Toon posts:

Nieuwe Router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

De laatste dagen zijn er bij mijn vriendin in het studentenhuis flinke problemen met internet. Het begon een week of 2 geleden met internet dat iedere keer uitviel, op dit moment doet het niks meer. Wanneer de modem direct op een pc word aangesloten kan er wel worden gewerkt op internet. Het probleem zit dus in de routers. Het gaat om een 8 persoonshuis, er zijn 8 bedrade aansluitingen met 2 routers van 4 aansluitingen hier tussen. We hebben veel gestunteld, maar nog doet het internet het niet. Omdat de router vaak gereset moest worden, omdat het internet vaak uitviel hebben de bewoners ervoor gekozen om er een hele nieuwe router tussen te zetten. Ik ben benieuwd of er iemand is die kan meehelpen aan deze aanschaf? Wat is een gepaste router in deze situatie? Draadloos/ bedraad? Weer 2 routers of is het met één op te lossen?

Hopelijk kan ik via deze weg goed advies verkrijgen. :)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:57

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

2 Routers in één netwerk gaat vaak fout. Je moet zorgen dat er maar één DHCP server in je netwerk is, en in de andere router moet je DHCP uitschakelen. Anders krijg je dubbele ip-adressen en dat gaat geheid fout. Het is goed mogelijk dat door het resetten automatisch weer DHCP wordt ingeschakeld. Je vertelt ook niet welk modem je hebt; misschien zit daar ook al een DHCP server in, en dus router functionaliteit. Ook als er maar één lan-aansluiting op je modem zit kan dit het geval zijn!

Simpel gezegd: 1 apparaat gebruiken als router, de andere degraderen tot switch door DHCP uit te zetten.

Daarnaast gaat het vaak fout als er meerdere mensen met de instellingen gaan spelen. Dus: wachtwoord op dat ding, en zorgen dat er maar één persoon verantwoordelijk is voor het netwerk.

Draadloos of bedraad is wat je zelf het makkelijkst vind. Zelf zweer ik bij bedraad, omdat je kunt zien (of meten) of de kabel in orde is. Aan de andere kant, in een gemiddeld studentenhuis wordt daar niet erg zuinig mee omgegaan, dus misschien wil je die ellende ontwijken. (ligt eraan wat jouw rol er in is)
Het is ook verstandig om goede apparatuur te gebruiken. Zelf gebruik ik altijd Linksys; alleen maar goede ervaringen mee. Met Trust, Sweex en Sitecom heb ik inmiddels zo vaak ruzie gehad dat ik tegenwoordig simpelweg weiger om daarmee te gaan hobbyen. (want het moet wel een leuke hobby blijven)

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 13-09-2009 20:34 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-01 21:07
hoeveel routers je nodig hebt is helemaal afhankelijk van de situatie. Zijn alle kamers op dezelfde verdieping, of zijn de kamers verdeeld over 2,3 of 4 verdiepingen? Dit is vooral van belang bij het beslissen of je via UTP kabels wil internetten of dat je met een draadloze verbinding genoegen neemt.

Als je er namelijk voor kiest om voor draadloos te gaan, zal iedereen in het huis sowieso een draadloze netwerk kaart moet hebben in hun desktop. De meeste laptops hebben dit al standaard. En als je de router beneden plaatst (begane grond) dan kan het signaal naar mate de verdieping toeneemt afgezwakt worden door bv gewapend beton. Ook zijn er andere dingen die je draadloze verbinding kan belemmeren/verstoren naarmate obstakels toenemen.

Je zou dit dit probleem kunnen verhelpen door een extra accespoint te plaatsen in huis, bv op de derde etage als je er vier in totaal hebt. Door dit te doen zou je over in huis een goede draadloze verbinding moeten hebben.

Als je voor bedraad netwerk gaat zal je mischien extra lijntjes moeten trekken, tenzij dit al gedaan is. Dan heb je aan een simpele switch al genoeg. Deze hebben namelijk meer LAN ingangen dan een standaard router, die er vaak maar vier heeft.

Het hangt dus helemaal af van de situatie en waar je genoegen mee neemt. Ikzelf werk namelijk het liefst met een kabeltje omdat ik dat het meest betrouwbaar vindt.

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op zondag 13 september 2009 @ 20:32:
2 Routers in één netwerk gaat vaak fout. Je moet zorgen dat er maar één DHCP server in je netwerk is, en in de andere router moet je DHCP uitschakelen. Anders krijg je dubbele ip-adressen en dat gaat geheid fout. Het is goed mogelijk dat door het resetten automatisch weer DHCP wordt ingeschakeld. Je vertelt ook niet welk modem je hebt; misschien zit daar ook al een DHCP server in, en dus router functionaliteit. Ook als er maar één lan-aansluiting op je modem zit kan dit het geval zijn!

Simpel gezegd: 1 apparaat gebruiken als router, de andere degraderen tot switch door DHCP uit te zetten.

Daarnaast gaat het vaak fout als er meerdere mensen met de instellingen gaan spelen. Dus: wachtwoord op dat ding, en zorgen dat er maar één persoon verantwoordelijk is voor het netwerk.

Draadloos of bedraad is wat je zelf het makkelijkst vind. Zelf zweer ik bij bedraad, omdat je kunt zien (of meten) of de kabel in orde is. Aan de andere kant, in een gemiddeld studentenhuis wordt daar niet erg zuinig mee omgegaan, dus misschien wil je die ellende ontwijken. (ligt eraan wat jouw rol er in is)
Het is ook verstandig om goede apparatuur te gebruiken. Zelf gebruik ik altijd Linksys; alleen maar goede ervaringen mee. Met Trust, Sweex en Sitecom heb ik inmiddels zo vaak ruzie gehad dat ik tegenwoordig simpelweg weiger om daarmee te gaan hobbyen. (want het moet wel een leuke hobby blijven)
Het is een standaard motorola modem (met één aansluiting), geleverd bij Ziggo. Ik zal snel uitzoeken of hier al een DHCP server in zit.

De meeste mensen in het studentenhuis gaan het liefste terug naar de oude bedrade situatie. Ik heb nu al even rondgekeken, dit zou een passende oplossing kunnen zijn?

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nyxium: Inderdaad, als je al een goede router hebt, en je wil meer bedrade aansluitingen, dan volstaat een switch al.

Ik was puur even aan het denken om het probleem op te lossen met de bestaande apparatuur.

Eppotje: Die router zou weliswaar een oplossing zijn, maar is waarschijnlijk ook wat overkill voor je netwerk. Met overkill bedoel ik dat je blijkbaar al 2 routers hebt, dan is het zonde om daar nog eens 85 euro tegenaan te gooien. Daarnaast heb je daarmee geen draadloze mogelijkheden. Ik zou voor een simpelere router gaan (die je immers al tot je beschikking hebt) en een goedkope switch.

Welke apparatuur hebben ze nu eigenlijk? Imho is het beter om eerst het probleem te vinden/op te lossen, voordat je alles vervangt.

[ Voor 57% gewijzigd door DrivinUCrazy op 13-09-2009 20:55 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op zondag 13 september 2009 @ 20:48:
Inderdaad, als je al een goede router hebt, en je wil meer bedrade aansluitingen, dan volstaat een switch al.

Ik was puur even aan het denken om het probleem op te lossen met de bestaande apparatuur.
Even te verduidelijking, met deze kan ik de bestaande routers eruit halen en deze nieuwe router er tussen plaatsen?

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op zondag 13 september 2009 @ 20:48:
Nyxium: Inderdaad, als je al een goede router hebt, en je wil meer bedrade aansluitingen, dan volstaat een switch al.

Eppotje: Die router zou weliswaar een oplossing zijn, maar is waarschijnlijk ook wat overkill voor je netwerk. Met overkill bedoel ik dat je blijkbaar al 2 routers hebt, dan is het zonde om daar nog eens 85 euro tegenaan te gooien. Daarnaast heb je daarmee geen draadloze mogelijkheden. Ik zou voor een simpelere router gaan (die je immers al tot je beschikking hebt) en een goedkope switch.

Welke apparatuur hebben ze nu eigenlijk? Imho is het beter om eerst het probleem te vinden/op te lossen, voordat je alles vervangt.
Een simpelere router met een goedkope switch? Kan je daar misschien een voorbeeld van geven?

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nou, je had al 2 routers zei je. Mocht je het daar niet mee werkend krijgen gooi je één router eruit, en die vervang je door een switch. Veel goedkoper dan die Linksys BEFSR81.

Switches: Konig 5 poorts switch (15 euro)
linksys 5 poorts switch (30 euro)

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:06:
Nou, je had al 2 routers zei je. Mocht je het daar niet mee werkend krijgen gooi je één router eruit, en die vervang je door een switch. Veel goedkoper dan die Linksys BEFSR81.

Switches: Konig 5 poorts switch (15 euro)
linksys 5 poorts switch (30 euro)
Ik zal van de week is ff kijken, deze oplossing is toch financieel gezien beter. Word vervolgd... :*)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 20:53:
[...]

Even te verduidelijking, met deze kan ik de bestaande routers eruit halen en deze nieuwe router er tussen plaatsen?
Je moet toch 1 router laten staan.
Het ziggo modem heeft namelijk geen routerfunctie.. Wil je meer dan 1 pc het internet op hebben moet je dus wel een router hebben.

Je gebruikt 1 router.. De rest doe je via een switch of via een accesspoint (je kan ook die 2e router instellen als accesspoint).

Maar voordat je nou allemaal zaken gaat aanschaffen, probeer eens uit te vinden waarom de huidige situatie niet werkt. Welke router geeft het probleem? Wat doen die bewoners op die verbinding. Er hoeft maar 1 te zijn die een flink aantal connecties gebruikt (torrent, of andere p2p) en je router ligt plat. Met meerdere mensen aan het torrenten.. en je weet bijna wel zeker dat je een simpel routertje op zijn knieën krijgt,
Pagina: 1