Toon posts:

Excel GEMIDDELDE, bij 0 cel overslaan hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallohallo,

Ik heb gisteravond de hele avond geprobeerd het volgende probleem op te lossen:

Ik heb het volgende spreadsheet (EXCEL versie 2004 voor MAC):

kolom E: "inkoop"
(in cellen E3:E149 staan inkoopbedragen, of cellen staan nog op 0 (gereserveerd). Er zijn geen (-) negatieve bedragen)

Kolom F: "verkoop"
(in de cellen F3:F149 staan de verkoop bedragen, of cellen staan nog op 0 als iets nog niet verkocht is. Deze zijn ook nooit negatief.)

kolom G: "plus/minus"
(in cellen G3:G149 wordt E(inkoopbedrag) afgetrokken van F(verkoopbedrag), bij E=0, of F=0 staat deze cel ook op 0) middels de eenvoudige formule: =$F$3:$F$150-$E$3:$E$150)

kolom H: "winst"
(in de cellen H3:H149 wordt alleen het positieve winst-percentage uitgerekend. Hiervoor gebruik ik de formule: =ALS(G3<=0;0;(G3/(E3/100))) )

Dit werkt allemaal prima.
Nu wil ik in één cel, het gemiddelde winstpercentage uitrekenen van alle verkoop. Als ik deze formule gebruik: =GEMIDDELDE(H3:H149) , neemt hij alle cellen die op "0" staan mee in het gemiddelde. De lege cellen worden wel automatisch overgeslagen, heb ik begrepen.

Hoe zorg ik ervoor dat de formule "GEMIDDELDE" alle cellen die op "0" staan overslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

F1 ;)

Iets met gemiddelde als.......

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munnikman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 17:12
Buiten het boekhoudkundig onjuiste gebruik van de term winst i.p.v. marge denk ik dat je dit vrij eenvoudig moet kunnen oplossen. Heb je al gekeken naar een klein stukje VBA (of equiv voor MAC versie).?? Gewoon eerste alle cellen selecteren met waarde boven 0 en dan pas de gemiddeldes laten uitrekenen. Helaas heb ik mijn vba boekje niet bij de hand anders had ik het ff voor je uitgezocht met code. Maar wellicht dat iemand anders het zo uit de mouw schud. Succes ermee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 23:49
Mocht je niet de averageif functie hebben dan werkt de combi sumif en countif ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
brid schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 09:44:
F1 ;)

Iets met gemiddelde als.......
Microsoft geeft een voorbeeld met deze formule:

=GEMIDDELDE(ALS(A2:A7<>0; A2:A7;""))

Deze werkt bij mij niet, ook niet als ik het voorbeeld dat ze geven exact navolg in een nieuw, schoon spreadsheet.
(microsoftvoorbeeld http://office.microsoft.c...3.aspx?pid=CH010005131043)
Misschien ondersteunt mijn (MAC 2004-)versie bepaalde formules nog niet? :|
Munnikman schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 09:49:
Buiten het boekhoudkundig onjuiste gebruik van de term winst i.p.v. marge ... Gewoon eerste alle cellen selecteren met waarde boven 0 en dan pas de gemiddeldes laten uitrekenen...
Ik zal de term veranderen in "marge" :)

Alle cellen met een waarde handmatig selecteren kan natuurlijk, maar dat wordt op den duur erg onhandig.

Is er overigens niet een formule die de cellen met waarde <0 selecteerd, en die gecombineerd kan worden met de formule "GEMIDDELDE"?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2009 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excibular schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 09:59:
Mocht je niet de averageif functie hebben dan werkt de combi sumif en countif ook.
Ok, dank je wel, ik zal eens bekijken wat voor een functies dat zijn. Overigens vind ik de "help"-files van excel erg onvolledig en onduidelijk. Ook de hulp op de microsoftpagina is nogal summier. Weet jij waar ik een duidelijke uitleg kan vinden over de functies die jij noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:08:

Microsoft geeft een voorbeeld met deze formule:

=GEMIDDELDE(ALS(A2:A7<>0; A2:A7;""))

Deze werkt bij mij niet, ook niet als ik het voorbeeld dat ze geven exact navolg in een nieuw, schoon spreadsheet.
logisch, je hebt de opmerking op de door jou aangehaalde microsoftpagina niet toegepast. deze formule is een matrix/array-formule en kan dus niet gewoon ingebracht worden, maar moet bevestigd worden dmv. ctrl+shift+enter, ipv enkel enter voor een gewone formule.
als je dit correct uitvoert verschijnen er accolades rond de formule. constructies waar bereiken (bv. A2:A7) in formules gebruikt worden, wijzen zeer vaak op matrixformules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:31:
[...]
logisch, je hebt de opmerking op de door jou aangehaalde microsoftpagina niet toegepast. deze formule is een matrix/array-formule en kan dus niet gewoon ingebracht worden, maar moet bevestigd worden dmv. ctrl+shift+enter, ipv enkel enter voor een gewone formule.
als je dit correct uitvoert verschijnen er accolades rond de formule. constructies waar bereiken (bv. A2:A7) in formules gebruikt worden, wijzen zeer vaak op matrixformules.
Ja hoor, dat is hem! _/-\o_ De uitleg van microsoft schiet te kort voor macbook gebruikers; er staat: druk op f2. Dat kan bij mij niet, dus ging ik ervan uit dat deze formule enkel windows-gebruikers gold.

Bovendien moet je de formule selecteren in de formulebalk, en zonder f2 te drukken meteen ctrl-shift-enter doen, dan worden de accolades vanzelf geplaatst, en werkt de formule. Ik deed ctrl-shift-enter nadat ik de formule in de cel had geplakt, maar dat werkt niet...Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er bestaat zeker nog een andere mogelijkheid dan f2 om de celeditmode op te roepen, control+U & command+T worden oa vernoemd als ik hier even op google. kijk anders eens in de online help van excel bij shortcuts/sneltoetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is altijd nog een simpelere manier: alle cellen optellen en de uitkomst delen door het aantal cellen dat een waarde boven 0 heeft (aantal.als/countif)
Pagina: 1