LauPro schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 00:31:Als het echt zo erg is gesteld met de plaatselijke fietsers dan plaatsen ze wat mij betreft slagbomen voor het fietspad. Het probleem echter is vaak dat veel verkeersinstallaties last hebben van onzichtbare auto's en onrealistische wachttijden. Als het blijkt dat er vanuit de cabine niet goed naar rechts valt te kijken dan mogen dergelijke voertuigen gewoon niet de weg op imo.
Okay, laten we stellen dat we vrachtwagens, bussen, busjes en bestelauto's verbieden zoals jij wilt. En dan? Ezels? Het hoeft trouwens niet te "blijken" het is een algemeen bekend gegeven maar blijkbaar weet jij het niet waardoor je ziet hoe slecht die informatie voorziening is, ze hadden je het immers aan moeten leren toen je je rijbewijs haalde en die heb je toch?
Slagbomen voor fietsers? Ontwerp eens een systeem wat je in alle situaties tijdelijk kan opstellen en feilloos werkt in alle omstandigheden. Dat gaat je dus niet lukken.
Het gaat misschien om uiterlijk 1 uur op een dag dat er een verhoogde kans is daar op een conflictsituatie (de spits, scholieren moeten redelijk op dezelfde tijden op school zijn). Ik erger mij er vooral aan omdat ik talloze keren daar 's nachts bijna op mijn bek ben gegaan omdat ik met 30+ op die slalom af kom stormen ('zijn ze zou nog niet klaar??'). Er is geen bouwverkeer te zien (en dat mag ook niet ivm overlast) en toch staan er gewoon hekken, werkelijk waar absurd.
Je ergert je dus aan 1 situatie welke door de gemeente (volgens jou mening) verkeerd is opgesteld en niet aan het bouwverkeer algemeen. Alleen begrijp ik niet zo goed hoe deze frustratie zich extrapoleert naar de waarschuwing borden en bouwverkeer in het algemeen. Die borden zijn er immers om te waarschuwen voor gevaar zo zijn er wel meer borden die je waarschuwen. En waarom zijn die borden dan zo groot en geel? Dat staat in het reglement, tijdelijke borden voor bouwverkeer moeten geel zijn, waarom weet ik niet maar het is wel zo.
Misschien de dode hoek met rode lichtstrips en luidsprekers markeren. Dan weten fietsers waar ze weg moeten blijven. Overigens zorg ik in dergelijke situaties ALTIJD voor oogcontact met de chauffeur, het is ook een beetje opvoeding van de fietser idd (dus aanpassen die verkeerslessen op de basisschool).
Jij bent wel heelerg makkelijk. Ten eerste is er geen 1 model vrachtwagen wat je standaard kunt markeren, ze zijn allemaal anders wat weer andere problemen met zich mee breng hoe markeer je ze? Plus moet je iedereen nog eens gaan vertellen waar die markeringen voor zijn. Electronische zal je ook niet gaan lukken, hoe wil je ooit een fietser detecteren en hoe wil je fietsers onderscheiden van een paaltje? Nou heb je alle vrachtwagens gemarkeerd op jou methoden en iedereen weet waar het voor is, dan zul je altijd nog mensen hebben die er tussen willen glippen. Het is alleen maar een lap middel. Een beter middel is dus betere informatie en opvoeding, wat ze nu dus doen met die campagne met Hans Klok. Ik begrijp eigenlijk ook niet hoe jij die campagne met Hans Klok ooit hebt kunnen missen (of althans ik maak uit je woorden op dat je de site niet kende), de afgelopen paar weken loopt er een grote reclame campagne op TV, Radio en internet.
Juist dan is een fietsopstelvak makkelijk realiseerbaar. Gewoon bij elk stoplicht 2 meter op straat markeren voor fietsers.
Opstel vakken zijn onhandig en nutteloos, vooral omdat veel automobilisten en fietsers niet weten hoe ze het moeten gebruiken. Wat veel fietsers/scooters niet weten is dat als een auto rechts aangeeft dat je achter die auto aan moet sluiten of als je zelf als fietser links wilt dat je dus ook op de weg moet gaan staan. Wat ik doe is als ik rechts af wil gewoon op het fietspad rijden, het is niet helemaal volgens de regels maar iig voorkom ik zo dat er fietsers doorheen kunnen glippen. Een opstel vlak werkt alleen maar als de weg leeg is en je als fietser als eerst aankomt dan kun je makkelijk in dat vak gaan staan. Als er auto's zijn dan moet je je fiets naar links sleuren om midden in dat vak te kunnen staan, voor automobilisten is het ook verwarrend en onoverzichtelijk, het is vaak niet duidelijk waar men moet gaan staan als automobilist en fietsers weten vaak ook niet dat dat vak voor hun is. Vandaar dat ze bijna niet meer gebruikt worden, iig in mijn omgeving hebben ze ze allemaal weggehaald.
Maar wat ik niet zo goed begrijp is wat dit te maken heeft met jou verbod op bouwverkeer, vandaar mijn vraag waar gaat dit naar toe?
Het ontmoedigen voor vrachtwagenchauffeurs om bepaalde korte verboden routes te nemen die verhoogde kans geven op fiets in een dode hoek (bijv. smalle straat, krappe bocht, etc).
Dat kun je beter oplossen met je wegen infrastructuur. In nederland mag je met een oplegger soweiso niet overal komen.Jou voorbeeld van bouwverkeer los je dan dus niet op en hoe wil je de bevoorrading van de locale supermarkt regelen of mensen die pakjes/goederen af moeten leveren? Verhuizen zal ook niet meer gaan want die verhuis wagen mag van jou niet meer de bebouwde kom in.
In de praktijk is er maar 8-12 uur per dag bouwverkeer op een dergelijke locatie, de rest van de dag worden weggebruikers nodeloos geconfronteerd met dergelijke waarschuwingen.
Dus ze moeten van jou het bord weghalen als er geen vrachtwagens zijn? Dan gaan we verder, ze mogen van mij ook stop borden weghalen als er geen andere auto's aankomen, etc. etc. Wat jij voorstelt is praktische niet haalbaar en eigenlijk ook absurd.
Ik pleit ook niet voor een verbod op bouwverkeer maar wel op meer verantwoordelijkheid van het bouwverkeer. Natuurlijk moeten wegen kunnen worden vernieuwd en veelal wordt de weg hier gewoon voor afgezet, prima zolang het maar maximaal een paar dagen per jaar zijn. Recent hebben ze tussen Ede en Veenendaal spitsstroken gemaakt en de markeringen voor het bouwverkeer waren daarbij uitstekend geregeld.
Nogmaals het is dus niet bouwverkeer of borden in algemeen maar een situatie bij jou in de buurt welke (in jou mening) fout is en dit wordt geextrapoleert naar alle bouwplaatsen en bouwverkeer.
Nogmaals "Vrachtwagen vs. Fietser", fight! Een fietser mag misschien voorrang hebben maar als de chauffeur je niet ziet dan is het object A with x force meets object B with y force, what is the outcome? Dode fietser. Het is dus de bedoeling om dit soort situaties te voorkomen fietsers om te lijden zodat ze niet plat worden gereden door vrachtwagens. Haal dat idee van "ik heb voorrang" eens uit je hoofd, je mag misschien wel voorrang hebben maar dood is dood en wat heb je liever, voorrang of een uitvaart?
En alweer het feilloos gevoel, ik ben fietser, ik heb voorrang en ik mag alles. Nou een van de eerste regels in het reglement zegt:
"Eenieder die bij een ontmoeting van één of meerdere deelnemers betrokken is maatregelen dient te nemen die een aanrijding voorkomen. Ongeacht of één deelnemer op basis van andere regels voorrang heeft.", dus als jij willens en wetens een aanrijding veroorzaakt en dan met het argument komt "ik had voorrang", dan zal dat niet geaccepteerd worden. Mijn instructeur zei altijd: "Ook al heb je voorrang, zorg dat de andere dit wel kan verlenen." en dat is eigenlijk ook wijze raad, liever stoppen terwijl je voorrang hebt dan dat je een ongeluk maakt waardoor je weer met de verzekering bezig moet zijn.
LauPro schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 03:16:Nou wil het toevallig zo zijn dat de fietser voorrang heeft op dat fietspad en dat het bouwverkeer dus ondergeschikt is in die situatie. Ik snap niet wat hier zo moeilijk aan is. We bouwen nu alleen maar uit op het feit dat 'het bouwverkeer' blijkbaar de situatie niet kan voorzien of fietsers die voor grote zandwagens nog even door willen glippen. Ik geloof er geen zak van, zo druk is dat fietspad niet en zeker niet in de ochtend. Er is genoeg gelegenheid om de situatie te overzien, meer kan ik er niet van maken.
De kans is er wel en die kans is zeer groot. Het ongeluk waar ik getuigen van ben ik gebeurd om 2 uur s' middags.
Hier een voorbeeld van 13:30 18/09/2009 (vandaag!).
http://transport-ongevallen.nl/nieuws/index.php?news=1018
Hier een voorbeeld van 14:20 16/09/2009 (2 dagen geleden)
http://www.demorgen.be/dm...twagen-in-Herentals.dhtmlDe politie vermoedt dat de fietser in de verkeerde richting van het fietspad reed.
Hier een voorbeeld van 11:30 10/09/2009 (vorige week)
http://www.flakkeenieuws.nl/nieuws/2654
Hier een voorbeeld van "namiddag" 8/09/2009
http://www.hbvl.be/limbur...t-vrachtwagen-in-ham.aspx
Hier een voorbeeld van 9:15 5/6/2009
http://www.112-nieuws.nl/...en-fietser-bij-rijnsburg/
Hier een voorbeeld van 12:00 27/03/2007
http://www.gva.be/Archief...d6-40e9-8041-734d22a705b3
Hier een voorbeeld van "middag" 17/02/2009
http://www.nufoto.nl/foto...eval-met-vrachtwagen.html
De kans op een ongeluk is groot (en het gebeurd echt vaker dan jij denkt). Als een grote kudde scholieren aankomt dan zie je dat wel want het is eenmaal groot en veel, die ene die er tussen wil glippen is het probleem. Het is in Nederland al door de wet geaccepteerd dat fietsers zwakker zijn in het verkeer, als dat zo is dan moet die zwakker ook beschermd worden en als het dan mogelijk is dat er een gevaarlijk situatie ontstaat dan moet men dat afdekken.
Maar het probleem is blijkbaar dat jij vindt dat die ene situatie bij jou in de buurt fout is. Dat mag jij misschien zo vinden maar de gemeente doet alleen maar wat hun is opgedragen en dat is die situatie afzetten zodat de kans op ongelukken minimaal wordt. Als jij het fout vindt neem het op met de gemeente en vertel ze hoe jij het zou willen.
[
Voor 37% gewijzigd door
Verwijderd op 19-09-2009 14:41
]