Identieke monitoren - kleur verschil?

Pagina: 1
Acties:

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een maand of 2 geleden heb ik een HP 2009v 20" monitor aangeschaft. Omdat ik toch wat ruimte mis heb ik een extra monitor aangeschaft. Exact hetzelfde model. Maar 1 ding stoort mij nu enorm, er zit een groot kleurverschil tussen beide. De oudere is een enorm stuk donkerder.
Uiteraard heb ik alle instellingen nagelopen en die zijn identiek.

De dingen die ik zelf heb bedacht:
*Mijn grafische kaart heeft 1 VGA en 1 DVI uitgang. De HP 2009v heeft, heel klassiek, een VGA aansluiting. De nieuwe zit er dus met een omvormertje op.
*Ze hebben de monitor in de afgelopen 2 maanden verandert.
*De oude is ingesleten (ik was tot 2 maanden geleden fervent CRT gebruiker, dus geen idee of dat kan!).

Iemand een idee? Ik kon er in de FAQ niets over vinden.

En nee, er zit geen folie op 8)7.

Slave of Thieves

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Een LCD wordt wel minder fel, maar het lijkt me sterk dat je dat in een aantal maanden kan zien. DVI/VGA geeft wel veel kleurverschil. Wissel de kabels eens om en kijk of dan de andere monitor donkerder wordt. Als dat het geval is zou ik een andere grafische kaart aanschaffen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57

BCC

Ik heb bij HP ook wel eens meegemaakt dat door de kijkhoek beide altijd anders waren, maar dan zou de ene donkerder moeten worden als je recht voor de andere gaat zitten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Coolrob
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-02-2025

Coolrob

Lekker hoor...

Misschien een rare vraag maar heb je de aansluitingen ook al een keer omgedraaid geprobeerd? blijf het verschil dan?
niet dat ik denk dat het daar aan ligt maar je weet maar nooit.

EDIT: theborg was me net voor

[ Voor 8% gewijzigd door Coolrob op 14-09-2009 21:15 ]

Samsung Galaxy S4,Samsung Galaxy Tab2 10.1 / Intel Core i7-3770 @4.2GHz / MSI Z77A-GD55 / MSI GeForce GTX 970 Gaming / 4x2GB DDR3 Kingston HyperX / Samsung SSD 830 128GB / Seagate HDD 1x500GB

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Het zou ook nog kunnen dat HP verschillende panels gebruikt in deze monitoren. Volgens mij kun je dat checken met Everest.

Verwijderd

Krijg je de monitoren wel hetzelfde als je ze allebei calibreert? Dat moet onafhankelijk van elkaar. Je kunt het best 1 monitor uitzetten, dan de ander calibreren, en daarna precies het omgekeerde. Als het goed is, is het eindresultaat dat beide monitoren ongeveer hetzelfde beeld geven. Ook al zijn de instellingen dan niet per se gelijk.

• IDtenT
  • Niet online
BCC schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:14:
Ik heb bij HP ook wel eens meegemaakt dat door de kijkhoek beide altijd anders waren, maar dan zou de ene donkerder moeten worden als je recht voor de andere gaat zitten.
Nee, daar ligt het niet aan. Het helpt wel iets, maar er blijft een significant verschil.
Coolrob schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:14:
Misschien een rare vraag maar heb je de aansluitingen ook al een keer omgedraaid geprobeerd? blijf het verschil dan?
niet dat ik denk dat het daar aan ligt maar je weet maar nooit.

EDIT: theborg was me net voor
Ook gedaan, maar maakt geen tot weinig verschil.
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:16:
Krijg je de monitoren wel hetzelfde als je ze allebei calibreert? Dat moet onafhankelijk van elkaar. Je kunt het best 1 monitor uitzetten, dan de ander calibreren, en daarna precies het omgekeerde. Als het goed is, is het eindresultaat dat beide monitoren ongeveer hetzelfde beeld geven. Ook al zijn de instellingen dan niet per se gelijk.
Het verschil is enorm tussen de monitoren! Net geprobeerd met mijn NVIDIA software en het eindresultaat is eigenlijk alleen maar nog veel donkerder. De 'oude' monitor haalt sommige van de punten niet.
Philflow schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:15:
Het zou ook nog kunnen dat HP verschillende panels gebruikt in deze monitoren. Volgens mij kun je dat checken met Everest.
Bedoel je hier het Lavalys programma mee?

Slave of Thieves

• Philflow

Philflow

IDtenT schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:37:
[...]
Bedoel je hier het Lavalys programma mee?
Ja. Everest Ultimate.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Is er niet iets mogelijk tot het instellen met behulp van UltraMon of dergelijke?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Het is dus raadzaam om altijd 2 monitoren tegelijk aan te schaffen volgens mij.

Ik heb hier 3 x 24" Dell maar hier zie ik volgens mij geen kleurverschil, ze zijn ook niet van dezelfde leeftijd. Sterker nog zelfs de buttons zijn anders voor aan en uit enzo.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:25
IDtenT schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:37:

Het verschil is enorm tussen de monitoren! Net geprobeerd met mijn NVIDIA software en het eindresultaat is eigenlijk alleen maar nog veel donkerder. De 'oude' monitor haalt sommige van de punten niet.
"Echt" kalibreren doe je dan ook niet door wat te klooien met de software, maarmet een sensor (ik kan zo even niet op bepaalde typenamen komen, iets met Spider ofzo was het) die je op je scherm hangt, en aan de hand daarvan de instellingen aanpast.

• IDtenT
  • Niet online
Thanks. Net geinstalleerd en het enige verschil dat ik kan vinden is de fabricagedatum en het serienummer. Voor de rest is alles identiek.

Slave of Thieves

• Philflow

Philflow

IDtenT schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:52:
[...]
Thanks. Net geinstalleerd en het enige verschil dat ik kan vinden is de fabricagedatum en het serienummer. Voor de rest is alles identiek.
Wordt er info gegeven over de maker van het panel? Soms is deze info niet zichtbaar.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Heeft de monitor een factory reset functie? Misschien heb je een instelling over het hoofd gezien (bijv. kleurtemperatuur). Mijn ervaring is dat als er daadwerkelijk twee verschillende panelen inzitten calibreren ook geen zin heeft, het blijft dan altijd gedonder.

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 09:25
Al eens DVI met VGA gewisselt? Geen idee of dat een probleem kan geven..?

• IDtenT
  • Niet online
Philflow schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:54:
[...]

Wordt er info gegeven over de maker van het panel? Soms is deze info niet zichtbaar.
Hier zie ik niets overstaan, dus volgens mij niet.
TheBorg schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:58:
Heeft de monitor een factory reset functie? Misschien heb je een instelling over het hoofd gezien (bijv. kleurtemperatuur). Mijn ervaring is dat als er daadwerkelijk twee verschillende panelen inzitten calibreren ook geen zin heeft, het blijft dan altijd gedonder.
Ja, ook de factory reset maakt helaas geen verschil.
Xaero schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:07:
Al eens DVI met VGA gewisselt? Geen idee of dat een probleem kan geven..?
Yep, ik werk nu omgedraaid en dit maakt geen groot verschil.

Mogelijk toch 2 verschillende panels?

Slave of Thieves

• Philflow

Philflow

IDtenT schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:23:
[...]
Hier zie ik niets overstaan, dus volgens mij niet.
Dan is er dus nog de kans dat er verschillende panelen in zitten. Bij een merk als Samsung gebeurt dat regelmatig. Van HP weet ik het niet.
Pagina: 1