lateef schreef op maandag 14 september 2009 @ 11:09:
het gaat me niet zo zeer om het geld verdienen, maar om je kijk op fotografie. fotografie lijkt mij voor jou veel meer een doel dan een middel (en wellicht is zelfs het bezitten van apparatuur voor jou al een doel). je wilt wat jij vindt mooie plaatjes maken, iets vertellen met je fotografie lijkt niet tot nauwelijks aan de orde te komen, dat bedoel ik met inhoudelijk. dat geeft verder niet, maar met die kijk sta je heel ver af van de fotografen die dat wel willen, (autonoom) documentaire fotografen voor wie fotografie een middel is om iets te vertellen. Het is deze groep die nog graag met een meetzoekercamera werkt.
Het documentaire werk staat inderdaad ver van mijn bed, ik ga inderdaad voor de "mooie" plaatjes. Het bezitten van spul is geen doel an sich voor me, het hebben van het juiste lensje voor de juiste situatie die ik de moeite vind om vast te leggen wel.
maar wat voor full-time fotografen kom jij nu op dagelijkse basis tegen? bruidsfotografen, fotografen voor plaatselijke suffertjes en vergelijkbare weinig inhoudelijk fotografen. dat zijn inderdaad niet de soort fotografen die met een meetzoeker camera fotografeert.
De door jou betitelde categorie zit er ook bij, maar ook een behoorlijke hoeveelheid professionele natuurfotografen, sportfotografen, persfotografen & allerhande reportageboys (en niet alleen voor het lokale sufferdje

) . Kom ook nog een aantal van de bekende royalty-fotografen geregeld tegen.. Leica? No go..
voor het schieten van 'mooie' plaatjes wellicht wel, maar inhoudelijk is het niet zo bijster interessant. de susan meiselas die simon hierboven noemde bijv. zal echt geen macro- of telekiekje maken.
Allicht maar mijn definitie van fotografie is objecten / gebeurtenissen vast (kunnen) leggen, waar ik een wat grotere hang heb naar het eerste. Macro & telezooi helpt daarbij.
nee hoor, ik vind het Leica M-systeem helemaal niet zo schitterend, ik zie alleen nog steeds een zeer grote toegevoegde waarde van meetzoekercamera's tov spiegelreflexcamera's. jouw idee van een goede camera is er één waaraan je zoveel mogelijk lenzen en andere rotzooi aan kan hangen, mijn idee van een goede camera is er een waarmee je zo aangenaam mogelijk goede foto's kunt maken...
Het grote voordeel van een reflex t.o.v. een compact is dat je de lenzen kan aanpassen aan je eigen behoefte, een systeem waarin dat beperkt is vind ik in die categorie flink minder scoren. Veelzijdigheid is iets wat ik zeker waardeer in een camera (ergonomie en gebruiksgemak scoren ook hoog). Een meetzoeker is zoals je zelf aangeeft toch een stuk beperkter qua inzetbaarheid.
En wat is de definitie van goede foto's? Smaken verschillen toch op dat gebied erg.. Jij zal met me van mening zijn dat het met nagenoeg elk systeem mogelijk is een goede foto te knallen, een goed stuk uitrusting helpt daarbij maar is geen keiharde vereiste?
Leica's maken je fotografie beter is gewoon keiharde BS. Is het met een reflex niks wordt het met een M niet beter.
http://theonlinephotograp...ove-your-photography.html
Een leuk stukje in dat licht bezien.
diezelfde vraag zou je bij ieder ander systeem kunnen vragen, L lenzen zijn ook echt duur en datzelfde geldt voor het 1D systeem van Canon, toch zijn er een hoop mensen die het de prijs waard vinden. wanneer ik documentair fotograaf zou zijn geweest, zou ik gelijk een M9 hebben gekocht, maar dat ben ik niet en fotografie is ook mijn core-business niet. maar ik sluit niet uit dat ik op termijn een digitale meetzoeker koop, dat kan een Leica M zijn, maar wellicht wel een Zeiss Ikon. Qua handeling vind ik een meetzoeker veel fijner dan een spiegelreflex camera en tele of macro lenzen gebruik ik niet.
Een 1D + L-optiekjes zijn niet goedkoop nee (alhoewel het grijpstuivers zijn in verhouding tot wat Leica kosten moet).
Voor de centen die het spul me gekost heeft krijg ik wel een systeem wat ongeveer alles wat je het voert aankan, spul wat zwaar gebruik kan hebben is en wat optisch kwalitatief dik in orde is.
Voor mij is het Canon spul het dus waard (en voor velen anderen ook als ik zie wat hier op de forums gepost wordt). Hetzelfde valt te zeggen over de andere reflex-merken. Klaarblijkelijk is Leica het voor veel mensen toch niet waard (want er zijn er maar bar weinig gebruikers van, i.i.g. niet hier op de fora).
Ik twijfel er niet aan dat je met een Leica M een goede foto kan maken. Ik twijfel er ook niet aan dat je met een Leica M een "mooie" foto kan maken. Waar ik wel over twijfel is of de geboden prestaties in verhouding zijn tot de gevraagde prijs.
En dat vind ik toch zonde van een merk dat pakweg 30 jaar geleden nog gemeengoed was en wat iedereen kende. Ik denk dat als Leica het systeem wat betaalbaarder zou maken er opeens heel wat meer Leica'tjes in het wild gespot zouden worden (want het systeem heeft zeker voordelen, ik ben een sucker voor echt lichtsterke primes).
@wijnands
Inderdaad, Micro-fourthirds is aan het inslaan als een bom (en gaat misschien de positie die Leica had 30 jaar geleden overnemen als uitstekende & veelzijdige compactcamera die zich in verhouding tot een reflex niet hoeft te schamen voor de foto's die eruit komen ) en we hebben nog niets gezien hoor
[
Voor 3% gewijzigd door
mennovanw op 14-09-2009 14:03
]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts