Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PGP bij versturen e-mail

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag. Even een vraagje naar jullie expertise. Ik heb wat gegoogled naar PGP/e-mail maar zie het bos door de bomen niet meer.

Heel eenvoudig, ik wil een PGP-sig toevoegen aan mijn e-mail en mensen aldus toelaten mij geëncrypteerde mail te sturen. Ik wil deze uiteraard kunnen openen en eventueel geëncrypteerd terug-PGP-en.

Nu heb ik 10 jaar geleden wat met PGP geëxperimenteerd dus de principes e.d. ken ik wel, maar niet wat tegenwoordig de "standaard" is die iedereen "begrijpt". Iemand suggesties? Welke freeware zou ik hiervoor gebruiken?

Dank voor alle suggesties!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:49:
...
Heel eenvoudig, ik wil een PGP-sig toevoegen aan mijn e-mail en mensen aldus toelaten mij geëncrypteerde mail te sturen.
Dat is niet zo'n probleem inderdaad, als mensen tenminste weten wat ze ermee moeten en waar ze je PK op kunnen halen.
Ik wil deze uiteraard kunnen openen en eventueel geëncrypteerd terug-PGP-en.
Openen zal niet zo'n probleem zijn als ze de juiste public key hebben gebruikt en jij de private key nog hebt. Maat terug-PGP-en kan alleen als de ender een public key heeft en jij die kunt gebruiken natuurlijk.
Nu heb ik 10 jaar geleden wat met PGP geëxperimenteerd dus de principes e.d. ken ik wel, maar niet wat tegenwoordig de "standaard" is die iedereen "begrijpt". Iemand suggesties? Welke freeware zou ik hiervoor gebruiken?
...
Je kunt ook naar S/MIME kijken. Dat wordt vaak wat beter ondersteund.

Kijk anders ook eens in [Sec] discussie/wenselijkheid e-mail beveiliging

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:55:
[...]

Dat is niet zo'n probleem inderdaad, als mensen tenminste weten wat ze ermee moeten en waar ze je PK op kunnen halen.

[...]

Openen zal niet zo'n probleem zijn als ze de juiste public key hebben gebruikt en jij de private key nog hebt. Maat terug-PGP-en kan alleen als de ender een public key heeft en jij die kunt gebruiken natuurlijk.

[...]

Je kunt ook naar S/MIME kijken. Dat wordt vaak wat beter ondersteund.

Kijk anders ook eens in [Sec] discussie/wenselijkheid e-mail beveiliging
Bedankt voor de reactie! Ik weet hoe het systeem van de juiste public key en zo werkt, dus da's niet het probleem. Ik vraag me af

a) welke "versie" van PGP er overal "begrepen" wordt (dus: wat is de defacto standaard nu), ook met de problematiek van de VS en zo

b) welke mailsoftware (freeware uiteraard) gebruik ik het beste om vlot keys te beheren en te encrypten/decrypten?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:20:
...
Bedankt voor de reactie! Ik weet hoe het systeem van de juiste public key en zo werkt, dus da's niet het probleem.
Het probleem is dat je ontvanger dat wat minder goed begrijpt ;)
a) welke "versie" van PGP er overal "begrepen" wordt (dus: wat is de defacto standaard nu), ook met de problematiek van de VS en zo
OpenPGP is de de facto standaard (zie voor meer informatie ook RFC4880). OpenPGP en S/MIME zijn momenteel de verreweg belangrijkste methoden voor de versleuteling van e-mail.
b) welke mailsoftware (freeware uiteraard) gebruik ik het beste om vlot keys te beheren en te encrypten/decrypten?
Er zijn maar een paar programma's die meteen al pgp ondersteunen, maar plugins zijn te krijgen voor erg veel clients. Zelf rondzoeken en zelf proberen zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:42:
[...]
Het probleem is dat je ontvanger dat wat minder goed begrijpt ;)
Ik ga niet zomaar PGP encrypted mail versturen. Ik wil enkel een PGP public key "ter info" toevoegen onderaan mijn e-mails zodat mensen die PGP kennen en mij een geëncrypteerde mail willen sturen (de locatie van die 25 miljoen Euro in de bossen in de Ardennen bijvoorbeeld ;-) ) dat kunnen doen.
OpenPGP is de de facto standaard (zie voor meer informatie ook RFC4880). OpenPGP en S/MIME zijn momenteel de verreweg belangrijkste methoden voor de versleuteling van e-mail.
OpenPGP dus... zijn daar versienummers en zo bij?
Er zijn maar een paar programma's die meteen al pgp ondersteunen, maar plugins zijn te krijgen voor erg veel clients. Zelf rondzoeken en zelf proberen zou ik zeggen.
Zal ik wel vinden, beetje rondsnuffelen op Snapfiles.

Bedankt!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De meeste pgp-implementaties ondersteunen OpenPGP. (GnuPG en PGP zullen de bekendste zijn). Ik denk ook niet dat snel nog een (PGP-)mailversleutelingsprogramma uit zal komen dat niet OpenPGP ondersteund.

Ik ben benieuwd hoeveel pgp-versleutelde berichten je zult krijgen, dat wil nog wel eens tegenvallen (zie ook het andere topic). Ook is het sturen van mail met daarin de public key geen echt heel veilige manier van sleuteluitwisseling, als ik iemand echt iets versleutelds zou willen sturen zou ik graag zekerder willen weten dat dat ook echt de juiste sleutel en het juiste emailadres is.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 19:59
Er is voor bijna elk mailprogramma wel een fatsoenlijke plugin of ondersteuning voor OpenPGP.
  • Horde/IMP ondersteunt het default in webmail
  • Thunderbird via Enigmail plugin
  • Evolution default
  • Voor Firefox heb je de FireGPG plugin die het in bijne elke webmail mogelijk maakt (inline alleen, geen PGP/MIME dacht ik)
  • Voor Outlook is veel te vinden met Google

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Is het inmiddels een beetje gelukt SteveIT?
Pagina: 1