Raid 5 uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• yourservice
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-01 15:41
Mijn Raid 5 schijven zijn vol. Ik heb 5 1 Tb schijven in een Raid 5 opstelling, dus 4 Tb schijfruimte.

Wat kan ik nu het beste gaan doen, behalve stoppen met volproppen?

- Raid 5 uitbreiden? Hoe en waarmee?
- Overstappen op een andere manier van opslaan?
- .....

Ik heb een RocketRaid 2320 met maximaal 8 aansluitingen. Verder een Intel Core2 Duo E8200 775 2.66Ghz processor en 8 Gb geheugen op een GigabyteEP45-DS4 moederbord. Ik draai met Vista 64 bits.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik weet niet of je RocketRaid online raid expansion ondersteunt. Zo ja, dan zou je er gewoon schijven bij moeten kunnen hangen en je raid expanderen (uitbreiden) met die schijven. Uiteraard minimaal dezelfde size van je huidige disks aanhouden (1TB). Meer zal geen zin hebben aangezien die ruimte niet gebruikt word.

ff nagezocht: Online Capacity Expansion and Online RAID Level Migration (OCE/ORLM)

Hij moet het dus prima kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door redfoxert op 14-09-2009 11:37 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• yourservice
Bedankt redfoxert, als ik nu 2 schijven van 1 Tb erbij plaats, praat je dan nog steeds over Raid 5?

En wat zijn eventuele toekomst perspectieven? Alles omzetten naar 2Tb schijven in Raid 5 opstelling weer?

Iemand ervaring met zoveel schijfruimte?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Natuurlijk is het dan nog steeds RAID5. De parity wordt namelijk helemaal opnieuw berekend en op de juiste schijven gezet (dit zal dan ook wel even duren).
Ik neem aan dat je 1TB disks hebt en niet 1Tb (want 128GB is niet echt veel meer natuurlijk).

Wat betreft schijfruimte is het niet zo boeiend. Het limiet van 2TB waar je mee zit voor een MBR partitie met je nu ook al voorbij. Zelf ben ik van 8x 750GB naar 8x 1TB gegaan (ik had Seagates, dat bugte nogal op m'n Areca1220, dus ben naar 1TB WD's gegaan). Dus heb nu een array van 7000GB (RAID 5), maar dat is niet echt veel spannender dan een array die de helft is, of eentje die 2x zo groot is.

• yourservice
Bedankt TERW_DAN.

Dus ook met meerdere schijven in n Raid 5 ben ik nog steeds "maar" 1 schijf kwijt aan de Raid 5 oplossing? Dus 10 x 1TB! in een Raid 5 geeft 9000GB ruimte?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, je bent dan nog steeds 1 disk kwijt.
Leesvoer: RAID FAQ
Maar houdt er rekening mee dat als je een array uitbreidt met meerdere disks, de parity volledig opnieuw geschreven moet worden en dat kan een aardige tijd in beslag nemen.

Verwijderd

yourservice schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:38:
Bedankt TERW_DAN.

Dus ook met meerdere schijven in n Raid 5 ben ik nog steeds "maar" 1 schijf kwijt aan de Raid 5 oplossing? Dus 10 x 1TB! in een Raid 5 geeft 9000GB ruimte?
Ja. Als je 2 disks voor parity wil gebruiken dan wordt het RAID 6. (Er kunnen dan 2 disks tegelijk stukgaan of 1 disk stukgaan terwijl je array aan het rebuilden is na een eerdere disk-crash.)

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-02 21:06
Zelf ben ik ook lang aan het uitbreiden geweest met een data-opslag array. Hoe meer disks deste groter de kans op een falende disk. Zelf ben ik begonnen (2,5j terug) met 3x1tb raid0, toen 5xraid5 en vanaf 9-disks naar raid6. Punt was dat tijdens een rebuild de disk-load enorm hoog is en je dan een verhoogd risico hebt op diskuitval. Aangezien jij een 8-poorts controller hebt zou ik het zelf bij 8x1tb raid5 houden.

Extenden van een array gaat naarmate er meer disks al toegewezen zijn steeds langer duren, ik zou nu het dus vol staat proberen (als je portomonee het toelaat) niet telkens met 1 disk uit te breiden maar zoveel mogelijk disks in 1x. (het aantal disks dat je namelijk in 1x toevoegd aan een array heeft geen invloed op hoe lang het extenden duurt).

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
dit gaat hetzelfde met software RAID?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jayvol09 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:36:
Nee, pariteit berekenen wordt in bovenstaande gevallen door de controller geregeld (ook niet ieder controllertje doet RAIDexpansion), in geval van software RAID zul je dat niet via de controller kunnen regelen.

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
maar tis wel mogelijk zonder gekke dingen te hoeven doen?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• yourservice
Ik heb er nu 2 schijven bijgeplaatst. In de BIOs van de RocketRaid 2320 kaart geinitialiseerd en vervolgens Vista 64 opgestart. Iemand enig idee hoe ik nu met de Online Capacity Expansion de twee kaarten toe kan voegen? In de manual staat al1 dat dit kan en verder kan ik er niets over vinden.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:08

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens mij in de RocketRaid console en dan "add disk" klikken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

https://powershellisfun.com

• yourservice
Ik bedoede eigenlijk wat meer uitleg over wat te doen. Ik krijg het volgende scherm + foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa185/yourservice/ScreenShot024.jpg

Ik kies voor OCE/ORLM, Array type is Raid 5 (reeds bestaand) en die naam is toch echt DATA01.

Add Disk (bovenin het menu) blijft grijs, waar ik ook op klik.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20
laat maar

[ Voor 90% gewijzigd door winwiz op 19-09-2009 16:34 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Verwijderd

jayvol09 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:36:
Je kan onder Linux met mdadm als je Linux software RAID gebruikt je Array met een paar simpele commandotjes uitbreiden :) Zie: man mdadm

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:30:
[...]

Je kan onder Linux met mdadm als je Linux software RAID gebruikt je Array met een paar simpele commandotjes uitbreiden :) Zie: man mdadm
De TS gebruikt toch Windows Vista 64 Bits met een RocketRaid controller, denk dat hij niet zoveel aan deze informatie heeft...

https://powershellisfun.com

Verwijderd

-={Fred_Perry}=- schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:42:
[...]

De TS gebruikt toch Windows Vista 64 Bits met een RocketRaid controller, denk dat hij niet zoveel aan deze informatie heeft...
Ik geef de TS toch geen antwoord ... 8)7

• yourservice
Eindelijk gelukt, toch ff verder gegoogled dan mijn neus lang is en in de Raid Management Console blijkt ook een goede handleiding te staan (F1 :) ).

Ik moest een nieuwe Raid5 Array aanmaken die dan naast de huidige komt te staan, vervolgens worden alle gegevens weer verdeeld en de parity opnieuw weggeschreven.

Eindoverzicht:

Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa185/yourservice/ScreenShot026.jpg

Scherm nu:

Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa185/yourservice/ScreenShot027.jpg

Wel spannend met zoveel data hoor, heb wel back-ups maar dat staat overal verspreid en veel op DVD's.
Bedankt voor jullie hulp!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Helemaal spannend dat je je Array hebt met samsung F1 schijven :X
Maar de Highpoint 23X0 serie zou goed moeten kunnen werken met die Samsungs maar ja ik gok het zelf niet (heb de 2340)

[ Voor 49% gewijzigd door The-Source op 20-09-2009 16:10 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb zelf 2x een 2320 in die "sli" modus werken met 11 stuks aan F1's eraan en ik heb nog geen probleem gevonden. enigste wat ik aan "problemen" heb is allemaal verklaarbaar. mijn voeding is maar 480w en ik heb dus staggerd spinup aanstaan met als resultaat dat een cold-boot een ruim deel van 5 minuten in beslag neemt en is het nut van vlot booten met die mooie nieuwe intel 80 gig postville SSD ook vrij zinloos geworden. :+
en ik top uit bij 830MB/s lezen en 650MB/s schrijven, maar dat heeft meer te maken met de limieten die de 2320 heeft en met schijven de limiet van de cpu, die trekt op zulke snelheden 2 cores dicht. echter is dat verhaal ook compleet zinloos gezien je nergens zulke hoeveelheden data vandaan kan halen of kan wegschijven.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• yourservice
36 uur later:

Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa185/yourservice/ScreenShot001.jpg

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zet eens het schuifje van "rebuild priority" op maximaal ;)

maar hij gaat op 2/3e van de migrate ineens een stuk rapper. dus nog even volhouden }:O

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 19:41

John2B

I Love RAID5..!!

klaasbram schreef op zondag 20 september 2009 @ 16:09:
Helemaal spannend dat je je Array hebt met samsung F1 schijven :X
Maar de Highpoint 23X0 serie zou goed moeten kunnen werken met die Samsungs maar ja ik gok het zelf niet (heb de 2340)
Ik kan je verzekeren dat de Highpoint controllers nooit GEEN probleem hebben gehad met de Samsung F1 disken _/-\o_ , alleen de Areca en nog wat andere RAID Controllers. Geen idee waarom, maar waarschijnlijk een iets andere firmware, aangezien de Highpoint dezelfde hardware heeft als de Areca.

Al wil ik niet zeggen dat het probleem de Areca is, kan ook aan de Samsung liggen en icm met de Areca niet goed werkt. :?

Al zijn de problemen met de Samsung F serie al meer dan een jaar geleden, en lijken dus opgelost. Of Areca het opgelost heeft met een nieuwe firmware of dat Samsung een aangepaste firmware heeft gebruikt op de F1 serie weet ik niet. Maar zeker ruim 1.5 jaar geen meldingen meer vernomen gelukkig :)

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• yourservice
Idd, ging t vanaaf ineens een stuk sneller, toch 59 uur over 4 TB gedaan!

Nu heb ik al n paar keer opgestart, in de bIOS staat alles goed, echter geen extra 2TB te zien, nergens...

Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa185/yourservice/ScreenShot002-1.jpg

Verwijderd

In disk management onder Windows ook niet? Iets met partitie expanden...

Geef anders eens meer info over waar je precies kijkt.

• yourservice
Ach, stom, beginnersfout Collie, idd in Windows nog de 2TB toevoegen aan de bestaande!

Ik kan weer even vooruit, bedankt allemaal!

Verwijderd

Mooi zo, veel plezier er weer mee :)
Pagina: 1