HDD uit NAS leesbaar maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
sorry voor de brakke titel, maar had even geen inspiratie.

dit weekend is m'n Linksys NAS200 ermee gestopt :( voorgoed.
gelukkig was m'n schijf nog intact, daar was ik vanzelfsprekend erg blij mee want er staat echt vreselijk veel waardevolle data op.

de kapotte NAS is inmiddels ingeleverd bij de leverancier en ik heb er een Synology 109 voor in de plaats genomen, meteen maar incl. een nieuwe 1 TB schijf

nu wil ik dus graag de datat die op de oude schijf eraf kopieren en die op m'n nieuwe NAS zetten, maar tot nu toe zijn al m'n pogingen in de kiem gesmoord :(
het FS op de schijf is EXT2 / EXT3 of in elk geval een afgeleide daarvan.

geprobeerd
ik heb de oude HDD in een USB bracket zitten, en die aangesloten op de Synology.
vervolgens via een telnetsessie die geprobeerd te mounten met het commando:
mkdir /tmp/mount
mount -t ext3 /dev/sdk1 /tmp/mount

het mounten mislukt omdat ie meent dat ik geen root access zou hebben, wat gek is omdat ik als admin ben ingelogd in de telnetsessie.

vervolgens de USB bracket aangesloten op m'n windows vista pc om het dan maar daarop te proberen.

ik heb 3 programma's gevonden die claimen EXT2/EXT3 filesystems aan te kunnen:
DiskInternals Linux Reader, EXT2IFS en Explore2FS wijzen in windows netjes een driveletter aan de schijf, maar zodra ik 'm benader krijg ik de vraag of ik de partitie wil formatteren.

wie weet raad en kan mij vertellen hoe ik toch die data eraf gekopieerd krijg, google brengt mij ook niet veel verder dan deze 3 programma's en een hoop forums die niks dan lof spreken over deze programma's.
maar in mijn specifieke geval werken die programma's dus niet naar behoren.
is bijv. een linux install een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom download je niet een Linux livecd? Als iets EXT3 kan lezen dan is dat het wel.

Wel even zorgen dat de usb-schijf bij het opstarten aangesloten is, want niet alle live-cd's doen aan usb-polling na startup.

Als hij zelfs in linux niet leesbaar is dan vrees ik het ergste...

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
een livecd is idd ook nog een optie en een stuk minder arbeidsintensief dan een linux install.
ben in elk geval Knoppix aan het downloaden, wellicht dat die uitkomst bied.....

EDIT: Knoppix biedt weinig soelaas, ik zie de content op de schijf wel, maar met de file manager die erbij zit kun je heel weinig doen, zowiezo verknoeit die de bestandsnamen.
ook kan ik geen 2 schijven tegelijk mounten.

[ Voor 38% gewijzigd door Shanquish op 15-09-2009 22:42 ]

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou zelf Ubuntu pakken, voor mijn gevoel is die wat verder "geevolueerd" dan knoppix.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien eens kijken naar een data recovery tool zoals R-Studio. Heb hier zelf altijd veel goede resultaten mee behaald.

Als dat lukt, data kopieren naar je nieuwe NAS en de schijf die overblijft gebruiken naar eigen inzicht :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Er zat slechts 1 schijf in die nas?

• Shanquish
  • Niet online
Mijzelf schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:10:
Er zat slechts 1 schijf in die nas?
yup, en daarom heb ik nu ook de 109 genomen, over een tijdje neem ik nog een 1TB externe HDD en die leg ik op een andere locatie neer (lees: op m'n werk in een kluis) en die ga ik maandelijks syncen. had ik dat maar eerder gedaan :/

• Shanquish
  • Niet online
nou, inmiddels gestart vanaf de live cd van Ubuntu en ik kan zowel de oude NAS schijf benaderen als de nieuwe NAS via het netwerk :)

momenteel staat ie te kopieeren, dus het is gelukt :)
bedankt voor de replies iedereen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byzanthy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 20:19
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem maar nog niet helemaal opgelost dus ik haak even in de discussie aan:

Sinds kort geeft mijn synology 106e een harddisk error (oranje lampje knippert).
volumes zijn via synology en netwerk nu niet meer benaderbaar, de synology zelf start wel op.

HD uit synology gehaald, via USB-dock aangesloten: alleen 1e deel (linux deel v.d. synology) is benaderbaar via ext2ifs, 2 andere volumes, inclusief het hoofdvolume van 3gb kan ik niet benaderen, wederom stelt windows bij een poging de vraag of ik de partitie wil formateren.

Vervolgens ubuntu vanaf CD opgestart (ik ben absoluut een linux noob):
Ik kan wel bij de bestanden in de hoofdpartitie komen (linux bestanden van synology).
De overige bestanden zijn wederom niet te zien.

Gparted in ubuntu geeft aan dat er nog 3 partities zijn:
/dev/sdf2, filesystem unknown, 380mb
unallocated (dus geen echte partitie)
/def/sdf3, filesystem unknown, 297GB (die wil ik dus hebben).

Ik ben bang dat de schijf ergens gaar is en ik naar de data kan fluiten (meeste is wel beschikbaar via backup maar niet alles.....)

Ik ben benieuwd of er suggesties zijn hoe ik dit kan oplossen of dat er via ubunta misschien toch meer te redden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 08:13

tweakerbee

dus..?

Wellicht dat je met TestDisk ergens komt?

You can't have everything. Where would you put it?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Hoewel de meeste NAS systemen Linux draaien gebeurt dit meestal onder een andere architectuur (dus geen x86 maar bv ARM), waardoor de partities en/of partitetabel niet altijd direct uit te lezen zijn door een Linux distributie op een normale pc. Zie bv deze en deze posts.
Pagina: 1