Welke Raid 5 controller?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik ben bezig met het opzetten van een server met 3 harddisks die ik in een raid 5 configuratie wil opzetten.

Nu heeft de server zowel pci-e x8 als normale pci sloten beschikbaar.

Maar nu kwam ik bijvoorbeeld deze raid controller tegen:
3WARE 9550SXU-4LP Kit
Afbeeldingslocatie: http://www.wsmt.nl/shop/images/T/9550_4LP_504.jpg

Zoals je kunt zien zitten er 2 aansluitingen op de kaart.
Maar de omschrijving zegt dat er maximaal 4 S-ATA schijven op aangesloten kunnen worden.

Nu vraag ik me af, hoe zit dit dan precies?

En is het verstandig om een raid configuratie van de voren op te zetten of pas in Windows als alles is geinstalleerd?

PS: budget is echt maximaal 500 euro, dus mocht je een veel betere kaart weten?
Let me know!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Die "twee" aansluitingen, zijn er 4, nl. 2x 2 op elkaar. Zoals je ook vaak bij moederborden ziet. Op een dergelijke controller zet je eerst de RAID array op en daarna installeer je windows. Verdiep je zelf eens goed in deze materie voordat je er aan begint. Wat heb je zelf al gevonden om alles op te lossen wat je wilt oplossen.

Veel onboard SATA controllers hebben ook een RAID 5 functie en voor een simpele server is dat vaak voldoende. Dan is er geen noodzaak voor een extra RAID controller. Dat lijkt me het overwegen waard. Meeste servers thuis hebben toch weinig zeer intensief werk te doen. Dit hangt dus wel van je moederbord af.

[ Voor 75% gewijzigd door Hann1BaL op 15-09-2009 17:25 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die controller ga je niet veel aan hebben in je systeem, gezien dit een PCI-X kaart is.
Verder zou ik je willen aanraden even de specs erbij te pakken, zodat je kunt zien wat je erop aan kan sluiten. Dit ding heeft gewoon 4 S-ATA II aansluitingen erop zitten, voor 4 schijven in totaal.
In de handleiding kun je verder vinden hoe je RAIDarray's kunt aanmaken (en dan zul je zelf zien dat dit weinig met je OS van doen heeft op een hardware kaart).

Dit topic ga ik in elk geval sluiten, omdat de vragen die je hier stelt met een blik in de handleiding al voor een groot deel beantwoord kunnen worden. Ook over RAIDcontrollers is meer dan genoeg info te vinden, dus kijk daar eerst eens naar voordat je vraagt welke kaart beter is (je geeft niet eens aan wat de eisen van de kaart zijn).
Als je nadat je dit uitgezocht hebt nog tegen zeer specifieke vragen aanloopt kun je natuurlijk een nieuw topic openen, maar geef hier wel precies aan wat je hebt gedaan en waar je nog tegenaanloopt.

Dit topic is gesloten.