Toon posts:

Videokaart voor P4 1.5GHz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit momenteel achter een oud systeempje, dat ik van een collega gekregen heb. Hij wilde het naar de stort brengen, maar het werkt nog prima. Het betreft een Compaq Presario 5363EA, met de volgende systeemspecs:
  • Pentium 4, 1,5GHz
  • 256 MB Pc133 geheugen
  • 250W voeding
  • 40GB harde schijf
  • Geforce MX2/400 NV11 64mb videokaart (AGP)
  • Alles eigenlijk standaard zoals die toen geleverd werd
Het systeem is qua prestaties een beetje vergelijkbaar met het systeem wat ik vroeger had (voor ik naar Thailand ging). Dit was een Athlon 1800+@2000+, 512 of 1 gig geheugen (weet niet meer precies), Abit KR7A moederbord, Enermax 350W voeding enz. Overeenkomst is iig de mx2 videokaart die ik er in eerste instantie in had gezet i.v.m. het afwachten op nieuwere kaarten. Later heb ik die mx kaart verruild voor een GF Fx 5900xt kaart en de game prestaties gingen (zoals verwacht) werkelijk met sprongen vooruit. Ik heb tot ik naar Thailand ging nog elk spel goed kunnen draaien (Vietcong, HL2 enz)

Nu mijn vraag: Ik zou graag in dit compaq systeem ook een andere videokaart willen stoppen, zodat ik iig nog wat games van die tijd kan spelen. Maar wat voor AGP kaart kan ik hier nog in stoppen? De beste AGP kaarten zijn de X1950 Pro en de 7800GS had ik gelezen, niet alleen zullen deze wellicht overkill zijn voor mijn systeem, maar gaat die voeding dat ook nog trekken?
Ik zie nu ook een 6600GT in de pricewatch staan is dat misschien een goede optie?
Verder wil ik aan dit systeem eigenlijk niet te veel uitbreiden (dus liefst geen andere voeding kopen). Misschien dat ik er nog eens wat geheugen bij koop, mocht dit een bottleneck vormen (ben alleen bang dat ie alleen compaq geheugen slikt...).
Later is het dan weer eens sparen voor een compleet nieuw samengesteld super game systeem, maar daar is nu even nog geen geld voor.

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 10:38

RaJitsu

B.S.U.R.

De 6600 GT is van 2004/2005 als ik me niet vergis. De P4 zal van een jaar of twee eerder zijn, denk ik. Wij hadden toen een AMD Athlon 2000XP met een Radeon 9000 Pro. Daar kon ik redelijk mee gamen. GTA San Andreas trok het bijvoorbeeld ook (wel op de laagste settings, maar dan was het ook echt speelbaar). Een generatie verder zal nog geen overkill betekenen, denk ik. 6600 GT lijkt me het proberen waard als je die voor een redelijke prijs kunt krijgen.

B.S.U.R.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

M2M

medicijnman

ik zou een V&A plaatsen voor een tweede hands videokaart, niet meer uitgeven dan 25 euro en een zo snel mogelijke kaart te pakken krijgen.

Knikker er dan gelijk wat extra geheugen in (+512 MB - 1024 MB), en snuffel nog even rond voor een S478 P4 processor. Die kosten momenteel helemaal niets meer, zolang je ze 2e hands koopt.

Winkels die dit soort spullen nog verkopen, verkopen ze voor een veel te hoge prijs.

-_-

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

M2M schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:59:
Knikker er dan gelijk wat extra geheugen in (+512 MB - 1024 MB), en snuffel nog even rond voor een S478 P4 processor. Die kosten momenteel helemaal niets meer, zolang je ze 2e hands koopt.
Als het al een S478 is, want de 1.5GHz Willamette is zowel op Socket 423 als 478 uitgebracht.

Wat betreft de kaart... Een 1.5GHz P4 is niet bepaald een vlotte rakker. Verbaast me trouwens dat je zegt dat hij vergelijkbaar lijkt te presteren aan je oude 1800+@2000+, want die zou toch wel wat sneller zijn.
Qua kaarten voor dit apparaat zou ik zeker 2e hands gaan kijken. Ik denk dat de 6600GT zelfs overkill zal zijn voor deze CPU, maar je kunt ze wel leuk goedkoop krijgen en het zijn prima kaartjes. Ook is denk ik de Radeon 9800Pro leuk als je die werkend kunt vinden. Die kunnen namelijk iets goedkoper dan de 6600GT terwijl je toh zeker wel de bodem van je CPU boven haalt.
Als je die CPU nog ergens naar gaat/wilt/kunt upgraden dan zijn een 6600GT of 6800LE of dus ATi 9800Pro/XT tot X1950Pro leuk schat ik.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik weet alleen niet of die 250 watt voeding een X1950 gaat trekken, zeker onder full load.

Ik heb hier ook nog een oude P4 staan (P4 2.8Ghz, 3GB, HIS X1950Pro Turbo 512mb) die prima games tot 2005/2006 speelt. (Half Life 2 en GTA:SA liepen prima op 1920x1200).

Er zijn alleen wel 3 verschillen met jou P4 - een veel snellere CPU, veel meer geheugen en een snelle videokaart.

Ik weet niet of ik nog geld in die P4 zou steken tenzij je voor een prikkie een gebruikte P4 3.0Ghz kan vinden, een behoorlijk S478 moederbord (Compaq gebruikte altijd van die vage moederborden, ik zou d'r een behoorlijke Asus P4P800 o.i.d. instoppen), tenminste 2GB RAM en een snelle AGP videokaart ala X1950Pro of 7900-serie Nvidia ofzo. En ga er maar vanuit dat je nieuwe voeding nodig hebt.

Als losse onderdelen kost elk deeltje niet zoveel, paar tientjes hier en daar.. maar tel je dat bij elkaar op, dan zou ik kijken of je niet een gebruikte C2D kitje kan vinden? Zeker nu meer mensen upgraden naar een i7 systeem van een E6600 etc? Of een redelijke AMD CPU, nu ook de Phenom X4 toch erg populair wordt? (Ben niet zo thuis in de AMD range).

Mijn P4 was een prima bakkie en heeft het van 2003 tot 2009 netjes uitgehouden maar ik zou er nu geen duppie meer insteken

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
Het is idd niet meer waard om nog een kaart van pricewatch te halen..
check eventueel bij vraag&aanbod of marktplaats of je zo'n kaart nog op de kop kunt tikken voor
<20 euro .. en plaats als het kan nog een geheugenbankje van 256/512mb erin.. SDR geheugen is
echter niet meer te koop. Het is dat ik mijn oude P3 packard bell heb weggegooid, anders kon je wel een 256mb SDR geheugen van me krijgen. Ik zou er niet nog meer geld in stoppen want ik heb zelf twijfels of deze systeem nog wel 20 euro waard is uberhaupt.

Zit je echt heel krap?, ik weet niet hoe lang je er tussenuit bent geweest naar Thailand.
Sinds de Athlon 1800+ is er veel veranderd. Moest je toen nog 800 euro neertellen voor een relatief traag systeem, heb je nu al een acceptabel systeem voor minder dan 300 euro. Deze is in staat alle games t/m 2007 op 1280x1024 af te spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de snelle reacties!

Was idd van plan om ongeveer een max van 25 euro aan die kaart uit te geven.
Het blijft echter een tijdelijke oplossing aangezien ik momenteel veel andere uitgaven te doen heb, Nieuw huis, Thaise vriendin naar nederland laten komen, nog andere auto aanschaffen enz. Daarna hoop ik eens te kunnen sparen voor een nieuw systeem, want het gaat hard in computerland...
Heb niet echt benchemarks gedraaid om dit systeem met de oude athlon te vergelijken. De athlon zal idd wel wat sneller zijn, amd lag toen nog zelfs iets voor op intel. Het andere systeem was ook beter getweaked met schijven in raid-0, optimale processor en geheugen settings e.d. Dit systeem is verder echter helemaal standaard compaq, in de bios niet veel in te stellen...
De grootste verandering voor games was toen echter de videokaart, zelfs toen een vriend van me een jaar later een P4 3 Ghz met vergelijkbare videokaart had leek zijn systeem en games niet signifikant veel sneller.

Het enige waar ik over twijfel is of de voeding van 250W voldoende zal zijn voor een 6600GT kaart.
Ik zou idd later nog eens verder kunnen kijken naar meer geheugen (compaq) en processor, al zou ik die het liefst laten zitten (weet ook niet wat het moederbord aankan en bios is niet in te stellen).

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

tazzman schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:31:
Ik weet alleen niet of die 250 watt voeding een X1950 gaat trekken, zeker onder full load.
Dat is idd een draak :X
Als je daar een leuk kaartje aan wilt hangen zul je die ook een upgrade naar minstens 350W A-merk willen geven. Ergens een 2e hands 350W Aopen vandaan toveren is misschien een idee, die trekt wel een 6600GT/6800LE.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Compaq geheugen? Je kan daar gewoon elk behoorlijk merk in stoppen. Volgens mij zou daar PC133 SDRAM in moeten?

Dat die P4 3.0Ghz net zo snel zou zijn als die P4 1.5Ghz ga ik niet geloven. Niet alleen loopt die P4 3.0Ghz een stuk sneller, maar die gebruikt ook Dual Channel PC400 DDR RAM vs. de PC133 Single Channel RAM in jouw P4 1.5Ghz.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
ja maar bij het spelen van oude games die nog gemaakt zijn in de tijd van P4 1.5 Ghz met SDR maakt dat niet zoveel uit. Het gaat dan toch vooral om de videokaart die de framerates moet uitkakken. Je haalt met P4 3.0 Ghz enkele framerates meer.. maar verder is er geen verschil.
Echt verschil merk je pas bij het draaien van programma's die wel cpu lust. Games vinden een videokaart toch iets lekkerder.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

M2M

medicijnman

bladerash schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:44:
ja maar bij het spelen van oude games die nog gemaakt zijn in de tijd van P4 1.5 Ghz met SDR maakt dat niet zoveel uit. Het gaat dan toch vooral om de videokaart die de framerates moet uitkakken. Je haalt met P4 3.0 Ghz enkele framerates meer.. maar verder is er geen verschil.
Echt verschil merk je pas bij het draaien van programma's die wel cpu lust. Games vinden een videokaart toch iets lekkerder.
dat ligt geheel aan de game in kwestie. Kwa videokaart draait Supreme Commander prima op een X1950, maar dan moet je echt niet met een P4 1.5 GHz aan komen.
Ultraman schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:07:
[...]
Als het al een S478 is, want de 1.5GHz Willamette is zowel op Socket 423 als 478 uitgebracht.
daar heb je helemaal gelijk in... verkeerd gelezen :)

Enfin, ook nog even uitzoeken welk socket je moederbord heeft (en tot welke processorsnelheid er ondersteund wordt)

-_-

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

@bladerash:

Games zijn niet alleen van een videokaart afhankelijk en het verschil is zeker meer dan "enkele frames". Je kan een oude 1.5Ghz P4 niet zomaar op 1 hoop gooien als een Northwood 3.4Ghz. Het verschil tussen single channel en dual channel architectuur kan je ook niet zomaar over het hoofd zien. Een zware videokaart in een verouderd systeem met een langzame CPU en langzaam geheugen kan teleur stellen - de GPU zal waarschijnlijk flink duimen zitten te draaien.

De P4 1.5Ghz is oorspronkelijk in november 2000 op de markt gekomen (socket 423) welke in augustus 2001 vervangen werd door de socket 478, met de 1.5 Ghz P4 als instapper. Half Life 2 en GTA:SA zijn van ongeveer 2004/2005 en 3 jaar jonger dan de P4 1.5Ghz. Zelfs met een flinke videokaart betwijfel ik of die 1.5Ghz die games echt lekker kan draaien?

@TS: Volgens de HP website is het een Socket 478 mainboard.

Verwijderd

Wat is dat nou voor een vergelijking....

Een 1.5GHz CPU is als een Athlon 1200MHz. Een P4 3.0GHz met dezelfde videokaart legt het af tegen een AMD Athlon 64 op een rating van 3000+. Een X1950Pro in een P4 1.5GHz is vragen om problemen, de CPU kan met games die GPU niet bijhouden, en de rest (Bus, AGP) is daar echt niet vlot genoeg voor.

Ik denk dat een (persoonlijk advies) een X800Pro/XT al meer dan voldoende is. Zelfs overkill. Je kan er prima mee gamen en zal de meeste games ook nog wel doen, maar kaarten die ooit eens High-end waren in een 1.5GHz P4 is geen goed advies.

Doe dan een Upgrade-set, welteverstaan AMD 64 met al een videokaart, voor 35 euro. Wellicht kan je voor die prijs nog het DDR geheugen meenemen, en doe je je P4 set weg voor een tientje.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 04:02:
[...]
Je kan er prima mee gamen en zal de meeste games ook nog wel doen, maar kaarten die ooit eens High-end waren in een 1.5GHz P4 is geen goed advies.

Doe dan een Upgrade-set, welteverstaan AMD 64 met al een videokaart, voor 35 euro. Wellicht kan je voor die prijs nog het DDR geheugen meenemen, en doe je je P4 set weg voor een tientje.
Helemaal mee eens. De P4 1.5Ghz was alleen bij introductie op socket 423 in 2000 "high end" - da's 9 jaar geleden! En toendertijd kreeg Intel een storm van kritiek omdat de nieuwe P4 nauwelijks sneller was dan de snelste Pentium III en het compleet moest afleggen tegen de AMD CPU's.

Had de TS een late Northwood gehad, dan had een zware videokaart nog zeker gekund maar die P4 1.5Ghz echt traag. Vandaar dat ik ook aanraad om te kijken naar een AMD upgrade kitje of wellicht dat je voor een appel en een ei een P4 3.4Ghz setje op marktplaats kan vinden ofzo.

Verwijderd

Je bent voor zo'n CPU beter af met een high-end-videokaart van die tijd. Vervang die Geforce 2MX eens met een Geforce 3 Ti 500 of een Geforce 4 Ti series. Je hebt weliswaar niet de laatste shaders en dergelijk (Directx 8.1 met de geforce 4, niet de geforce 4 mx !) maar ze werken als een beest in zulke PC's :)

http://www.nvidia.com/page/geforce4ti.html

V&A aangeboden: XFX GeForce4 Ti4200 128MB ( 5 euro )

Een upgrade die je PC een stuk beter zal doen lopen. Prop je er een betere heatsink op, kan je vaak nog op Ti 4400 of zelfs Ti 4600 snelheden draaien.
Pagina: 1