interessante poes pas, maar het is de bedoeling dat hier uiteindelijk betere hardware voor in de plaats komt.

Verder ben ik al een klein beetje op zoek gegaan naar 360mm fans, en deze zijn (surprise! |:( ) niet al te veel te vinden.

http://www.performance-pc...ct_info&products_id=24346
Deze heb ik o.a gevonden. Ik heb gekeken naar verzend kosten, maar als ik het goed begrijp kosten deze ongeveer 10 dollar minder dan als 2 van die fans. Een beetje overdreven dus.
Weet iemand dus een goede winkel waar ik grote fans als deze kan kopen? (maakt niet echt uit wat voor fan, zolang deze maar bruikbaar is en niet al te veel geluid produceert. lichtjes e.d. zijn dus geen vereiste)

Ik geloof dat ik zo wel de nodige info heb gegeven?
Alvast bedankt voor tips/aanraders als er nog onduidelijkheden zijn, uiteraard graag melden :)

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:52

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Ik heb gewoon 2x 120mm fans en mijn kast staat gewoon in mijn slaapkamer.
En dat is voor mij meer dan genoeg. Muisstil is die gewoon.

Huub Huub Barbatruc!

• Erwin537
http://www.erwinvd.nl/stuff/kast.jpg

Sorry, een beetje wazige foto. Maar ik wil dus proberen daar zo'n groot mogelijke fan in te plaatsen, en dan een mooie fingerguard of iets dergelijks er voor.

Als jullie mij toch sterk aanraden gewoon voor kleinere fans te gaan, dan kan ik dit natuurlijk ook nog doen. Toch ga ik nog even uitzoeken of ik niet wat makkelijker aan een grote fan kan komen. Desnoods met wat aanpas werk :)

Maar dat houd alsnog de vraag over of ik van achter ook nog een outlet fan moet hebben. Ik gok van wel, omdat dat gewoon voor een sterke lucht stroom zorgt. En de warme lucht gaat dan rond draaien (denk ik).

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 18:30
Dankzij je creativiteit ben je nu terechtgekomen in onbekend gebied, net zoals de modders van 10 jaar geleden, gefeliciteerd! :)

Je zal dus op zoek moeten naar een industriële fan en daaraan verbouwen zodat je hem kan voeden. Reken er wel op dat er dan ook enorme hoeveelheden stof door de kast heen komen, en dit zal blijven hangen aan je onderdelen, dus hij wordt heel erg smerig.

Met zo'n grote ventilator is eentje wel genoeg, maar dan zou ik hem aan de voorkant uit de kast laten blazen, dan heb je de meeste kans dat de warme lucht omhoog opstijgt, en dat hij koele lucht van onder het bureau aanzuigt. Maar in principe is met de draairichting heel makkelijk te experimenteren, dus dat is je minste probleem.

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:16

Smurf

Detri

Je zou misschien ook iets met een gewone tafelventilator kunnen doen, of een raamventilator.

)

• Erwin537
Bedankt voor jullie replys,
Aan zelf iets fabriceren heb ik ook al gedacht, maar lijkt me vrij lastig. Hebben jullie tips hiervoor?
Heb 2 opties bedacht:
1. Een fan zoeken die hetzelfde draaipinnetje heeft als zo'n normale fan. Dit lijkt me dus gewoon onmogelijk. Een grotere fan zal gewoon een groter draaipinnetje hebben.
2. Een computer fan pakken, de bladen er (deels) afschuren en grote nieuwe er op plakken. Lijkt mij ook vrij lastig omdat het gewoon sterk en duurzaam moet zijn. En het is nou niet bepaald een stilstaand iets.

Nunet bedenk ik me nog dat ik misschien eens kan kijken bij het lokale hobby winkeltje, daar verkopen ze nl. RC helicoptertjes.

Over stof had ik ook al gedacht. Ik had nog een idee gekregen om die misschien proberen op te vangen. Eerst dacht ik aan iets van statisch PVC buizen die het stof naar zich toe trekken, maar dat werkt denk ik niet.

Als ik de luchtstroom van achter naar voren doe, weer ik alleen niet of dat slim is. Achter het bureau is over het algemeen een stof verzamel plaats, dus misschien zuig ik dan juist meer stof de kast in.
Pagina: 1