Bottleneck en aanschaf advies

Pagina: 1
Acties:

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:22
Hoi!
Ben niet compleet nieuw op tweakers, lees het allemaal dagelijks, maar nooit echt de behoefte gehad wat te posten/vragen :P. Post het hier om het (bijna) specifiek over de videokaart gaat.

Ik zit zelf nu alleen met een 'probleem'.
Eerst maar even mijn specificaties:

Processor: E8400 @ 3 GHz
Geheugen: 4 GB geheugen
Moederbord: Asus P5QL-E
Besturingssysteem: Windows 7 (Build 7600, legaal)
Videokaart: 1x 3870
Behuizing: Arctic Silentium T2 met 350 Watt ingebouwde voeding.
Beeldscherm(en): Fujitsu Siemens 26 inch scherm (1900x1200 resolutie dus), Philips 170s(17 inch) als 2de monitor

Aanschaf daarvan (exclusief Behuizing/Voeding/Videokaart) is allemaal vorig jaar oktober.

Doel is komende jaar games kunnen spelen(op hoge settings uiteraard) op de 1900x1200 resolutie. Denk aan games als Modern Warfare 2, Assasins Creed II, Starcraft II en Supreme Commander II, maar ook bestaande zware games als Empire: Total War.

Probleem is dus als volgt:
Mijn 3870 heeft artifacts, wat an sich te verhelpen was door hem te onderclocken, maar een andere videokaart zou ook prettig zijn.
Een nieuwe voeding(en dus kast) is bij een nieuwe videokaart zeker al nodig, waarschijnlijk word dat ook eentje van 500-600 watt.

Nu wacht ik sowieso op de 5000 serie van ATI, ten eerste om die prestaties, ten tweede om de eventuele prijsverlaging van de 48xx serie. Een Crossfire mogelijkheid heb ik niet (moederbord heeft maar 1 slot), X2 wel.
Nu heb ik 2 vraagjes eigenlijk:

Mits ik een 5000 serie koop, word dan niet heel snel mijn bottleneck mijn processor?(1) Dat zou dus ten eerste zonde van de prestaties zijn, maar ook van het geld.
Kan ik dus niet beter een 4870 kopen? Of loop ik dan over een jaar weer achter, aangezien de 5870 tot 20% beter zou kunnen presteren als een 4870? (2)

Budget ligt rond de 300 euro, waarvan dus al een dikke 130 naar de kast+voeding gaat, zou eventueel wel 400 euro kunnen uitgeven als me dat later weer bespaart(in geval 2).

Bij voorbaat dank!

Giku
p.s. Ik overclock eigenlijk nooit.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

de 5870 presteert wel meer dan 20% beter dan een 4870 hoor ;) eerder 60% oid dubbel zo goed zelfs, als ik het ati-nieuwsdicussie-topic mag geloven :). Qua budget zit je eerder bij de 5850 (200-250 euro nieuw waarschijnlijk), die ook nog steeds dik over een 4870 heen gaat Het bottlenecken valt denk ik wel mee, het nadeel dat je nu hebt t.o.v. quadcores is dat je het snel merkt als je dingen op de achtergrond doet tijdens het gamen, maar normaal trekt een E8400 het allemaal nog prima. Vooral bij hoge resoluties (nu dus) heeft een betere graka toch wel meerwaarde. Dat je met een 4870 achterloopt zal meevallen maar over een jaar kan denk ik niet alles op hoogste settings meer (op die resolutie).

Wat je er mee doet moet je zelf weten :).

PS. een overgeclockede E8400 is geloof ik nog steeds het snelste voor gamen, mocht je je eraan willen wagen. Al heb ik ongeveer het zelfde mobo, en die is niet het meest geschikt voor OC'en als ik de reviews mag geloven.

[ Voor 18% gewijzigd door bwerg op 14-09-2009 14:01 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 11:10
Ik sta helemaal achter bwerg qua advies, daar valt denk ik meer weinig aan toe te voegen ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 12:49
ben het er ook mee eens, wel 1 ding: een nieuwe voeding is niet direct een nieuwe kast he, je kan voedingen ook los kopen. dit is wel aan te raden want de voedingen die met kasten meegeleverd worden zijn vaak niet van hoge kwaliteit.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Schumaster schreef op maandag 14 september 2009 @ 14:15:
ben het er ook mee eens, wel 1 ding: een nieuwe voeding is niet direct een nieuwe kast he, je kan voedingen ook los kopen. dit is wel aan te raden want de voedingen die met kasten meegeleverd worden zijn vaak niet van hoge kwaliteit.
volgens mij heeft de arctic kast een 'custom' voeding en past er geen gewone atx voeding in die kast.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Giku
In m'n kast kan inderdaad geen gewone voeding, dat is dan ook de reden dat ik nieuwe kast en voeding koop(bij elkaar 130 euro oid, in 1 keer of los).

Maar het advies is duidelijk, en enigszins naar verwachting.. Gewoon maandje wachten op een 5850 :D

Ook fijn om te weten dat die 8400 nog wel even door kan gaan! Heb hem al een keer OC'd naar 3.6 GHz, voor ik 7 erop plompte en dat ging prima, dus in dat opzicht ben ik dus nog up-to-date. En met Eyefinity is het dus ook minder een probleem mocht ik wat op mn 2de scherm draaien ;)

Bedankt!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 11:10
Giku schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:34:
In m'n kast kan inderdaad geen gewone voeding, dat is dan ook de reden dat ik nieuwe kast en voeding koop(bij elkaar 130 euro oid, in 1 keer of los).

Maar het advies is duidelijk, en enigszins naar verwachting.. Gewoon maandje wachten op een 5850 :D

Ook fijn om te weten dat die 8400 nog wel even door kan gaan! Heb hem al een keer OC'd naar 3.6 GHz, voor ik 7 erop plompte en dat ging prima, dus in dat opzicht ben ik dus nog up-to-date. En met Eyefinity is het dus ook minder een probleem mocht ik wat op mn 2de scherm draaien ;)

Bedankt!
check even de gelekte benchmarks in het ATI topic ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Giku
StefanvanGelder schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:46:
[...]
check even de gelekte benchmarks in het ATI topic ;)
I know, zien er goed uit! Alsnog bedankt voor de tip ;)

• Giku
Sorry voor dubbelpost, maar is 2 dagen later ;)

Is er (veel of prijs/performance-wise) voordeel als ik de 2gb versie van de 5870 koop? Voor zware games op hoge resolutie uiteraard. Anders scheelt het me 50 euro die ik eigenlijk niet heb en de 5870 1gb is zeker optie zo goedkoop als bij Salland..

• Paprika
  • Laatst online: 20:38
Wat is een hoge resolutie in dat geval?

• JayJay
  • Laatst online: 17-06-2024
ik dat geval zou ik togh gewoon de 2 gb versie kopen , toekomstgericht denken vind ik (A) ik heb zelf de gtx 295 en wou graag een mars hebben maar die is heel beperkt een stikkie duur vergeleken met de 5780 , als ik de gtx 295 niet al gekocht zou hebben zou ik die zelf ook aanschaffen x2 dan weliswaar . beetje nutteloos maar wou het even kwijt (A)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

beetje onzin dat meer geheugen automatisch meer toekomstgericht zou zijn... op dit moment is 1GB ruim genoeg, ook voor de high-end kaarten. 2GB heb je voorlopig alleen wat aan in GTA4. Het zou inderdaad kunnen dat over een jaar of twee, 2GB de standaard is, en dat de HD5870 voor de rest prima meekomt, in dat geval zou het nut hebben maar hoe dat loopt weet niemand. Ik zou denk ik gewoon de 1GB-versie nemen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Paprika
  • Laatst online: 20:38
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/oho6qa.png
Geheugen problemen lijkt de 5870 voorlopig niet te hebben, maar nogmaals, wat is een hoge resolutie (voor jou)?

• Giku
Zoals te lezen in de eerste post ;) 1900x1200..

@bwerg, ik zit inderdaad een kaart te zoeken voor de komende 2 en met wat geluk 3 jaar, en als 1 GB de komende 2 jaar wel mee kan zou ik dat prima vinden dus.
X2 word hem sowieso niet ;) Ligt ver buiten mijn budget.
Pagina: 1