Beeldscherm wordt onscherp bij wamer worden video kaart

Pagina: 1
Acties:

• BartacuZ
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-02 19:31
Hallo allemaal,

Ik zit sinds kort met een probleempje. Ik heb vorige week een Palit GTX 260 Sonic 216 SP gekocht en alles liep soepel (niet echt problemen opgemerkt). Sinds eergister heb ik windows xp (64 bit) opnieuw geinstalleerd. Mijn probleem is het volgende; als ik mijn pc aanzet is mijn video kaart ongeveer 44 graden, als ik dan een spel aanzet en even ga spele wordt hij stressed max 78 graden (wat ik van mezelf weet dat het niet te warm is voor een gtx260). ga ik terug op het bureaublad is mijn beeld onscherp, vooral de letters tekst is onscherp. Dan moet ik mijn monitor terug auto adjust doen ofwel wachten tot mijn video kaart weer wat meer afgekoeld is voor ik weer scherper beeld krijg. Ik heb al verschillende dingen geprobeert om het op te lossen (Stress test voor hele pc, memory test, alle temps allemaal in orde, drivers updated, xp hergeinstalleerd...) Ik heb nog ooit dit probleem gehad en toen was het plotseling opgelost, en ik weet niet meer hoe ik dit gedaan had ( dit was met een radeon HD3850). Mijn verdere specs zijn:

Core 2 Quad q9550 2,83ghz @ 3,21ghz met cooler master hyper 212 plus
4gb DDR2 800+ Vitesta A-data
2*320GB hard disk
Palit GTX 260 Sonic 216 SP 896mb DDR3
Cooler Master eXtreme 650Watt
Samsung DVD writer
iiyama prolite E2207WSV 22inch
windows xp 64bit

Hopelijk kan iemand mij helpen,

alvast bedankt!

grtz

Bart

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 11:31

Sebazzz

3dp

Met wat heb je je beeldscherm aangesloten? (VGA/DVI)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:54

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb het gevoel alsof je hem aangesloten hebt via een vga kabel?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als het opgelost is met een auto adjust op je monitor, denk ik niet dat het aan de warmte van de videokaart zal liggen, maar aan het wisselen van resolutie. En dat het dan eerder je monitor is dat niet zo goed hierop reageert.
Wissel eens van resolutie in Windows en kijk eens of het probleem dan ook optreedt.

Als je kan, sluit de monitor dan eens aan met een DVI kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 15-09-2009 09:30 ]

• BartacuZ
Alvast bedankt voor jullie reactie,

hij is op vga aangesloten, ik heb ook al eens een DVI tussenstuk geprobeert met jammer genoeg hetzelfde effect (andere monitor kabel geeft hetzelfde effect) ivm de resolutie, dis is ingame hetzelfde (1680*1050) als op mijn desktop.

mvg

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:24
Een DVI tussenstuk helpt niet. Je moet dan een DVI kabel tussen de monitor en videokaart zetten, indien je monitor een DVI aansluiting heeft. Dan ben je van je probleem af.

Een oplossing is inderdaad het draaien van de spellen op 1680x1050, dezelfde resolutie als je bureaublad. Een voorwaarde hiervan is wel dat ook de verversfrequentie (meestal 60Hz) gelijk blijft. Het kan zijn dat je spel op 50Hz werkt, bij het terugschakelen naar de desktop gaat hij weer naar 60Hz en je monitor pakt dat niet goed op.

De videokaart heeft in ieder geval een veilige temperatuur. Als je monitor een DVI aansluiting heeft zoals je videokaart, moet je gewoon even een DVI kabeltje halen. Heb je dit echter niet, moet je de resolutie en verversfrequentie zo goed mogelijk instellen en indien wazig op de auto adjust blijven duwen helaas..

• BartacuZ
Mijn monitor ondersteund alleen vga.. maar bij mijn vorige video kaart (een 9800GTX+) had ik het probleem helemaal niet (bij die daarvoor een HD3850 hadk et wel maar hadk het op de 1 of andere manier opgelost), dus ik betwijfel dat het misschien aan wat anders ligt. Het spel draait ook op 60hz net als mijn bureaublad. Het is zo een onwaarschijnlijk raar probleem, zou het iets met stroom kunne te maken hebben?

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 19:21
Ik heb zelf op het moment nog een HD3850 en deze geeft met een VGA kabel ook heel onrustig beeld op mijn monitor. Wazig of onscherp zoals jij het ook omschrijft. Sinds ik er een DVI<->DVI kabel tussen heb zitten heb ik nergens last meer van. Daarom vermoed ik toch dat het aan de VGA kabel ligt (of de combinatie tussen videokaart en monitor). Kun je niet eens een andere VGA kabel proberen met bijvoorbeeld een dikkere shielding? Misschien zit er ergens iets te storen waardoor je signaal niet helemaal lekker blijft.

• BartacuZ
Ik heb al 2 verschillende vga kabels geprobeert, de standaard die er bij zat en een iets dikkere kabel, geen verschil, probleem blijft voorkomen. Ik vind het wel raar dat ik voor dit probleem een heel nieuwe monitor zal moeten kopen, er zit namelijk vga op mijn video kaart dus is het toch de bedoeling dat die goed werkt voor een vga monitor..

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je op "auto adjust" duwt is het toch in orde? Dat moest ik met mijn vorige monitor ook regelmatig doen na het wisselen van de resolutie. De ene monitor is er beter in dan de andere. Met DVI is het natuurlijk niet nodig om dit te doen.

• BartacuZ
Dus als ik een nieuwe monitor zou kopen die dvi ondersteund zou het probleem 100% zeker zijn opgelost?

• wouzy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 15:12
Misschien dat je van een vriend of kennis een keer een monitor met DVI kan lenen om het uit te proberen?

• BartacuZ
Alvast bedankt voor jullie hulp allemaal, ik had nog 1 laatste vraagje, kan het niet liggen aan een deffect van het RAM geheugen of iets met de voeding.. of heeft dat er niets mee te maken.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Normaal veroorzaakt dat zo'n soort problemen niet. Zeker niet als het opgelost is na het gebruiken van de auto adjust. Dan lijkt het mij gewoon dat je monitor het signaal niet goed omzet na het wijzigen van de resolutie.

• BartacuZ
Ok, maar ik wijzig de resolutie helemaal niet hij blijft in alle games op 1680*1050 net als mijn desktop.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:54

Twazerty

AVCHDCoder developer

L1nkz0r schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:20:
Ok, maar ik wijzig de resolutie helemaal niet hij blijft in alle games op 1680*1050 net als mijn desktop.
Ik heb zelfs een monitor die word al wazig zodra het scherm op standby valt (windows na 20 minuten de monitor uitschakeld) en hij daarna weer aanspringt als ik de muis beweeg. Aan uitzetten van het scherm en het beeld is weer scherp.

Koop een monitor met DVI of gebruik de adjust knop.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• BartacuZ
Ok, ik denk dat ik een DVI monitor ga proberen, bedankt voor jullie hulp, heeft iemand nog een typ voor een 22 inch DVI monitor? budget is +/- 150 euro

thx
Pagina: 1