[Kabels] Omknippen van 100Mbit naar 1Gbit

Pagina: 1
Acties:

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:04
Ik wil thuis graag m'n netwerk gaan upgraden van 100Mbit naar 1Gbit. Momenteel heb ik een 100Mbit switch staan en daar m'n pc's en laptops op aangesloten.
Aangezien ik steeds meer grote bestanden ga vervoeren over het netwerke vind ik het wel handig dat het allemaal wat sneller gaat.
Nu zag ik in de FAQ een tekening staan waarin staat uitgelegd hoe je een Gbit kabel kunt maken
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/gbit-cross.png
NT FAQ-

In het verleden heb ik m'n huidige 100Mbit kabels ook gemaakt, dus dit moet een eitje zijn. Nu vraag ik me echter af of m'n kabels deze snelheid wel kunnen trekken. Ik kan weinig terug vinden over mensen die van hun 100Mbit netwerk een 1Gbit netwerk proberen te maken door de kabels om te knippen en een andere switch ter tussen te zetten.
Op zich is het ook geen ramp om nieuwe (CAT6) kabels te halen, maar er is 1 kabel waar dat nogal lastig bij is. Tijdens de verbouwing van m'n huis heb ik namelijk 1 kabel uit laten komen bij het kabel-aansluitpunt, onder de grond door, achter een muur, naar boven (m'n kantoortje). Deze is dus eigenlijk niet te vervangen.

Het is natuurlijk niet erg dat er 100Mbit naar de router toe gaat (aangezien ik toch 'maar' een 20 Mbit internet aansluiting heb), ware het niet dat er beneden in de nabije toekomst ook nog een htpc komt en ik (mede daarom) een sneller netwerk wil opzetten.

M'n vraag in het kort is dus: Kan ik een 100Mbit kabel omknippen naar een 1Gbit?

De kabels hebben allemaal 8 aders, maar dat lijkt me vrij standaard. De lange kabel (ongeveer 20m) komt bij de Karwei vandaan, hier staan dus geen specs op.

Even een voorstelling van m'n setup thuis
code:
1
2
Router -> 100Mbit Switch (+WLan) -> HTPC (toekomst)
                                 -> 100Mbit Switch -> Meerdere pc's

Ja, inderdaad, er zullen dus 2 nieuwe switches moeten komen. In ieder geval moet ik beneden en boven via 1 kabel kunnen verbinden, dus leek het mij in het verleden verstandig om dit met 2 switches te doen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je beseft je dat dat plaatje alleen van toepassing is op een cross-cable? En dat gigabit netwerkinterfaces auto-MDI/MDI-X ondersteunen en straight/cross dus geen kont meer uitmaakt?

Dus het enige wat je eventueel zou moeten aanpassen zijn kabels die er nu al liggen en die 100mbit cross zijn, dus met maar 4 gekruiste paren, in plaats van volledig. Die moet je even opnieuw knippen volgens bovenstaand schema, of gewoon straight.

Bestaande bekabeling die straight of volledig crossed is hoef je niet aan te passen.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 14-09-2009 20:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als het een kabel uit de winkel is, dan is de kans erg groot dat deze al 1Gbit aan kan. De draadjes-volgorde is al jaren hetzelfde, en zolang er Cat5E op je kabel staat, voldoet deze aan de gbit-specificaties :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:04
Orion84 schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:58:
Je beseft je dat dat plaatje alleen van toepassing is op een cross-cable? En dat gigabit netwerkinterfaces auto-MDI/MDI-X ondersteunen en straight/cross dus geen kont meer uitmaakt?

Dus het enige wat je eventueel zou moeten aanpassen zijn kabels die er nu al liggen en die 100mbit cross zijn, dus met maar 4 gekruiste paren, in plaats van volledig. Die moet je even opnieuw knippen volgens bovenstaand schema, of gewoon straight.

Bestaande bekabeling die straight of volledig crossed is hoef je niet aan te passen.
Ik was me er inderdaad van bewust dat straight en crossed niet zoveel meer uit maakt tegenwoordig. Ook m'n 100Mbit switches hebben automatische detectie.
Momenteel zijn volgens mij alle kabels straight geknipt, dus kan ik, als ik jouw post goed begrijp, gewoon een andere switch er tussen zetten en dan wordt het automatisch 1Gbit.
In dat geval bestel ik morgen gelijk even 2 nieuwe 3Com switches.

Bedankt

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Jan_V schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:25:
[...]

Ik was me er inderdaad van bewust dat straight en crossed niet zoveel meer uit maakt tegenwoordig. Ook m'n 100Mbit switches hebben automatische detectie.
Momenteel zijn volgens mij alle kabels straight geknipt, dus kan ik, als ik jouw post goed begrijp, gewoon een andere switch er tussen zetten en dan wordt het automatisch 1Gbit.

Bedankt
Ook ik heb ooit gewoon de switches vervangen door Gbit varianten, en dit werkte direct.
Uiteraard kun je, als het toch niet goed werkt, altijd nog kijken of je stekkertjes de goede volgorde van draadjes hebben en eventueel aanpassen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jan_V schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:25:
[...]

Bedankt
Jup, als alles gewoon netjes straight is dan zou dat geen enkel probleem op moeten leveren :)

Er is niet echt verschil tussen een gigabit en een 100mbit kabel wat betreft ader volgorde. Alleen gebruikt een gigabit kabel alle 8 de aders, terwijl er voor 100mbit maar 2 aderparen gebruikt worden. Daarom voldeed het voor een 100mbit cross kabel om enkel die twee aderparen te kruisen (alle 8 mag ook). Voor een gigabit cross kabel moet je ze alle 8 kruisen. Vandaar dat er in de FAQ dus twee verschillende plaatjes voor cross kabels staan.

Ow, en mocht je je kabels nog gaan controleren met de plaatjes in de FAQ:
De kleurvolgorde in een kabel hoeft niet per se identiek te zijn aan de volgorde in de plaatjes in de FAQ. Zo lang er maar complete paren verwisseld zijn en de volgorde aan de ene kant klopt met die aan de andere kant. Bijvoorbeeld: wit/oranje-oranje-wit/groen-blauw-wit/blauw-groen-wit/bruin-bruin werkt net zo goed als wit/bruin-bruin-wit/groen-blauw-wit/blauw-groen-wit/oranje-oranje. Kortom, pinnen 1 en 2 moeten met twee draden uit hetzelfde paar worden verbonden net zoals pinnen 3 en 6, pinnen 4 en 5 en pinnen 7 en 8. Welke paren draden je voor welke paren pinnen gebruikt maakt verder niets uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 14-09-2009 23:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1