• Rax
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 09:47

Rax

Webdevver

Topicstarter
Onlangs heb ik een nieuwe pc gebouwd met de volgende onderdelen:

- 1000 GB Seagate Barracuda 7200rpm 32MB Cache Serial ATA/300
- ATI HD4870 1024MB Sapphire GDDR5
- Intel Core 2 Quad Q9550 BOX
- MB Asrock 775 P43Twins1600
- 530 Watt be quiet! Pure Power L7 80+ 120mm
- 2x A-Data 2GB DDR3 1333

Dit systeem draaide niet lekker/instabiel en gaf opstartproblemen.
Toen heb ik je jumpers op het moederbord van standaard naar FSB 1333 veranderd waardoor het systeem al wat stabieler werd (minder crashes.)
Vervolgens heb ik ook nog het voltage van het ram op 1.88v gezet (ipv 1.5).
Hierna startte het systeem wel altijd goed op maar krijg ik af en toe vastlopers. Daarnaast geeft een geheugenscan fouten aan.
Nu heb ik het geheugen voltage weer op standaard gezet (1.5v). De opstartproblemen zijn hierbij weer terug (blijft vasthangen bij het biosopstartscherm of het windows bootscherm.)
De geheugentest geeft nu echter geen fouten meer aan.
De timings van het geheugen heb ik niet aangepast want hier heb ik geen idee van hoe deze moeten staan (staan nu op automatisch.)
De bios heb ik ook nog geupdate maar dit mocht niet helpen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Staat het geheugen wel in de QVL van je moederbord?

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 15:26
Rax schreef op maandag 14 september 2009 @ 08:57:
Onlangs heb ik een nieuwe pc gebouwd met de volgende onderdelen:

- 1000 GB Seagate Barracuda 7200rpm 32MB Cache Serial ATA/300
- ATI HD4870 1024MB Sapphire GDDR5
- Intel Core 2 Quad Q9550 BOX
- MB Asrock 775 P43Twins1600
- 530 Watt be quiet! Pure Power L7 80+ 120mm
- 2x A-Data 2GB DDR3 1333

Dit systeem draaide niet lekker/instabiel en gaf opstartproblemen.
Toen heb ik je jumpers op het moederbord van standaard naar FSB 1333 veranderd waardoor het systeem al wat stabieler werd (minder crashes.)
Vervolgens heb ik ook nog het voltage van het ram op 1.88v gezet (ipv 1.5).
Hierna startte het systeem wel altijd goed op maar krijg ik af en toe vastlopers. Daarnaast geeft een geheugenscan fouten aan.
Nu heb ik het geheugen voltage weer op standaard gezet (1.5v). De opstartproblemen zijn hierbij weer terug (blijft vasthangen bij het biosopstartscherm of het windows bootscherm.)
De geheugentest geeft nu echter geen fouten meer aan.
De timings van het geheugen heb ik niet aangepast want hier heb ik geen idee van hoe deze moeten staan (staan nu op automatisch.)
De bios heb ik ook nog geupdate maar dit mocht niet helpen.
Ik neem aan dat je al gekeken hebt welk voltage je ram graag krijgt? Lijkt me een goed uitgangspunt. Op standaard voltage of net 1 of 2 stapjes hoger een memtest doen, en als ie daar na 24 uur niet goed uitkomt gok ik erop dat je reepjes niet in orde zijn :X

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij is 1,5v toch echt flink te weinig voor dat geheugen en heeft het eerder 1,7-1,8 volt nodig. Zou eens de specs opzoeken.
Misschien eens de reepjes afzonderlijk testen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Rax

Rax

Webdevver

Topicstarter
Dit is het geheugen dat erin zit:
http://www.adata.com.tw/n...ow.php?ProductNo=AD31333U
Umbrah schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:23:
Staat het geheugen wel in de QVL van je moederbord?
Nog niet aan gedacht. Even opgezocht:
http://www.asrock.com/mb/memory/P43Twins1600.pdf
Staat er niet tussen, dus hier zou misschien het probleem wel kunnen zitten (of het geheugen is nieuwer dan deze lijst?)
DJFliX schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:26:
[...]

Ik neem aan dat je al gekeken hebt welk voltage je ram graag krijgt? Lijkt me een goed uitgangspunt. Op standaard voltage of net 1 of 2 stapjes hoger een memtest doen, en als ie daar na 24 uur niet goed uitkomt gok ik erop dat je reepjes niet in orde zijn :X
Tsurany schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:30:
Volgens mij is 1,5v toch echt flink te weinig voor dat geheugen en heeft het eerder 1,7-1,8 volt nodig. Zou eens de specs opzoeken.
Misschien eens de reepjes afzonderlijk testen?
Bedrijfsspanning: 1,5V ± 0,75V
1,88V moet ook kunnen, misschien maakt een nog hoger voltage nog iets uit?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens de specsheet lijkt het gewoon 1.5V te slikkenn (Wat standaard is voor DDR3).
voltage verhogen is altijd uit te proberen, maar mocht dat het niet oplossen is het waarschijnlijk gewoon stuk of niet compatible met je moederbord (daarom is het altijd aan te raden om de QVL aan te houden).

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:51
Memtest86 al een geprobeerd?

Ook al geprobeerd uit te zoeken welke module het probleem heeft door ze afzonderlijk er in te doen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De reepjes afzonderlijk proberen is een goed idee. Het gebeurt immers niet zo vaak dat beide reepjes tegelijk stuk zijn. Als ze beide niet werken, wordt de kans groot dat je moederbord en geheugen elkaar niet zo graag zien. Natuurlijk is het ook niet onmogelijk dat beide stuk zijn.

• Rax

Rax

Webdevver

Topicstarter
Ik ben nu de modules afzonderlijk aan het testen.
Deze lijken afzonderlijk prima te werken (geen vastlopers, geen opstartproblemen tot nu toe.)
Maar zodra ze beide in het systeem zitten komen er problemen :S

Het zijn beide overigens exact dezelfde modules

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
misschien dat beide exact dezelfde modules terug moeten naar de fabrikant en probeer wat andere uit .

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Probeer eens de NB spanning een stapje te verhogen dan? Tenzij deze heel heet aanvoelt, dan kun je best proberen hem even wat extra te koelen. Dual channel draaien is namelijk extra belastend voor de geheugencontroller. Hierdoor kan hij warmer worden (oververhitting), of net een tikje meer spanning nodig hebben om goed te werken (maar daardoor wordt hij ook warmer, dus niet doen als hij al heet aanvoelt!).

• Rax

Rax

Webdevver

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden, ik heb nog vanalles geprobeerd:

Andere geheugenmodules gehaald (OCZ Intel extreme 2x 2G DDR3 1333.)
Het probleem bleef hetzelfde.
Nu heb ik nog wat gespeeld met de voltages:
- cpu verhoogd (1,3V)
- ram verhoogd (2V)
Dit leverde al een stuk stabieler systeem op maar uiteindelijk toch weer een bsod gekregen.
Vervolgens de NB voltage verhoogd (eerst high, toen highest.)
Hoe hoger ik dit voltage zette, hoe sneller ik een foutmelding bij de memtest kreeg :S
Nu heb ik het voltage van de NB op 'Low' gezet (memtest gaf hierbij geen errors meer) en gisteravond heeft het systeem de hele avond stabiel daarop gedraaid (goed starten, geen bsod, Crysis en nog wat games gedraaid en geen problemen tot nu toe.)

Kan dit normaal zijn?
Of is het een mogelijkheid dat mijn (budget) moederbord gewoon niet goed overweg kan met DDR3 en dat ik er beter gewoon DDR2 ram in kan zetten?

• Rax

Rax

Webdevver

Topicstarter
Update:
DDR2 Geheugen erin geprobeerd: Maakt het nog veel erger, is het totaal niet meer fatsoendelijk werkend te krijgen.

Nu heb ik er DDR3 weer inzitten met het voltage daarvan op 2.05V (het ram mag eigenlijk maar 1.95V.)
Nu lijkt het weer goed te werken, echter zodra ik het voltage van het ram 1 stapje lager zet (1.95V) wordt het systeem meteen erg onstabiel (hangt al na enkele minuten vast zonder iets te stressen.)

Verwijderd

Wel als de NB koeler er los op ligt. :p

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:51
Sowieso doet je systeem erg raar.. Als het niet het geheugen is, zou ik gewoon je moederbord RMA sturen want dan zit daar iets niet helemaal lekkerin.

• Rax

Rax

Webdevver

Topicstarter
Lijkt me sterk dat 2 verschillende merken geheugen en 3 verschillende soorten allemaal niet compatible zouden zijn en precies dezelfde problemen opleveren.
Dus morgen gaat het Mobo retour naar de winkel en hoop ik een Gigabyte of iets anders beters mee te nemen
Pagina: 1