Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leica heeft deze week twee nieuwe camera's geïntroduceerd: de Leica M9 en X1.
De Leica M9 is een Rangefinder / digitale meetzoeker met 18,5 megapixel full frame sensor die gebruik kan maken van de losse Leica M lenzen, tot wel terug tot 1950. Eenvoudiger is de X1 compactcamera met een 12,2 megapixel APS-C CMOS sensor met een vaste 24mm f/2.8 Leica lens.

Nu ben ik zelf op zoek naar een compact model liefst full frame camera, de M9 / meetzoeker spreekt mij aan door zijn compactheid, hoge kwaliteit lenzen en het feit dat je zelf volledig in controle bent met deze camera. Een waar de fotograaf de foto neemt en niet een computer las ik ergens, dat vindt ik wel een mooi statement. Alternatief is een dslr het compacte van deze Leica spreekt mij aan, maar ik sta open voor vergelijkbare alternatieven.

Ik lees hier echter erg weinig over Leica op het forum. Wat vinden wij van deze modellen en Leica in het algemeen? Zijn hier ook mensen met ervaring met Leica meetzoekers?

www.leica-camera.com

Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/9195/leicam9steelgrey.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/1609/x1frontwithflash.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/2082/x1top.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Een waar de fotograaf de foto neemt en niet een computer las ik ergens..
M9 is digitaal, dus een computer, dus PR bullshit. En met welke camera ben je niet in controle? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
compact is fijn, zeker voor sommige straatfotografen etc.
Leica is mooi hoor, maar kost me iets teveel voor wat je er voor krijgt. Je betaald knetterhard ook voor het merk.
De GF1 vind ik een mooi alternatief voor een leica
http://www.dpreview.com/previews/PanasonicGF1/
Helaas zonder een optische zoeker, maar wel compact en met mogelijkheid om lenzen te wisselen.
(zoeker is vast op de hotshoe te bevestigen als accessoire)

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 13-09-2009 23:14 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
wolver1ne schreef op zondag 13 september 2009 @ 23:06:
[...]

M9 is digitaal, dus een computer, dus PR bullshit. En met welke camera ben je niet in controle? :S
nou ja, fotograferen met een meetzoeker is wezenlijk anders fotograferen dan met een spiegelreflex camera, zeker met een moderne dSLR.

een Leica M is een heel specifiek gereedschap wat een bepaald segment binnen de fotografie uitstekend bediend. voor dat segment is een leica iedere cent waard, maar voor een hoop andere vormen van fotografie is die onbruikbaar of veel te duur.

daarnaast is een leica m natuurlijk een status symbool voor snobs die niet kunnen fotograferen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Misschien ga ik Leica liefhebbers erg tegen hun benen schoppen maar hier gaat ie:

1. Leica M body's zijn gewoon obsceen duur voor de geboden kwaliteit (de omgelabelde Panasonic'jes even daar gelaten, die zijn "gewoon" duur)
2. De kwaliteit van de camera's valt ook nog eens tegen (vroeger bleven ze het altijd doen, nu gaan ze net als andere merken kapot en moet je echt lang wachten op een reparatie)
3. In essentie is het Leica M-systeem gewoon achterhaald (& is er een reden dat er geen professional te vinden is die Leica fotografeert, reflexen zijn qua bediening superieur)
4. Geen autofocus is niet fijn (wat niet inhoudt dat je altijd moet AF'n maar ik heb graag de keus)
5. Lenzen zijn erg mooi maar moeilijk te krijgen en niet te betalen (ook niet tweedehands)
6. De fotokwaliteit is niet beter dan wat je met een Canon / Nikon kan halen met fatsoenlijke lenzen
7. Geen tele's boven de 135 mm (je kan dan niet meer scherpstellen)
8. Geen macro's (door de werking van een meetzoeker kan je niet op zeer korte scherpstelafstanden scherp stellen, sowieso zijn de minimale scherpstelafstanden van de optieken belachelijk)
9. Zo compact is een Leica M ook weer niet

Kortom: leuk voor de liefhebber maar in de praktijk is dat nog maar een zeer select clubje door bovengenoemde redenen.

Overigens zou ik er best 1 willen maar dan vanwege het feit dat de M de eerste compacte 35 mm camera was die je in je zak kon steken ;)

edit: en een 50 F0.95 is gewoon geil, alleen jammer van het prijskaartje (€10.000) :9

[ Voor 14% gewijzigd door mennovanw op 14-09-2009 01:07 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38
1. Ik vond de M8 anders best stevig, helemaal de upgedate versie
2. zie 1, hij kan best klappen hebben, is gewoon geheel van metaal, zowel de leica m analoog als digitaal moet je gewoon niet mee gaan gooien omdat 't binnenwerk dan bokt, ook al zie je geen butsen
3. het is niet achterhaald, maar anders, is voor een andere doelgroep, straatfotografen, snappers, mensen die meer met moment bezig zijn, de leica m8 is populair onder magnum fotografen, hoezo zijn dat geen pro's?
4. dat is persoonlijk, soms is autofocus kut
5. moeilijk te krijgen? je kan ze veelal zo kopen, duur ja, maar goed, dat hoort bij d edoelgroep
6. andere doelgroep, jij bent, helemaal als je kijkt naar je lijst aan gear, niet de doelgroep
7. dat is waar, al oogt hij wel compacter

ik heb zelf een mamiya 7 (een 6x7 meetzoeker) en ik vind meetzoeker zwaar le bom, 't werkt vlot voor mij, 't werkt wel anders, maar 't is gewoon relaxt, ik vind 't ontbreken van AF ook absoluut geen gemis

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
1. de camera wordt volledig met de hand gemaakt in West-Europa, of dat noodzakelijk is, kan je je afvragen, maar Leica vindt van wel, daar hangt dan een prijskaartje aan. Ik vind overigens een nieuwe Leica M aanmerkelijk beter gebouwd dan een Zeiss Ikon, dus wellicht loont het zich toch dat ze met de hand worden gemaakt...

daarnaast is het segment van Leica aanmerkelijk kleiner dan van bijv. Canon en Nikon, wat hem ook niet goedkoper maakt.

2. Via de juiste adressen krijgen je een meer dan uitstekende service bij Leica...

3. Het spiegelreflexsysteem is even goed achterhaald, reflexen zijn zeker niet superieur qua bediening, jij kan dat vinden, maar ik vind dat zeker niet. dat er geen professionals zijn die deze camera's gebruiken is je reinste kul.

4. jij vindt geen autofocus niet fijn. voor een hoop fotografen geldt dat aanmerkelijk minder...

5. via de juiste adressen zijn de lenzen gewoon uitstekend verkrijgbaar...

6. wellicht niet beter, wel anders.

7. een hoop fotografen heeft helemaal niet de behoefte om met een lens langer dan 135 mm te fotograferen...

8. een hoop fotografen zal in zijn leven nooit een macrofoto maken.

9. compacter dan iedere andere fullframe camera en de lenzen zijn ook nog eens compacter.

jouw kijk op fotografie is wel bijzonder sterk op techniek en apparatuur gericht en bijzonder weinig op inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

lateef schreef op maandag 14 september 2009 @ 00:08:
jouw kijk op fotografie is wel bijzonder sterk op techniek en apparatuur gericht en bijzonder weinig op inhoud.
Ow ik vind het technische aspect achter fotografie minstens net zo interessant als het proces van foto's maken zelf. Ik heb me er ook bij neer gelegd dat ik ook nooit een euro zal / wil / hoef te verdienen als fotograaf en het als een schitterende hobby zie en ik ben reëel genoeg om te realiseren dat er ontzettend veel betere fotografen zijn dan ik.

Het Leica M systeem is praktisch blijven steken ergens halverwege de jaren '70 (terwijl reflex verder is gegaan / ontwikkeld).

En ik ken werkelijk geen enkele full-time fotograaf die Leica schiet (en ik kom er wel een aantal tegen op dagelijkse basis) wat inderdaad natuurlijk niet hoeft te betekenen dat ze er niet zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat het er niet veel zijn in tegenstelling tot de bijvoorbeeld de jaren 60-70 waar het als reportage-fotograaf verplichte kost was om een Leica te bezitten /gebruiken.

Ik vind trouwens tele- en macrowerk toch wel een significant gedeelte van de tak van sport, ik denk dat velen dat met me eens zijn.

En als jij het Leica M-systeem schitterend vind: fantastisch toch? Ieder zijn meug maar ik som even op waarom ik denk dat het systeem niet heel populair (meer) is (zoals gevraagd door de topic-starter) ;)

En of de prijs het systeem waard is laat ik me niet over uit; alles wat ik stel is dat het M-systeem echt duur is in verhouding tot de geleverde kwaliteit. Vind jij het de prijs waard? Schitterend, nogmaals ieder zijn meug hoor..

[ Voor 7% gewijzigd door mennovanw op 14-09-2009 00:49 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
ja, ieder zijn meug, maar je komt wel een bepaald genre fotograaf tegen, ik kwam een tijdje geleden susan meiselas tegen, die is big leica fan, en niet zomaar een naam. Zo kan je wel doorgaan, maar er zijn gewoon veel fotografen die veel docu/straat werk met leica maken. Die hebben alleen een andere insteek.

Het M systeem is niet echt blijven steken, 't heeft een andere insteek.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Beetje een onzinnige discussie imo.
Snap ook niet dat je als doorsnee fotograaf zoveel tele of macro nodig hebt?
Zelf zit ik eigenlijk altijd op 35, 50 of 85mm.

Ik zou in ieder geval al mijn fotografie net zo snel hierop kunnen doen.

En zo'n rangefinder focussed fijn, heel snel en precies. (mits goed afgesteld).
Het is wat oefenen, maar je kan er net zo snel mee zijn als autofocus in praktische situaties.

Anyway, de prijs van het ding valt mij behoorlijk mee.
Ik ga er niet eentje kopen, maar het is het geld wel waard.
Een "betalen voor het merk" zie ik er eigenlijk niet in terug als je kijkt naar de materialen en dat het in west-europa wordt gemaakt. (veel hogere lonen e.d.)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

TS, waarom koop je niet een analoge M om te kijken of het wat is voor je?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik heb inmiddels een aantal blog postings gelezen van amerikaanse fotografen die met leica M series naar de brandhaarden in het middenoosten zijn geweest. De M8 liet het te vaak afweten, reparatie waren sloom en niet altijd goed.

Ik ken ook lui die een M-serie op film preferen voor straat fotografie in de moslim wereld juist omdat zo'n camera toch wat discreter overkomt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mennovanw schreef op maandag 14 september 2009 @ 00:38:
[...]Ow ik vind het technische aspect achter fotografie minstens net zo interessant als het proces van foto's maken zelf. Ik heb me er ook bij neer gelegd dat ik ook nooit een euro zal / wil / hoef te verdienen als fotograaf en het als een schitterende hobby zie en ik ben reëel genoeg om te realiseren dat er ontzettend veel betere fotografen zijn dan ik.
het gaat me niet zo zeer om het geld verdienen, maar om je kijk op fotografie. fotografie lijkt mij voor jou veel meer een doel dan een middel (en wellicht is zelfs het bezitten van apparatuur voor jou al een doel). je wilt wat jij vindt mooie plaatjes maken, iets vertellen met je fotografie lijkt niet tot nauwelijks aan de orde te komen, dat bedoel ik met inhoudelijk. dat geeft verder niet, maar met die kijk sta je heel ver af van de fotografen die dat wel willen, (autonoom) documentaire fotografen voor wie fotografie een middel is om iets te vertellen. Het is deze groep die nog graag met een meetzoekercamera werkt.
[...]
En ik ken werkelijk geen enkele full-time fotograaf die Leica schiet (en ik kom er wel een aantal tegen op dagelijkse basis) wat inderdaad natuurlijk niet hoeft te betekenen dat ze er niet zijn.
maar wat voor full-time fotografen kom jij nu op dagelijkse basis tegen? bruidsfotografen, fotografen voor plaatselijke suffertjes en vergelijkbare weinig inhoudelijk fotografen. dat zijn inderdaad niet de soort fotografen die met een meetzoeker camera fotografeert.
[...]
Ik vind trouwens tele- en macrowerk toch wel een significant gedeelte van de tak van sport, ik denk dat velen dat met me eens zijn.
voor het schieten van 'mooie' plaatjes wellicht wel, maar inhoudelijk is het niet zo bijster interessant. de susan meiselas die simon hierboven noemde bijv. zal echt geen macro- of telekiekje maken.
[...]
En als jij het Leica M-systeem schitterend vind: fantastisch toch? Ieder zijn meug maar ik som even op waarom ik denk dat het systeem niet heel populair (meer) is (zoals gevraagd door de topic-starter) ;).
nee hoor, ik vind het Leica M-systeem helemaal niet zo schitterend, ik zie alleen nog steeds een zeer grote toegevoegde waarde van meetzoekercamera's tov spiegelreflexcamera's. jouw idee van een goede camera is er één waaraan je zoveel mogelijk lenzen en andere rotzooi aan kan hangen, mijn idee van een goede camera is er een waarmee je zo aangenaam mogelijk goede foto's kunt maken...
[...]
En of de prijs het systeem waard is laat ik me niet over uit; alles wat ik stel is dat het M-systeem echt duur is in verhouding tot de geleverde kwaliteit. Vind jij het de prijs waard? Schitterend, nogmaals ieder zijn meug hoor..
diezelfde vraag zou je bij ieder ander systeem kunnen vragen, L lenzen zijn ook echt duur en datzelfde geldt voor het 1D systeem van Canon, toch zijn er een hoop mensen die het de prijs waard vinden. wanneer ik documentair fotograaf zou zijn geweest, zou ik gelijk een M9 hebben gekocht, maar dat ben ik niet en fotografie is ook mijn core-business niet. maar ik sluit niet uit dat ik op termijn een digitale meetzoeker koop, dat kan een Leica M zijn, maar wellicht wel een Zeiss Ikon. Qua handeling vind ik een meetzoeker veel fijner dan een spiegelreflex camera en tele of macro lenzen gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Op zich vind ik een fullframe rangefinder best een interessante ontwikkeling. Net zoals die nieuwere micro 4/3 cameras die nu op de markt komen. Helaas ontbreekt het me aan budget maar op zich zie ik wel iets in een dergelijke camera met een knappe pancake lens voor "erbij".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

lateef schreef op maandag 14 september 2009 @ 11:09:
het gaat me niet zo zeer om het geld verdienen, maar om je kijk op fotografie. fotografie lijkt mij voor jou veel meer een doel dan een middel (en wellicht is zelfs het bezitten van apparatuur voor jou al een doel). je wilt wat jij vindt mooie plaatjes maken, iets vertellen met je fotografie lijkt niet tot nauwelijks aan de orde te komen, dat bedoel ik met inhoudelijk. dat geeft verder niet, maar met die kijk sta je heel ver af van de fotografen die dat wel willen, (autonoom) documentaire fotografen voor wie fotografie een middel is om iets te vertellen. Het is deze groep die nog graag met een meetzoekercamera werkt.
Het documentaire werk staat inderdaad ver van mijn bed, ik ga inderdaad voor de "mooie" plaatjes. Het bezitten van spul is geen doel an sich voor me, het hebben van het juiste lensje voor de juiste situatie die ik de moeite vind om vast te leggen wel.
maar wat voor full-time fotografen kom jij nu op dagelijkse basis tegen? bruidsfotografen, fotografen voor plaatselijke suffertjes en vergelijkbare weinig inhoudelijk fotografen. dat zijn inderdaad niet de soort fotografen die met een meetzoeker camera fotografeert.
De door jou betitelde categorie zit er ook bij, maar ook een behoorlijke hoeveelheid professionele natuurfotografen, sportfotografen, persfotografen & allerhande reportageboys (en niet alleen voor het lokale sufferdje ;) ) . Kom ook nog een aantal van de bekende royalty-fotografen geregeld tegen.. Leica? No go..
voor het schieten van 'mooie' plaatjes wellicht wel, maar inhoudelijk is het niet zo bijster interessant. de susan meiselas die simon hierboven noemde bijv. zal echt geen macro- of telekiekje maken.
Allicht maar mijn definitie van fotografie is objecten / gebeurtenissen vast (kunnen) leggen, waar ik een wat grotere hang heb naar het eerste. Macro & telezooi helpt daarbij.
nee hoor, ik vind het Leica M-systeem helemaal niet zo schitterend, ik zie alleen nog steeds een zeer grote toegevoegde waarde van meetzoekercamera's tov spiegelreflexcamera's. jouw idee van een goede camera is er één waaraan je zoveel mogelijk lenzen en andere rotzooi aan kan hangen, mijn idee van een goede camera is er een waarmee je zo aangenaam mogelijk goede foto's kunt maken...
Het grote voordeel van een reflex t.o.v. een compact is dat je de lenzen kan aanpassen aan je eigen behoefte, een systeem waarin dat beperkt is vind ik in die categorie flink minder scoren. Veelzijdigheid is iets wat ik zeker waardeer in een camera (ergonomie en gebruiksgemak scoren ook hoog). Een meetzoeker is zoals je zelf aangeeft toch een stuk beperkter qua inzetbaarheid.

En wat is de definitie van goede foto's? Smaken verschillen toch op dat gebied erg.. Jij zal met me van mening zijn dat het met nagenoeg elk systeem mogelijk is een goede foto te knallen, een goed stuk uitrusting helpt daarbij maar is geen keiharde vereiste?

Leica's maken je fotografie beter is gewoon keiharde BS. Is het met een reflex niks wordt het met een M niet beter.

http://theonlinephotograp...ove-your-photography.html

Een leuk stukje in dat licht bezien.
diezelfde vraag zou je bij ieder ander systeem kunnen vragen, L lenzen zijn ook echt duur en datzelfde geldt voor het 1D systeem van Canon, toch zijn er een hoop mensen die het de prijs waard vinden. wanneer ik documentair fotograaf zou zijn geweest, zou ik gelijk een M9 hebben gekocht, maar dat ben ik niet en fotografie is ook mijn core-business niet. maar ik sluit niet uit dat ik op termijn een digitale meetzoeker koop, dat kan een Leica M zijn, maar wellicht wel een Zeiss Ikon. Qua handeling vind ik een meetzoeker veel fijner dan een spiegelreflex camera en tele of macro lenzen gebruik ik niet.
Een 1D + L-optiekjes zijn niet goedkoop nee (alhoewel het grijpstuivers zijn in verhouding tot wat Leica kosten moet).

Voor de centen die het spul me gekost heeft krijg ik wel een systeem wat ongeveer alles wat je het voert aankan, spul wat zwaar gebruik kan hebben is en wat optisch kwalitatief dik in orde is.

Voor mij is het Canon spul het dus waard (en voor velen anderen ook als ik zie wat hier op de forums gepost wordt). Hetzelfde valt te zeggen over de andere reflex-merken. Klaarblijkelijk is Leica het voor veel mensen toch niet waard (want er zijn er maar bar weinig gebruikers van, i.i.g. niet hier op de fora).

Ik twijfel er niet aan dat je met een Leica M een goede foto kan maken. Ik twijfel er ook niet aan dat je met een Leica M een "mooie" foto kan maken. Waar ik wel over twijfel is of de geboden prestaties in verhouding zijn tot de gevraagde prijs.

En dat vind ik toch zonde van een merk dat pakweg 30 jaar geleden nog gemeengoed was en wat iedereen kende. Ik denk dat als Leica het systeem wat betaalbaarder zou maken er opeens heel wat meer Leica'tjes in het wild gespot zouden worden (want het systeem heeft zeker voordelen, ik ben een sucker voor echt lichtsterke primes).

@wijnands

Inderdaad, Micro-fourthirds is aan het inslaan als een bom (en gaat misschien de positie die Leica had 30 jaar geleden overnemen als uitstekende & veelzijdige compactcamera die zich in verhouding tot een reflex niet hoeft te schamen voor de foto's die eruit komen ) en we hebben nog niets gezien hoor >:)

[ Voor 3% gewijzigd door mennovanw op 14-09-2009 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wat dat betreft is het jammer dat de geruchten van vorig jaar over een nikon digitale rangefinder alleen geruchten bleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Wijnands schreef op maandag 14 september 2009 @ 14:08:
Wat dat betreft is het jammer dat de geruchten van vorig jaar over een nikon digitale rangefinder alleen geruchten bleken.
Wat te denken van een Cosina-Zeiss met de Sony-Alpha 900 chip aan boord? Mooie (en betaalbare) Cosina Voigtländer lensjes erop voor het leuk en voor het echt goed mooie Zeiss ontwerpjes (die ze zo uit de kast kunnen pakken)..

Hoop doet de zotten in vreugde leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Mjah een Mamiya RZ systeem of Mamiya 7 rangefinder is ook zeer actueel, maar je zal er niet heel veel mensen mee zien rondlopen.

De tegenwoordig standaard spiegelreflex camera zoals geproduceerd door Canon, Nikon, etc. is het populairst ook mede omdat hij zo algemeen inzetbaar is.

maar al die andere camera types die nog steeds gemaakt worden hebben hun eigen, specifieke toepassingen waar ze superieur zijn t.o.v. een standaard spiegelreflex.

Rangefinder camera's zijn heel geschikt voor wide-angle tot medium-tele (~90mm soms 135mm) fotografie op redenlijke afstanden. Bijvoorbeeld reportage of straat-fotografie.
Andere toepassingen zijn ze weer vrij kut.

Je neemt je spiegelreflex toch ook niet elke dag mee om af en toe een snapshot te maken? Daar is zo'n systeem veel te lomp voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mennovanw schreef op maandag 14 september 2009 @ 14:00:
[...]
De door jou betitelde categorie zit er ook bij, maar ook een behoorlijke hoeveelheid professionele natuurfotografen, sportfotografen, persfotografen & allerhande reportageboys (en niet alleen voor het lokale sufferdje ;) ) . Kom ook nog een aantal van de bekende royalty-fotografen geregeld tegen.. Leica? No go..
het spijt me, maar die natuur-, sport- en royalty-fotografen zijn diezelfde inhoudsloze fotografen en helaas geldt dat voor een groot deel van de Nederlandse persfotografen en 'reportageboys' ook. daarnaast is het natuurlijk zo dat Leica met de digitale revolutie toch wel een slag heeft gemist, want die 30 jaar waar jij over spreek is natuurlijk ook niet correct. Leica heeft onder de doelgroep pas een terugslag gemerkt toen een groot deel van de doelgroep overging op digitaal en Leica daar geen antwoord op had. In de markt ten tijde van de introductie van de M8 was de M8 ook niet voldoende om fotografen terug te brengen naar Leica. De M9 zal, mede door het simpele feit dat het een 'fullframe' camera is, het hoogstwaarschijnlijk een stuk beter doen binnen de doelgroep. Daarnaast lijkt deze camera een stuk minder last te hebben van kinderziektes waar de M8 wel last van had.

De M9 zal echt niet zo groot worden als de 1D serie van Canon of de Dx serie van Nikon, maar ik denk dat Leica met deze camera wel zijn plek in de markt terug kan veroveren...
[...]
Het grote voordeel van een reflex t.o.v. een compact is dat je de lenzen kan aanpassen aan je eigen behoefte, een systeem waarin dat beperkt is vind ik in die categorie flink minder scoren. Veelzijdigheid is iets wat ik zeker waardeer in een camera (ergonomie en gebruiksgemak scoren ook hoog). Een meetzoeker is zoals je zelf aangeeft toch een stuk beperkter qua inzetbaarheid.
dat waarderen van veelzijdigheid is typisch iets voor de mindere/amateur fotograaf, iedere goede fotograaf is niet veelzijdig, maar exceleert in zijn vakgebied. Voor veel documentaire fotografen is een meetzoeker een ideaal stuk gereedschap, waarom zou je dan voor een camera kiezen die minder ideaal is en allerlei mogelijkheden biedt die je toch nooit gebruikt?
[...]
Leica's maken je fotografie beter is gewoon keiharde BS.
je zal mij ook niet horen zeggen dat een Leica je fotografie beter maakt. Wat ik zeg is dat een meetzoekcamera voor bepaalde fotografen een geschikter stuk gereedschap is dan een spiegelreflexcamera.
[...]
En dat vind ik toch zonde van een merk dat pakweg 30 jaar geleden nog gemeengoed was en wat iedereen kende. Ik denk dat als Leica het systeem wat betaalbaarder zou maken er opeens heel wat meer Leica'tjes in het wild gespot zouden worden (want het systeem heeft zeker voordelen, ik ben een sucker voor echt lichtsterke primes).
Leica was 30 jaar terug ook echt geen gemeengoed. Leica gelooft daarnaast heilig in handgemaakt producten, met die filosofie is het moeilijk om betaalbaardere spullen te maken. Of die filosofie een goede keuze is, is een andere vraag, dat zal de toekomst uitwijzen. Voorlopig bestaat Leica nog.

Overigens is het een mooie bijkomstigheid dat Leica lichtsterke primes maakt, maar dat is niet de forte van een meetzoekercamera. kijk bijvoorbeeld naar de M7 van Simon, daar zijn ook niet de meest lichtsterke primes voor middenformaat voor.

Maar mijn punt in deze discussie is, dat je camera's die ver van je bed zijn, niet zomaar moet afserveren, omdat je niet begrijpt waarom mensen er graag mee fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

lateef schreef op maandag 14 september 2009 @ 16:26:
[...]

het spijt me, maar die natuur-, sport- en royalty-fotografen zijn diezelfde inhoudsloze fotografen en helaas geldt dat voor een groot deel van de Nederlandse persfotografen en 'reportageboys' ook.
Dat ligt er een beetje aan wat je als "inhoudsloos" kan betitelen (en daar verschillen jij en ik fundamenteel van mening over denk ik). Als ik het goed destilleer vind jij foto's zonder verhaal inhoudsloos en dus niet de moeite waard.

Ik ben van mening dat een foto niet noodzakelijkerwijs een verhaal hoeft te hebben: een mooie compositie, een mooi object en een goede technische beheersing van je foto-apparatuur kan mijns inziens heel goed leiden tot een uitstekende foto. Dit maakt een foto voor mij niet inhoudsloos.

Een verhaal in een foto kan wel leiden tot een fantastische foto, dat ben ik met je eens maar om al het andere dan gelijk als inferieur te betitelen?

Ik denk dat we hier erg twisten over hetgeen wat onder het kopje "smaak" valt, en daar is noch mijn mening noch jouw mening alles heiligend.
Daarnaast is het natuurlijk zo dat Leica met de digitale revolutie toch wel een slag heeft gemist, want die 30 jaar waar jij over spreek is natuurlijk ook niet correct.
Leica heeft de boot al gemist toen de SLR-fabrikanten overgingen op (gedeeltelijk) geautomatiseerde fotografie (diafragma-voorkeuze, tijd-voorkeuze, autofocus, geavanceerde lichtmeetsystemen maar natuurlijk ook de switch van analoog naar digitaal. Het is voor een Leica zeer slechte keus gebleken om in eerste instantie te melden (en daarna te volharden)) dat er nooit een digitale M zou komen.

Ik denk dat de neergaande trend voor Leica zich lang daarvoor al had ingezet..
dat waarderen van veelzijdigheid is typisch iets voor de mindere/amateur fotograaf, iedere goede fotograaf is niet veelzijdig, maar exceleert in zijn vakgebied. Voor veel documentaire fotografen is een meetzoeker een ideaal stuk gereedschap, waarom zou je dan voor een camera kiezen die minder ideaal is en allerlei mogelijkheden biedt die je toch nooit gebruikt?
Je veelzijdigheids-argument vind ik nergens op slaan. Je kan alleen maar een goede fotograaf zijn als je je richt op 1 specifiek ding? Dat gaat nergens over..
Je zal mij ook niet horen zeggen dat een Leica je fotografie beter maakt. Wat ik zeg is dat een meetzoekcamera voor bepaalde fotografen een geschikter stuk gereedschap is dan een spiegelreflexcamera.
Dat een meetzoeker een geschikt instrument kan zijn geloof ik best (maar wel voor een heel selecte club). Ik hoop dat Leica met de M9 wat nieuwe zieltjes kan winnen; ik denk dat ze een harde dobber gaan krijgen aan (het veel goedkopere) Micro-fourthirds als minder opvallende, stille & optisch erg sterke compact-camera.
Leica was 30 jaar terug ook echt geen gemeengoed. Leica gelooft daarnaast heilig in handgemaakt producten, met die filosofie is het moeilijk om betaalbaardere spullen te maken. Of die filosofie een goede keuze is, is een andere vraag, dat zal de toekomst uitwijzen. Voorlopig bestaat Leica nog.
Leica was eind jaren '60 en jaren '70 i.i.g. meer gemeengoed dan tegenwoordig. Als ik de foto's eens bekijk uit die periode lijkt het dat er veel meer mee werd geschoten dan verhoudingsgewijs met reflexen werd gedaan.

Ik ben blij dat Leica nog bestaat maar voor hoe lang nog? Er zijn genoeg andere grote merken naar de verdoemenis gegaan omdat ze vraag van de markt niet wilden volgen..

Overigens is het "met de hand gemaakt" ook voor Leica maar relatief; dit geldt wel voor de M's maar zeker niet voor de PanaLeica compactjes..
Overigens is het een mooie bijkomstigheid dat Leica lichtsterke primes maakt, maar dat is niet de forte van een meetzoekercamera. kijk bijvoorbeeld naar de M7 van Simon, daar zijn ook niet de meest lichtsterke primes voor middenformaat voor.
Ik denk dat available light-fotografie absoluut een sterk punt van het Leica M-systeem is. En mooie lichtsterke primes horen daar nou eenmaal bij. Simon's middenformaat Mamiya laat ik even in het midden, mijn kennis is op dat gebied te beperkt.
Maar mijn punt in deze discussie is, dat je camera's die ver van je bed zijn, niet zomaar moet afserveren, omdat je niet begrijpt waarom mensen er graag mee fotograferen.
Point taken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Point taken ;)
Het grappige is dat ze bij DPReview.com (Phil Askey) in eerste instantie ook een beetje zo/zo stonden tegenover de M8. Bij de M9 preview:
Before the M8 review I had no experience of rangefinder photography, something I considered relegated to history. During the review process (and thanks to input from those who had used rangefinders before) I gradually began to ‘get’ the advantages, being better ‘connected’ to the subject thanks to the huge bright viewfinder, and being forced to focus manually, alwys select the aperture, and think more about the shot. Not to mention in the case of the M8, the look from those gorgeous prime lenses (amazingly sharp at the point of focus fading smoothly to silky bokeh). Hence not long after posting my review I bought an M8 for myself (along with a bunch of lenses), and ever since (and unconsciously) all of my personal favorite photographs have come from the M8.
Oftewel, nadat je een tijdje met dergelijk werktuig hebt geschoten kan het best zijn dat je 180 graden omdraait en dergelijke camera's juist gaat waarderen.

k zou zelf graag nog eens met een meetzoeker-cam schieten: een van de weinige typen camera's die ik nog niet heb gebruikt :)

Dat het overpriced apparatuur is laat ik in het midden :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuke discussie :) Al verder lezend op de diverse fora krijg ik steeds meer interesse in het meetzoeker principe. Ik sta namelijk op het punt om een geheel nieuw systeem te kiezen, al het oude camera spul is inmiddels verkocht op een een oude Nikon F-401S na. Die blijft uit nostalgie, mijn eerste SLR! En een kleine digitale Olympus, het is voor mij geen digitale switch. Al wil ik niet terug naar analoog, dus geen analoge M om uit te proberen. Prijstechnisch zijn de analoge ook geen koopje.

Binnenkort eens een M9 gaan uitproberen, het klinkt namelijk wel erg interessant. Tele > 135mm of macro zal ik niet missen, een macro lens is trouwens wel verkrijgbaar. De Micro Four Thirds ontwikkelingen als de Panasonic of Olympus heb ik ook in het oog, weet alleen nog niet of dit enigszins vergelijkbaar is in image kwaliteit. Verwacht van niet.

Informatief is deze link over het meetzoeker principe: www.photozone.de/slr-vs-rangefinder

Leica is inderdaad geen mainstream merk, dat ze achterhaald zijn in techniek en nog in de jaren 70 leven is wel overdreven. Genoeg ontwikkelingen, al gaat het niet in het tempo van Canon of Nikon die elk jaar een breed scala aan nieuwe modellen introduceren. Verleden jaar kwam de Leica S2 uit, een DSLR 36,5 megapixel met de nodige innovaties, 60% groter dan FF, voor in zeg maar het wat hogere prijssegment :*)
Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/2576/leicas22.jpg

De eerste foto's van de M9 circuleren inmiddels op internet, zien er erg goed voor zover je vanaf de compressed bestanden kunt zien.

Mooi exemplaar, van de user Toke van het Leica forum www.l-camera-forum.com
Afbeeldingslocatie: http://img30.imageshack.us/img30/2756/l9995326.jpg (klikbaar!)
Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/6178/l9995326100.jpg

Benieuwd of er hier ook nog mensen gaan komen met Leica M ervaringen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2009 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:00:
Verleden jaar kwam de Leica S2 uit, een DSLR 36,5 megapixel met de nodige innovaties, 60% groter dan FF, voor in zeg maar het wat hogere prijssegment :*)
[afbeelding]
Ja die S2 is leuk maar er is nog geen exemplaar verkocht / gereviewed (want nog niet beschikbaar). Ik hoop voor Leica dat ze er wat zieltjes mee kunnen winnen..

Een digitale R zou ook leuk zijn (en dan volledig digitaal, geen digitaal achterwandje o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Laatst online: 09:10
M'n ouders hebben nog een Yashica Minister III liggen.
Dat is dus ook een meetzoekercamera zo te zien.
Die heeft een geel zoekerbeeld.

Nou ja, ik weet niet of dat zo nauwkeurig is.
Maar ja, de AF van m'n 40D is ook niet altijd alles.
Komt bij dat Canon-lensen nog wel eens last hebben van front- of back-focus.
Ben nu ook eens met MF aan het oefenen.
Moet er geloof ik nog een ander mattglas in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Leica heeft best veel van haar (kleine) marktaandeel verloren de laatste 10jr inderdaad. Ik denk dat de m9 wel een succes wordt voor Leica. Er zijn best wel wat mensen die op een fullframe meetzoeker gewacht hebben. (Met name de mensen die analoog met leica fotografe(e)r(d)en).

En ach, 't is altijd een exclusief systeem geweest. Zeker in de jaren '60 en '70, toen had de 35mm fotograferende thuisgebruiker een olympus, yashica of canon meetzoeker. Leica's waren toen ook al een stuk duurder dan mainstream.

[ Voor 4% gewijzigd door abrakadaver op 14-09-2009 22:22 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Laatst online: 09:10
Heb die link van lukaon eens gelezen.
Ik geloof best wel dat er markt is voor een Leica M9.

Heb een hekel hoe 'slecht' de dure groothoek-primes er uit komen bij de DSLR.
Altijd gedacht dat dit puur met de lens te maken had.
Blijkt dus ook door de grotere afstand tussen sensor en achterste lens te komen (door de spiegel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mennovanw schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:02:
[...]
Ik denk dat we hier erg twisten over hetgeen wat onder het kopje "smaak" valt,
het is niet zo zeer het kopje "smaak", maar deze discussie hier verder voeren, gaat wat ver.
[...]
Ik denk dat de neergaande trend voor Leica zich lang daarvoor al had ingezet..
dat kan je wel denken, maar dat is niet zo. tot in de jaren '90 was Leica binnen de doelgroep onverminderd populair. die neergang is echt pas gekomen sinds de digitalisering van de fotografie. (semi-)automatische camera's en autofocus vond de doelgroep blijkbaar niet zo heel interessant, want ze stapten niet en masse over op de meetzoeker die dat wel kon.
[...]
Je veelzijdigheids-argument vind ik nergens op slaan. Je kan alleen maar een goede fotograaf zijn als je je richt op 1 specifiek ding? Dat gaat nergens over..
je moet mijn woorden niet omdraaien.
[...]
Dat een meetzoeker een geschikt instrument kan zijn geloof ik best (maar wel voor een heel selecte club). Ik hoop dat Leica met de M9 wat nieuwe zieltjes kan winnen; ik denk dat ze een harde dobber gaan krijgen aan (het veel goedkopere) Micro-fourthirds als minder opvallende, stille & optisch erg sterke compact-camera.
micro-fourthirds is een hele mooie ontwikkeling en ik zal zeker binnen korte tijd een mft camera kopen, maar qua beeldkwaliteit zal het echt niet met een M9 kunnen wedijveren. de sensor blijft nu eenmaal kleiner en de lenzen die er tot nu toe voor uitgekomen zijn, presteren niet bepaald geniaal.
[...]
Ik ben blij dat Leica nog bestaat maar voor hoe lang nog? Er zijn genoeg andere grote merken naar de verdoemenis gegaan omdat ze vraag van de markt niet wilden volgen..
De Leica markt wilde een volwaardige digitale M, die is er nu. nu is alleen nog de vraag of ze daar niet veel te laat mee zijn. maar dat zal de toekomst uitwijzen...
[...]
Overigens is het "met de hand gemaakt" ook voor Leica maar relatief; dit geldt wel voor de M's maar zeker niet voor de PanaLeica compactjes..
maar het gaat hier toch helemaal niet over de Leica gebrande Panasonics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mennovanw schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:14:
[...]Een digitale R zou ook leuk zijn (en dan volledig digitaal, geen digitaal achterwandje o.i.d.).
Leica lijkt het R systeem (stilzwijgend) te hebben stopgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een M8 sinds januari dit jaar. Waarom? Omdat ik op zoek was naar een camera met zo min mogelijk toeters en bellen, henche: de M8 heeft geen flitser, geen autofocus, geen automodus, geen in-/uitzoomen... precies wat ik zocht.

Waarom zocht ik dat? Nou, in mijn binnenzak zat een Sony T200, zo'n beetje het andere uiterste van het spectrum. Een volledig automatische camera met touch bediening, inclusief allerlei nonsense dingen die je tegenwoordig op meer moderne camera's vindt (denk aan een smile shutter of het op de camera kunnen editten van je foto's). Deze camera had ik gekocht als zijnde lekkere compacte snapshot machine: dat doet die wel, maar meer ook niet.

De M8 daarentegen heeft de manier waarop ik foto's maak compleet veranderd. Het is wél even wennen en de eerste X foto's zijn ook niet direct een success. Maar met de juiste lens in de juiste situatie (iets wat ik ook moest leren) kun je hele gave shots maken.

De camera (M8) is behoorlijk groot, maar niet extreem. Grappig effect is dat de mensen die mij op verschillende locaties hebben zien schieten anders reageren dan wanneer je een dikke SLR om je nek hebt hangen. Bijna niemand herkent de M8 als zijnde iets bijzonders: iets wat ik wel lekker vind, je kunt er naar hartelust mee schieten zonder dat men komt vragen in welke krant je het gaat zetten... :)

Over de bouwkwaliteit kan ik uit eigen ervaring zeggen dat de M8 de sterkste camera is die ik ken. Het ding voelt zwaar en stabiel aan, heeft geen klepjes of losse flappies eraan zitten, de accu + geheugenkaart zit onder een grote metalen klep die vergrendeld wordt met een dikke draaivergrendeling. Op Curaçao heb ik met mijn M8 in de regen zonder bescherming flink wat plaatjes geschoten (en daar kan het hard regenen); het ding doet het nog steeds.

Ik ben een keer aangesproken door een fotograaf met een setje Nikon SLR's die ietwat voorzichtig vroeg of het ging om een digitale M8. Toen die een paar foto's mocht schieten met mijn camera zei hij letterlijk "ik sta te trillen op m'n benen, dit is mega gaaf".

Moraal van het verhaal? De M8 is in mijn beleving iets wat mijn manier van fotograferen totaal heeft veranderd. In plaats van het bedienen van een stuk electronica (b.v. in het geval van mijn schamele Sony) naar het proberen te maken van een mooie foto.

(met een nadruk op 'proberen', omdat het lang niet altijd lukt - oefening baart kunst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

lateef schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:40:
je moet mijn woorden niet omdraaien.
Ik weet niet hoe ik je zin anders moet interpreteren
->
lateef schreef op maandag 14 september 2009 @ 16:26:
dat waarderen van veelzijdigheid is typisch iets voor de mindere/amateur fotograaf, iedere goede fotograaf is niet veelzijdig, maar exceleert in zijn vakgebied
Maar verblij me met je uitleg over wat je nou wel precies bedoelt
micro-fourthirds is een hele mooie ontwikkeling en ik zal zeker binnen korte tijd een mft camera kopen, maar qua beeldkwaliteit zal het echt niet met een M9 kunnen wedijveren. de sensor blijft nu eenmaal kleiner en de lenzen die er tot nu toe voor uitgekomen zijn, presteren niet bepaald geniaal.
Akkoord maar mft zal wel voor heel veel mensen goed genoeg presteren (en een behoorlijke bek beter dan een traditionele compact. Ik denk dat het feit dat je je M-optieken met adapter kan gebruiken op mft ook wel wat verkopen van digitale M's weg zullen snoepen (al zit je wel met die crop-factor natuurlijk)
maar het gaat hier toch helemaal niet over de Leica gebrande Panasonics?
Nee het was een opmerking over Leica in het algemeen, de PanaLeica'tjes zijn ook al veel duurder dan hun technisch equivalente Lumix-broertjes en je opmerking wekte bij mij de indruk dat je vond dat Leica in het algemeen heilig geloofd in handmatige assemblage..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:28

TheBorg

Resistance is futile.

Phil van dpreview vat het mooi samen:
Full disclosure - personal bias

Before the M8 review I had no experience of rangefinder photography, something I considered relegated to history. During the review process (and thanks to input from those who had used rangefinders before) I gradually began to ‘get’ the advantages, being better ‘connected’ to the subject thanks to the huge bright viewfinder, and being forced to focus manually, alwys select the aperture, and think more about the shot. Not to mention in the case of the M8, the look from those gorgeous prime lenses (amazingly sharp at the point of focus fading smoothly to silky bokeh). Hence not long after posting my review I bought an M8 for myself (along with a bunch of lenses), and ever since (and unconsciously) all of my personal favorite photographs have come from the M8.

Obviously M series ownership isn’t for everyone, nor is rangefinder photography. But if you’re serious about photography and you get the chance, even if you’d never considered it before, you really should try it.
Het scherpstellen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JbCC3EGJNW5S91ograddY816/full.png

Ik zou het ding best willen hebben omdat ik denk dat je van de nadelen die het ding heeft beter leert fotograferen. Helaas denkt mijn portemonnee er anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
[...]

Dat ligt er een beetje aan wat je als "inhoudsloos" kan betitelen (en daar verschillen jij en ik fundamenteel van mening over denk ik). Als ik het goed destilleer vind jij foto's zonder verhaal inhoudsloos en dus niet de moeite waard.

Ik ben van mening dat een foto niet noodzakelijkerwijs een verhaal hoeft te hebben: een mooie compositie, een mooi object en een goede technische beheersing van je foto-apparatuur kan mijns inziens heel goed leiden tot een uitstekende foto. Dit maakt een foto voor mij niet inhoudsloos.
Dit is een van de zeldzame keren dat ik het met lateef eens ben denk ik. Goede technische beheersing is net dat beetje extra maar je maakt er geen foto mee die verder niet interessant is.

En ja, flink deel van de nederlandse beroeps ben ik ook niet van onder de indruk. Lokatie en dringen vooraan maar wat er dan daadwerkelijk gepubliceerd wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:04:
Ik ben een keer aangesproken door een fotograaf met een setje Nikon SLR's die ietwat voorzichtig vroeg of het ging om een digitale M8. Toen die een paar foto's mocht schieten met mijn camera zei hij letterlijk "ik sta te trillen op m'n benen, dit is mega gaaf".
Was dat toevallig op koninginnedag ergens op een eiland? ....

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Het valt me op dat (bijna) iedereen over de Leica prijs klaagt. Beetje raar, aangezien die dingen 40 jaar geleden ook al zoveel duurder waren dan de rest en toen was er blijkbaar geen probleem.

Volgens mij komt dat door de trend van het massale: iedereen heeft een DSLR of op z'n minst een arsenaal camera's voor een bodemprijs. Alles wat duurder is, wordt onbegrepen.

Maak een vergelijking met de autoindustrie: een BMW is duurder, soms ook nog slechter ook (mooi vergelijk met de Leica's) dan de meeste andere merken. Toch zie ik er genoeg rijden. Status symbool? Of toch voor sommige dingen nuttig?

Voor alles is een markt, kies wat bij jou(w) (budget) past. Leica M heeft denk ik een groot voordeel ten opzichte van DSLRs: geluid - en wellicht de de levensduur van de spiegel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeFeCt schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:28:
[...]

Was dat toevallig op koninginnedag ergens op een eiland? ....
Inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

LOL! Die "fotograaf" was ik 8)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeFeCt schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:51:
[...]
LOL! Die "fotograaf" was ik 8)
Wat een kleine wereld! Ik heb de "patatfoto" die je maakte er even bijgehaald...:

Afbeeldingslocatie: http://download.wmit.nl/leica-30-apr/L1001278-thumb.jpg

Originele bestanden kun je eventueel hier vinden:
http://download.wmit.nl/leica-30-apr/L1001278.jpg (2.8MB - origineel JPG)
http://download.wmit.nl/leica-30-apr/L1001278.zip (8.4MB - RAW bestand zoals deze uit camera kwam)

NB (edit): De foto is om 18.45 uur gemaakt op Curaçao. Een ieder die op Curaçao is geweest, weet dat het dan al bijna helemaal donker is (meestal is het 'nacht' rond een uurtje of 19.00u).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Haha dat is wel humor :D

Verder interessant topic! Ik heb niets te melden, maar lees het graag.

[ Voor 60% gewijzigd door Tom op 15-09-2009 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mennovanw schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:32:
[...]

Ik weet niet hoe ik je zin anders moet interpreteren
->
[...]

Maar verblij me met je uitleg over wat je nou wel precies bedoelt
ik sluit niet uit dat je een goede fotograaf kunt worden, wanneer je je op meerdere zaken richt, echter de praktijk wijst uit dat alle goede fotografen één specialisme hebben...
[...]
Akkoord maar mft zal wel voor heel veel mensen goed genoeg presteren (en een behoorlijke bek beter dan een traditionele compact. Ik denk dat het feit dat je je M-optieken met adapter kan gebruiken op mft ook wel wat verkopen van digitale M's weg zullen snoepen (al zit je wel met die crop-factor natuurlijk)
ik weet het niet, wat ik al eerder (elders?) zei, verwacht ik niet dat mensen die bereid zijn om vijfeneenhalf duizend euro voor een body uit te geven een body van iets meer dan 600 euro kiezen. wanneer je serieus in de markt bent voor een M, lijkt me een MFT echt geen alternatief. wat ik me wel voor kan stellen is dat mensen die nog M-mount lenzen hebben, een MFT camera gaan kopen, maar die mensen lijken me echt niet in de markt voor een M9. Dus de geschiedenis van de M-mount zal mogelijk de verkoop van MFT stimuleren, maar ik geloof niet dat MFT potentiele kopers van een M9 weg zal houden. maar dat is slechts mijn idee...
[...]
Nee het was een opmerking over Leica in het algemeen, de PanaLeica'tjes zijn ook al veel duurder dan hun technisch equivalente Lumix-broertjes en je opmerking wekte bij mij de indruk dat je vond dat Leica in het algemeen heilig geloofd in handmatige assemblage..
natuurlijk gelooft Leica in het algemeen heilig in handmatige assemblage, alleen snappen ze zelfs bij Leica dat ze ook geld nodig hebben en daarvoor zijn ze voor een aanzienlijk deel afhankelijk van Panasonic.
Wijnands schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 07:09:
[...]
Dit is een van de zeldzame keren dat ik het met lateef eens ben denk ik.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

lateef schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:40:
Er is al een adapter beschikbaar waarmee je je lenzen op een MTF kan zetten als ik het goed had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

true, maar zonder de sensortechniek van de M9 (of M8) heb je weinig aan die groothoek-lenzen voor de M-mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Weinig verstand van camera's (sinds een jaar mijn eerste slr) maar interessant topic om te volgen!

Ik kwam deze test shoots tegen:
http://www.optyczne.pl/11...eica_M9_Podsumowanie.html

Als je dan kijkt naar de postbus zie ik toch wat CA:
http://www.optyczne.pl/m9_galeria/lei_fot08_f2.0.jpg

Nu heb ik totaal geen verstand van wat je mag verwachten bij Leica en zijn lensen maar is de CA niet teveel aanwezig? En heeft de camera soms geen ingebouwde CA correctie? Iemand die uitleg kan geven?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:58
Pff ik moest echt zoeken naar de ca, het is er wel maar om nou te zeggen dat het storend aanwezig is, volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ja, wel een heerlijke plaat trouwens, postbus erg mooi scherp en de rest... romiger dan mijn pannacotta. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
ThomasW schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 16:46:
Pff ik moest echt zoeken naar de ca, het is er wel maar om nou te zeggen dat het storend aanwezig is, volgens mij niet.
Zoals ik al aangaf ben ik (in vergelijking met de rest van de mensen die hier posten 8) ) best wel een leek maar op ware grote pik ik het er zo uit.

En nee, het is beslist niet storend maar ik vroeg me af of dat normaal is voor een camera in die prijsklasse.
Mijn camera komt uit het <500 euro segment. Ik weet dus absoluut niet wat je van een >5000 camera mag verwachten. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Ja, alle lenzen hebben last van CA.
op 100% kan je het meestal wel zien (eigenlijk altijd bij snelle primes, dit geval is een snelle prime).

Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat CA's optisch niet 100% te voorkomen zijn omdat verschillende golflengtes in verschillende materialen verschillende brekingsindexen hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door qadn op 15-09-2009 18:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:04:
Ik heb een M8 sinds januari dit jaar. Waarom? Omdat ik op zoek was naar een camera met zo min mogelijk toeters en bellen, henche: de M8 heeft geen flitser, geen autofocus, geen automodus, geen in-/uitzoomen... precies wat ik zocht.
Kijk, de eerste (en nog enige) M-eigenaar. Je redenen klinken mij erg bekend, een hoge kwaliteitscamera zonder fratsen is precies wat ik nu ook zoek. Mag ik vragen welke objectieven je erbij hebt genomen? En welke je favoriet is voor straatfotografie? Ik denk nu aan 35mm als starter, de Summarit-M 35/2.5 of de Summicron 35/2.0 daar ben ik nog niet over uit. Eind van de maand eens uitgebreid testen op een demo dag bij een grotere fotozaak.

Ik verbaas mij trouwens dat er zo bar weinig over Leica wordt geschreven. Laatst een jaargang Focus en Zoom gezien en Leica wordt niet of nauwelijks genoemd. Zelfs een dSLR S2 of eenvoudige D-lux komen niet of nauwelijks aan bod. In de alfabetische koopgids van Focus wordt Leica niet eens opgenomen. Niet voor het eerst, maar het blijft vreemd. Weet iemand wat hiervan de redenen zijn want er zullen toch liefhebbers genoeg zijn?

De Leica Noctilux-M 50 mm f/0.95 ASPH. Yummie! Maar nog even niet...
Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/4048/noctiluxm50mmf095asphma.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/490/m82noctiluxm50mmf095asp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/6674/noctilux.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2009 20:28 ]

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:24:
Ik denk nu aan 35mm als starter, de Summarit-M 35/2.5 of de Summicron 35/2.0 daar ben ik nog niet over uit. Eind van de maand eens uitgebreid testen op een demo dag bij een grotere fotozaak.

Ik verbaas mij trouwens dat er zo bar weinig over Leica wordt geschreven. Laatst een jaargang Focus en Zoom gezien en Leica wordt niet of nauwelijks genoemd. Zelfs een dSLR S2 of eenvoudige D-lux komen niet of nauwelijks aan bod. In de alfabetische koopgids van Focus wordt Leica niet eens opgenomen. Niet voor het eerst, maar het blijft vreemd. Weet iemand wat hiervan de redenen zijn want er zullen toch liefhebbers genoeg zijn?

De Leica Noctilux-M 50 mm f/0.95 ASPH. Yummie! Maar nog even niet...
Ook te bizar dat die lens zijn eigen gelakte doos heeft met een eigen luchtvochtigheids-meter (hygrometer?) in de doos geïntregreerd.. Alle maggies wat een decadentie (maar wel echt super).

Ik zou graag eens een keer spelen met zo'n 0.95 Noctilux..

Die demodag is dat bij toeval een winkeltje in Capelle? ;)

• Wijnands
Wel slim eigenlijk, flink deel van dit spul eindigt toch in handen van verzamelaars.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

[...]
Ik verbaas mij trouwens dat er zo bar weinig over Leica wordt geschreven. Laatst een jaargang Focus en Zoom gezien en Leica wordt niet of nauwelijks genoemd.
Ik denk dat je laatste foto aardig de oorzaak weergeeft van je vraag :) Een lens met een eigen humidor, dat is maar voor een selecte doelgroep weggelegd. Ik heb zo'n idee dat die doelgroep buiten de doelgroep van Focus en Zoom valt...

Flickr

• Wijnands
Zoom vind ik toch een gek blad. Dat gaat van "kijk dit is de nieuwe sony met nog meer megapixels" tot behoorlijk professionele studioshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Kijk, de eerste (en nog enige) M-eigenaar. Je redenen klinken mij erg bekend, een hoge kwaliteitscamera zonder fratsen is precies wat ik nu ook zoek. Mag ik vragen welke objectieven je erbij hebt genomen? En welke je favoriet is voor straatfotografie? Ik denk nu aan 35mm als starter, de Summarit-M 35/2.5 of de Summicron 35/2.0 daar ben ik nog niet over uit. Eind van de maand eens uitgebreid testen op een demo dag bij een grotere fotozaak.
Onervaren en onwetend was mijn eerste lens een Summarit-M 1:2.5/90mm. Het idee hierachter was dat ik in ieder geval wat "ingezoomd" was om van wat grotere afstand van die bekende dramatische Leica-achtige portretten te maken. Dit kan deze (relatief) goedkopere Leica lens dan ook prima. Een prachtige diepte wazigheid en ontzettend scherp op het punt waar jij 'm uitmikt.

Probleem met deze 90mm lens is dat hij voor - je zegt het zelf - straatfotografie niet altijd even praktisch is. Mooie shots: ja, maar wel altijd ingezoomd... bleek niet ideaal (mijn onervarenheid als het ware).

Daarom heb ik vrij snel een tweede lens gekocht. Direct maar een uiterste ten opzichte van mijn eerste: een Elmarit-M 1:2.8/28mm. Deze lens is eigenlijk een groothoek lens, maar hij vervormt niet zichtbaar (in mijn beleving). "Er past heel veel op de foto" zonder dat je het idee hebt dat je naar een fisheye-achtig fenomeen zit te kijken. Ideaal als je in een drukke straat (pak 'm beet midden in Amsterdam) een stukje mensen + oude gebouwen wilt meenemen. Het is een totaal andere lens dan de 90MM, maar wel een hele leuke om mee te spelen op straat.

Wat jij voorstelt: een 35mm lijkt me verstandig. Ik weet dat ook veel 50MM lenzen gebruiken. Ik ben in principe ook nog op zoek naar een van deze twee (maar ben even aan het sparen voor andere zaken...). Maar tot die tijd vermaak ik mij uitstekend met de 28 en de 90mm.
Met de 28mm maak ik de meeste foto's, met de 90mm de gaafste (al zeg ik 't zelf).

Om maar twee spraakmakende foto's te tonen ter illustratie - again: dit komt zo uit de camera rollen, geen cropping, geen processing, "puur natuur" ;)

De 28mm (1/8000 - f2.8)
Afbeeldingslocatie: http://download.wmit.nl/leica-30-apr/L1000935_28mm_thumb.jpg
Origineel: http://download.wmit.nl/leica-30-apr/L1000935_28mm.jpg

De 90mm (1/6000 - f2.5)
Afbeeldingslocatie: http://download.wmit.nl/leica-30-apr/L1000915_90mm_thumb.jpg
Origineel: http://download.wmit.nl/leica-30-apr/L1000915_90mm.jpg

Wat misschien ook leuk is om te vertellen is dat je camera geregistreerd is op serienummer bij Leica (ongetwijfeld hebben Canon e.d. dat ook). Maar, wat ik niet verwachtte is dat ik medeo april gemaild werd door de Leica klantenservice, in een op maat gesneden mail (net alsof hij "echt" handgetypt was, geen newsletter achtig iets), dat er een nieuwe firmware versie was. Enkele opties uit de M8.2 update hebben ze ook met terugwerkende kracht naar de M8 gebracht: waaronder de discreet mode voor de shutter (welke wel handig is van tijd tot tijd).

(de discreet modus in de shutter laat de camera wachten met het terugklappen van de shutter tot je het knopje loslaat - terwijl de foto al gemaakt is. Zo kun je onopvallend een foto maken, de camera naar beneden (of van je onderwerp af) bewegen en loslaten zodat iemand die je camera hoort, niet ziet dat jij een foto van hem/haar hebt gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:33
Vandaag heb ik de M9 in het echt gezien en gelijk ook in de handen gehad! :D
Het was nog geen minuutje maar de camera voelde erg stevig. 1 bonk kwaliteit zeg ik je!
Ik probeerde ook een paar fototjes te maken maar die waren gelijk mislukt:P.
Je leert volgens mij echt fotograferen met zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Om nu een Leice M8/9 te kopen om te leren fotograferen, vind ik wel erg ver gaan (wordt hier toch een aantal keer genoemd). Je kunt ook mooie spotgoedkope SLR kopen en er een volledig handmatige lichtsterke prime erop zetten. En als je liever digitaal hebt, dan neem je gewoon je huidige camera en zet je daar zo'n lens op. Ik heb zelf een rokkor 58mm f/1.2 en het mag dan wel geen Leica zijn, toch geven foto's mij een speciaal gevoel en denk ik meer na over compositie en instellingen van de camera.

Ik zou het geweldig vinden om met een M9 en de 50/0,95 te schieten, maar om daar nu een half jaarsalaris aan uit te geven...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jemig, schrik me dood van die prijs. 5500 voor alleen de body?! Ik vind het al eng wanneer ik m'n camera, telefoon en ipod in mn tas meedraag, laatstaan zo'n duur geval! Als het geld op mijn rug groeide, zou ik het er nog niet voor over hebben. Belachelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Het is een fullframe body die bij onze oosterburen met de hand in elkaar word gezet.
Dat kost nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij zou een m9 danwel m8 niet geschikt zijn (te zwaar), ik ben beter gediend met een leica d-lux. Toen ik mijn foto' s ging laten afdrukken (bij een echte fotozaak) kreeg ik meteen de vraag waar de foto' s mee gemaakt waren.

Een d-lux is bijvoorbeeld méér dan een gerelabelde panasonic, de afwerking is gewoon ietsje beter, minder plastic onderdelen, verder heeft een d-lux dan ook nog een stel schakelaars om te wisselen van beeldverhouding (4:3, 3:2, 16:9) en tussen focusinstellingen (Manual, Auto, Auto Macro) dus minder via menu's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 13:39:
Voor mij zou een m9 danwel m8 niet geschikt zijn (te zwaar), ik ben beter gediend met een leica d-lux. Toen ik mijn foto' s ging laten afdrukken (bij een echte fotozaak) kreeg ik meteen de vraag waar de foto' s mee gemaakt waren.

Een d-lux is bijvoorbeeld méér dan een gerelabelde panasonic, de afwerking is gewoon ietsje beter, minder plastic onderdelen, verder heeft een d-lux dan ook nog een stel schakelaars om te wisselen van beeldverhouding (4:3, 3:2, 16:9) en tussen focusinstellingen (Manual, Auto, Auto Macro) dus minder via menu's...
Maar van binnen is en blijft het een panasonic cc...

Een puntje waarop meetzoekers wel zwaar ownen is dit:

Afbeeldingslocatie: http://kenrockwell.com/voigtlander/images/21mm-f4/D3S_7705-vs-canon-17-40mm.jpg

Je ziet hier de Voigtländer's 21mm f/4 en de Canon17-40mm f/4 L, ik weet wel welke ik zou gebruiken voor straatfotografie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
qadn schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 12:33:
Het is een fullframe body die bij onze oosterburen met de hand in elkaar word gezet.
Dat kost nu eenmaal.
Ach, de koers van een D3x of 1Ds mark III zit er niet heel ver vandaan ;)

Leica kostte tientallen jaren geleden ook heel veel meer dan de gemiddelde prosumer camera, dus ik zie de verandering niet zo. Beperkte markt, je hoeft hem niet te kopen. Stil issie wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

En dan is een 17-40 voor een L-optiek nog relatief compact & licht te noemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't is wel een beetje gek die twee objectieven te vergelijken, een vergelijking met bijvoorbeeld een Voigtländer 20mm voor de spiegelreflexcamera ligt meer voor de hand. Dat neemt niet weg dat je bij een kamera waarbij je geen rekening hoeft te houden met een spiegel(klap)ruimte andere objectiefconstructies kunt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/gfx/ColorSkopar_SLII_20mm_F3.5.jpg/$file/ColorSkopar_SLII_20mm_F3.5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
ik vind de 80 f/4 die ik heb voor de m7 anders best huge, daarnaast vergelijk je een zoomlens tov een vast brandpunt, plus eentje die nog simpel is ook.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:33
Vergelijk maar eens met een Leica 50mm f0.95! Die is HUGE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 22:21:
[...]
Wat jij voorstelt: een 35mm lijkt me verstandig. Ik weet dat ook veel 50MM lenzen gebruiken. Ik ben in principe ook nog op zoek naar een van deze twee (maar ben even aan het sparen voor andere zaken...). Maar tot die tijd vermaak ik mij uitstekend met de 28 en de 90mm.
Met de 28mm maak ik de meeste foto's, met de 90mm de gaafste (al zeg ik 't zelf).
De M8 heeft een crop factor van 1,33 dus je 28 mm is ongeveer gelijk aan 35 mm op een FF M9 (crop 1,0). De 35 mm lijkt mij ook de fijnste lens voor straatfotografie, daarna een 50 mm. Een Summicron of Summilux 35 mm staat nu hoog op de wish list. Plus een van deze bijzonder fraaie cases.. :P

foto van: http://www.leicatime.com/a000-CasesLeicaDigital.htm

Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/4700/halfbrownblackm8allvers.jpg

@Mennovanw. Capelle, yes! En Konijnenberg heeft ook interessante combi's staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2009 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verleden week de nieuwe M9 en ook de X1 op een Leica stand uitgeprobeerd bij kamera-express.

De M9 vond ik echt een beauty EN een beest van een camera! De body is compact, wat groter dan gedacht en samen met een 50 mm Summilux voelde het allemaal ook erg prettig zwaar in gewicht.
Een beest van een camera: enorm robuust en massief als een tank. Ook de X1 even uit kunnen proberen, een leuke point en shoot camera met een grote sensor.

Mijn interesse gaat echter naar de M9. Het Rangefinder systeem vond ik zoals verwacht wennen, manual focus ging gemakkelijk dan gedacht door het hulpsysteem met het dubbele zoekerbeeld als je out of focus bent. Ik merkte gelijk dat je met alles direct stukken bewuster bezig bent met de fotografie technieken dan met een dSLR. Precies wat ik zoek.

Wereld's meest compacte full frame camera gaat er hier naar verwachting dit jaar nog komen. 8)

Mooie vergelijking voor een idee van de afmetingen, op dezelfde schaal (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://img39.imageshack.us/img39/7671/schermafbeelding2009100.png
Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/7671/schermafbeelding2009100.png

Het was 's-middags druk bij de stand, waren er nog meer tweakers?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Nou niet zozeer in de hoedanigheid van tweaker maar ik was er wel ja ;)

Liep best wel door de gehele dag.. Ook al zou je nu een M9 willen, je zal wel even moeten wachten vanwege de beperkte productiecapaciteit van Leica (het kost 7 uur er 1 te bouwen) en de (onverwacht) grote vraag zijn er wat tekorten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 19:11:
Verleden week de nieuwe M9 en ook de X1 op een Leica stand uitgeprobeerd bij kamera-express.

De M9 vond ik echt een beauty EN een beest van een camera! De body is compact, wat groter dan gedacht en samen met een 50 mm Summilux voelde het allemaal ook erg prettig zwaar in gewicht.
Een beest van een camera: enorm robuust en massief als een tank. Ook de X1 even uit kunnen proberen, een leuke point en shoot camera met een grote sensor.

Mijn interesse gaat echter naar de M9. Het Rangefinder systeem vond ik zoals verwacht wennen, manual focus ging gemakkelijk dan gedacht door het hulpsysteem met het dubbele zoekerbeeld als je out of focus bent. Ik merkte gelijk dat je met alles direct stukken bewuster bezig bent met de fotografie technieken dan met een dSLR. Precies wat ik zoek.

Wereld's meest compacte full frame camera gaat er hier naar verwachting dit jaar nog komen. 8)

Mooie vergelijking voor een idee van de afmetingen, op dezelfde schaal (klikbaar):
[afbeelding]
[afbeelding]

Het was 's-middags druk bij de stand, waren er nog meer tweakers?
Kwam dit topic tegen toen ik naar wat info over de X1 aan het zoeken was,

Inmiddels al een m9 in bezit? Volgens mij is de uitlevering wel al een tijdje bezig.
Ben benieuwd naar je bevindingen.

Als je hem al hebt, kijk eens naar de thumbs up van Tim Isaac. Is een soort gripje voor de m8 en m9 die hetzelfde doet als de transporthendel op de analoge m's. Je kunt je duim er achter klemmen zodat je minder hoeft te knijpen. Zo'n leren tasje is dan helemaal niet nodig.
http://www.richcutler.co.uk/photo/photo_03.htm

Over welke lenzen je voor een m9 zou moeten nemen (als je die al niet hebt).
De summicrons (f/2) zijn gewoon erg mooi, compact en relatief betaalbaar. Zo'n 1500 euro voor de 50mm summicron wat geloof ik de op 1 na (28/2.8 elmarit van 1300 euro) goedkoopste leica lens is.

Op de summarits (f/2.5) na dan. Maar deze hebben een iets andere (lees goedkopere) bouw. Nog steeds goed, en beter dan de canon lenzen die ik heb, maar net wat minder dan de duurdere leica's. Zo is de 50 summicron volledig van messing gemaakt, en is de 50 summarit gewoon metaal.
Optisch zijn de summarits wel erg goed. Daar weinig verschil met de summicrons en summiluxen.

Voor beeldkwaliteit hoef je dus niet echt te kiezen, alles is gewoon goed. Kies dus gewoon wat voor focal length je witl, en daarna in welke lichtsterkte.
Lichtsterker is wel meteen een flinke stap duurder. Reken op zo'n 1000 euro extra per stop.

Als het iets goedkoper moet, is de carl zeiss serie een echte aanrader. Optisch gelijk aan de leica's (sommige lenzen wat beter, soms wat minder) en een erg goede bouw. Iets minder dan de leica's maar nog steeds gewoon uitstekend. Zeker voor de prijs.
Voightlander is weer een stuk goedkoper dan de zeiss, en bied veel leuks (50/1.1 nokton, 35/1.2 nokton ect.) Zijn ook erg goed gebouwd en optisch ook erg sterk.

Ohja, op rangefinderforum.com zijn heel veel gebruikservaringen van alle soorten leica's, zeiss ikons en voightlander bressa's inclusief lenzen. Genoeg eigenaren van de 50/0.95 noctilux daar om wat voorbeeldfoto's te krijgen ;)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Ik ben pasgeleden ook begonnen aan mn eerste RF(Hexar AF) en ik weet zeker dat ik naar een M serie ga. Wanneer de M8 voor rond de 1000eu 2e hands verkrijgbaar is ga ik er 1 aanschaffen, wel met CV glas want leica is niet te betalen

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
1000 euro? Zul je prolly lang kunnen wachten, voor dat geld heb je een 2e hands Leica M7 met veel geluk, die dingen zijn vrij waarde vast

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
simon schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:05:
1000 euro? Zul je prolly lang kunnen wachten, voor dat geld heb je een 2e hands Leica M7 met veel geluk, die dingen zijn vrij waarde vast
Als je kijkt hoe snel de M8 is gedaald toen de M8.2 uitkwam en toen de M9 er was, 1000 is waarschijnlijk wel te weinig, maar 1200 zal denk ik wel te doen zijn(2e hands natuurlijk), ze zijn er nu al voor 1600 in zeer goede staat(keh), aangezien uiterlijk er voor mij niet echt aan toe doet denk ik dat wanneer ebay goed afgezocht wordt 1000-1300eu wel te doen moet zijn over een jaar of anderhalf

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Ik zou dan ook zeker kijken naar Voigtlander glas.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

CV = Cosina Voigtländer..

edit @ hieronder: waarvoor dank ;)

[ Voor 47% gewijzigd door mennovanw op 28-12-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Je Umlaut is een paar letters naar links geschoven Voïgtlander → Voigtländer