Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Solcon] Uiterst traag internet overdag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

al een hele tijd zit ik met een lastig internet probleem thuis.
Als provider heb ik Solcon i.c.m. 8Mbit lijn.

Nu hebben wij het volgende omtrend de snelheid:

Overdag tussen 10:00 en 22:30 uur is het internet niet vooruit te krijgen. Snelheden van maximaal 60 ~ 90Kb/s worden behaald

Op moment van schrijven is hetzelfde aan de hand. Ben van een Gamershell een game aan het downloaden met de snelheid van maarliefst 78Kb/s.

Dan bestaat er nog de helpdesk zou je zeggen ... vergeet dat ook maar. De k*tjes die daar achter de telefoon zitten zeggen alleen maar dat ik mijn modem en kabels na moet lopen. Of 100x een test bestand downloaden en daar de snelheden van noteren en deze toevoegen aan mijn ticket.
Hallo! Ik weet echt wel hoe het netwerk hier thuis in elkaar steekt (doe al jaren ICT ..) en ondanks omdat ik nog "zoveel wetend" mag zijn laten ze me dit uitvoeren. Eerder ondernemen ze niks.

Weet je wat .. krijg de leguanenschurft maar daar! Ik ga zelf wel weer op onderzoek uit.

Het probleem ligt bij hun in het netwerk wat overdag gewoon niet goed load balanced en daarom alles vertraagt.
Maar nu zou ik graag eens willen weten of mensen hetzelfde ervaren als ik en ik welke regio je woont.
Dan zal ik het ze allemaal eens aan de neus gaan hangen daar.

Als ik nu een bijlage moet mailen kan ik beter de postduif vast gaan opzadelen voor wat nachtwerk ..

Alvast bedankt!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
Load balance??

Volg nou de instructies van hun eerste lijn maar.. een troubleshoot is altijd nodig.. hoeveel jij ook denkt te weten (en gezien de "load balance"-opmerking valt dat tegen). Zij kunnen zonder alle info ook geen case aanmaken bij hun 2e/3e lijn.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:08:
...Dan bestaat er nog de helpdesk zou je zeggen ... vergeet dat ook maar. De k*tjes die daar achter de telefoon zitten zeggen alleen maar dat ik mijn modem en kabels na moet lopen. Of 100x een test bestand downloaden en daar de snelheden van noteren en deze toevoegen aan mijn ticket.
Hallo! Ik weet echt wel hoe het netwerk hier thuis in elkaar steekt (doe al jaren ICT ..) en ondanks omdat ik nog "zoveel wetend" mag zijn laten ze me dit uitvoeren. Eerder ondernemen ze niks.

Weet je wat .. krijg de leguanenschurft maar daar! Ik ga zelf wel weer op onderzoek uit.
....
Met deze instelling kom je geen steek verder. In 85% vd gevallen ligt het WEL aan de gebruiker, en hoe moet een helpdesker daar doorheen prikken als je alleen maar met zo'n instelling aan de foon hangt?

Als je SERIEUS overkomt en gewoon rustig eea doorneemt, ben je binnen 10min een afdeling verder. (iig bij Solcon)

Dus: Heb je m direct op je israpunt aangesloten, zonder splitter, met 1 PC? Wat zijn je linesync waardes, wat zijn je SNR waardes, en zie je verschillen tov de rustige momenten?
Verder een paar traceroutes eventueel?

Met dit soort duidelijke info zal een helpdesker je wel helpen cq doorverbinden. Als je een modem hebt liggen (dat gok ik wel als je al jaren ict doet....) sluit die ff aan en kijk of dat verbetering oplevert, dan heb je ook de modem uitgesloten.

enne.. load balance? wtf heeft dat ermee te maken, je hebt het over een ISP.... iets met klok/klepel?
Je zou eerder aan drukke lijntjes kunnen denken maar dat kun je dus mogelijk met een traceroute uitsluiten (immers, een traceroute laat je vaak ook zien welke peering je pakt richting je einddoel)

Makkelijkere test is om BINNEN het solcon netwerk te testen: Gooi 100Mb ofzo op je webspace bij Solcon. Een verweggelegen partij als gamershell is niet echt (echt niet) een goede referentie.

Zeker met Solcon heb ik kwa helpdesk goede ervaringen. (onlangs nog gesproken ivm pin-over-ip-issues). Ondanks dat ik de modem anders had dan hun handleiding (bewust), werd ik prima geholpen, en had ik ook een persoon die ook snapte wat ik wou en deed. (ipv een stom script voorlas)

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 14-09-2009 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle mogelijke manieren geprobeerd en zoveel mogelijk hardware afzonderlijk getest om te kijken wat precies zou storen en deze ook allemaal gereport aan die gasten.
Maar die staan ook voor een raadsel.

Zoals vanmiddag viel er wéér een nieuw modem op de mat om te proberen.
Is al de 3e die ze opsturen en heb ze al verteld dat dit niet het probleem is ..

In die hele vakkundigheid daar geloof ik ook niet meer en daarom hier maar eens vragen.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:15
Eens met DJSmiley: eerst meer testen voordat je met schelden begint!

Verder heb ik zelf ook Solcon, toevallig vanavond nog aan de lijn gehad voor een paar zaken, maar als je jezelf normaal opstelt krijg je snel en duidelijk antwoord. :)

[ Voor 3% gewijzigd door SysRq op 14-09-2009 22:41 ]

-

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:39:
Ik heb alle mogelijke manieren geprobeerd en zoveel mogelijk hardware afzonderlijk getest om te kijken wat precies zou storen en deze ook allemaal gereport aan die gasten.
Maar die staan ook voor een raadsel.

Zoals vanmiddag viel er wéér een nieuw modem op de mat om te proberen.
Is al de 3e die ze opsturen en heb ze al verteld dat dit niet het probleem is ..

In die hele vakkundigheid daar geloof ik ook niet meer en daarom hier maar eens vragen.
Wellicht is het overspraak? Dat zou kunnen verklaren waarom het tijdens bepaalde uren slechter is dan tijdens andere (druk op de aangrenzende lijnen). Laat ze je profiel eens iets omlaag zetten (bvb 4Mbit) dat helpt meestal.

Verwijderd

Topicstarter
Heren, het probleem is al gevonden.

De door mij uitgezonden pakketjes een beetje gaan tracen en kwam opeens een server tegen genaamd filter01.solcon.nl.
Nu weet ik dat Solcon content filtering levert voor de griffo's .. maar dat ik het had wist ik nog niet ..

Even snel ter test een "naughty" website ingegeven en verrek; WEBSITE GEBLOKKEERD!

Ingelogd op mijn serviceweb en zag dat er idd een filter actief was.
Geactiveerd rond de datum dat de problemen begonnen ..
Heb het filter uitgezet, modem opnieuw gestart en ét voila. 830Kb/s strak.

Al een hele tijd is mijn dataverkeer door een één of andere trage filter server gegaan.
Nu ik filtering uit heb gezet ga ik niet meer door deze server (in mijn trace komt hij nu ook niet meer voor) en heb ik de volle bandbreedte.

Verklaart ook direct waarom het tijdens bepaalde uren was. Deze uren zijn gewoon het drukst en raakt de filter server overbelast. Wanneer het bedtijd is kwam de snelheid weer langzaam op gang ..

Blij dat dit opgelost is.

*stopt zijn postduif weer in zijn kooi*

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:15
Neem me niet kwalijk zeg, maar je hebt niet eens even op de storingspagina gekeken?? :/

http://service.solcon.nl/filtering/storing-filterplatform

-

Verwijderd

Topicstarter
Had ik gezien .. maar ik ging er vanuit dat ik geen contect filtering had.
En het probleem deed zich al langer voor dan dat dit incident aangemaakt is.

Dit speelt al zeker half jaar maar aangezien ik amper gebruik maak van deze lijn kon het me niet veel schelen.
Totdat ik het afgelopen tijd even moest gebruiken en mezelf kapot begon te ergeren.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:06:
Heren, het probleem is al gevonden.

De door mij uitgezonden pakketjes een beetje gaan tracen en kwam opeens een server tegen genaamd filter01.solcon.nl.
Nu weet ik dat Solcon content filtering levert voor de griffo's .. maar dat ik het had wist ik nog niet ..

Even snel ter test een "naughty" website ingegeven en verrek; WEBSITE GEBLOKKEERD!

Ingelogd op mijn serviceweb en zag dat er idd een filter actief was.
Geactiveerd rond de datum dat de problemen begonnen ..
Heb het filter uitgezet, modem opnieuw gestart en ét voila. 830Kb/s strak.

Al een hele tijd is mijn dataverkeer door een één of andere trage filter server gegaan.
Nu ik filtering uit heb gezet ga ik niet meer door deze server (in mijn trace komt hij nu ook niet meer voor) en heb ik de volle bandbreedte.

Verklaart ook direct waarom het tijdens bepaalde uren was. Deze uren zijn gewoon het drukst en raakt de filter server overbelast. Wanneer het bedtijd is kwam de snelheid weer langzaam op gang ..

Blij dat dit opgelost is.

*stopt zijn postduif weer in zijn kooi*
Ok, fijn dat het opgelost is. Hun filter is idd een transparante proxy, dus daar kom je niet 123 achter aangezien je zelf niets hoeft in te stellen.

Maar goed, hoog van de toren blazen en dan citaten als "ik zit al jaren in de ict" en dan een oorzaak vinden die met a. de statuspagina en b. een simpele traceroute al te achterhalen was.... i rest my case.

* DJSmiley snapt heel prima de houding van de betreffende helpdesker :X

Verwijderd

Topicstarter
Kijk .. het probleem doet zich al een geruime tijd voor.
Half jaar geleden eens met deze lijn gewerkt en heb me helemaal verrot gevloekt hoe beroerd het internet wel niet was.
Probleem geprobeerd te vinden en op te lossen .. maar kreeg i.p.v. daarvan alleen maar stomme handelingen te verrichten door de servicedesk die ik allang gecontrolleerd had.

Half jaar later (vandaag) maak ik weer eens gebruik van deze lijn en constateer nog altijd hetzelfde.
En ik kan mezelf wel helemaal de schompus gaan schelden.. maar heeft toch geen zin aangezien ik er morgen toch geen gebruik meer van maak.

Met ander werk in mijn achterhoofd even snel berichtje geplaatst op Tweakers waar ik misschien sneller een antwoord heb dan door eerst die servicedesk tjaps te bellen.
Had helemaal geen zin om diepgaand onderzoek te starten en was ook pisnijdig.
Ik wist allang dat het probleem in een server van die gasten lag .. maarja .. maak dat jullie/ze maar eens wijs.
Het is immers voor 85% altijd de gebruiker .. toch?

Nu snel verder met remote serverbeheer (eindelijk geen haperende VPN & RDP's meer!) anders mag ik morgen weer aan het koffie infuus.

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2009 23:44 ]

Pagina: 1