SSD controller

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58
Kan de SSD controller worden vermeld bij SSD's? Dat we dus bijvoorbeeld kunnen zien en/of filteren op Indilinx Barefoor of Intel X-25 of Postville controllers.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruudjah op 14-09-2009 10:41 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-09 21:00
Dan zou ik eerst willen onderzoeken of dit haalbaar is. Weet jij of er bronnen zijn om dergelijke informatie vandaan te halen? Kan met niet herinneren het erg vaak expliciet op de fabrikantsite te hebben zien staan?

http://twitter.com/randalpeelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58
Ik denk niet dat je van iedere SSD dat te weten kan komen. Maar van een hoop is het bekend, door reviews of info van de fabrikant. Waarvan we het niet weten is het waarschijnlijk dat de SSD niet interresant is. Verder is de controller zowat het allerbelangrijkste aan een ssd. dat bepaald voor 98% de snelheid. Dus lijkt me dat cruciale in,fo om een koop op te baseren.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Ik kan wel van een aantal SSD's de fabrikant van de controller vinden, ook in nieuwsartikelen hier op T.net, maar vaak geen type controller. Dat de controller een Samsung is zegt natuurlijk ook niet zo heel erg veel als je niet weet welke controller, en als een controller een Intel is, dan zijn er al drie mogelijkheden van Intel alleen al.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met het oog op de toekomst lijkt me dit wel een heel handige uitbreiding.
Op dergelijke wijze kan je ook al een boel er uit filteren, zeker degenen die niet zo'n goede performance geven.
Ik weet en begrijp dat dat (nu) ook op andere manieren kan, maar kan me voorstellen dat men wil prijs vergelijken naar chipsets onderling; op zich is daar niets vreemds aan, gebeurd bij de moederborden ook... :)

Verwijderd

GJtje schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:15:
Met het oog op de toekomst lijkt me dit wel een heel handige uitbreiding.
Op dergelijke wijze kan je ook al een boel er uit filteren, zeker degenen die niet zo'n goede performance geven.
Ik weet en begrijp dat dat (nu) ook op andere manieren kan, maar kan me voorstellen dat men wil prijs vergelijken naar chipsets onderling; op zich is daar niets vreemds aan, gebeurd bij de moederborden ook... :)
Dat staat ook niet ter discussie - de vraag is of er bronnen zijn om het type controller te achterhalen. Als het iets is wat vrijwel niet vermeld wordt, kunnen we het ook niet opnemen. Zoals gezegd is uitsluitend het merk nietszeggend aangezien ieder type van dat merk andere kenmerken zal hebben.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:24:
Dat staat ook niet ter discussie - de vraag is of er bronnen zijn om het type controller te achterhalen. Als het iets is wat vrijwel niet vermeld wordt, kunnen we het ook niet opnemen. Zoals gezegd is uitsluitend het merk nietszeggend aangezien ieder type van dat merk andere kenmerken zal hebben.
Mja, maar omdat de info nú misschien wat summier is en niet altijd bekend is, wil ook geen garantie geven voor de toekomst. ;)
En ach, wat bij de SSD's wel een trend is, iedereen wil er een graantje van meepikken, dus de kans is groot dat er veel chipsets van hetzelfde merk gebruikt gaan worden en dergelijken.

Wat zouden dan bijvoorbeeld apps als HD Tune e.d. doen? Die geven deze info toch ook weer, a la CPU-z of GPU-z? :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:37
Op zich een goed idee voor 'ons tweakers', maar als je de pricewatch gebruikersvriendelijk en laagdrempelig (dus ook voor niet-tweakers) wil houden is het geen goede ontwikkeling.

Tenzij je er echt studie naar gedaan hebt weet je niet wat de controller precies inhoudt. Welke niet-tweaker weet dat de Intel controllers beter zijn dan de JMicron controller of wat dan ook?

Daarbij: uiteindelijk gaat het helemaal niet om de controller. Al zit er een yoekie-yoekie controller in, kan mij niets schelen - het gaat uiteindelijk om de prestaties.

Ik zou dus eerder voorstellen om gegevens als transferrate, burst en random IO, read & write performance en zo er bij te zetten. Dat is uiteindelijk waar het om gaat, en het maakt niet uit hoe een fabrikant dat realiseert. Die getallen zijn voor niet-tweakers ook makkelijker te begrijpen dan dat je eerst de werking van een SSD controller moet uitleggen.

Echter: het probleem wordt er niet anders door: hoe ga je aan die gegevens komen? Zeker zo iets als random write performance, de meest interessante eigenschap i.m.o., is vast niet iets waar veel mee geadverteerd wordt. Maar uiteindelijk zijn het wel die gegevens waar het echt om draait.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Random gegevens krijg je meestal niet idd.
Echter, veel fabrikanten zetten wel op de verpakking wat de sustained read/write en burst speed is.

Van een gewone HDD zijn die gegevens ook wel te krijgen, maar de random read/write staat meestal niet vermeld.

Mijns inziens een goede ontwikkeling om die gegevens te gaan vermelden.
Het is niet 100% een aanduiding van de snelheid omdat random performance ook mee telt, maar het stelt je in ieder geval in staat om voor het grootste deel kaf van het koren te scheiden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Die gegevens worden dan ook al vermeld :)
http://tweakers.net/pricewatch/cat/674

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:37
Yep, maar elke yoekie-yoekie controller kan op dat gebied wel acceptabele waardes laten zien. Momenteel is de kunst van SSD's om acceptabele random-write performance te leveren. Als die gegevens in de pricewatch erbij komen, dan heb je pas echt een zinnige kolom om op te sorteren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

vanaalten schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 21:01:
Tenzij je er echt studie naar gedaan hebt weet je niet wat de controller precies inhoudt. Welke niet-tweaker weet dat de Intel controllers beter zijn dan de JMicron controller of wat dan ook?
Op zich kan een niet tweaker dit soort dingen makkelijker een controller uitzoeken, dan uitzoeken wat de transferrate, burst en random IO en de read en write performance geven... ;) Dan is het alleen de controller opgeven en klaar en anders moet je alles eerst uit gaan zitten zoeken, wat ik niet tweakers niet zie doen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2009 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En toch wil ik nog een potje breken over deze feature. In reviews, ook die van t.net, wordt steeds benadrukt dat het type controller van groot belang is. Het maakt nogal uit of er een JMicron, een indillinx of een sanfdforce (1200 of 1500 maakt zelfs verschil) in zit.

Het argument dat Samsung bv. niet verteld welke chipset is gebruikt, lijkt mij een ondergeschikte reden (of zelfs drogreden). Ook samsung weet dat de controller van groot belang is, en dat er veel informatie over wordt verzameld en dat in elke review erover wordt gesproken. Het lijkt me dan aan samsung om zijn beleid te veranderen.

Dit wordt mede geïllustreerd door grote fabrikanten als OZC die het tegenovergestelde doen. Zij gebruiken het type controller bij wijze van spreken juist als marketinginstrument of verkoopargument gebruiken.

Ik stel voor om een veld aan te maken. En om daar voor alle types, waar wel informatie van de controller aanwezig is, alvast de gegevens in te voeren. Dit doet recht aan de fabrikanten die wel expliciet willen vermelden welke controller ze gebruiken. En het maakt het ook mogelijk om gegevens aan te vullen als een bedrijf als Samsung uiteindelijk meer gegevens bekend maakt. HEt blijft ze vrij staan om de gegevens niet bekend te maken, in dat geval blijft het veld gewoon leeg (Cq. met een "-"gevuld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand feedback, jammer. Zeker nu op de fp ook melding wordt gemaakt van de Sandforce chipset, waarin expliciet te zien valt dat bv. OZC actief melding maakt van die chipset met een verkoop-doelmark etc. Dit maakt imho duidelijk dat een dergelijke optie/een dergelijk veld in de db een aanvulling zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja het lijkt mij ook een goede toevoeging. De controller is vaak belangrijker dan het merk. Het maakt niks uit of ik nu een kingston 80GB of een Intel 80GB neem met de zelfde controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Na de populairste SSD's nader bekeken te hebben, kan ik maar tot één conclusie komen; deze spec is door het contentteam niet in te vullen. Voor de invoer van producten en specs, maken we het meest gebruik van de productinformatie zoals de fabrikant deze aanlevert. De controller heb ik niet één keer voorbij zien komen. Wij kunnen niet voor ieder product de persmap erbij pakken, of verschillende fora afstruinen om deze spec in te vullen, daar is simpelweg de tijd niet voor.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38
Met het doen van een simpele zoekopdracht heb ik al een mooie lijst met controllers kunnen vinden. Het is niet een heel recente lijst, maar het begin is in ieder geval gemaakt.

http://spreadsheets.googl...RHUXduZXZOM1E&hl=en#gid=0
http://techreport.com/articles.x/16848
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=781651

Ik denk dat de vraag naar een dergelijke optie heel gewild gaat worden de komende tijd.
Wij kunnen niet voor ieder product de persmap erbij pakken, of verschillende fora afstruinen om deze spec in te vullen, daar is simpelweg de tijd niet voor.
Naar mijn idee zijn er meer dan genoeg Tweakers die deze specs graag aanvullen. Alleen al in hun zoektocht naar een nieuwe SSD komen ze meer dan genoeg informatie tegen. Overigens is dit verwerpbaar aangezien nu al wel de lees/schrijf snelheden worden ingevoerd. Naar mijn idee is dat ook een kwestie van forums afstruinen :)
Pagina: 1