Stopcontact vijverpomp probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb hier iets heel raars aan de hand met een stopcontact aan de vijver...
De vijverpomp werkt niet als ik die daarop aansluit (stekker is met aarding)
Als ik op dat zelfde stopcontact bv een radiootje of iets anders aansluit dan werkt die wel. Met multimeter krijg ik netjes 230 volt op dat stopcontact. Alles is in orde zou je dus denken.
Sluit ik de vijverpomp aan mbv een verlengkabel (die op een ander stopcontact zit in de tuin, maar wel op 't zelfde circuit zit) dan werkt 't wel!

Wat kan hier de oorzaak zijn..?? 't Lijkt wel te spoken rond dat stopcontact want ik heb dat stopcontact al eens volledig vervangen ook maar dat mocht niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meet eens spanning als je de vijverpomp op de desbetrefffende aansluiting aansluit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 22:39
Kijk de bekabeling eens na.
Vaak genoeg meegemaakt, Steek je de kabel in het eene WCD werkt het niet en in de andere wel.
probleem was dat het afgebroken was bij de stekker als de stekker lag dan was er wel spanning.
En als de stekker in een wcd zat die bv 1 1/2m hoog zat werkte het niet.
Dus veel kans dat het kabelbreuk is of dat erbij de stekker iets af gebroken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:51:
meet eens spanning als je de vijverpomp op de desbetrefffende aansluiting aansluit ...
Dan heb ik blijkbaar slechts 25 volt...
Wat veroorzaakt dit ineens? De pomp werkt perfect als ik 't op een ander stopcontact aansluit (die op dezelfde kring zit).

Zelfs als ik 't stopcontact demonteer en de kabels van dat ene stopcontact rechtstreeks op de stekker zet doet de pomp niks en zit er maar 25 volt op... als ik meet zonder dat die pomp in dat ene stopcontact zit dat heb ik wel 230 volt.

om het nog verwarrender te maken: een ander toestel op dezelfde kabels werkt perfect....

[ Voor 7% gewijzigd door renio op 15-09-2009 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

waarschijnlijk wat gaar in je stopcontact, overgangsweerstand ofzo, controleer de inhoud van het stropcontact op breuken en slechte aansluitingen..?
en een radiotje kan het prima doen, als ie maar n paar watt gebruikt ipv de 40+w die n beetje gemiddelde vijverpomp al gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
Misschien lekt de kabel wel naar de aarde, vandaar het spanningsverlies. Dit zou ik maar even goed uitzoeken, want er lekt dan dus stroom weg, waar je voor betaalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:30

Reptile209

- gers -

ThinkPadd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:23:
Misschien lekt de kabel wel naar de aarde, vandaar het spanningsverlies. Dit zou ik maar even goed uitzoeken, want er lekt dan dus stroom weg, waar je voor betaald!
Niet alleen waar je voor betaalt, maar meer waar je jezelf op aan kunt sluiten. Als het echt een aardlek is, klopt je aardlekschakelaar overigens ook voor geen meter. En da's niet zo fijn, naast een vijver...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessez
Reptile209 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:32:
[...]

Niet alleen waar je voor betaalt, maar meer waar je jezelf op aan kunt sluiten. Als het echt een aardlek is, klopt je aardlekschakelaar overigens ook voor geen meter. En da's niet zo fijn, naast een vijver...
Als de aard draad onderbroken of aangesloten is werkt het ook niet

ps. de aardlek moet pas bij 30mA of 300mA uit te springen en dat is meer dan 25V lek spanning

[ Voor 10% gewijzigd door Jessez op 15-09-2009 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Jessez schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:01:
[...]

ps. de aardlek moet pas bij 30mA of 300mA uit te springen en dat is meer dan 25V lek spanning
Wat is dat voor kwats?

Spanning != stroom, je kan bij 1V al 10.000A hebben hoor, dat zegt helemaal 0.

@ TS:
Klinkt mij als een slecht contact. De reden dat je radio wel werkt is ws omdat de spanning wel flink inzakt maar meeste apparatuur kan tegenwoordig tussen de 110 en 240V werken (ivm compatibiliteit met de mensen die op 115V werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessez
SA007 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:28:
[...]

Wat is dat voor kwats?

Spanning != stroom, je kan bij 1V al 10.000A hebben hoor, dat zegt helemaal 0.

@ TS:
Klinkt mij als een slecht contact. De reden dat je radio wel werkt is ws omdat de spanning wel flink inzakt maar meeste apparatuur kan tegenwoordig tussen de 110 en 240V werken (ivm compatibiliteit met de mensen die op 115V werken)
30mA en 300mA zijn aanspreek stromen zoals besproken in de NEN 1010 deel 5 en 6
Daarom moet de aardleiding een bepaalde weerstand hebben
dus waarom zegt dat helemaal 0
onderbouw het eens

[ Voor 4% gewijzigd door Jessez op 15-09-2009 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat hebben deze problemen van TS in vredesnaam met de aardlekschakelaar te maken?
Eenvoudig even analyseren, TS meet onbelast en heel licht belast de volle netspanning, zodra de belasting wat groter wordt (en dat doet hij met die pomp) dan zakt de spanning in elkaar. Is dan niet het eerste waar je aan denkt een slechte verbinding naar het betreffende stopcontact? Mijn gedachten gaan daar in elk geval als eerste naar uit. Dit heeft AlexanderB overigens ook al geopperd, maar het lijkt dat dit niet of nauwelijks is opgepikt.

En Jezzes, ook al is het dus helemaal offtopic, de al of niet goede werking van de aardlekschakelaar is niet afhankelijk van de wel of niet goed aangesloten aarddraad op het betreffende stopcontact. De werking berust alleen maar op verschilstroom. Ook een niet geaard stopcontact kan hem bij aardlek perfect doen uitschakelen. En dat moet hij ook doen. Je (veronderstelde) lekspannig heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessez
Techneut schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:35:
Wat hebben deze problemen van TS in vredesnaam met de aardlekschakelaar te maken?
Eenvoudig even analyseren, TS meet onbelast en heel licht belast de volle netspanning, zodra de belasting wat groter wordt (en dat doet hij met die pomp) dan zakt de spanning in elkaar. Is dan niet het eerste waar je aan denkt een slechte verbinding naar het betreffende stopcontact? Mijn gedachten gaan daar in elk geval als eerste naar uit. Dit heeft AlexanderB overigens ook al geopperd, maar het lijkt dat dit niet of nauwelijks is opgepikt.

En Jezzes, ook al is het dus helemaal offtopic, de al of niet goede werking van de aardlekschakelaar is niet afhankelijk van de wel of niet goed aangesloten aarddraad op het betreffende stopcontact. De werking berust alleen maar op verschilstroom. Ook een niet geaard stopcontact kan hem bij aardlek perfect doen uitschakelen. En dat moet hij ook doen. Je (veronderstelde) lekspannig heeft daar niets mee te maken.
zie
Reptile209 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:32:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:35:

..knip..
precies en daar zou me serieus zorgen over maken. want op het moment dat de vijverpomp aangesloten wordt wordt in de de las (?) waar het probleem ligt, erg veel warmte ontwikkeld ! dingen kunnen smelten/verbranden/kortsluiten.
Jessez schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:55:
[...]

30mA en 300mA zijn aanspreek stromen zoals besproken in de NEN 1010 deel 5 en 6
Daarom moet de aardleiding een bepaalde weerstand hebben
dus waarom zegt dat helemaal 0
onderbouw het eens
dit is onzin, de aardlek schakelaar doet geen drol met de aardleiding

e.g. Afbeeldingslocatie: http://www.hager.nl/images/services/nieuwsbrief/ht/figuur1.jpg

bij een bepaalde verschilstroom tussen fase en nul slaat die af. sja en de enige plek waar die ongeveer naar toe kan lekken is aarde. maar daar is niet gezegd dat die stroom ook altijd via de aarleiding in de meterkast moet lopen, dat kan dus ook de aarde in je tuin zijn. of de maan for all i care

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 15-09-2009 23:51 ]

Iperf

• renio
Een slecht contact aan het stopcontact is eigenlijk uitgesloten want als ik de kabels rechtstreeks op de stekker zet dan heb ik 't zelfde probleem: 25 volt en pomp reageert natuurlijk niet.
Vanavond probeer ik eens met de grasmaaier (grotere belasting)... eens zien of ik dan 't zelfde probleem heb.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Waar komt de kabel naar dat stopcontact vandaan? Ik denk dat je het in die lasdoos moet zoeken eerlijk gezegd.

Permanent wintericon!

• renio
die kabel komt van een lasdoos een 10-tal meters verder op in de tuin. Vanuit diezelfde lasdoos vertrekt er een nog andere kabel richting een ander stopcontact waarmee geen probleem is: op dat stopcontact werkt de pomp perfect.

• Techneut
  • Niet online
Wel, haal die las dan eens helemaal los, desnoods één voor één, fase en nul, en maak hem over. Want denk eens na, uit jouw beschrijving kan toch geen andere conclusie worden getrokken, dat er een niet optimale verbinding is?

Iets heel anders, maar toch wel er mee anex. Het is een installatiedeel dat buiten ligt. Heb je daarvoor wel waterdicht materiaal gebruikt? Zoals:
1. Kabel i.p.v. pvc-buis.
2. Waterdichte kabel-lasdozen.
3. (Spat)waterdicht stopcontact.

Behalve dat dit voorschrift is, leidt het niet gebruiken hiervan binnen de korste tijd gegarandeerd tot inkankeren van de verbindingen, lekstromen etc.

Verwijderd

Zal wel zo een 'leuke' steeklasdop zijn die onvoldoende contact maakt (overgangsweerstand). Alle lasdoppen in de lijn wcd vijverpomp richting meterkast controleren.

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 15:44

casemodder

--->

En als je de stekker van de vijverpomp omdraait?

Heb het ooit met een plintkacheltje in een keuken meegemaakt. Fase gevoeling.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• Techneut
  • Niet online
Fase gevoelig? Het enige wat ik me daarbij kan voorstellen is nul- en aarddraad verwisseld. Zou bijzonder prutserig zijn.
Maar het zou niet overeenkomen met de bevindigen van TS. Een radiootje werkt er perfect op (gebruikt weinig stroom) en onbelast meet hij gewoon 220 - 230 V. We gaven TS het advies de verbindingen even opnieuw te monteren. Het woord is nu dunkt me aan hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
Gisteren brak m'n klomp:

ik test de waterpomp rechtstreeks op de kabel nog eens: niks
ik test de grasmaaier (dacht zo bij mezelf: is ook een motor en een zware belasting) rechtstreeks op de kabel: hupla, werkt perfect
ik test de waterpomp nog eens rechtstreeks op de kabel: hupla, werkt perfect

Sinds gisteren dus 't stopcontact terug gemonteerd (net zoals 't was) en blijft werken.

Bedankt voor de tips en brainstorm sessie hier... ik wacht de zaak nog even af om desnoods nog verder te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Juist deze bevindingen bevestigen mijn vermoeden dat er ergens een erg wankele verbinding is. Als je besluit verder te zoeken, kijk dan allereerst eens goed naar de lassen. Schakel de pomp b.v. in, en beweeg dan de beide (fase en nul) lassen voorzichtig een beetje. Grote kans dat je de boosdoener dan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 23:50

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

^ With Stupid ^

Klinkt als iets dat gaar is, een uitgeleuterde stopcontact klem, of de pen van een stekker waar iemand bovenop is gaan staan. Ik zou echt even kijken of je de boosdoener kunt vinden. Want slechte contacten kunnen ook brand veroorzaken. En dat wil je niet

Heb je nergens zwartgeblakerde stukken koper gevonden, of warme draden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Met ^^

NAKIJKEN! Alle verbindingen en lassen. Dit is overduidelijk een gare verbinding ergens die hoogstwaarschijnlijk ergens lekker ligt te vonken nu, vooral omdat je er een zware belasting op aansluit!
Je wil niet dat je huis affikt omdat je te lui bent geweest een paar lassen, een stopcontact of een stekker te checken. En dan inderdaad het hele traject van die kabel volgen.

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal mee eens, de beide vorige reacties. Al acht ik die gevaren op brand niet zo groot als die lasdoos zich in de tuin bevindt en het stopcontact alleen maar gebruikt wordt voor dat pompje. Je blijft echter zitten met de ergernissen, want het treedt echt weer op als je er niets aan doet. Tuinkaboutertjes die dat voor je verhinderen bestaan heus niet.

Maar nogmaals de vraag die ik al eerder stelde en geen antwoord op gaf, is alles hier wel geïnstalleerd met materiaal voor buitenopstelling (waterdicht c.q. spatwaterdacht)? Anders heb je binnen de kortste tijd weer kans op deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Part

Helemaal niets.....

renio schreef op woensdag 16 september 2009 @ 08:24:
Een slecht contact aan het stopcontact is eigenlijk uitgesloten want als ik de kabels rechtstreeks op de stekker zet dan heb ik 't zelfde probleem: 25 volt en pomp reageert natuurlijk niet.
Vanavond probeer ik eens met de grasmaaier (grotere belasting)... eens zien of ik dan 't zelfde probleem heb.
Hoe zet je de kabels rechtstreek op de stekker en meet je ook nog de spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
Ik zie inderdaad in dat 't nog verder uitgezocht moet worden. Omdat 't tegenwoordig al vroeg donker is lukt 't me enkel in 't weekend om 't verder uit te zoeken.
Lasdozen zijn waterdicht en verbindingen zijn ok.

Over dat meten: met 1 hand houd ik de stekker op de kabels en met ander hand houd ik de 2 meetpennen van de Fluke op de contactpinnen van de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Part

Helemaal niets.....

renio schreef op maandag 21 september 2009 @ 14:35:
...

Over dat meten: met 1 hand houd ik de stekker op de kabels en met ander hand houd ik de 2 meetpennen van de Fluke op de contactpinnen van de stekker.
Ja daar was ik al bang voor.
Erg gevaarlijk, indien de draden tegen elkaar komen gaat er kortstondig vele honderden amps lopen.
Geeft een mooie vonk maar ook een regen van gloeiende koper deeltjes. Erg slecht voor je ogen.
Daarbij 230V is ook niet goed voor de gezondheid.

En ik denk niet dat het een betrouwbare meting geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik zou als het weer optreedt inderdaad de meting iets degelijker (en veiliger!) uitvoeren. Mogelijkheden genoeg, maar dat laat ik je vindingrijkheid over. Zo moeilijk is dat niet.
Pagina: 1