2 ISP's, 1 server, oplossen met load balancing switch?

Pagina: 1
Acties:

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Voor het delen van gegevens tussen 2 bedrijven komt er binnenkort een NAS-server te staan. Hierop komen o.a. bouwtekeningen op die ze kunnen delen als ze aan een project werken.

Dit is de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/kb5e37.jpg

Zoals jullie zien betreft het 2 bedrijven naast elkaar gelegen zijn, maar welk elk met hun eigen binnenkomende internetlijn (ADSL). Het ene bedrijf heeft 7 computers, de andere 10. Uitbreiding is voorzien binnen het jaar naar 30 clients (samen). Het betreffen kleine familliebedrijfjes, er is dus ook geen budget van 30000 euro, het zou liefst voor 1000 euro opgelost worden, maar budget kan opgerekt worden tot 3000 euro indien nodig.

Ik heb wat zitten rondkijken en zag dat we hiervoor best de 2 switches vervangen door 1 (of laten staan en aankoppelen op 1 switch), die load balancing kan toepassen. Deze kan dan 2 (of meer) ingaande lijnen verdelen over de aangesloten clients.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/yf0ao.jpg

- Budget is dus 1000-3000 euro
- tot max 30 clients
- 2 binnenkomende ADSL-lijnen
- later komt een 3e bedrijf in het netwerk, dus 3 binnenkomende lijnen
- aankoop zou bij Dell moeten gebeuren

Het samenvoegen van de lijnen naar 1 internetlijn is niet mogelijk, het blijven dus zowiezo 2 of 3 adsl lijnen.

Mijn vraag is dus, gaat dit werken, kan dit anders (beter/goedkoper) of zoeken we beter een andere oplossing? Hoe maak je het best een netwerk met verschillende internetlijnen.

Wat zou jij doen en kiezen van hardware?

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 00:30
Ik dacht dat Linksys ( cisco ) hier speciale dual-wan routers voor had ?

BV de RV042 / RV082 van Linksys

of de Cisco 1841 Dual WAN Router
voor deze laatste heb je dan wel een extra lankaart nodig. http://www.routershop.nl/...-1841-dual-wan-router.htm

[ Voor 21% gewijzigd door Fiander op 15-09-2009 16:00 ]

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een snellere lijn aanschaffen lijkt me kostenefficienter dan dure apparatuur om het te loadbalancen?
Overigens zijn er wel routers met twee WAN poorten; moet met Google zo te vinden zijn.

Je zou ook alles in één netwerk kunnen hangen maar beide kantoren een eigen subnet geven en aan het NAS twee IP adressen hangen (uit elk netwerk). Nog mooier om het NAS in een 3e subnet te hangen; hoef je alleen het e.a. te routeren; niet loadbalancen.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• 0X55AA
Hier had ik niet aan gedacht,

Dus van beide ADSL connecties (die eigen modem en router hebben) in een andere router aan te sluiten, waardoor hier (voor het computernetwerk toch) maar 1 ingaande lijn ontstaat, en dan daar de switches aanhangen.

De user/password afhandeling voor de lijn gebeurt dan via de modem/router, en die stuurt alles door naar de dualwan-router. Die dan weer alles alles doorstuurt naar de switches.

Dit zou eventueel kunnen opgelost worden door een kleine server met twee gigabit nic's, later uitbreidbaar naar 3 (of zelfs meer), en dan met een OS alles instellen. Ik zit net naar RouterOS te kijken. Echter weet ik niet of dit betrouwbaar genoeg is voor 12u per dag. Er is wel altijd iemand aanwezig voor het netwerk. Prijs zal ongeveer evenveel zijn, wel uitbreidbaar.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Is het de bedoeling dat die twee bedrijven op elkaars netwerk kunnen (buiten de NAS) en/of mogen ze gebruik maken van elkaars internet verbinding? Als het antwoord op allebei deze vragen "ja" is, dan is zo'n dual-wan router de makkelijkste oplossing.
Als het echter niet de bedoeling is dat ze gebruik maken van elkaars netwerk, dan kan het nog makkelijker met een simpel routertje. Sluit dat derde routertje aan op je NAS en op beide switches. Vervolgens configureer je die router zo dat beide bedrijven alleen met de NAS mogen praten, en niet met elkaar.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Een Nas met 2 netwerkaansluitingen is ook mogelijk he. De "budget" (kuch) nas die recent op tweakers tond heeft bv. 2 netwerk aansluitingen.

pricewatch: QNAP TS-419P Turbo Nas

dan deel je alleen de NAS, en de rest kun je later alsnog regelen. dual wan kun je later ook geen 3e bedrijf aan toevoegen he?

je zegt dell(vroeger riep men IBM of HP, nu dell, eigneaardig)

http://accessories.us.del...s&l=en&cs=19&sku=A2612194

eerste in die prijsklasse die ik heeft ook 2 ethernet aansluitingen.

[ Voor 32% gewijzigd door leuk_he op 15-09-2009 17:34 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Fiander schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 15:59:
Ik dacht dat Linksys ( cisco ) hier speciale dual-wan routers voor had ?

BV de RV042 / RV082 van Linksys

of de Cisco 1841 Dual WAN Router
voor deze laatste heb je dan wel een extra lankaart nodig. http://www.routershop.nl/...-1841-dual-wan-router.htm
Maak er dan een 1811 van, dan heb je LAN poorten genoeg :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

OK, er is iets waar nog niemand aan gedacht heeft maar wel heel erg goedkoop is.

Men neme een PC. (en zet er Linux erop).
Daar hangt men een NAS aan (liefst via FireWire of USB)
In de PC komen 2 (later 3) netwerkkaarten
Iedere kaart zijn eigen IP en subnet
Share aanmaken en permissies aanzetten
Klaar....

In de toekomst een derde netwerkkaart erin.... en derde bedrijf eraan hangen.

Ik ga er van uit dat er ALLEEN gegevens op de NAS gedeeld moeten worden. Indien men ook lokale disken gedeeld moeten worden.... tja.... dan gaat dit niet op.

Verwijderd

Waar heb je in godsnaam 3 netwerkkaarten voor nodig? Waarom niet gewoon meerdere IP adressen aan dezelfde fysieke interface hangen? Dat gezegd hebbende... Waarom een losse PC ervoor?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:26:
Daar hangt men een NAS aan (liefst via FireWire of USB)
Gebruikt alsjeblieft geen USB (en ook geen FireWire): traaaaag!
Waarom niet gewoon SATA of SAS?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:36:
[...]

Waar heb je in godsnaam 3 netwerkkaarten voor nodig? Waarom niet gewoon meerdere IP adressen aan dezelfde fysieke interface hangen? Dat gezegd hebbende... Waarom een losse PC ervoor?
Dan kun je de 3 netwerken fysiek scheiden he? Maar het klinkt als een hobby oplossing, waar de eerste gaten al in geschoten zijn. Gewoon een nas of een server met een os dat de ts goed kent lijkt me meer van toepassing.

Als je wil knutselen (wat ik TS niet aanraad) dan zijn oplossingen gebaseerd of freenas of ClarkConnect wellicht iets.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zoek eens op een Peplink Multiwan loadbalancer... redelijk wat instel opties maar toch foolproof..
Kan precies wat je wilt alleen er is niet echt support op maar met basis netwerkkennis en een dagje prutsen kom je redelijk ver... met een week prutsen bouw je al leuke setups... wat extra leuke features zijn Per Protocol de lijn kiezen (mail over de SDSL bijvoorbeeld), Of vlans mogelijk zijn weet ik niet zeker dat heb ik nooit toegepast maar anders kom je verder met een goede switch ervoor... tevens kan je naar *nix distros kijken zoals Clarkconnect M0n0wall of PFsense

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

LuckyY schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:15:
Zoek eens op een Peplink Multiwan loadbalancer... redelijk wat instel opties maar toch foolproof..
Kan precies wat je wilt alleen er is niet echt support op maar met basis netwerkkennis en een dagje prutsen kom je redelijk ver... met een week prutsen bouw je al leuke setups... wat extra leuke features zijn Per Protocol de lijn kiezen (mail over de SDSL bijvoorbeeld), Of vlans mogelijk zijn weet ik niet zeker dat heb ik nooit toegepast maar anders kom je verder met een goede switch ervoor... tevens kan je naar *nix distros kijken zoals Clarkconnect M0n0wall of PFsense
Is dit niet enorme overkill voor wat TS wil?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
leuk_he schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 17:28:
Een Nas met 2 netwerkaansluitingen is ook mogelijk he. De "budget" (kuch) nas die recent op tweakers tond heeft bv. 2 netwerk aansluitingen.

pricewatch: QNAP TS-419P Turbo Nas

dan deel je alleen de NAS, en de rest kun je later alsnog regelen. dual wan kun je later ook geen 3e bedrijf aan toevoegen he?

je zegt dell(vroeger riep men IBM of HP, nu dell, eigneaardig)

http://accessories.us.del...s&l=en&cs=19&sku=A2612194

eerste in die prijsklasse die ik heeft ook 2 ethernet aansluitingen.
Idd, een Qnap of Synology is een prima optie, gewoon met 2 ethernetaansluitingen, kun je gewoon met gigabit naar beide netwerken.

Voor <1000 eur koop je een hele leuke oplossing, zelfs in 1U rackmount leverbaar. En simpele server kan ook, 2 netwerkkaarten erin en gaan.

Maar goed, we kunnen natuurlijk niet schatten wat de performance-eisen zijn, een goede SASarray is een heel ander kostenplaatje uiteraard.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 16:40
ik zou zeker de optie verkiezen om de nas te multihomen. Of je dit nu met meerdere netwerkkaarten doet of niet maakt niet veel uit hoewel fysiek gescheiden netwerken leuker zijn natuurlijk. Hiervoor kan je of een kant en klare nas gebruiken met meerdere interfaces of je bouwt zelf een fileserver die je voorziet van de nodige functies. Ik zou voor zelfbouw kiezen voor 1000 euro kan je al heel wat bouwen en het zal zowiezo veel performanter zijn dan de kant en klare zaken.

• 0X55AA
De keuze is momenteel gevallen op een dual wan router:

Netgear Dual Wan Gigabit SSL VPN Firewall FVS336G

zie hier een review: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30280/51/

Voordelen is dat er niks geinstalleerd moet worden van OS etc (tov zelfbouw), minder kans op hardware failure, en goedkoop genoeg om bij defect onmiddelijk een vervanger te kunnen plaatsen.

Mogelijkheden zijn er genoeg, monitoring, firewall, etc.

Voor nog geen 400 dollar (zal wel rond de 400 euro zijn) lijkt dit mij geen slechte keuze.

Verwijderd

En de derde ADSL verbinding is dus uit de planning verdwenen?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-03 13:52

TommyGun

Stik er maar in!

Inderdaad, dat is niet echt duidelijk.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-03 13:07
Ik heb nog wel een SonicWALL TZ 170 Unlimited node Dual ISP Firewall voor je eventueel, Daar zou je dit mooi mee kunnen doen.

Verwijderd

Waarom hang je geen L3-switch met 3 VLAN's "tussen" de beide netwerken?
Bedrijf 1 krijgt VLAN 1.
Bedrijf 2 krijgt VLAN 2.
NAS krijgt VLAN 3.

Vervolgens zorg je ervoor dat VLAN1 en VLAN2 d.m.v. een ACL van elkaar gescheiden zijn. VLAN 1 mag niet naar VLAN 2 en andersom. VLAN3 maak je toegankelijk voor zowel VLAN1 als VLAN2. Je hoeft dan alleen maar op de "default gateway" voor de clients een statische route naar de NAS aan te maken.

Als de huidige Gb-switches al L3-functionaliteit hebben, zou je daar de VLAN's op aan kunnen maken en de routing door hen af kunnen laten handelen. Je hoeft dan voor je NAS enkel een simpele L2 Gb-switch aan te schaffen. Dan ben je dus voor een paar honderd euro klaar.

Ik zie de noodzaak voor Dual-WAN oplossingen en "load-balancing" niet zo. Dit is gewoon goed met een L3-switch te realiseren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2009 08:46 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Als loadbalancen het doel is, dan zul je met 2 ADSL lijnen nooit echt kunnen loadbalancen omdat je daarvoor aan de andere kant (ISP) kant ook apparatuur nodig hebt. Het is dus een net-niet oplossing, omdat je hiermee individuele TCP verbindingen niet kunt balancen.

Aan de andere kant, wat is het nut om voor zo'n klein bedrijf dit allemaal op te zetten? Ik zou willen dat ze hier op kantoor (1100 medewerkers) hier eens mee aan de slag gingen maar zelfs met zoveel mensen wordt hier geen moeite in gestoken.

Verwijderd

Arnout schreef op woensdag 16 september 2009 @ 08:41:
Als loadbalancen het doel is, dan zul je met 2 ADSL lijnen nooit echt kunnen loadbalancen omdat je daarvoor aan de andere kant (ISP) kant ook apparatuur nodig hebt. Het is dus een net-niet oplossing, omdat je hiermee individuele TCP verbindingen niet kunt balancen.

Aan de andere kant, wat is het nut om voor zo'n klein bedrijf dit allemaal op te zetten? Ik zou willen dat ze hier op kantoor (1100 medewerkers) hier eens mee aan de slag gingen maar zelfs met zoveel mensen wordt hier geen moeite in gestoken.
Ik vraag me dan af welke load er gebalanced moet worden. Het doel is namelijk om een NAS toegankelijk te maken voor 2 netwerken, zonder de de 2 netwerken toegankelijk voor erlkaar worden. We hebben het dus helemaal niet over verkeer wat over de internet-verbindingen moet gaan en om nou te gaan load-balancen op een LAN met Gb-capaciteit en 15 clients..... tja.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 08:48:
[...]

Ik vraag me dan af welke load er gebalanced moet worden. Het doel is namelijk om een NAS toegankelijk te maken voor 2 netwerken, zonder de de 2 netwerken toegankelijk voor erlkaar worden. We hebben het dus helemaal niet over verkeer wat over de internet-verbindingen moet gaan en om nou te gaan load-balancen op een LAN met Gb-capaciteit en 15 clients..... tja.
Idd, als loadbalancen niet het doel is (het staat wel in de topictitel) zou ik voor jouw VLAN oplossing gaan, ook omdat dat veel goedkoper is.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 16:40
mij lijkt het dat de TS een beetje de termen loadbalancing en dergelijke verkeerd gebruikt. In de situatie uitgelegd door de TS begrijp ik dat twee apparte netwerken toegang moeten krijgen tot dezelfde NAS. Die loadbalancing zal waarschijnlijk slaan op twee maal toegang tot de NAS en niet tot het internet gezien beide netwerken hun eigen ISP en verbinding hebben. simpel switchke met VLAN ondersteuning en een nas met meerdere nics die elk aan een VLAN toegekend zijn zou de oplossing moeten zijn.

• 0X55AA
Bedankt iedereen voor de antwoorden, dit weekend wordt er beslist, ik zal dan de oplossing die we gekozen hebben hier zetten, dan heeft iemand anders er ook nog wat aan.
Pagina: 1