Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van mijn vorige topic zou ik graag willen weten hoe je in de bios bronnen (verantwoordelijk) kan toewijzen aan je video kaart (en overige hardware).

Mn video kaart werkt niet omdat er "onvoldoende vrije bronnen beschikbaar zijn". Ik heb begrepen dat je dit in de BIOS gewoon kan toewijzen waardoor het zou moeten werken.

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je dit precies doet en hoe je zorgt dat de rest van je systeem ook gewoon blijft functioneren?

Alvast bedankt voor de hulp.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

De tijd dat je daarmee moest prutsen ligt al lang achter ons, dacht ik. Als Windows komt aanzetten met "bronnen", wordt er meestel werkgeheugen (RAM) bedoeld.

Om welke hardware gaat het juist en welke Windows heb je draaien?

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
mieJas schreef op maandag 14 september 2009 @ 14:20:
De tijd dat je daarmee moest prutsen ligt al lang achter ons, dacht ik. Als Windows komt aanzetten met "bronnen", wordt er meestel werkgeheugen (RAM) bedoeld.

Om welke hardware gaat het juist en welke Windows heb je draaien?
Het gaat om mijn video kaart die in apparaat beheer deze error geeft:
Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12)

Als u dit apparaat wilt gebruiken, moet u een van de andere apparaten van dit systeem uitschakelen.
Het gaat idd om het toewijzen van RAM geheugen aan mn video kaart, dit zou automatisch goed moeten werken maar dat doet het helaas niet.

Het betreft een nieuwe geforce 6200 kaart en ik draai windows xp.

Heb windows xp opnieuw geinstalleerd (clean) alleen de error was daarmee helaas niet verholpen. Maatje van me had toen wat in de bios gerommelt en toen draaide het allemaal voor 2 dagen, maar om duistere redenen is die error weer terug gekomen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36
Post even de complete specs van je systeem. Is het een AGP kaart? Zorg er dan voor dat je de juiste chipset drivers ook geinstalleerd hebt.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01

KneoK

Not in a million lightyears

Plaats even wat systeeminfo alsjeblieft, dan kunnen we wat meer ;) Wellicht wordt er iets van Hypermemory (ofzoiets) gebruikt op je videokaart, dan wordt er een deel van je systeemgeheugen gebruikt voor de videokaart. Als je maar 128MB intern geheugen hebt (he, het zou kunnen :o ) en er wordt 64MB gereserveerd voor je videokaart dan is het bijvoorbeeld niet gek dat je door je resources heenzit.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En uberhaupt drivers voor je videokaart, want daar lees ik ook niets over.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 14 september 2009 @ 15:41:
Post even de complete specs van je systeem. Is het een AGP kaart? Zorg er dan voor dat je de juiste chipset drivers ook geinstalleerd hebt.
Jep, AGP kaartje idd.

Hier de specs van de kaart:
GPU snelheid 633 MHz
Geheugen snelheid 400 MHz
Geheugentype DDR3
Interface D-sub VGA , DVI , S-Video Uit
Aansluiting AGP 8x/4x
Geheugen 512 MB
Merk EVGA
Type 512-A8-N403-LX
Geadviseerd 400 Watt voeding
Gewoon de drivers van de cd installed en ook een keer drivers van de website gehaald, beide gaven alsnog dezelfde error in apparaat beheer.

Als ik thuis ben plaats ik de specs, weet niet alles uit mn hoofd...

iig dank dat jullie mee helpen!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
gelukkig bestaat google anders had niemand kunnen raden dat het dus om een 6200 nvidia gaat.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

peugeot106xsi schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:13:
gelukkig bestaat google anders had niemand kunnen raden dat het dus om een 6200 nvidia gaat.
Stel ik toch echt voor dat je even langs de opticiën gaat, want voor slechtzienden zijn er gelukkig brillen B)
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 15:17:
Het betreft een nieuwe geforce 6200 kaart en ik draai windows xp.
Wat mij zo te binnen schiet qua BIOS opties zijn: "Assign IRQ to VGA", die wil je op Enabled hebben. En PnP OS Installed even bekijken, indien Disabled probeer Enabled en andersom ;) Die even switchen.
Ook Reset Configuration Data aanzetten en Save&Exit helpt misschien. Dan deelt het BIOS bij de volgende boot even opnieuw poortjes, irqtjes en dmatjes uit voor welk stukje hardware dat wenst.

En specs zijn idd welkom. Ben benieuwd wat voor hardware er nog meer in de kast hangt, probeer de lijst zo compleet mogelijk te maken. Maar maak er geen uitdraai van Everest van :X

[ Voor 36% gewijzigd door Ultraman op 14-09-2009 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ultraman schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:56:
[...]

Stel ik toch echt voor dat je even langs de opticiën gaat, want voor slechtzienden zijn er gelukkig brillen B)

[...]

Wat mij zo te binnen schiet qua BIOS opties zijn: "Assign IRQ to VGA", die wil je op Enabled hebben. En PnP OS Installed even bekijken, indien Disabled probeer Enabled en andersom ;) Die even switchen.
Ook Reset Configuration Data aanzetten en Save&Exit helpt misschien. Dan deelt het BIOS bij de volgende boot even opnieuw poortjes, irqtjes en dmatjes uit voor welk stukje hardware dat wenst.

En specs zijn idd welkom. Ben benieuwd wat voor hardware er nog meer in de kast hangt, probeer de lijst zo compleet mogelijk te maken. Maar maak er geen uitdraai van Everest van :X
Geforce is toch een line product van nvidia of wat gaf ik verkeerd aan?

Die PnP opties heb ik algeprobeerd, maar zal even kijken of ik "Assign IRQ to VGA" enabled heb, bedankt voor je nuttige reactie.

Hier mijn specs:

Processor: P4 3GHz HT 800FSB
Koeler: P478 tm 3.5 GHz
Moederboard: Albatron's PX865PE Lite Pro (DDR400)
Geheugen: 2 x 256 RAM
HDD: 2 x 200GB 7200RPM 2MB cache
DVD Station: NEC ND2500A IDE
Geluidskaart: Creative soundblaster (ben even kwijt welke het precies is)

Heb ik zo voldoende vermeld of mis ik nog wat essentiels?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36
Chipset drivers had je al wel geinstalleerd?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:26:
Geforce is toch een line product van nvidia of wat gaf ik verkeerd aan?
Die quote was voor de persoon waarop ik daarboven reageerde ;)
Geluidskaart: Creative soundblaster (ben even kwijt welke het precies is)
Waarom denk ik hier SoundBlaster Live! en krijg ik kriebels?
Die dingen leverden nog wel eens IRQ problemen op, maar dat was meestal in combinatie met VIA chipsets en/of (diens) USB controller en de PCI bus. Als het een Live is, die dingen wilden wel eens picky doen.
Trek in het geval van een Live! dat ding er voor de grap eens uit.
Maar je kunt gezien de leeftijd van de PC ook best eens een Audigy hebben. Volgens mij gaven die minder problemen, maar pin me er niet op vast. Die heb ik zelf niet gehad.
Heb ik zo voldoende vermeld of mis ik nog wat essentiels?
Ja, de voeding ;)
Al acht ik de kans klein dat dat hier de boosdoener is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Audigy was net zo ranzig als de originele SBLive. Minder mensen hadden er last van omdat mensen tegen die tijd minder apparaten in hun computer hadden staan (meer onboard, specifeker meer zaken rechtstreeks op de chipset aangesloten ipv via PCI), en bovendien Intel's aandeel in de chipsetmarkt veel groter was (Creative gebruikt een aantal PCI extensies die alleen Intel ondersteunt, daar geen problemen dus).

Het is al een paar keer genoemd, maar ik verdenk hier toch vooral (gebrek aan) chipset drivers. Die worden niet bij je videokaart geleverd, maar op de CD bij je moederbord, of bij gebrek daaraan op de website van Albatron of (beter) Intel aangezien er een Intel i865PE chipset in zit.

Oslik blyat! Oslik!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:03
in zijn andere draadje had deze pc 300 watt voeding.

code:
1
2
3
4
   quote:
    Hou er even rekening mee dat de GeForce FX-series (FX5xxx) ranzige heethoofden zijn en het verschil tussen FX5200 en FX5500 je voeding flink zwaarder belast.

Wellicht ligt het aan mijn 300watt voeding en moet ik die upgraden? Of kan mijn error daar niet aan liggen?

aanvulling: EVGA Type 512-A8-N403-LR of geforce 6200LE type heeft 18A nodig op de +12 volt lijn
(300 watt wordt geadviseerd)

[ Voor 15% gewijzigd door beascob op 14-09-2009 21:39 ]

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Excuses Ultraman, ik heb idd een Audigy kaartje.

Nielson, bedankt voor de tip. Ik heb alleen de reguliere drivers installed dus ik ga die gewoon even proberen.

Beascob, ik heb idd 300 watt voeding (zie specs) dus dat zou moeten draaien in principe?

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

De kaart doet het gelukkig weer :D :D

Ik heb wat zitten rommelen in de BIOS, zoekend naar "IRQ to VGA" (die ik niet kon vinden). Toen kwam ik bij "Chipset Features" opeens de optie "AGP Aperture Size" tegen. Deze stond op 128MB terwijl de kaart 256 nodig heeft.

Deze op 256 gezet en jawel, hij pakt de kaart.

Nu maar hopen dat die vervelende error niet meer terug komt.

Bedankt voor alle hulp!

edit/ lol moet wel de batterij van mn mobo vervangen, dus hopelijk weet ik nog wat ik precies allemaal veranderd heb haha

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2009 23:22 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Grappig, want die AGP Aperture Size doet afaik niet veel meer. :P
Systeemgeheugen om texturen in kwijt te kunnen regelt de videodriver al tijden gewoon dynamisch naarmate hoeveel zij nodig heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ultraman schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:58:
Grappig, want die AGP Aperture Size doet afaik niet veel meer. :P
Systeemgeheugen om texturen in kwijt te kunnen regelt de videodriver al tijden gewoon dynamisch naarmate hoeveel zij nodig heeft.
Hm vreemd.

Hoe zou het kunnen dat bovenstaande niet bij mij gebeurde dan?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mja, zat mij na het posten te bedenken dat er misschien iets vaag zit waardoor hij als het ware dus die setting als een soort bovengrens hanteert vanuit het BIOS en de boel daarover is gaan bekvechten.
Anyhoe, maakt ook niet uit. Het is opgelost en je weet waar het waarschijnlijk aan gelegen heeft :)

Pagina: 1