HDMI-CEC voor Windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 16:42
Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, dus plaats het maar hier.
Ik heb een laptop waar ik films op afspeel en via HDMI op mijn LG tv kijk. Nu ondersteund mijn tv Simplink (HDMI-CEC). Bestaat er een programma voor Windows waarmee ik een signaal mee kan sturen via HDMI-CEC, zodat ik de film kan bedienen vanaf de afstandbediening van mijn TV? Of moet daar hardwarematig iets voor in mijn laptop zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
Ik kan je niet echt verder helpen, want praktische informatie heb ik niet, maar: CEC is iets dat hardwarematig extra in je videokaart moet zitten. Het CEC protocol werkt via een aparte 1-draads communicatielijn, zit dus apart in je HDMI kabel en de data van die CEC communicatie zit dus niet in de hoogfrequent videolijnen.

Even goed kan ik mij ook voorstellen dat het standaard in die videochips ingebouwd zit. T.o.v. een HDMI transmitter is het CEC-stukje echt peanuts. Maar goed - echt praktische hulp heb je aan deze post niet. Verder zoeken of hopen op andere mensen met ervaring dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 16:42
Bedankt. Niemand die er meer van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ondersteuning voor HDMI-CEC is op videokaarten nog niet echt voorhanden. Wel jammer, want voor de aansturing van AV-apparatuur vanuit een HTPC zou het ideaal zijn.

Er is zelfs een kant-en-klare chip voor. Alleen moeten graka fabrikanten hem even op hun kaarten solderen ;)

Er is wel een USB-adapter die HDMI-CEC communicatie toevoegd aan iedere HDMI-uitgang, zie hier.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
Zelf ben ik juist niet blij met CEC: apparatuur gaat dingen doen omdat ze denken dat je iets wilt, maar je eigenlijk iets heel anders wilt.
Als ik op de open/close knop van m'n blu-ray speler druk, dan wil ik dat het laatje open gaat zodat ik de CD er uit kan halen. En nee, iemand anders die toevallig op dat moment TV zat te kijken wil dan niet dat de TV overschakelt naar de blu-ray speler.

Sowieso werkt het systeem pas enigzins als al je apparatuur aan CEC doet, anders zit je alsnog de helft zelf te regelen. Mijn oplossing: CEC op de TV uitgezet en ik laat m'n Harmony remote m.b.v. goed gedefinieerde activiteiten alles regelen. Mijn spullen doen wat ik wil, niet wat de fabrikanten denken dat ik wil.