Toon posts:

Constante spanning uit Aggregaat toveren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op school zijn we bezig met een project, waarbij we een boot hebben gebouwd met Ronddraaiende Vanen er op. Deze boot moet de indruk maken dat hij op windenergie vaart, het is een filmrekwisiet daarom is De motor die de vanen aandrijft verborgen. Van deze boot word later een film gemaakt. met deze film willen we Jeugd stimuleren om iets in de techniek te gaan doen.

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_HsHR5qFc1wo/SkrzkSK-5BI/AAAAAAAAAsc/s8GCn-6FeGE/s512/BILD0483.JPG

Om deze motor aan te drijven hebben we een aggregaat van de landmacht.
Hier komt echter geen constante spanning uit. hij schiet van de 360volt, uit naar de 400+ volt.
De bedoeling is dat ik hier gewoon netjes 380Volt uit krijg in verband met de Besturingskast. waar zich een plc en een voeding bevindt.

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_HsHR5qFc1wo/SkrzymgPLrI/AAAAAAAAAts/Sro6cDNDZ0s/s640/BILD0499.JPG

Als we de oscilloscoop er aan hangen zien we ook dat de sinus niet mooi constant is.
De motor van de aggregaat loopt mooi constant, daar zijn we ook al lang mee bezig geweest. 8)7
Maar nu loopt hij inmiddels in een mooi constant toerental. Als we de aggregaat echt gaan belasten, varieert de spanning nogal.

Is er een manier om deze spanning (enigzins) Constant te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Greets Aeromaxx. :)

edit:

Meer foto's van het project kun je hier vinden

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2009 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-10 23:54

Part

Helemaal niets.....

Van 360V tot 400V is een afwijking van ongeveer 10%.
Dit is redelijk constant. Op het vaste net zal het niet veel beter zijn.

Wat zijn de specificaties van het aggregaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:09
Een aggregaat kan niet goed zijn spanning reguleren zonder belasting.
Zeker de overgang tussen geen verbruik en een beteje verbruik word dan erg grillig
Als je voor een constante basis belasting zorgt, dan zal het waarschijnlijk veel beter gaan.

Ik weet niet hoe zwaar je aggregaat is, maar hang er eens een extra belasting van een flinke lamp, of straalkachel aan samen met je boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je uitgaat van nominaal 380 V is de schommeling naar boven en naar beneden zelfs maar ruim 5 %. Aan de spanningsregelaar van het aggregaat zal dus naar mijn beleving weinig mankeren.
Wel is het zo, dat bij een constante belasting een wat geringere schommeling verwacht mag verwachten, maar varieert de belasting nogal, dan vangen bij een aggregaat de regulateur van de motor die het toerental constant houdt samen met de spanningsregelaar dit niet tijdloos op.
Die spanningsschommeling treedt inderdaad ook op bij de netspanning. Enige verschil is dat de netspanning een constanter frequentie heeft, waardoor de spanning wat minder abrupt reageert.
Meestal heeft zo'n PLC toch wel voldoende stabilisatie in z'n voeding. En anders zul je daar iets stabiliserends moeten zoeken. Zo'n PLC is wat betreft vermogen maar betrekkelijk klein, dus moet dat niet zo moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad ja, en sowieso: zoals gezegd 10% fluctuatie mag bij het 230V net gewoon prima.
380 (of eigenlijk zelfs 400V sinds enige tijd....) zal ook wel een dergelijke fluctuatie hebben, die vast kleiner wordt bij een normale belasting ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@Boudewijn,
Dat is hetzelfde, 220 (230) V is tussen fase en nul, 380 (400) V is tussen de fasen. Variatie in procenten is dus gelijk tussen die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aah ja, op zich wel logisch.

Alhoewel, het volgens mij niet klopt. Volgens mij heb je dan 11% (10% + (10% van 10%)).

[ Voor 61% gewijzigd door Boudewijn op 15-09-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee het is alleen een factor 3^1/2 tussen die 2 spanningen, die 10% is natuurlijk voor beide van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja, maar als beide fasen 10% afwijken, is dan de mogelijke afwijking van het eindresultaat (het verschil tussen die 2 fasen...) niet groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat zou de afwijking dan alleen maar kleiner moeten maken.

Maar daarnaast is het zo dat er vanuit gegaan wordt dat als 1 fase 10% meer spanning "maakt", de andere 2 dat ook doen. Er is immers een reden voor dat dit gebeurt (afgezien van een kapotte generator); die generator is exact gelijk voor elke fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh ja dat is dan ook weer waar.

* Boudewijn gaat snel weer zijn mond houden. Dank je voor de uitleg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:33
UPS er tussen? Dan heb je een constante spanning richting je kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

ThinkPadd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:26:
UPS er tussen? Dan heb je een constante spanning richting je kast
Eerst afvragen of je echt een constante spanning nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de vele reacties, :)

het blijkt dus dat de fluctuatie allemaal wel mee valt.
Toch zit ik met het volgende, wat ook nog niet getest is.
Op de 2 masten van de boot hebben we vanen gemaakt. die hebben we al laten draaien op de motor. nu wil de opdrachtgever tussen die vanen linten spannen. om de indruk te geven dat er een Zeil in zit.

(Er is gekozen voor linten, omdat echte zeilen niet nodig zijn, omdat hij toch motoraangedreven wordt.)Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_HsHR5qFc1wo/SkrzRxJSPwI/AAAAAAAAArE/z-V-yxM6KJI/s640/BILD0462.JPG Toch vangen deze "Zeilen" straks best wel wat wind. en je hebt met het draaien enorm veel luchtweerstand. Dan komt er nog bij dat de film opgenomen word aan zee. De belasting zal dus veranderen naarmate er meer wind in de linten waait.
Ik ben benieuwd hoe de aggregaat hierop gaat reageren. en of de spanningsregelaar hiertegen bestand is.

Over het plc verhaal.
De Plc en een Frequentieregelaar worden gevoed door een voeding van Siemens. deze zorgt voor een 24v DC stroom. De spanning van de aggregaat zal niet zó ver dalen, maar ik weet ook niet of de voeding wel bestand is tegen deze spannings-schommelingen. dat wil ik nog even uitzoeken, kan ik dat aan de specificaties zien en waar moet ik dan op letten?

Anyway Alvast bedankt voor de nuttige informatie! _/-\o_

Greets Aeromaxx.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Of hij last heeft van de wind is afhankelijk van het type motor en de vertraging die daar achter zit.
De Frequentieregelaar moet een vermogen kunnen leveren gelijk of groter als het maximale vermogen van de motor. Als de frequentieregelaar juist gekozen is dan heb je daar dus geen probleem mee.
Ik denk dat je frequentieregelaar direct zijn voeding krijgt van 400 of 230 volt en niet van 24 volt DC.

Misschien is het handig als je wat meer info geeft zoals type motor, frequentieregelaar, vertragingsbak, grote van de vanen etc.

En grote kans dat ze alleen bij vrijwel windstil weer willen of kunnen filmen maar daar kan die filmmaker vast wel meer over vertellen.
Pagina: 1