Toon posts:

Aansluiting ATA's in nieuwe systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik mijn door cool-prices geassembleerde systeem binnen gekregen. De relevante onderdelen:

- Asrock MB ASRock / AM2+ / A780GM-LE / 780G / FSB 2600 / 2xDDR2@1066 Max8GB / 2xPCI+2xPCIe2.0 / VGA/HD3200/512MB/DVI / H
- Samsung 1TB (HD103UJ)
- Aopen ES45F
- AMD Athlon II X2 245

De Samsung 1TB schijf is aangesloten via SATA ingang. In mijn oude computer heb ik nog twee harde schijven zitten die ik ook in deze computer wil hebben:

- Western Digital WD1600JB (Serial ATA)
- Maxtor D740X-6L (staan nog Windows en enkele belangrijke bestanden op) (ATA-133)

Aangezien mijn computerkennis wat betreft hardware beperkt is, vraag ik jullie naar de mogelijkheden voor de mogelijkheid van 't plaatsen van deze twee harde schijven. Op de foto is te zien hoe ik (als leek zijnde) de harde schijven zou willen installeren (nog zonder aanvoering vd voeding):

http://img171.imageshack.us/img171/3779/afbeelding3.png

Het aansluiten van de twee harde schijven doe ik door middel van de volgende kabel die nog in mijn oude systeem zat:

http://www.gshop.com.au/images/ide_133_cable.jpg

Op de site van ASRock staat het volgende bij de controllers:

(website: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=A780GM-LE&s=)

- 1 x ATA133 IDE connector (supports 2 x IDE devices)

Ben ik in de goede richting?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2009 13:41 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:33
De IDE -schijf (Maxtor) kan je met de platte kabel aansluiten. en daarbij de voedings connector.
checkpunten zijn :
- jumpersetting misschien omzetten, want als de BIOS de startvolgorde niet goed heeft wil je systeem niet opstarten of zwart blijven. Je oude schijf heeft ook een actieve partitie en dus conflict mogelijk.
- de WD kan je waarschijnlijk er zo bij zetten. Dus het makkelijkst eerst te proberen

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Even geprobeerd, nog weinig succes. BootMGR ontbreekt, ofwel.. Hij herkent de schijf niet. Harde schijf Samsung (1TB) wordt wel herkend. Heb de IDE datakabel erin (neem aan dat je die met 'platte kabel' bedoelde) zitten en daarnaast natuurlijk de voedingsconnector. Jumper staat op de master. Maakt de volgorde van voedingsconnector en IDE datakabel ook nog verschil?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:18:
Even geprobeerd, nog weinig succes. BootMGR ontbreekt, ofwel.. Hij herkent de schijf niet. Harde schijf Samsung (1TB) wordt wel herkend. Heb de IDE datakabel erin (neem aan dat je die met 'platte kabel' bedoelde) zitten en daarnaast natuurlijk de voedingsconnector. Jumper staat op de master. Maakt de volgorde van voedingsconnector en IDE datakabel ook nog verschil?
BootMGR ontbreekt omdat je PC wilt opstarten van die schijf. Opstartvolgorde aanpassen en schijf in Windows importeren.

Verwijderd

Topicstarter
Daar zat 't probleem hem inderdaad, maar de ene keer wordt de schijf wel en de andere keer weer niet hekend. Vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hij herkent hem. Dan kan ik kiezen tussen safe mode of gewoon normaal. Welke ik ook kies, hij gaat gewoon weer opnieuw opstarten.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Je moet Windows opnieuw installeren, omdat je een nieuw systeem draait. Oftewel hij probeert nu op te starten vanaf je oude hardeschijf waar waarschijnlijk windows op staat. Als je je oude hardeschijf wilt gebruiken als Windows schijf dan moet je die opnieuw installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zuur, want er staat veel muziek e.d op. Wilde weten of 't dus mogelijk was om 't op deze manier te doen.. Helaas!

Verwijderd

Topicstarter
Ga nu een vierde harde schijf in 't leven roepen. Daarop een verse installatie, vervolgens harde schijf waar nu Windows op staat er bij pluggen en alles overzetten naar de TB schijf. Is mogelijk, toch? Gaat hij dan niet moeilijk doen met het herkennen van twee Windowsen?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dan wordt er geen bootloader geïnstalleerd waarmee je kunt switchen tussen 2 OS-en. Je moet een OS installeren als er een andere schijf in je systeem zit met Windows, dan zal de Windows setup de andere installatie herkennen en een bootloader aanmaken.

Maar dan nog zal die andere niet gaan werken, door de reden die Mister I aangeeft.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zolang je er niet van boot zit die andere windows install je niet in de weg hoor.

gebruik trouwens Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/got/images/icons/edit.gif de editknop als je de laatste poster bent in het topic, zo hoef je het topic niet te kicken (dat is niet zo netjes namelijk).
Exorcist schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 15:02:
Dan wordt er geen bootloader geïnstalleerd waarmee je kunt switchen tussen 2 OS-en. Je moet een OS installeren als er een andere schijf in je systeem zit met Windows, dan zal de Windows setup de andere installatie herkennen en een bootloader aanmaken.

Maar dan nog zal die andere niet gaan werken, door de reden die Mister I aangeeft.
Wellicht is dat een beetje omslachtig. Installeer gewoon Windows op die losse disk terwijl de rest niet is aangesloten. Dan heb je niets te maken met bootloaders.

[ Voor 50% gewijzigd door TERW_DAN op 15-09-2009 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 15:02:

Wellicht is dat een beetje omslachtig. Installeer gewoon Windows op die losse disk terwijl de rest niet is aangesloten. Dan heb je niets te maken met bootloaders.
De Windows die op de andere (oude) harde schijf staat hoeft ook niet te werken (als Windows zijnde, wel data lezen). De 4e HD (zelfde type Maxtor) wordt de master en daar wil ik nu de verse Windows op installeren. Samsung 1TB wordt D: en de oude Maxtor schijf E: (bijvoorbeeld). Het is toch wel mogelijk om de computer dan op te starten in de verse Windows installatie en de data van de oude installatie te lezen? Dat heb ik alleen nodig zodat ik alle bestanden van die oude installatie over kan zetten, zonder de data te verliezen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2009 15:09 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 15:08:
[...]

[...]

De Windows die op de andere (oude) harde schijf staat hoeft ook niet te werken (als Windows zijnde, wel data lezen). De 4e HD (zelfde type Maxtor) wordt de master en daar wil ik nu de verse Windows op installeren. Samsung 1TB wordt D: en de oude Maxtor schijf E: (bijvoorbeeld). Het is toch wel mogelijk om de computer dan op te starten in de verse Windows installatie en de data van de oude installatie te lezen? Dat heb ik alleen nodig zodat ik alle bestanden van die oude installatie over kan zetten, zonder de data te verliezen!
Ah, duidelijk. Had het niot als dusdanig begrepen.

Zou moeten werken ja.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp! Ga het straks allemaal uitproberen..

Raden jullie me trouwens aan de oude schijven op den duur te vervangen voor SATA's?

Verwijderd

Ja, ik zou die er gewoon uitlaten, gewoon de data overzetten naar die 1TB schijf oid..

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik vind persoonlijk de snelheid van SATA-300 niet echt om over naar huis te schrijven, ivm PATA-133. Je hebt met AHCI schijven (SATA only) nog wel wat voordelen echter.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 15:12:
Bedankt voor jullie hulp! Ga het straks allemaal uitproberen..

Raden jullie me trouwens aan de oude schijven op den duur te vervangen voor SATA's?
De bottleneck van je systeem ligt vrijwel altijd bij de harde schijven omdat die het langzaamst zijn. Als je die kunt vervangen door snelleren (en een moderne S-ATA disk is sneller dan een doorsnee P-ATAdisk) dan is het altijd een vooruitgang.

Verwijderd

Topicstarter
Files worden inmiddels allemaal overgezet naar de 1TB-schijf. Waren nog wel wat problemen met toegang tot mappen, maar heb dat via sharing en security opgelost. Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1