• ElineK
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-10-2025
ik ga mijn processor en moederbord vervangen. Nu draai ik Vista en wil in de toekomst Windows 7 gaan draaien. Ik heb 4 Gb dual channel geheugen en een licht pci-e videokaartje.

Het zwaarste waar ik de pc voor gebruik is het bewerken van ruwe fotobestanden (RAW) van circa 15 mb. Ik doe dit in een programma van Olympus en Elements 7.

Verder surf ik regelmatig en kijk streaming video.

Nu liggen de processors van Intel de E8400 en Q8200 binnen mijn bereik. Welke zal een betere performance geven? Zal het verschil met de E5300 groot zijn?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:11
Ik denk dat je voor je portomonee moet kiezen :) dus neem de goedkoopste... Het verschil met die bewerking zal op zijn hoogste een aantal milliseconden zijn, dus de portomonee lijkt me hier de meest logische keuze...

Even niets...

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Is er met google niks te vinden over prestaties in die programma's, of misschien andere fotobewerkingsprogramma's? Dat zou natuurlijk het makkelijkste zijn. :P

Als je je mobo vervangt zou je dus ook voor een heel ander socket kunnen gaan, het budget voor een E8400+mobo is denk ik net zo hoog als een AM3 quadcore+mobo. Maar volgens mij heb je met intel toch de beste keuze voor fotobewerking.

Volgens mij heb je bij fotobewerking trouwens ook wel baat bij een snelle harde schijf/SSD. Maar ik weet niet zeker of dat net zo zwaar weegt als je processor, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen/ontkrachten :P.

Surfen en video kijken kan elke processor tegenwoordig, dat hoeft niet meer echt apart vermeld te worden :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over quadcore en dualcores (en de verhoudingen tussen die 2) is genoeg te vinden in benchmarks. Ga eens op zoek naar benchmarks in de voor jou relevante applicaties. Pak dan ook de benchmarks van een E5xxx erbij en je weet gelijk wat voor performanceboost je ongeveer kunt gaan verwachten.
Omdat dit dingen zijn die je toch echt zelf eerst uit kan zoeken voordat je een topic opent gaat deze op slot.
Mocht je na het uitzoeken nog tegen zeer specifieke vragen aanlopen, dan kun je een nieuw topic openen waarin je aangeeft wat je hebt gevonden en op welk punt je vastloopt :).

Dit topic is gesloten.