Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen. Ik zit met volgend vervelend probleem:

Ik genereer CSV files vanuit een Oracle database. Deze worden dan vanuit een Oracle Form dmv WEB.show_Document opgeroepen in Internet Explorer, dat dan door de XLS associatie Microsoft Excel gaat oproepen voor weergave/bewerking.

Clients zijn een mix van Windows NT, Windows 2000, Windows XP, Windows XP Prof

Werkte perfect in Excel 2000.

Dan kwam Excel 2007 en de extensie CSV werd niet meer herkend. Oplossing die snel gevonden werd, extensie TDC genereren vanuit Oracle, "openen met" in Windows, Excel selecteren.

Werkte ook perfect... "soms"... Op sommige windows echter werkt dit niet. Dan wordt alle data in één cel gepropt.

Ik kan er geen lijn in vinden (vb. werkt altijd op 2000, werkt nooit op XP). Het lijkt volledig willigkeurig.

Weet iemand hier raad mee? Misschien één of andere Office instelling, een registry setting, een obscure Windows setting???

Dank U voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Bij de systeeminstellingen, onder regional settings, zal de 'list separator' op het Nederlandse ';' staan ipv het Engelse ','.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27

Matis

Rubber Rocket

Je kunt het ook importeren, dan vraag excel op welk karakter je wilt splitsen.

CSV is in 2007 niet meer komma gescheiden, maar ; volgens mij :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
De C is CSV staat voor Character, het is dus ongespecificeerd welk karakter dat dan zijn moet. Meestal een komma, maar Windows gaat hierbij uit van de Regional Settings (List Seperator zoals genoemd), deze bepaald het scheidingsteken voor CSV files in o.a. Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Arnout schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:50:
De C is CSV staat voor Character, het is dus ongespecificeerd welk karakter dat dan zijn moet. Meestal een komma, maar Windows gaat hierbij uit van de Regional Settings (List Seperator zoals genoemd), deze bepaald het scheidingsteken voor CSV files in o.a. Excel.
Wikipedia: Comma-separated values

CSV is (van origine) toch Comma Separated Values?

Voor zover ik me kan herinneren splitste Office 2003 CVS wel op komma by default. Office 2007 doet dit niet meer!

[ Voor 9% gewijzigd door Matis op 15-09-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Matis schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:59:
Voor zover ik me kan herinneren splitste Office 2003 CVS wel op komma by default. Office 2007 doet dit niet meer!
Misschien ben je toen tegelijkertijd naar Vista geswitched ofzo? :? Excel 2007 gebruikt hier nog steeds keurig komma's hoor.. Dat is ook logisch, anders zouden oude bestanden opeens niet meer werken.

Er is trouwens ook iets geks met de installatie van TS als CSV-bestanden niet automatisch worden geopend met Excel. Of bedoelt TS dat je ze niet meer ziet onder file->open? Even 'text files' selecteren dan in de combobox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arnout schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:50:
De C is CSV staat voor Character, het is dus ongespecificeerd welk karakter dat dan zijn moet.
nee hoor, het gaat wel degelijk expliciet om comma separated values.
Meestal een komma, maar Windows gaat hierbij uit van de Regional Settings (List Seperator zoals genoemd), deze bepaald het scheidingsteken voor CSV files in o.a. Excel.
windows gaat nergens (behalve op os-niveau uiteraard) van uit bij interpretatie van dit bestandsformaat, het is excel (en microsoft) die iets eenvoudigs weer moeilijk willen maken. zo importeert oo-calc csv wel steeds zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

pedorus schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:07:
Misschien ben je toen tegelijkertijd naar Vista geswitched ofzo? :? Excel 2007 gebruikt hier nog steeds keurig komma's hoor.. Dat is ook logisch, anders zouden oude bestanden opeens niet meer werken.
Volgens mij niet, nja, ik weet dat ik ooit problemen heb gehad met het openen van CVS-bestanden onder Excel 2007.

Ik weet niet of dat onder Vista of XP was, maar nu doe ik het altijd via text invoeren, werkt veel makkelijker + grafisch meteen feedback over je keuze :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pedorus schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:44:
Bij de systeeminstellingen, onder regional settings, zal de 'list separator' op het Nederlandse ';' staan ipv het Engelse ','.
Goeie suggestie, maar helaas niet de oplossing.

Deze setting staat op ";" maar toch werkt het niet (alle waarden komen in één cel terecht).

Op een PC waar het wel werkt en de setting op ; staat wijzigde ik deze in een , maar het blijft werken...

Dus Excel moet zijn setting voor de separator "ergens" anders halen...

Suggesties?? Bedankt om "mee te denken"!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
De List Seperator mag niet hetzelfde zijn als het Decimal symbol of Group Digit symbol. Het beste is om met Dutch of English (UK) te testen; deze twee hebben verschillende setjes instellingen die zouden moeten werken. Verder moet je Excel wel helemaal afsluiten wanneer je wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Arnout schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:28:
De List Seperator mag niet hetzelfde zijn als het Decimal symbol of Group Digit symbol. Het beste is om met Dutch of English (UK) te testen; deze twee hebben verschillende setjes instellingen die zouden moeten werken. Verder moet je Excel wel helemaal afsluiten wanneer je wisselt.
(helaas Nederlandse XP)

"Decimaalsymbool" staat op , (komma)
"Cijfergroeperingssymbool" staat op . (punt)
"Lijstscheidingsteken" staat op ; (puntkomma)

en nog steeds lukt het niet en komt alle data in één cel in Excel terecht

(zucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Alle data, of alle data uit een regel ;)

En open je het bestand door het te dubbelklikken (waarna Excel opstart) of vanuit 'bestand - openen' in Excel? Ik heb hier Office2000 en XP bij de hand (ik weet het...) en een simpel csv-tje. In Excel 2000 is een dubbelklik voldoende om hem netjes over de cellen verdeelt te openen. Datzelfde bestandje vanuit Excel openen via 'bestand - openen' resulteert in alles in een cel.
In Office XP staat alles in een cel, ongeacht de manier van openen.
Vervang ik mijn komma's door puntkomma's, dan is het resultaat van openen altijd een nette verdeling over de cellen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik neem aan dat je dit gedaan hebt?!
En daarmee automatisch ook dit?!

[ Voor 34% gewijzigd door Matis op 15-09-2009 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(gewist)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2009 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:31:
[...]

(helaas Nederlandse XP)

"Decimaalsymbool" staat op , (komma)
"Cijfergroeperingssymbool" staat op . (punt)
"Lijstscheidingsteken" staat op ; (puntkomma)

(zucht)
Misschien moet je dan dus eens de Engelse instellingen proberen: :)

"Decimaalsymbool" op . (punt)
"Cijfergroeperingssymbool" op , (komma)
"Lijstscheidingsteken" op , (komma)

Welke instellingen werken hangt helaas af van met welke instellingen het csv-bestand is gemaakt...

Pagina: 1