• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:47
Beste mensen,

Recentelijk hebben we hier weer te maken gehad met een stroompanne (2 keer in minder dan 1 week) en omdat gelukkig in 1 van die panne's, de grote baas er was, is er nu budget om een UPS aan te schaffen :D

De keuze is al gevallen op een SmartUPS series van APC. Daar zal wss nog een network management kaart inkomen om de ESXi server te laten afsluiten (zie: http://communities.vmware.com/docs/DOC-9308)

Wat zal er aan de UPS komen te hangen:

3 servers
Pentium 4 HT 3 ghz, 1 gb ram, 2x73gb SCSI schijven.
Xeon Quad core 2,4 GHZ, 8 GB ram, 2x250 gb WD raid serie schijven.
Pentium 4 2.8 ghz 512 mb ram, 1 simpele pata of sata schijf.

Runtime +- 8 tot 10 minuten. Voorwaarde is natuurlijk dat alle servers gracefull afsluiten als hij bv nog maar 2 minuten stroom kan leveren en dit liefst via netwerk. Zelf heb ik nog geen ervaring met een UPS, dus enige leesvoer is altijd welkom.

Ik had deze UPS in gedachten: http://www.apc.com/produc...u=SUA2200I&total_watts=50

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:47
Tja, hoe groter de UPS, hoe langer zijn runtime. Ikzelf heb een 1500VA smartUPS en daar draait bij stroomuitval een Q9450/HD4870; een Pentium D 945/HD4650 en nog een iets oudere P4 met een NV 7000 serie ook wel een minuut of 10 op, bij volle accu's.

Veel meer kan er ook niet aan overgens, want hij levert max 900 watt of zo...

Ik denk dat die 2200VA die jij linkt prima is voor jou doeleinden.

Vette shit!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je kunt op de site van APC gewoon een calculator gebruiken en dan weet je precies welke units je nodig zou hebben.

Zijn deze servers redundant uitgevoerd? PSU?

Jammer dat je geen a-merk oid servers hebt, deze servers laten via monitoring software zien wat de average en max load is(stroomverbruik).

Waar je rekening mee moet houden is met name de load van de servers en de tijd die nodig is om een waarschuwing te sturen en de servers goed af te sluiten.

Men vergeet vaak dat het afsluiten van bepaalde (virtuele)servers enige tijd in beslag kan nemen, neem een voorbeeld aan exchange, domain controllers of sql machines.

Verder zou ik adviseren om rekening te houden met mogelijke upgrades van je servers, of het toevoegen van nieuwe machines. Pak desnoods twee APC units om de load te verdelen en klaar te zijn voor de toekomst.

Hanteer in iedere geval een ruime marge en ga desnoods uit van de max load van alle servers om tot een max gebruik te komen, dan weet je in iedere geval zeker dat je goed zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Workaholic op 14-09-2009 10:18 ]

Mijn V&A

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op de APC site staat daarvoor een mooie tool:
http://www.apc.com/tools/ups_selector/

Selecteer "Configureren op last"
Vervolgens kan je het aantal Watts of het aantal Volt-Ampére (VA) op geven.
(W en VA zijn twee verschillende dingen. W--> bij gelijkspanning VA--> bij wisselspanning)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• ShaneV
Workaholic schreef op maandag 14 september 2009 @ 10:15:
Zijn deze servers redundant uitgevoerd? PSU?

Jammer dat je geen a-merk oid servers hebt, deze servers laten via monitoring software zien wat de average en max load is(stroomverbruik).

Waar je rekening mee moet houden is met name de load van de servers en de tijd die nodig is om een waarschuwing te sturen en de servers goed af te sluiten.
De servers zijn niet redundant uitgevoerd kwa PSU. Servers zijn van Supermicro (quad xeon) en Fujitsu Siemens (pentiums).

Ik kan via IPMI nog niet uitlezen hoeveel de server verbruikt, van de fujitsu servers heb ik geen idee of dit mogelijk is. Zal even moeten kijken.

Bedankt voor de tips! Die zijn zeker iets om rekening mee te houden!

@Bl@ckbird, thanks, zal dat even bezien! @R.E. ook bedankt :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-02 14:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Overigens kan je de belangrijke systemen langer latne draaien door de minst belangrijke systemen direct een nette poweroff te geven bij uitval langer dan 1 minuut.

Een systeem dat echt belangrijk is kan zo wellicht 5 minuten langer doordraaien. Tijd die het systeem nodig kan hebben om netjes plat te gaan. :)

• ShaneV
Alvast al bedankt aan iedereen die heeft gereageerd! Daar heb ik zeker wat aan gehad!

Nu nog 1 domme vraag... standaard zit er op een UPS maar 1 usb en 1 serieel. Maar gemiddeld kunnen aan een UPS 2, 3, 5 servers of computers aangesloten worden. Hoe sluit je dan de overige 4 af? Mits deze niet verbonden zijn via USB of serieel.

• didi79
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-01 20:11
Via de software die geïnstalleerd is op de server waarop de kabel aangesloten is, in geval van APC is dat PowerChute. Of er voor ESX/linux een variant is, weet ik niet...

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Voor unix/linux zou ik dan eens kijken naar http://www.apcupsd.org/ Het werkt overigens ook op Windows.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:13
eventueel kun je zelf een script maken die de virtual machines uitzet. de mensen van APC snappen virtualisatie namelijk nog niet, zijn echt e vonkentrekkers.
p.s. APC heeft een forum met veel info :)

diskeltische lurker

Verwijderd

Modbreak:Check je mail

[ Voor 97% gewijzigd door Equator op 21-10-2009 09:43 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15
Hiervoor hebben we de TopicReports uitgevonden :)

[ Voor 78% gewijzigd door Equator op 21-10-2009 10:15 ]

Verwijderd

Hallo,

Het is allemaal wel leuk om een steeds grotere UPS te kopen voor een langere autonomie, vergeet echter niet dat het eigenlijk de bedoeling is om de UPS op het juiste formaat te kopen en dan meer batterijen toe te passen.
Daarnaast is een On-line UPS beter dan een line-interactive. Met de On-line UPS van APC heb ik geen goede ervaring maar er zijn genoeg andere merken.
Als je belangrijke servers hebt zou ik iets meer geld investeren om een on-line UPS te kopen.

Denk eraan, software is leuk maar uiteindelijk stel je deze 1 keer in en als het goed is kijk je er dan nooit meer naar.

Sparky

• korsten
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 08:28:
Hallo,

Het is allemaal wel leuk om een steeds grotere UPS te kopen voor een langere autonomie, vergeet echter niet dat het eigenlijk de bedoeling is om de UPS op het juiste formaat te kopen en dan meer batterijen toe te passen.
Daarnaast is een On-line UPS beter dan een line-interactive. Met de On-line UPS van APC heb ik geen goede ervaring maar er zijn genoeg andere merken.
Als je belangrijke servers hebt zou ik iets meer geld investeren om een on-line UPS te kopen.

Denk eraan, software is leuk maar uiteindelijk stel je deze 1 keer in en als het goed is kijk je er dan nooit meer naar.

Sparky
helaas moet je af en toe testen of het allemaal nog goed werk, het zelfde is met back-ups.
het klinkt vervelend maar vooraf weten hoelang je ups uit houd is handig en daarnaast zeker weten dat het werkt is ook vaak niet onhandig.
Pagina: 1