Ik heb sinds kort een A3 1.4TFSI. De wagen is gechipped door ABT naar 160pk/250nm. Een vriend van mij heeft een 1.8TFSI die 210pk/310 heeft door ook een ABT chip. Verder nog een collega met een 1.4T zonder chip met 125pk/200nm. Alle waardes zijn opgaves door Audi/ABT.
Voor de 1.4T zonder tuning is volgens het boekje Euro 98 aangeraden, doch niet verplicht. Bij mijn auto en de 1.8T van de vriend is euro 98 volgens het boekje zelfs verplicht. In het onderhoudsboekje zitten stickers "Let OP: Super Plus 98". Ook op de tankdop zit een grote rode sticker met dezelfde boodschap. Er zit ook een schrijven bij, dat de garantie van Audi alleen geldt bij:
De vragen:
Voor de 1.4T zonder tuning is volgens het boekje Euro 98 aangeraden, doch niet verplicht. Bij mijn auto en de 1.8T van de vriend is euro 98 volgens het boekje zelfs verplicht. In het onderhoudsboekje zitten stickers "Let OP: Super Plus 98". Ook op de tankdop zit een grote rode sticker met dezelfde boodschap. Er zit ook een schrijven bij, dat de garantie van Audi alleen geldt bij:
- Onderhoud op de gezette tijden
- Vervanging ATF olie bij elke beurt
- Alleen EURO 98
De vragen:
- Zouden er echt schadelijke gevolgen zijn bij veelvuldig Euro 95 gebruik (persoonlijk denk ik niet)
- Wat zou het vermogensverschil zijn bij Euro 95 i.p.v. 98 bij de turbo motoren (5%, 10%, 15%, verwaarloosbaar?)