Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[excel] grafieklijn aanvullen middels gegevens uit één cel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallohallo,

(Excel 2004 voor MAC)

Ik zou graag een lijngrafiek willen creëren, waarbij over de tijd nieuwe punten worden toegevoegd waarbij de waarde uit één enkele, veranderlijke cel wordt gehaald.

Anders gezegd:

Ik heb een spreadsheet met een kolom "inkoop", een kolom "verkoop" en een kolom "winst".

Onderaan de kolommen staan de totalen, en de gemiddelde behaalde winst.

Ik wil een grafiek maken, die zelf om de zoveel tijd naar de totalen kijkt en deze toevoegt aan een tijdslijn, zodat je een trend weergegeven krijgt.

Bestaan er dergelijke functies in excel, en welke functies zou ik dan naar moeten kijken?

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De probleemstelling hier is wat 'vaag', bijv. omdat mij niet duidelijk is hoe vaak je dan die totalen over wilt nemen, en of je de orginele data wilt tekenen of de totalen. Een screenshot/tekening/tabel zou veel helpen. :)

Een grafiek in Excel plot normaal gesproken data die in cellen staat; er wordt niet een berekening op los gelaten (afgezien van aan een grafiek toegevoegde trendlijnen) en data wordt ook niet opgeslagen 'in de grafiek'. Waarden toevoegen aan een grafiek gaat dus niet zomaar werken, daarvoor moet je cellen gebruiken.

Verder: Al ga je [google=dynamic chart], dan vind je best veel soortgelijke problemen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Je zou via een macro oid de waarde van de totalen naar een verborgen kolom kunnen kopieren, waardoor het lijkt alsof de waarden uit 1 cel komen. De grafiek moet dan de hele verborgen kolom als gegevensreeks hebben...?
Het 'zelf' om de zoveel tijd laten kijken en de grafiek laten bijwerken lijkt me nagenoeg onmogelijk...

Verwijderd

Topicstarter
pedorus schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:05:
De probleemstelling hier is wat 'vaag', bijv. omdat mij niet duidelijk is hoe vaak je dan die totalen over wilt nemen, en of je de orginele data wilt tekenen of de totalen. Een screenshot/tekening/tabel zou veel helpen. :)

Een grafiek in Excel plot normaal gesproken data die in cellen staat; er wordt niet een berekening op los gelaten (afgezien van aan een grafiek toegevoegde trendlijnen) en data wordt ook niet opgeslagen 'in de grafiek'. Waarden toevoegen aan een grafiek gaat dus niet zomaar werken, daarvoor moet je cellen gebruiken.

Verder: Al ga je [google=dynamic chart], dan vind je best veel soortgelijke problemen.
Ik wil zo'n soort grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://i277.photobucket.com/albums/kk74/peitvanderwerf/voorbeeld-1.jpg

Wat ik wil, is dat de grafiek automatisch geupdate wordt, om de zoveel tijd.

Oftewel: Dat er om de zoveel tijd gecheckt wordt wat het bedrag is in cel x, en dat dat in de grafiek gezet wordt. In de voorbeeld-grafiek zou hij nu dus in oktober 2009 moeten checken (de eerstvolgende keer).

Ik heb al wat geprobeert met de functie vandaag() , maar eigenlijk moet ik ook nog een soort functie eraan kunnen koppelen als: "=CelToevoegen", zodat er een cellenmatrix ondstaat waaruit een grafiek kan worden gecreeerd, maar ik weet niet of zoiets bestaat...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2009 22:06 ]

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Tsja, voor de input heb je datums nodig, dat kan bijvoorbeeld automatisch met macro's. Je zult eerst op de een of andere manier moeten zorgen dat je input van het volgende type krijgt denk ik:
datum1waarde1
datum2waarde2
datum3waarde3
enzenz

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat die funktionaliteit inderdaad nog niet standaard geboden wordt in excel, zo lijkt het. Ik vind het wat ver gaan (in mijn geval) om ervoor te gaan programmeren...Wel dank voor de hulpzame antwoorden :)

Verwijderd

Programmeren is in excel niet nodig... een macro kun je opnemen en dan een beetje aanpassen, zoals een directe verwijzing naar de cel waar geplakt moet worden veranderen naar een verwijzing naar de cel onder de onderste cel...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 14:30:
Programmeren is in excel niet nodig... een macro kun je opnemen en dan een beetje aanpassen, zoals een directe verwijzing naar de cel waar geplakt moet worden veranderen naar een verwijzing naar de cel onder de onderste cel...
?leg uit?

Bedoel je dat je met een macro (waar ik overigens heel weinig verstand van heb) kan zeggen: "plak in deze cel x het bedrag dat staat in de cel die onder cel y staat"? Voorbeeld?

Verwijderd

Met de macro-recorder kun je dit 'opnemen'. (via het menu 'extra' / eventueel de menubalk 'visual basic' te voorschijn toveren)
Maak eerst een kopie van je bestand en probeer het eens uit... je zet de recorder aan en doet elke handeling zoals je het automatisch wil laten doen. Als je dit opgenomen hebt, kun het direct gebruiken, alleen zitten er harde verwijzingen in naar de cellen die je aanklikt. Na het opnemen kun je de macro bewerken, zodat de laatste lege cel wordt geselecteerd voordat er geplakt wordt.
Succes!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Sub Macro1()

' deze macro selecteert en kopieert cel A1, selecteert dan de eerst lege cel 
' in kolom D en plakt daar de gekopieerde waarde.

Range("A1").Select
    Selection.Copy
    ActiveSheet.Range("D1").End(xlDown).Offset(1, 0).Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteAll

End Sub
Pagina: 1