Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hi,

ik heb hier een familiefoto ingescand die een vervelend probleem heeft; omdat hij altijd in een omlijsting aan de muur heeft gehangen is de buitenrand niet verkleurd, terwijl de binnenrand wel verkleurd is. Omdat ik de foto wil herstellen (Photoshop CS3 10.0) heb ik dan nu wel het voordeel dat ik weet wat de originele kleuren waren, maar hoe kan ik de foto nu in zijn totaal naar de waarden die alleen in de buitenranden zichtbaar zijn herkleuren? Via automatische kleurcorrectie mbv photoshop of de scannersoftware (Epson 4490 Photo) wordt natuurlijk de gehele foto gedaan, terwijl ik wil dat alle kleuren worden aangepast aan de binnenrand.

Wie heeft een idee (of een handige site) hoe ik dit voor elkaar krijg?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kun je de kleurcorrectie (handmatig of automatisch) niet toepassen op een selectie, waarbij je selectie het verkleurde gedeelte van de foto is?

Op deze manier kun je net zo lang corrigeren tot de foto kwa kleur overeen komt met de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Het probleem is dat de selectie niet helemaal horizontaal is (de foto hing wat schuin in de omlijsting) en daarnaast is er een overgangsgebied dat minder verkleurd is.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-10 14:35

ThunderNet

Flits!

HetWonder schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 17:28:
Het probleem is dat de selectie niet helemaal horizontaal is (de foto hing wat schuin in de omlijsting) en daarnaast is er een overgangsgebied dat minder verkleurd is.
selectie maken (die hoeft niet perse recht te zijn, je kunt de poly-lasso tool hier voor gebruiken) en dan een feather instellen zodat er een overloop is :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Je kunt ook selecties maken met het pentool.

Misschien makkelijker: pak de crop tool, teken een rechthoek die het verkleurde deel bevat en roteer hem zo dat alles recht is. Nu croppen. Daarna de kleuren naar wens aanpassen. De rand heb je nu niet, maar je hebt ook geen problemen om die overgang perfect te krijgen ;)

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 17:01
Ik vind zelf maskers in Photoshop ook wel handig voor dit soort dingen. Dupliceer de achtergrond laag met daarop de foto. Voeg een masker toe aan de nieuwe laag. Bewerk vervolgens de kleuren op de nieuwe laag dusdanig dat het verkleurde deel er goed uit ziet (en het niet verkleurde deel dus niet meer). Klik nu het masker aan en maak de delen die in de originele foto goed waren zwart. Beetje fine-tunen en klaar.

Voordeel van een masker is dat je het altijd weer kunt bijwerken itt een selectie. Ook kun je behalve zwart / wit ook alle grijstinten ertussen gebruiken wat handig is voor kleurverlopen (en wat meer controle geeft als een feather).

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Als je naderhand wil aanpassen, zou ik met adjustment layers werken, evt. op een layer met een mask (indien je niet alles hetzelfde wilt behandelen).
Pagina: 1