Toon posts:

Beeld 'golft' (23,6" beeldscherm op GeForce 8600M GS)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Ik heb net een nieuw beeldscherm, een 23,6" scherm van Acer (X243HQ). Geen geweldig beeldscherm, maar als ik als programmeur de ene van de andere letter kan onderscheiden vind ik het prima. Dit beeldscherm is aangesloten op m'n 17" HP Pavilion DV9000-laptop met GeForce 8600M GS-videokaart.
Aansluiting is een VGA-kabel.

Probleem is echter dat hij bij (met name) donkere kleuren een soort golven weergeeft. Het lijkt een beetje op het effect dat je krijgt als je een beeldscherm filmt, maar dan veel minder heftig. Voordat ik halsoverkop het beeldscherm terugbreng naar de winkel, zou ik graag willen weten of dit aan A) de VGA-kabel, B) de videokaart of C) het beeldscherm ligt.

Op Google kom ik niet verder; dus naast antwoorden zijn bruikbare links ook zeer welkom. Een betere omschrijving van het probleem (beter dan 'golven') zou overigens ook wenselijk zijn.

Bij voorbaat dank!
Robin

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

A, B én C

Je moet geen HD resoluties uit een analoge aansluiting willen persen, dat is vragen om problemen. Oplossing is HDMI of DVI. De bottleneck kan overal zitten, waarschijnlijk zit hij bij jou in de kabel en/of de laptop. Doe je niets aan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik zie in de specs van het beeldscherm dat er ook een DVI ingang op zit. Als er op jet laptop een DVI of HDMI uitgang zit is het probleem opgelost.
Anders is misschien een beter afgeschermde VGA kabel een oplossing.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Henk007 schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:12:
Ik zie in de specs van het beeldscherm dat er ook een DVI ingang op zit. Als er op jet laptop een DVI of HDMI uitgang zit is het probleem opgelost.
Anders is misschien een beter afgeschermde VGA kabel een oplossing.
Voordat er allemaal dure kabels worden gekocht. Je laptop kan ook de bottle neck zijn. Ik heb hier wel een HD scherm analoog aangesloten gehad en dat ging niet goed met de laptop, wel met een dedicated kaartje. Dit ging over dezelfde bijgeleverde kabel met een zut ferrietkernen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Het lijkt me zo'n kenmerkende storing van een analoge transmissie. Kabel kan een factor zijn, maar sluit een heel belangrijke in de vorm van Omgeving niet uit. Wisselspanning of TL buizen in de buurt toevallig?

Op welke resolutie draai je? Is dat de native resolutie van het scherm? Welke refreshrate. Verander de refreshrate eens naar een zo laag mogelijke progressive waarde, 60Hz is meestal het meest geschikt voor computer LCD's.

Maar ik wil nogmaals benadrukken: je sluit hem analoog aan. Naast dat het immens storing gevoelig is, is het ook zo'n beetje de slechtste manier om hoge resoluties bij hoge refreshrates over te brengen. Kan de laptop HDMI/DVI uitvoeren, en accepteerd de monitor een van beiden? Dat zou perfect moeten zijn zonder dat je een door elfjes bij wassend maanlicht gesmeden zilveren VGA kabel moet aanschaffen.
Hooglander1 schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:13:
[...]

Voordat er allemaal dure kabels worden gekocht. Je laptop kan ook de bottle neck zijn. Ik heb hier wel een HD scherm analoog aangesloten gehad en dat ging niet goed met de laptop, wel met een dedicated kaartje. Dit ging over dezelfde bijgeleverde kabel met een zut ferrietkernen.
Klopt, de laptop kan een bout VGA signaal uitsturen, of een slechte plug hebben. Een probleem wat met digitale aansluitingen vrijwel uit te sluiten valt. Het doet het, of het doet het niet. Het doet het niet half.

Het mooie van een dedicated grafische kaart is dat ze vaak een eigen voeding hebben (los van het moederbord), wat baat geeft bij het DAC-proces, wat bij een IGP soms tot storing kan leiden. Zeker in een compacte behuizing zonder veel 'afstand' en interne schilden als die van een laptop. Het kán dus uit de laptop komen, dat die een vaag analoog gedeelte van de IGP heeft (je merkt het altijd ook heel erg bij de hoofdtelefoon aansluitingen van laptops, die hebben zoveel vaker last van 'onder ruis' dan hun grote broers, hoewel je daar ook leuke dingen kunt doen met de front-audio en een actieve HDD-bay). Maar dat is slechts één van de mogelijkheden, en mogelijk slechts een deel van het probleem. Misschien is de kabel wel slecht, en heeft hij hem rondom een TL-buis gewikkeld onder een hoogspannings leiding. En d'r ook nog eens een plasma bal naast gelegd. Misschien is het een combinatie van slechte filtering van de laptop, en een slecht input-filter van de monitor. Misschien is dat ook gecombineerd met een poging om 1920*1200*100Hz over een analoog lijntje te pompen, wat natuurlijk erg fout is.

In alle gevallen is digitaal aansluiten dé manier.

[ Voor 51% gewijzigd door Umbrah op 14-09-2009 23:25 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-05 09:06

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dat VGA analoog is, klopt.
Dat analoog onderhevig is aan interferentie, klopt.
Dat VGA daardoor ongeschikt is om hoge resoluties aan hoge refreshrates door te geven, klopt echter niet.

Tot een paar jaar geleden (in de tijd van de CRT-monitoren) werd er rustig 1600x1200 @ 120Hz door een standaard (=meegeleverde) VGA-kabel gepompt. Zonder storingen, zonder ruis, zonder vreemde kleuren of wat al niet meer.

Waarom zou het tegenwoordig niet meer kunnen? Zijn de RAMDACs op videokaarten minder geavanceerd geworden? Zijn de VGA-connectoren van mindere kwaliteit? Zijn de kabels van mindere kwaliteit?
Lijkt me allemaal erg onwaarschijnlijk.

Dus als er toch problemen zijn, en er zijn geen grote storingsbronnen in de buurt (tl-buis of kookwekker oid valt daar dus m.i. niet onder!) zou ik of het scherm of de laptop verdenken...

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:31
Ik weet niet of dit helpt maar, Ik heb zelf ook een 8600 gs.
En ik heb DVI aansluiting, ik weet niet of die van een laptop anders is dan die van mij?
Maar mijn beeldscherm is een 19 inch beeldscherm en 60 hertz dacht ik,
Ik heb een resolutie van 1400 x 900.
Mischien helpt deze info way...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb dit probleem ook met mijn Samsung LE32A436 LCD tv. Heeft niks met de aansluiting te maken, want zowel bij DTV en HDMI heb ik het. Is overigens alleen zichtbaar op een klein gedeelte van het scherm. (Linkerkant) Moneur is trouwens langsgeweest en zei dat het interfentie was, maar dit lijkt me toch sterk.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 14:50

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik heb hetzelfde gehad, dat had te maken met het feit dat er een subwoofer naast stond. zoiets zou het kunnen zijn ;-))

Last.fm | Code Talks

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

afvalzak schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 16:18:
Ik heb hetzelfde gehad, dat had te maken met het feit dat er een subwoofer naast stond. zoiets zou het kunnen zijn ;-))
Ik heb wel een vrij grote speaker dichtbij staan. Heb deze al eens verplaatst, maar zal deze eens helemaal weg halen.

EDIT: heeft geen effect..

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 15-09-2009 18:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoop reacties, waarbij dus ook een excuus past voor het late antwoord.

Ik heb geen tl-buizen of kookwekkers in de buurt staan, wel een speaker. Ik vind het echter wel ietwat opvallend dat dát invloed heeft op het beeldscherm..

Voor zover ik heb kunnen achterhalen draait ie op 60 Hz, bij een resolutie van 1920 bij 1080. Ik heb alleen een VGA-aansluiting in m'n laptop zitten.

Wat mijn laptop betreft; ik heb wel begrepen dat er een vrij krachtige videokaart in zit, maar dat is wellicht aan jullie om te oordelen.
Overigens zat er bij het beeldscherm ook een andere kabel, een kabel met een witte kop zeg maar. Is er geen ding dat ik in de VGA-poort kan stoppen waarop ik dat witte ding kan aansluiten?

Jaja, gedachten van een n00b. ;)

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

woelders schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 15:55:
(...)
Dat VGA daardoor ongeschikt is om hoge resoluties aan hoge refreshrates door te geven, klopt echter niet.
Hier al een tijdje hetzelfde probleem als TS, zoals de grijz/zwarte verticale balken aan de zijkanten van T.net die ook "golfden". Zojuist advies opgevolgd van Umbrah, en mn refresh van 75-->60 gedaan, golven zijn weg. Dat kan het probleem dus zijn...

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe wijzig je op een veilige manier de refresh rate van een beeldscherm? Het zou ook alleen moeten gelden voor het grote beeldscherm, niet voor m'n laptopscherm..

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:15:
Hoe wijzig je op een veilige manier de refresh rate van een beeldscherm? Het zou ook alleen moeten gelden voor het grote beeldscherm, niet voor m'n laptopscherm..
Je zou dan naar 50 Hz kunnen gaan als je externe beeldscherm dat doet.

Je kan dat veranderen in de geavanceerde eigenschappen bij resoluties. (dit kan je zelf ook wel makkelijk vinden hoor ;) )

Die witte kabel is je dvi kabel. Als die nergens in past ben je fucked :P

[ Voor 7% gewijzigd door Hooglander1 op 15-09-2009 22:18 ]

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Witte stekker zul je bedoelen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
"Je zou dan naar 50 Hz kunnen gaan als je externe beeldscherm dat doet.

Je kan dat veranderen in de geavanceerde eigenschappen bij resoluties. (dit kan je zelf ook wel makkelijk vinden hoor )"

Had wel dat menuutje gevonden, maar daar staat alleen 60Hz. Met 'veilig' doelde ik op allerhande progjes die ik met Google vond waarmee je dat kan aanpassen. Dat leek me niet zo heel verstandig...

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gewoon dat vinkje wat eronder staat uitvinken en dan zie je wel 50 hz staan. Als het niet werkt, dan springt hij vanzelf weer terug als het goed is na 15 seconden.

En ja, witte stekker ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Hooglander1 op 15-09-2009 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oei, 'Input not supported'.

Klinkt niet al te best dus, nog andere opties?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Volgens mij heeft je laptop wel een HDMI aansluiting
Afbeeldingslocatie: http://news.cnet.com/i/bto/20070809/360_hdmi_540x405.jpg
Zoals die onderste verbinding.

Als je deze hebt, zou je met een conversie blokje van HDMI male naar DVI female (dus een blokje dat in je laptop en om de witte connector past van de bijgeleverde kabel) de connectie kunnen maken. Dan kan je genieten van een digitale aansluiting en perfect beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, gevonden inderdaad!

Adap.hdmi(m)-dvi(f18+1) gold even kopen dus, 5 euro..

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een vraag...

Ik hoor net ergens dat zo'n convertor niet heel handig is, omdat de kabel dan te zwaar zou kunnen worden. Nu kreeg ik dit als tip:

http://www.allekabels.nl/na/0/1300/HDMI---DVI-Kabel.html

Alleen ben ik zelf te n00b om te zien of dat de goede kabel is, of dat ik 'm andersom moet hebben zeg maar. Iemand daar een idee van?

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 14:50

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Zover ik weet is er weinig verschil in kwaliteit tussen die kabels, digitaal is digitaal dus dat zal het probleem niet zijn, alleen je geluid wordt niet meegestuurd maar dat heb je zoiezo als je HDMI naar DVI doet.

Last.fm | Code Talks

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:53:
Toch nog een vraag...

Ik hoor net ergens dat zo'n convertor niet heel handig is, omdat de kabel dan te zwaar zou kunnen worden. Nu kreeg ik dit als tip:

http://www.allekabels.nl/na/0/1300/HDMI---DVI-Kabel.html

Alleen ben ik zelf te n00b om te zien of dat de goede kabel is, of dat ik 'm andersom moet hebben zeg maar. Iemand daar een idee van?
Kabel te zwaar? Err, ik weet niet wat je daarmee bedoelt, maar de kabel die je laat zien is ook prima. Doet exact hetzelfde trouwens, aangezien HDMI en DVI dezelfde signale over pinnetjes versturen, alleen de connectortjes zijn wat anders en tevens heeft HDMI extra kabels voor geluid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begreep van iemand in de winkel dat met zo'n convertblokje de verbinding te zwaar wordt ofzo, maar daar weet ik verder ook niets van hehe.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

das alleen als je n hdmi-->dvi blokje, en daar nog n dvi-->dvi kabel aan hangt.. maar als je gewoon n hdmi --> dvi kabel koopt, issie zeker niet te zwaar.

Afbeeldingslocatie: http://tomaskohl.com/blog/images/DVI-HDMI-cable.jpeg
zo iets dus, zoals je ziet, klein stekkertje

[ Voor 28% gewijzigd door AlexanderB op 16-09-2009 13:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
"das alleen als je n hdmi-->dvi blokje, en daar nog n dvi-->dvi kabel aan hangt"

Het ging dus ook om het blokje ja, daarom werd mij bovenstaande kabel aangeraden. Die is overigens nu in bestelling.
Pagina: 1