PC-problemen: veroorzaakt door lekstroom via USB ?

Pagina: 1
Acties:

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12 02:10
Recent heb ik een PC samengesteld die moet dienen als 24/7 homeserver. Daar hangen 3 externe (powered) USB schijven aan. Hierbij heb ik de volgende twee problemen :
* wanneer de schijven reeds aan staan (ttz schakelaar op On), weigert de PC vaak te booten. Hij blijft dan hangen op het moederbord logo en gaat niet in POST. Dit gebeurt niet systematisch, soms boot hij wel. Wanneer hij niet boot moet ik effen de schijf uit zetten en dan start het booten wel.
* de NIC crasht onder heavy load. Dit is bijna steeds als ik een full backup neem waarbij een paar tiental GB over het netwerk gepompt worden van client-PC naar deze server. Ineens verlies ik dan de connectie en krijgt die niet meer terug behalve door een reboot van mijn server.

Toevallig heb ik nu gemerkt dat er bij het inpluggen van de schijven in de front USB poorten, kleine vonkjes getrokken worden wanneer de USB-A connector in aanraking komt met de case (een Antec Minuet). Dit gebeurt met elk van de 3 schijven (elk met eigen USB kabel) en ook wanneer ze niet powered zijn. Ik heb er effen een voltmeter tussen gehangen en er is effectief een fluctuerende spanning tussen case en USB-plug van enkele tientallen mV. Het bizarre is echter dat er geen spanning op de case te meten is (gemeten tussen case en net-aarding) wat ook in lijn is met de vaststelling dat de USB schijven helemaal niet ge-aard zijn, dus het is geen groundloop. Van de andere kant meen ik dat de metalen buitenkant van USB-A effectief GND is ?

Ook herinner ik me uit een ver verleden dat het niet booten van een PC (blijven hangen in logo) kan wijzen op een kortsluiting/groundloop. Dus daar ligt volgens mij wel de sleutel tot de oplossing. Ik zie echter helemaal niet wat er mis kan zijn: hoe kan de USB-plug nu vonkjes trekken uit de case als de case zelf niet onder spanning staat en de USB-devices zelf niet ge-aard zijn en bovendien ook niet aan staan ??? Vooral het feit dat dit met alle 3 de schijven (2 verschillende merken/types) is, sluit uit dat het een probleem met de schijven is.

PS: enkele relevante specs
* case: Antec Minuet µATX
* mb: MSI AM2 bord (exact type heb ik niet direct bij me - zal later posten indien nodig)

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-12 13:57
Ik Heb er niet veel verstand van maar volgens mij moet een spanningsverschil tussen de usb en de kast niet veel uitmaken, maar vonken zou het niet mogen doen. Dat is denk ik statische elektriciteit in de externe usb behuizing wat zich via de usb poort ontlaad naar de computerkast. Maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen.

Wat betreft het niet opstarten kan het zijn dat de/een externe HDD als bootdisk wordt aangemerkt. Probeer eens het usb booten uit te schakelen in het bios en het dan nogmaals proberen.
Dit is bij mij wel het probleem (daarom externe hdd en kaartlezer uitstaan bij opstarten)

• Twixie
1. Ik denk niet dat het statische elektriciteit is, want dan zou na de initiële ontlading de spanning moeten terugvallen op 0V, terwijl mijn multimeter toch constant een fel fluctuerende spanning weergeeft.

2. Als PC wil booten van die disk zou ik verwachten dat hij altijd blijft hangen bij het booten, wat ook niet het geval is. Bovendien ben ik vrij zeker dat ik in de BIOS alle boot mogelijkheden afgezet heb behalve de interne HDD.

Ondertussen wat verder gegoogled en gevonden dat sommige power adaptors effectief een lekstroom op de GND kunnen veroorzaken. Zou dan wel toevallig zijn dat het met elk van mijn 3 disks het geval is. Wat ik nog niet gecheckt heb is of er een spanning staat tussen de USB GND en de net-aarding. Als dat het geval is, ligt het probleem dus effectief aan de disks en niet aan de PC zelf (wat jammer zou zijn want dan is dat al zeker niet de oorzaak van het netwerk probleem want dat probleem heb ik ook met alle 3 disks uitgeplugd). Uiteindelijk kan het bijna niets anders zijn, aangezien er totaal geen spanning op mijn kast blijkt te staan.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Ik neem even aan dat je je PC geaard hebt.
Dan lijkt het me het meest aannemelijk dat er dus spanning op de disks staat en niet op de PC, wat vrijwel zeker de PC uitsluit van het eigenlijke probleem.

Overigens, al eens geprobeerd om je NIC te laten crashen als er geen USB disk aan hangt?
Scheelt je ook weer een ding uitzoeken.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Twixie
1. Yep, backup zonder externe disks had ik als een van de eerste geprobeerd, omdat ik eerst vermoedde dat de disks de oorzaak waren. NIC crash gebeurde echter nog steeds.

2. Bassiexp heeft het toch bij het rechte eind wat betreft de hang at boot time. Gisteren eens gewacht wanneer dat gebeurt, en na enkele minuten boot de PC toch verder. Ook: als ik dan in de BIOS ga kijken zie ik dat de externe disk verschijnt als een van de disks waarvan hij kan booten als HDD. Zou wel zo fijn zijn als ik dit ergens kon afzetten, maar kon niets vinden (nu al staat BIOS ingesteld om enkel van HDD te booten en alle rest disabled - maar hij ziet die externe disk dus ook gewoon als HDD).

3. Heb dus ook eens enkel de externe disks gemeten: afkoppelen van PC en dan meten tussen de USB GND en de net-aarding. En jawel hoor: ook spanning varierend tussen ongeveer -100 en 100 mV. En dit dus op elk van de 3 disks (1x Packard Bell, 2x Freecom). Blijkbaar zorgt de (ongeaarde) voeding van elk van die disks dus voor een minieme wisselspanning op de GND.

Vrees dat daarmee mijn zoektocht eindigt voor wat betreft de vonkjes. Helaas dus ook geen oplossing voor het netwerk probleem.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Misschien eens kijken naar andere drivers voor je NIC?
Overigens een heel ander probleem dan je lekstroom.

Ook ik vind het wel raar dat er spanning op de disk staat, maar dat betekend dus gewoon het volgende om vonken niet te hebben:
1. Disk in USB stoppen
2. Adapter in stopcontact steken

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Twixie
Heb al verschillende keren de drivers geüpdatet maar to no avail :(. Heb nu de meest recente van Via (is een Via Rhine II onboard NIC).

De USB disks blijven idd sowieso ingeplugd. Was eigenlijk maar door het experimenteren dat ik merkte dat de USB plug vonken trok bij het inpluggen. Vandaar dat ik dus daar een probleem vermoedde. Blijft wel bizar dat alle 3 de disks het probleem hebben..
Pagina: 1