[PPC-G4] Wat kan ik met haar

Pagina: 1
Acties:

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Dag luitjes,

Vandaag verscheen er een artikel op T.net wat mij aan het denken zette.Ik heb namelijk nog een paar G4's op zolder liggen O-) Het stof van het rond vormig vrouwtje geblazen :+ , en voorzichtig aangesloten. Al snel kom ik tot de conclusie dat dit niets wordt; systeem boot niet door. Mijn windows/linux instinct zegt; fuck it.. her-installatie [..] jah ... maar hoe, maar belangrijker met wat? 8)7

Mevrouw is licht grijs met groen/blauwe accenten. Volgens mij van het ras G4 PPC.
Ze lijkt over de volgende features te beschikken
• 450Mhz
• 1m cache
• dvd-v
128sdram 1GB
• 20G
• Ati rage 128 16MB
Wat kan ik met haar? Neem aan dat er wel wat meer uti te halen is dan Haiku-OS. Maar welk mac os kan er op? Zoals je had gemerkt is dit voor mij glad ijs :)

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/4/41/GraphiteG4.jpg/200px-GraphiteG4.jpg

:w

[ Voor 8% gewijzigd door himlims_ op 15-09-2009 23:22 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Tiger erop en veel plezier.
Deze bak kan voor internet/mail/office nog jaren mee.

Leopard erop?? Yep kan wel, maar is niet aan te raden zelfs niet met Max ram.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

bonzz.netninja

Niente baffi

De HK is een paar deuren verderop.

[ Voor 78% gewijzigd door Daedalus op 15-09-2009 20:43 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Inderdaad Tiger erop, nog perfect voor internet en dergelijke. En het staat natuurlijk altijd mooi op je bureau of als nachtkastje.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Door het in gebrek zijn van een os 9/10 installatie cd/dvd ben ik toch maar wat verder gaan kloten.
Inmiddels start ze op en wordt er een gui getoond. Daar wijst ze mij op een probleem wat is ontstaan door het onjuist afsluiten. Er wordt een soort van disk-check (?) uitgevoerd, waarna ik op een saai grijs scherm kom. Links bovenin de hoek zit een klein rood driehoekje, en rechts staat een klokje. Had stiekem wat meer van os9 verwacht. Er is een muis/keyboard aangesloten via usb, welke beide lijken te functioneren. (dialog met enter bevestigd, en muis beweegt sierlijk over het scherm)
is er een soort herstel / recovery modus?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14

TeeDee

CQB 241

Het zou kunnen zijn dat je de openboot gesloopt hebt. http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=356209. Keyword is OpenFirmware. :)

Mocht Haiku (moet de iso nog in Vbox plempen) niet voldoen, kan je er evt. ook nog een debian op zetten.

edit:
Leuk, rommelen met G4's. Als het de 450 Mhz variant is, zou het zomaar ook nog eens de Dual kunnen zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door TeeDee op 15-09-2009 22:33 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Emile schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:01:
Inderdaad Tiger erop, nog perfect voor internet en dergelijke. En het staat natuurlijk altijd mooi op je bureau of als nachtkastje.
Voor internet? Als je alle sites met flash weet te mijden... Zelfs mijn 1.33Ghz G4 speelt Youtube filmpjes al niet goed meer af, hooguit 1 fps. (Nu zegt dat meer over de manier waarop Flash geprogrammeerd is dan over de snelheid van de G4 ;) ). Maar flash is gewoon behoorlijk gemeengoed tegenwoordig.

Als je Tiger er op zet zou ik in elk geval het geheugen zoveel mogelijk uitbreiden, 128MB is echt niet veel en OS X is dol op geheugen, nog meer dan CPU. Misschien voor Panther dat je er wat mee kan. Er kunnen in zo'n powermac veel dimmetjes dus je kan er vast wel een paar vinden voor een paar euro.

Edit: Sorry, er kunnen maar 4 dimmetjes in, net opgezocht. Niettemin supporten ze tot 1GB.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 15-09-2009 23:02 ]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
omg; ben nu geruime tijd op i-net aan 't neuzen voor mogelijkheden, en hoe ik met een mac moet werken.
op de achtergrond heb ik het beestje onbeheerd gelaten, en wat blijkt na 1uur; ik heb ene desktop :X
Deze opstarttijd kan niet normaal zijn lijkt mij, kan ik ook een 'factory reset' oid uitvoeren? (ik heb een universeel usb keyboard/muis aangesloten - kwam namelijk in de knoop met de boot opties via shift/options/apple etc)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05:31
Mocht je het interessant vinden, ik heb hier een PPC processor van 1GHz (gekocht voor mn G4 Cube maar nu niet meer nodig), in combinatie met je 1GB geheugen zou je dan Leopard kunnen draaien (vanaf 850MHz oid dacht ik).

M3P - M3LR - 6320Wp

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Haiku draait enkel op x86 PC's op dit moment. Ik acht de kans zeer klein dat het ooit op de G4 gaat draaien. Het originele BeOS draaide al niet op de G3's en G4's omdat Apple geen technische specificaties wilde verstrekken.

Je kunt er Tiger op draaien zoals is gezegd, maar verwacht geen topsnelheod.
OS 9 zal wel heel snel draaien, je zult wel tegen het gebrek een fatsoenlijke multitasking en een moderne webbrowser aanlopen. Een oude G4 450 kan met een standaard OS 9 installatie CD werken en die is nog wel te vinden (illegaal maar legaal nergens meer te koop).

FreeBSD, NetBSD en een aantal Linuxversies draaien ook op de G4.
himlims_ schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:08:
kan ik ook een 'factory reset' oid uitvoeren?
http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=nl_NL

[ Voor 27% gewijzigd door SvMp op 16-09-2009 02:17 ]

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
oudere osx varianten zoals cheetah geen beter idee?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cheetah is wel heel erg oud. Ik zou sowieso niets ouders draaien dan Panther, maar zelfs dat liever niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
@bokkow: contact me even op me mail of DM(voorkeur)

Vannacht om half 3 iso gebakken, maar deze lijkt niet herkend te worden door het systeem.
Zodra ik de dvd plaats, wordt deze namelijk binnen 5sec. weer uitgepoept. Zojuist contact gehad met de lokale software importeur/distributeur, maar kan mij niet (meer) helpen aan orginele mac cdtjes. :? Hij adviseerd om maar iets van internet te plukken, makkelijker gezegd dan gedaan :X

De versies voor versie 10 zijn Mac-OS (dus mijn 9.2 ook?) de versie's daarna zijn unix-based die os-x series? right? Maar die eerder genoemde dierentuin panther/tiger/leopard zijn allemaal versie os-x 10?

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 12:07
Inderdaad, Tiger erop en genieten maar weer :)

Heb zelf nog een G4MDD staan, daar draait zelfs Leopard nog als een zonnetje op :)

Verwijderd

bokkow schreef op woensdag 16 september 2009 @ 00:21:
Mocht je het interessant vinden, ik heb hier een PPC processor van 1GHz (gekocht voor mn G4 Cube maar nu niet meer nodig), in combinatie met je 1GB geheugen zou je dan Leopard kunnen draaien (vanaf 850MHz oid dacht ik).
Het draait al lekker op een PPC vanaf 733Mhz (met idd 1GB RAMM).

Om dit te doen volg je de volgende handleiding.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

To install Leopard on an "unsupported" G4 clocked under 867 MHz:

1. Reboot your Mac and hold down the Cmd-Opt-O-F keys until you get a white screen with black text. This is the Open Firmware prompt.

2. Insert the Mac OS X Leopard Install DVD.

3. Type the following lines exactly as shown below into the Open Firmware prompt. Be mindful of capitalization, spaces, zeros, etc. If the command is properly typed and understood, Open Firmware will display "ok" at the end of each line after you hit "return". What these lines do is set the CPU speed reported by Open Firmware to OS X as an 867 MHz G4 processor system. They then continue the boot from the DVD drive.

For single CPUs, use the following three lines:

dev /cpus/PowerPC,G4@0
d# 867000000 encode-int " clock-frequency" property
boot cd:,\\:tbxi
For dual CPUs, use the following five lines:

dev /cpus/PowerPC,G4@0
dev /cpus/PowerPC,G4@1
boot cd:,\\:tbxi
4. Continue the install normally.

5. This CPU setting is only in effect until the Mac reboots. Once OS X Leopard is installed and your Mac has rebooted, the proper CPU speed should once again be displayed when you select About This Mac under the Apple menu

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 16:51
ik zelf heb een PPCMDD hier staat osx tiger op voor de rest gebruik ik hem voor muziek en voor msn.

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
@bokkow

Mochten jij en himlims_ er niet uit komen, dan heb ik ook wel interesse in de 1 Ghz PPC processor.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De MDD is wel een flinke klasse hoger dan de G4-450, niet alleen qua CPU maar ook moederbord en geheugen. Je hebt ook nog verschillende uitvoeringen van de G4-450.
http://www.lowendmac.com bevat veel interessante artikelen voor de oudere machines. Zo is de blauwe G3 350 die ik hier heb staan ook nog een leuk speeltje.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05:31
Hey Kaptain Prozac, heb je even toegevoegd op msn dat praat sneller ;)

M3P - M3LR - 6320Wp

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-02 20:40
De versies voor versie 10 zijn Mac-OS (dus mijn 9.2 ook?) de versie's daarna zijn unix-based die os-x series? right? Maar die eerder genoemde dierentuin panther/tiger/leopard zijn allemaal versie os-x 10?
OS X = OS 10 ;)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
via mirc de nodige tricks en boot opties uitgevoerd; echter krijg ik niet eens een cd/dvd gestart om een herinstallatie te doen. Twijfel er sterk over om 't'eens met ubuntu oid te proberen.... hoewel ik graag mac op de mac had willen hebben.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Na de nodige hulp in het mirc kanaal het hebben ontvangen snap ik er niets meer van; of de mac is gaar en ken niet (meer) booten van cd/dvd :? Of de iso's' / torrentz :+ zijn gaar (of door mij verkeerd gebakken?)
Zijn er nog plaatsen waar ik (al dan niet goedkoop) MAC os-tiger kan kopen?
Had zo graag een werkende mac gehad 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 28-09-2009 12:30 ]

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:38

Apache

amateur software devver

Volgens mij heb ik thuis nog een originele tiger ppc disk liggen, ik kijk er vanavond naar, mocht ik deze reply niet binnen de 24h updaten stuur mij dan een mail :P

If it ain't broken it doesn't have enough features

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Apache schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:35:
Volgens mij heb ik thuis nog een originele tiger ppc disk liggen, ik kijk er vanavond naar, mocht ik deze reply niet binnen de 24h updaten stuur mij dan een mail :P
Maandagavond; aangenaam verrast. pakketje in de bus.
Wat schets mijn verbasing; osx 10.?.tiger dvd _/-\o_
na installatie van ongeveer 3u kijk ik nu tegen een desktop aan, fucking werkt :+
echter blijk ik te enthousiast geweest te zijn met klikken [..] oude installatie van 9.2 staat er nog op |:(

Eindelijk mac werkend; morgen vergadering/presentatie/drukke agenda [...] en dit wordt waarschijnlijk een latertje met me nieuwe chick spelen O-)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Probeer het anders eens met een Linux LiveCD? Die kun je gewoon legaal downloaden, ook voor PPC.
En lekker snel te krijgen ivm weinig grafische meuk als je die niet wil.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
als trouwe linux freak ben ik toch wel positief verras;
- hoe erg het allemaal wel niet op kde lijkt ... of kde op mac :+ (waarom kan kde niet zo werken?)
- verrast waarom mac wel solide en smooth aanvoeld; lijkt bij linux (suse/ubuntu wat minder)
- snelheid .. damn .. ik wil een nieuwere mac
- kan gentoo nie aan tippen hoor :+

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:38

Apache

amateur software devver

Das het effect dat ik verwacht had dat os x op je ging hebben :P

Ben blij dat het allemaal werkt, waarschijnlijk kan je hier & daar nog wel wat tweaken voor nog wat meer snelheid.

Nu kan je beginnen sparen voor een mac pro >:)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
himlims_ schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 09:09:
als trouwe linux freak ben ik toch wel positief verras;
- hoe erg het allemaal wel niet op kde lijkt ... of kde op mac :+ (waarom kan kde niet zo werken?)
Ik vind het eigenlijk veel meer lijken op Gnome dan op KDE. KDE lijkt me meer op Windows gebaseerd (Startknop in taakbalk onderin, geen menubalk) en Gnome juist meer op de Mac (Menubalk bovenin, geen startknop, minimalistische GUI).

Waarom KDE (en Gnome) niet zo werken; ik denk dat zij niet zo veel tijd besteden aan het usability testen.

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 16:35

Len

Leeg

himlims_ schreef op maandag 28 september 2009 @ 12:29:
Na de nodige hulp in het mirc kanaal het hebben ontvangen snap ik er niets meer van; of de mac is gaar en ken niet (meer) booten van cd/dvd :? Of de iso's' / torrentz :+ zijn gaar (of door mij verkeerd gebakken?)
Zijn er nog plaatsen waar ik (al dan niet goedkoop) MAC os-tiger kan kopen?
Had zo graag een werkende mac gehad 8)7
Later reactie want je hebt het al werkend, maar ik weet dat Apple in het begin alleen maar DVD-R gebruikte. Dus als je steeds een DVD+R erin stopt dan het zijn dat het niet boot. Was dat het probleem? ;) En vandaar dat een orginele DVD wel werkt dan.

Free Tibet

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
@GekkePrutser; Jouw vergelijking met gnome is ook terrecht, maar KDE kun je op dezelfde manier instellen (met die top bar) vind het wel gemakkelijk werken (linux customizeee :+) waar ik overduidelijk KDE in herken; de gui (windows/borders/buttons) maar ook het 'control panel'. Manier van werken. Ga vd week gentoo maar weer eens op me desktop gooien (optimalisatie roelt) dat blijkt wel uit de ervaring die ik deze week heb opgedaan.

@Len; jouw opmerking had ik paar weken terug moeten hebben :+ imiddels draait alles dankzij Apache

* himlims_ is een gelukkig man

Pagina: 1