Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik heb een voorliefde voor oude troep, daarom leek het me leuk om dat eens te combineren met de fotografie-hobby.

Ik wil wel eens experimenteren met een oud objectief op m'n 400D.

M'n vader heeft een Canon FD 100mm f/2.0 en een Canon FD 50mm f/1.4 als ik me niet vergis, leuk en degelijk spul. Er zijn voldoende adapterringen te koop op internet, maar wanneer je tests gaat lezen blijkt dat het eigenlijk niet zo'n goede combinatie is. Op de foto's die eruit komen kun je dingen wel herkennen, maar de foto's zijn erg soft en volgens mij is het zonde van de moeite. Ik kan me hier natuurlijk in vergissen.

Volgens mij zijn M42 lenzen een betere optie. Deze lenzen worden ook erg vaak aangeboden voor bijna niks, en ook hiervoor is er voldoende keuze in adapterringen.

Wie heeft ervaring met FD- of M42 lenzen op een Canon EOS dSLR? Ik weet dat ik er niet zo heel veel van hoef te verwachten, maar met welke lenzen heb ik het leukste resultaat? Het gaat me er echt om om een beetje te experimenteren.

Met welke adapterring heb je goede ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de volgende M42 objectieven weleens op mijn 40D zitten:

- Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 35mm f/2.4
- Ricoh 50mm 2,8

Het is zo af en toe maar eens om wat te spelen. Beide zijn niet echt scherp, maar het beeld dat ze opleveren heeft wel iets authentieks :) Ik heb ergens een M42 adaptert op ebay voor 8 euro gevonden, werkt prima, geen last van niet op oneindig kunnen focussen of wat dan ook.

Met FD heb ik helaas geen ervaring, dus die kan ik ook niet met je delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

FD lenzen op een EOS kunnen wel maar meestal niet zo'n goed idee.

Het komt er op neer dat FD lenzen gemaakt zijn op een kortere brandpuntsafstand dan de EOS body's. Dit zorgt er voor dat je niet meer op oneindig kunt focussen maar wel een leuke macro lens hebt.

Je hebt twee opties:
- een adapter zonder lens, zorgt er dus voor dat je macro lenzen krijgt.
- een adapter met lens, zorgt voor duidelijk verleis van scherpte, licht en waarschijnlijk CA, etc. Niet echt aan te raden, tenzij je echt een bijzondere FD lens hebt.

Ik gebruik zelf een aantal M42 lenzen op mijn 20D met zo'n cheap adaptertje en dat werkt prima. Ik ben verslaafd aan handmatig focussen en diafragma instellen met een stevige metalen ring om de lens. Het is in dit geval wel aan te raden om een focus scherm in je viewfinder te laten zetten, standaard kan het wat lastig zijn om goed te focussen, vooral met een 50 f/1.4 ofzo.

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Nou, dan gaan we maar eens iets met M42 proberen. Heeft iemand een suggestie voor een adapterring?

Ik geloof dat ik wat lenzen gekocht heb, 5 stuks voor 20 euro, met nog wat converters en tussenringen. Da's nog eens leuk shoppen, en als ze niet werken heb ik goedkope decoratie voor m'n kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Probeer eens pentax. Een pentax 50 f/1.7 is bijvoorbeeld een erg fijn lensje. Half jaartje terug zelfs 250 euro stukgeslagen op een pentax 28mm f/3.5 shift voor op mijn 5D.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:34

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb een M42 adapter ring met AF confirm via ebay besteld voor ongeveer 15 euro inclusief verzenden.
Ik heb diverse M42 mount lenzen en heb er bijzonder mooie (scherpe) resultaten mee behaald.
Ik kan een voorbeeld posten als dat gewenst is.

Op dit moment gebruik ik hm even niet meer omdat ik er geen tijd voor heb.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Dit is een goed begin.

M42 is inderdaad erg makkelijk maar vaak werkt olympus OM, Contax/yashica, Leica R, Nikon F of middenformaat ook wel. Check bovenstaande link even voor (veel) meer informatie.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Goede informatie ja, op fredmiranda!

Moet ik trouwens (bij bepaalde lenzen) nog rekening houden met het eventueel raken van m'n spiegel ofzo? Of zijn dat problemen die uitsluitend zijn voorbehouden aan 5D gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een canon 50mm 1.4FD. Deze heb ik met een simpele adapterring (zonder glas in de adapterring) op mijn 40d hangen zo nu en dan. Ik vind het een zeer goede combinatie en gebruik dit wel redelijk vaak. Vooral voor portretten is het een erg leuke combinatie!

Omdat ik het oude spul ook interessant vind heb ik ook nog wat M42 spul liggen. hier moet ik even voor kijken wat dat allemaal is, maar de foto's die er uit rollen is erg gaaf! Zal eens kijken of ik wat kan vinden voor je...

De 50mm heb ik er even voor je opgezet. De eerste 4 diafragmas heb ik er op even vastgelegd. Focusafstands was niet meer dan 20cm. Brakke verlichting maar geeft een indicatie van hoe hij presteert op mijn 40d.

Komt idd wat soft over, maar dat is weg bij f4. Verweg focussen red hij niet, dan is hij niet zo scherp, heb ik nu even geen voorbeeld van voor je.

(zip bestand ~10mb)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2009 21:50 ]

• mcdronkz
Interessante informatie! Krijg jij betere resultaten met je M42 lenzen dan met je FD lens?

't ZIP bestand kan ik niet downloaden, ik heb geen toegang tot je FTP server.

edit:
Ah, dit werkt ook wel :) !

Het valt me inderdaad nog mee hoe soft 'ie op f/4 is.

[ Voor 36% gewijzigd door mcdronkz op 16-09-2009 00:30 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:34

Gutteguttegut

CEO of TFD

Voorbeeldje van een Pentacon 28mm 2.8 op mn M42 adapter op mn 40D.
Afbeeldingslocatie: http://i16.photobucket.com/albums/b34/Carshopper/th_IMG_2277_crop.jpg
Klik voor groter.
100% crop zonder enige nabewerking.

[ Voor 0% gewijzigd door Gutteguttegut op 16-09-2009 02:31 . Reden: typo ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Pagina: 1